روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ فروردين - شماره 3869

محصولات پتروشیمی ایران خریداران دست به نقد در منطقه دارد

 رضا مقیمی، کارشناس حوزه انرژی گفت: محصولات پتروشیمی علاوه بر فروش در بازار‌های رسمی مانند بورس در بازار‌های کشور‌های منطقه نیز خریداران دست به نقدی دارد.
رضا مقیمی با اشاره به نقش پتروشیمی‌ها برای افزایش درآمد‌های ارزی اظهار کرد: با اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا فروش نفت ایران با سختی‌های فراوان همراه شد، اما صنعت پتروشیمی با تولید محصولات با ارزش توانست بازار خود را حفظ کند.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: محصولات پتروشیمی علاوه بر فروش در بازار‌های رسمی مانند بورس در بازار‌های کشور‌های منطقه نیز خریداران دست به نقدی دارد و این موضوع باعث کاهش تاثیرات منفی تحریم بر اقتصاد انرژی کشور شود.
وی افزود: به دلیل کیفیت بالای بنزین تولیدی ایران این سوخت به راحتی در کشور‌های همسایه خرید فروش می‌شود اما لازمه آن کاهش مصرف بنزین در داخل است. مقیمی عنوان کرد: میزان تولید بنزین در کشور از ۱۰۰ میلیون لیتر عبور کرده است و مصرف داخلی نیز با توجه به سهمیه بندی و شیوع بیماری کرونا بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون لیتر در روز است مازاد این رقم را می‌توان به کشور‌های همسایه صادر کرد.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: با توجه به منابع غنی گاز در کشور دولت باید در سال‌های اخیر نسبت به توسعه سوخت سی ان جی در کشور اقدام می‌کرد و با تعرفه گذاری مناسب زمینه افزایش سهم این سوخت را در سبد انرژی کشور بالا می‌برد.
وی افزود: سوخت سی ان جی علاوه بر قیمت پایین‌تر نسبت به بنزین با کاهش آلودگی‌های زیست محیطی زمینه را برای افزایش صادرات بنزین به کشور‌های منطقه فراهم خواهد کرد.

مرتضی بهروزی فر، کارشناس ارشد حوزه انرژی:
فروش نفت ایران افزایش یافت
 مرتضی بهروزی فر، کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: افزایش تولید نفت جهانی که اخیرا با تصمیم اوپک پلاس صورت گرفت ارتباطی با ایران ندارد و اکنون ایران به سبب تحولاتی که با چین داشته میزان فروش خود را افزایش داده است.
مرتضی بهروزی فر با تاکید بر اینکه تفاهم نامه منعقد شده با چین هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است، اظهار کرد: طبق گزارشهای اعلام شده، چین با توجه به تخفیفاتی که دریافت کرده میزان واردات نفت را افزایش داده است.
وی افزود: اینکه تصور شود اوپک پلاس اکنون برای ایران جا باز کرده، دور از ذهن است و توافقات اخیر اوپک پلاس ارتباطی با ایران ندارد اما میزان فروش ایران به دنبال تحولات اخیر تا حدودی افزایش یافته است.
این کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: صنعت نفت ایران در شرایط فعلی دو مساله دارد؛ یکی موضوع فروش است و دیگری موضوع توسعه. چین یک بازار در حال توسعه و رو به رشد دنیا است که در چشم اندازهای ۱۰ و ۱۵ ساله آینده جزو معدود مناطقی است که افزایش مصرف و تقاضای نفت خواهد داشت. این کشور یک بازار قابل اطمینان حداقل برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده است.
بهروزی‌فر تاکید کرد: این تفاهم نامه از این نظر برای ایران خوب است که بتواند به این بازار راه داشته باشد اما از آن طرف اگر ما به دنبال توسعه صنعت نفت و گاز کشور هستیم، چین تکنولوژی قابل قبول و قابل توجهی در این زمینه ندارد و نمی توان انتظار داشت که ارتباط ایران و چین موجب توسعه صنت نفت و گاز ما شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه