روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ فروردين - شماره 3869

روند بیماری در ۱۱ استان کشور صعودی است؛

آغاز خیز بلند کرونا

 آرزو مدنی- کم کم نتیجه سفرهای نوروزی و عدم توجه به پروتکل های بهداشتی عیان می شود. آمارها نشان می دهد که روند ابتلا به کرونا صعودی بوده است و روز به روز شرایط بدتر می شود. در همین زمینه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برخی استان‌ها وارد پیک جدید بیماری شدند و در برخی دیگر پیک آغاز شده است و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود قطعا شاهد خیز بلندی خواهیم بود. دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: گرچه از کسانی که سفر رفته‌اند گلایه داریم، اما به آنها خسته نباشید می‌گوییم. امروز ما آخرین وضعیت بیماری در دنیا و ایران را مرور کردیم. با توجه به پیش‌بینی‌هایی که داشتیم با توجه به خریدهای شب عید، مهمانی‌ها، سفرها، عدم رعایت پروتکل‌ها و ازدحام‌ها و... و. شاهد خیز جدید بیماری در خیلی از استان‌های کشور هستیم و به طور کلی روند کشوری بیماری صعودی است.وی افزود: در الگوهایی که از نظر اپیدمیولوژیک بررسی می‌کنیم الگویی که مشاهده می‌شود نشان دهنده افزایش بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی است که در اکثر استان‌های کشور وضعیت این است و خیز جدید بیماری در حال اتفاق است.رییسی گفت: در ایام عید نوروز امسال تردد جاده‌ای نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، حتما به یاد دارید که سال قبل ترددها نزدیک به صفر رسیده بود و الان وضعیتی که در کشور با آن مواجه هستیم شروع خیز بلند است که برخی استان‌ها وارد پیک جدید بیماری شدند و برخی دیگر پیک آغاز شده است و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود قطعا شاهد خیز بلندی خواهیم بود، همانگونه که قبلا در استان خوزستان شاهد آن بودیم.رئیسی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید استان خوزستان چندین ماه گرفتار بیماری و خیز جدید بود و هنوز هم هست؛ اما خوشبختانه در حال طی کردن روند نزولی است که به دلیل رعایت پروتکل‌ها توسط مردم است.وی افزود: در حال حاصر البرز و ایلام وارد پیک کرونا شدند و خیز بلند در آنجا آغاز شده است و برخی استان‌ها هم در آستانه ورود به پیک جدید هستند. استان‌های مازندارن، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند و سایر استان‌ها هم کم و بیش روند صعودی دارند و در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی آغاز شده است.رییسی تاکید کرد: اگر این روند ادامه‌دار شود در هفته آینده یا ۱۰ روز  آینده که تازه اثرات سفرها را مشاهده می‌کنیم قطعا موج بسیار بلندی خواهیم داشت.رییسی افزود: الان میزان بستری در بیمارستان‌ها از مرز ۱۳۰۰ نفر گذشته است و این نشان می‌دهد در ۱۰ روز آینده مرگ‌های ۳ رقمی ادامه‌دار می‌شود و از این پس از ۱۰ روز آینده مرگ و میر کمتر از ۱۰۰ نفر کمتر داشته باشیم و مرگ‌ها بیش از ۱۰۰ نفر روزانه باشد.
افزایش مراجعات سرپایی و میزان بستری ها در استان تهران
به گزارش کائنات، استاندار تهران نیز با اشاره به اینکه اگر در استان تهران به طور مثال ۲ شهرستان قرمز داریم به دلیل پیوستگی و نزدیکی شهرستان های استان از همین حالا باید مصوبات ستاد ملی چه در خصوص حضور کارمندان و چه در کاهش تجمعات تشدید شود، گفت: نیاز است مداخلات در مدیریت بیماری کرونا در استان تهران تشدید شود.انوشیروان محسنی بندپی در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان تهران گفت: در ایام تعطیلات نوروز شاهد کاهش فاصله گذاری اجتماعی ،حجم زیاد ترددها و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و به دنبال آن افزایش مراجعات سرپایی و میزان بستری ها در سطح استان تهران بودیم.وی افزود: در استان تهران علیرغم همه تلاش های کادر درمان با پیچیدگی های موجود در این استان شاهد شرایط متزلزل و شکننده ای در مدیریت کرونا هستیم. مسئله ای که می طلبد بیش از پیش در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تلاش کنیم.وی ادامه داد: اگر در استان تهران مثلا  ۲ شهرستان قرمز داریم به دلیل پیوستگی و نزدیکی شهرستان های استان از همین حالا  باید مصوبات ستاد ملی چه در خصوص حضور کارمندان و چه در کاهش تجمعات تشدید شود. بر اساس گزارش ها وضعیت موجود در استان تهران به گونه ای است که باید بیش از گذشته مداخلات در مدیریت بیماری کرونا تشدید شود.
پیش‌بینی افزایش فوتی‌ها در هفته‌های آتی
همچنین معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد بیماری کرونا در کشور، گفت: قطعا وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و در چند هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور صعودی خواهد شد. دکتر ایرج حریرچی درباره احتمال بروز موج چهارم کرونا در کشور، گفت: ما قطعا وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم، در چند هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ و میر ما صعودی خواهد شد. ما با توجه به افزایش بیماران سرپایی و بستری فعلا پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود ۴ هفته آینده روند رو به صعودی بویژه در مرگ و میر کرونا داشته باشیم. وی افزود: تنها یک راه حل مقابل ما است که آن هم رعایت دستورالعمل‌ها است. مواجهه با دیگران  در دورهمی، رستوران، اداره و... باید کنترل شود و ما باید حساب کنیم نسبت به شرایط عادی چقدر کمتر با دیگران در تماس هستیم. وظیفه داریم این تماس را کاهش داده و از ماسک استفاده کنیم و اصول بهداشتی را رعایت کنیم.وی گفت: اگر مردم بتوانند از ۲ ماسک متفاوت استفاده کنند بهتر است، اما حتی داشتن یک ماسک هم خیلی خوب است و اصل اساسی رعایت فاصله حدود دو متری با سایرین است. حریرچی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: کسانی که تاکنون نکات بهداشتی و توصیه‌ها را رعایت کردند یعنی خانواده‌ها، شهرها و گروه‌ها اکنون بیشتر در معرض آسیب هستند؛ زیرا دیگران به دلیل عدم رعایت مبتلا شدند، زجر کشیدند و کشته دادند و تا حدودی ایمنی پیدا کردند؛ در حالی که کسانی که خوب رعایت کردند نباید فکر کنند که ۱۳ ماه رعایت کردند حالا می‌توانند برای مدتی هم رعایت نکنند؛ چراکه مبتلا می‌شوند و فوت می‌کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه