روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ فروردين - شماره 3869

گزارش کائنات از زمینه های جدید مشارکت مردمی در فضای مجازی در آستانه انتخابات ۲۸ خرداد؛

«کلاب هاوس» تهدید یا فرصت برای انتخابات ریاست جمهوری

   مهدیه محمودی فر - با گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی با اپلیکیشن جدیدی به نام «کلاب هاوس» Club House برخورد می‌کنید که در این پلتفرم افراد می‌توانند به طور زنده با یکدیگر صحبت کنند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. در این اپلیکیشن بر خلاف سایر شبکه‌های اجتماعی تنها می‌توانید از صوت برای برقراری ارتباط استفاده کنید. نکته مهمی که در رابطه با کلاوب هاوس باید مطرح کرد این است که این اپلیکیشن بخش اصلی وظیفه خود یعنی جنبه «اجتماعی» شبکه‌های اجتماعی را پر رنگ کرده است.
اواخر هفته پیش بعد از انفجار خبری حضور ظریف کلاب هاوس، همه با رویکرد خبررسانی و تبلیغی آن بویژه در آستانه انتخابات 1400 مواجه شدند. ایزاری که هم فرصت است و هم تهدید! بلافاصله وزیر ارتباطات در یکی از اتاق‌های گفت‌وگوی شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» حضور پیدا کرد و به سوالات تعدادی از کاربران درباره این پلتفرم پاسخ داد.محمدجواد آذری‌جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا مکالمات و صحبت‌های گروه‌ها در کلاب‌هاوس ضبط می‌شود، گفت: «هر کسی که در این کلاب است، می‌تواند صحبت‌های گروه‌ها را ضبط کند؛ یعنی بحث آزاد و آشکاری است چون صحبت‌ها در یک محیط عمومی اتفاق می‌افتد.» او افزود: «همه باید طبیعتا ادب را در هر فضایی رعایت کنند، چون جمع یک جمع عمومی است و احترام همدیگر را نگه دارند. حضور در این کلاب مانند مواجهه در جلسات حضوری است.»او با تأکید بر اینکه بعید می‌داند برنامه‌ای برای فیلتر این شبکه وجود داشته باشد، تصریح کرد: «تا به حال چنین چیزی مطرح نشده است.» روز گذشته هم دکتر علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی با حضور در میزگرد کلاب هاوس خبر مهمی را گفت: «ما از این بحث غیر قابل توجیه که انها اول شروع کنند یا ما اول شروع کنیم، عبور کردیم؛ این نویدبخش است. وی افزود: ظاهرا بن بست در برجام در حال شکسته شدن است.» پرسش کنندگان از او بر خلاف ظریف، روزنامه نگاران خارج از کشور هم بودند! به نظر می‌رسد اتاق‌های گفت‌وگوی این برنامه که بر مسائل سیاسی تمرکز دارد برای کاربران ایرانی از جذابیت بالایی برخوردار است. همین امر باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره تاثیر احتمالی کلاب هاوس بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد امسال شده است. تاکنون، رستم قاسمی، در یکی از اتاق‌های گفت‌وگو حضور پیدا کرد تا به سوالات کاربران پاسخ دهد. هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب در حال شناخت و بررسی ظرفیت‌های فرهنگی کلاب هاوس هستند. آن‌ها می‌خواهند از این فضا برای افزایش امکان انتخاب کاندیدای مد نظر خود استفاده و بر سر دیگر مدعیان احتمالی کاندیداتوری ریاست‌جمهوری گفت‌وگو کنند
  کلاب‌ هاوس چیست و چطور باید دعوتنامه‌اش را گرفت
حالا حدود ۴ سال از رونمایی جهانی تیک‌تاک می‌گذرد و دیگر وقتش است که یک رسانه اجتماعی جدید وارد میدان شود. کلاب‌هاوس. هنوز یک سالش نشده، اما از همین حالا معلوم است که قرار است اپلیکیشن موفق بعدی باشد. موج آن سراسر دنیا را درنوردیده است، از ایالات متحده (محل تولد این اپلیکیشن)، تا چین، برزیل و ترکیه. هر جا که باشید، به احتمال زیاد خبرش به زودی به گوشتان می‌رسد. بعضی از ثروتمندترین و معروفترین افراد دنیا همین حالا هم از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند - غول‌های فناوری مثل ایلان ماسک و مارک زاکربرگ؛ رپرهایی مثل دریک و کانیه وست؛ و ستاره تلویزیونی آپرا وینفری. معلوم بود که این همه تبلیغات و محبوبیت با خودش پول هم می‌آورد - روزنامه فایننشال تایمز می‌گوید سرمایه‌گذاران خطرپذیر همین حالا کلاب‌هاوس را بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش‌گذاری کرده‌اند. این پول زیادی است، آن هم برای اپلیکیشنی که در حال حاضر هیچ راهی برای کسب درآمد ندارد.
  کلاب‌هاوس چگونه کار می‌کند؟
چیزی که کلاب‌هاوس را متفاوت می‌کند نبود متن، عکس و ویدیو است - این اپلیکیشن صرفا صوتی است. همچنین، همه چیز زنده و هم‌زمان اتفاق می‌افتاد. شما می‌توانید خودتان یک اتاق مجازی ایجاد کنید یا به اتاقی بپیوندید که دیگران دارند در آن صحبت می‌کنند. معمولا فقط تعداد مشخصی از افراد می‌توانند صحبت کنند و بقیه فقط می‌توانند گوش دهند. اما می‌توانید دستتان را بالا ببرید و اجازه حرف زدن بگیرید.
نکته دیگر این است که این اپلیکیشن مکالمات را ضبط نمی‌کند و نمی‌توانید بعدا آن‌ها را گوش دهید، برای همین باید به طور زنده مسائل را دنبال کنید. اگر به موضوعات مشخصی علاقه دارید و نمی‌خواهید گفت‌وگوها را از دست بدهید، می‌توانید هنگام عضویت موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب کنید و اپلیکیشن وقتی مردم درباره این موضوعات صحبت می‌کنند به شما خبر می‌دهد.
  چه چیزی جذابش می‌کند؟
قالب صرفا صوتی آن این حس را ایجاد می‌کند که انگار دارید به یک پادکست یا گفت‌وگوی رادیویی گوش می‌دهید. در این حال، ایلان ماسک عقیده دارد که مانع از «تعویض متن» نیز می‌شود که به گفته او «ذهن را ویران می‌کند». تا جایی که ما فهمیدیم، منظور او از این کلاف در هم تنیده این است که «می‌توان روی یک موضوع تمرکز کرد چون خوراک خبری وجود ندارد که هر ۱۰ ثانیه یک بار با عکس گربه به‌روز شود و حواستان را پرت کند.” و با این که بسیاری از مردم از این اپلیکیشن فقط برای صحبت کردن با دوستانشان استفاده می‌کنند، حضور فرد سرشناسی مانند ماسک به این معنی است که شما می‌توانید به حرف‌های شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار گوش کنید، انگار که با آن‌ها در یک اتاق نشسته‌اید و گپ می‌زنید.
یکی از مزایای پیش‌بینی‌نشده کلاب‌هاوس این است که به خاطر جدید بودن هنوز در کشورهایی که دولت‌هایشان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی بزرگ فعلی محدودیت قائل می‌شوند قابل دسترسی است. برای مثال، کلاب‌هاوس در مقطعی در چین قابل دسترسی بود، در حالی که دیگر شبکه‌های اجتماعی آمریکایی مانند توییتر و فیسبوک قابل دسترسی نیستند. وبسایت خبری کوارتز گزارش داده که اعضای چینی کلاب‌هاوس داشتند از «این فضا برای صحبت درباره موضوعاتی استفاده می‌کردند که معمولا سانسور می‌شود... مثل دموکراسی»، رویه‌ای که باعث شده بود کد دعوت به این اپلیکیشن بسیار ارزشمند شود. اما مقامات چینی نهایتا در اوایل فوریه این اپلیکیشن را هم فیلتر کردند. کلاب‌هاوس در بسیاری از کشورها بین فعالان محبوب شده است.
  می‌تونم دانلودش کنم؟
 کلاب‌هاوس در حال حاضر دعوتی است. باید منتظر بمانید تا کسی شما را برای عضو شدن در این اپلیکیشن دعوت کند - و کاربران فعلی در ابتدا می‌توانند دو نفر را دعوت کنند. شاید فیسبوک حالا غولی بین‌المللی با بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر باشد، اما این شبکه اجتماعی هم در ابتدا تنها برای چند هزار نفر که در دانشگاه‌های سرشناس آمریکا درس می‌خواندند قابل دسترسی بود. حتی ابزار روزمره‌ای مانند جی‌میل هم در ابتدا دعوتی بود، تا این که جهانی شد و حالا بیش از ۱.۵ میلیارد نفر از آن استفاده می‌کنند.
  نقطه‌ضعفی هم دارد؟
ظرفیت اتاق‌های گفت‌وگوی مجازی این اپلیکیشن ۵ هزار نفر است، لذا اگر فرد بسیار محبوبی در حال حرف زدن باشد شاید جا برای گوش دادن به حرف‌هایش پیدا نشود. همچنین، مثل تمام شبکه‌های اجتماعی تاریخ، پرسش‌هایی نیز راجع به حریم خصوصی مطرح است. این اپلیکیشن تمام مکالمات را «صرفا برای بررسی حوادث احتمالی» موقتا ضبط می‌کند و بعد از مدتی هم پاک می‌کند. اما کلاب‌هاوس است که تصمیم می‌گیرد این مکالمات برای چه مدت نگه داشته می‌شوند و مردم هم از این که شرایط و مقررات به کاربران اجازه ضبط مکالمات خودشان را نمی‌دهد شکایت دارند.
  آیا می‌تواند دنیا را فتح کند؟
ممکن است. کلاب‌هاوس در حال حاضر تنها ۲ میلیون کاربر فعال دارد، اما رشد آن در پی راه‌اندازی در سال ۲۰۲۰ بسیار سریع بوده است.
اما شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار ساده‌ای نیستند و کلاب‌هاوس در نگاه اول به نظر می‌رسد که صرفا یک ایده خوب است که فناوری اختصاصی جالبی پشتش نیست. لذا رقیبان خیلی راحت می‌توانند آن را کپی کنند - مشکلی که اسنپ‌چت به خوبی با آن آشنا است. کلک ارسال عکس‌ها و ویدیوهایی که بعد از مدتی ناپدید می‌شدند به طرز بی‌رحمانه‌ای توسط اینستاگرام کپی‌برداری شد و رشد اسنپ‌چت به میزان قابل توجهی کند شد. اما قالب صرفا صوتی کلاب‌هاوس در بین تقریبا تمامی شبکه‌های اجتماعی بی‌نظیر است و شاید به همین خاطر دنیا را فتح کند.
  نحوه استفاده از کلاب هاوس
استفاده از کلاب هاوس بسیار ساده است اما پیش از نصب و استفاده از آن باید بدانید که در حال حاضر برای استفاده از این نرم‌افزار باید از طرف شخص دیگری دعوت‌نامه داشته باشید یا نام خود را در لیست انتظار رزرو کنید. بعد از دریافت دعوت‌نامه تنها کاری که باید انجام دهید این است که در «اتاق‌ها» (Rooms) عضو شوید یا روم جدیدی را با میزبانی خودتان ایجاد کنید. مانند سایر شبکه‌های اجتماعی نیز در بخش «خوراک» (Feed) مواردی به شما نمایش داده می‌شوند که آن‌ها را «دنبال» (Follow) کرده باشید و مرتبط با حرفه و تخصص شما باشند. منوی اصلی در کلاب هاوس مشابه تصویر زیر است که در آن می‌توانید افراد، نام‌ها و کلمات کلیدی را جستجو کنید. همچنین امکان ارسال دعوت‌نامه، مشاهده رویدادها و اعلان‌ها و دسترسی به پروفایل از طریق این بخش انجام می‌گیرد.
  Hallway یا تالار ورودی در کلاب هاوس چیست؟
«تالار ورودی» (Hallway) نامی است که کلاب هاس برای صفحه خوراک در نظر گرفته است و در آن، چت‌روم‌های آنلاین و فعال را مشاهده می‌کنید.
  منو بالایی
در منو بالایی Clubhouse به ترتیب از چپ به راست گزینه‌های مختلفی وجود دارند. اولین آیکون از سمت چپ، امکان «جستجو» (Member Search) است که افراد مختلف را می‌توان از طریق نام کاربری، نام یا کلمات کلیدی موجود در پروفایل آن‌ها جستجو کرد. سپس آیکون پاکت نامه وجود دارد که برای ارسال دعوت‌نامه در نظر گرفته شده است و جلوتر نیز به آن پرداخته می‌شود. گزینه سوم، آیکون تقویم است و رویدادهای پیش رو در آن درج شده‌اند. بخش «اعلان‌ها» (Notifications) آیکونی زنگوله‌مانند را شامل می‌شود که از طریق آن امکان مشاهده اعلان‌ها وجود دارد. در نهایت نیز آیکون پروفایل را مشاهده می‌کنید که تصویر پروفایل و بیو خود را در آن قرار می‌دهید. نحوه نوشتن متن برای بیو کلاب هاوس نیز در ادامه آورده شده است.
  تنظیمات کلاب هاوس
اگر در صفحه پروفایل خود، آیکون چرخ‌دنده را لمس کنید به تنظیمات اپلیکیشن هدایت می‌شوید. اولین بخش از این تنظیمات، بخش اعلان‌ها است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.
  نوتیفیکیشن کلاب هاوس
در بخش «Frequency»، دفعات نمایش اعلان‌ها را تنظیم می‌کنید. اگر گزینه «Include Trending Rooms» فعال باشد، اعلان‌های مربوط به روم‌های محبوب را دریافت می‌کنید. برای توقف اعلان‌ها نیز باید از گزینه «Pause Notifications» استفاده شود. در ادامه،‌ بخشی همراه با لینک‌های خارجی وجود دارند که در تصویر زیر نشان داده‌ شده‌اند. در بخش «What’s New»، فهرستی از آخرین به‌روزرسانی‌های اپلیکیشن آورده شده است. برای دسترسی به سوالات متداول و ارتباط با کلاب هاوس می‌توانید از بخش «FAQ/Contact us» کمک بگیرید. برای گزارش مشکلات از «Report Incident» استفاده کنید. آیین‌نامه‌ها و راهنماهای کلاب هاوس در بخش «Community Guidelines» قرار دارند. همچنین، شرایط استفاده از خدمات و سیاست‌های حفظ حریم خصوصی به ترتیب در بخش‌های «Terms of Services» و «Privacy Policy» قرار داده شده‌اند.
  روم در کلاب هاوس
روم‌ها به عنوان قلب کلاب هاوس شناخته می‌شوند و برای پیدا کردن آن‌ها کافی است در «Hallway» اسکرول کنید. نکته مهم در رابطه با روم‌ها این است که شما تمامی آن‌ها را مشاهده نمی‌کنید بلکه آن‌ها توسط الگوریتم‌های اپلیکیشن به شما نمایش داده می‌شوند. عناصری نمایش داده شده برای روم‌ها در زیر فهرست شده است.
نام کلوپ میزان در کنار آیکون سبزرنگ «خانه»
نام روم که در برخی موارد برای زیبایی و خوانایی بیشتر از ایموجی‌ها در آن استفاده شده است.
فهرستی از تعداد گویندگان و حضار
بعد از این‌که وارد یک روم شدید، «صحنه» (Stage) را به همراه شنوندگان آن مشاهده می‌کنید. فهرستی از تمامی افراد حاضر در صحنه به همراه عکس پروفایل و نام کوچک نمایش داده شده است. اگر کاربری در هفته گذشته عضو شده باشد، آیکونی (ایموجی مهمانی) در کنار نام او نمایش داده خواهد شد و همچنین علامت میکروفون بیانگر قطع یا وصل بودن صدای او خواهد بود.
  استیج کلاب هاوس
زمانی‌که به یک روم وارد می‌شوید، دکمه‌هایی برای شما نمایش داده می‌شوند که تعامل با افراد از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد. اگر به عنوان «حضار» (Audience) در روم حضور داشته باشید، دکمه‌های زیر برای شما وجود خواهند داشت. برای خروج باید دکمه «Leave» را لمس و برای حرف زدن، علامت دست را لمس کنید تا درخواستی برای مدیر فرستاده شود. برای دعوت دنبال‌کنندگان خود به روم نیز از علامت «+» استفاده کنید. اگر در «صحنه» حضور داشته باشید، به جای آیکون «دست» آیکون «میکروفون» وجود دارد که می‌توان برای صحبت کردن از آن استفاده کرد.
  نحوه ایجاد روم در کلاب هاوس به چه شکل است؟
در حالت کلی، زمانی‌که یکی از چت‌روم‌های صوتی را ایجاد می‌کنید، افراد مختلف به آن وارد می‌شوند و این امکان برای شما وجود دارد که راجع به موضوع مورد نظر خود شروع به صحبت کنید. در حقیقت اگر با ساخت پادکست آشنا باشید، کلاب‌هاوس را باید شکلی تعاملی از یک پادکست عنوان کرد. برای این‌که یه روم را ایجاد کنید، در پنجره اصلی خوراک، دکمه سبزرنگ را لمس کنید. همچنین با استفاده از گزینه «Add a Topic» نیز امکان اضافه کردن موضوع وجود دارد. پیشنهاد می‌شود که حتما موضوعاتی را اضافه کنید تا جنبه تخصصی کار شما بیشتر مشخص شوند. بویژه اگر یک دیجیتال مارکتر باشید می‌دانید که چگونه این کار را انجام دهید چراکه به خوبی با موضوع بازاریابی رسانه‌های اجتماعی آشنا هستید و با تولید محتوای مناسب و موضوعی، مخاطب مورد نظر خود را جذب می‌کنید. این امکان وجود دارد تا روم‌هایی تحت کلوپ‌های مشخصی ایجاد کنید. البته برای این کار باید عضو آن کلوپ‌ها باشید و آن‌ها به شما اجازه چنین کاری بدهند.
  چطور یک رویداد را در کلاب هاوس ایجاد کنیم؟
حتی اگر نخواهید یک روم ایجاد کنید، امکان ایجاد «رویداد» (Event) وجود دارد. به طور مثال ممکن است بخواهید رویدادی در رابطه با انواع عکاسی برگزار یا راجع به انواع تکنیک‌های روتوش صحبت کنید. در بخش بالای خوراک، تاریخ رویدادها را پیدا می‌کنید و امکان پیوستن به آن‌ها نیز وجود دارد. برای تنظیم رویداد خودتان باید آیکون «تقویم» را لمس کنید.
با لمس دکمه تقویم، به پنجره زیر هدایت می‌شود و می‌توانید عنوان، مهمانان و تاریخ و زمان رویداد مورد نظر خود را به همراه کلوپ میزبان و توضیحات رویداد ایجاد کنید. همچنین اگر خودتان در کلاب هاوس صاحب یک کلوپ باشید نیز افراد عضو کلوپ از رویداد شما با خبر می‌شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه