روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ اسفند - شماره 3866

محورهای توسعه

 مهدی شمس آبادی- توسعه پایدار فرآیندی است که آینده‌ای مطلوب را برای جوامع بشری متصور می‌شود که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظام‌های حیاتی، نیازهای انسان را برطرف می‌سازد. توسعه پایدار راه‌حل‌هایی را برای الگوهای فانی ساختاری، اجتماعی و اقتصادی توسعه ارائه می‌دهد تا بتواند از بروز مسائلی همچون نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه‌های زیستی، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بی‌رویه جمعیت، بی‌عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسان‌های حال و آینده جلوگیری کند. توسعه پایدار فرآیندی است در استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری‌ها، جهت‌گیری توسعه فناوری و تغییرات نهادی، با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. توسعه پایدار که از دهه ۱۹۹۰ بر آن تأکید شد جنبه‌ای از توسعه انسانی و در ارتباط با محیط زیست و نسل‌های آینده است. هدف توسعه انسانی پرورش قابلیت‌های انسانی محسوب می‌شود. توسعه پایدار به عنوان یک فرایند در حالی که لازمه بهبود و پیشرفت است، اساس بهبود وضعیت و رفع کاستی‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع پیشرفته را فراهم می‌آورد و باید موتور محرکه پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمامی جوامع و به ویژه کشورهای در حال توسعه باشد. توسعه پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید: تلفیق حفاظت و توسعه، تأمین نیازهای اولیه زیستی انسان، دست‌یابی به عدالت اجتماعی، خودمختاری و تنوع فرهنگی و حفاظت از یگانگی اکولوژیکی. از این رو، تمرکز توسعه پایدار بسیار گسترده‌تر از صرفاً محیط‌زیست است. این همچنین در مورد اطمینان از یک جامعه‌ی قوی، سالم و عادلانه می‌باشد. این به معنای رفع نیازهای متنوع همه افراد در جوامع موجود و آینده، ارتقای رفاه شخصی، انسجام و شمول اجتماعی، و ایجاد فرصت‌های برابر است.
آنچه كه امروزه از مفهوم توسعه مورد توجه قرار گرفته است، آن است كه بايد به توسعه نگاه همه جانبه و متوازن داشت و همگي ابعاد اقتصادي، سياسي و اجتماعي آن را مدنظر بگيرد، در واقع اينها سه ضلع مثلثي مي‎شوند كه هر كدام بدون ديگري هيچ مفهومي ندارد، در واقع چون انسان بعنوان عامل محوري توسعه است، داراي حقيقتي چند بعدي است و خواسته‎ها و نيازها و تواناييهاي بي‎شماري دارد، توسعه نيز چند بعدي خواهد بود نه آنكه يك سونگرانه فقط به توسعه اقتصادي نگريسته شود. پس توسعه متوازن به معني اينكه در امر توسعه وپيشرفت يك جامعه بايد ابعاد اقتصادي، سياسي و اجتماعي مدنظر قرار گيرد. در مورد توسعه سه عقيده رايج است و به نظر مي‎رسد قول و نظر صحيح آن است كه نبايد نسخه غربي توسعه را چشم بسته بپذيريم و از طرف ديگر نبايد هم از توسعه مانند ميوة ممنوعه‎اي گريزان باشيم بلكه مي‎توان با درك ژرف از اندوخته‎ها و آموزه‎هاي ديني و استفاده از تجربيات بشري در دورة تجدد به بومي‎سازي الگوي توسعه برخاست و آن را در خاك خودي نشاند و از آفتها و بيماريها پالايش نمود. الگوي توسعه بايد متناسب با ارزش‎ها و هنجارهاي جامعه طراحي گردد. بنابراين الگوي توسعه هر كشور مختص همان كشور است و قابل انتقال به كشور ديگر نيست، البته مي‎توان در طراحي توسعه‎اي جامع از تجربه‎هاي ديگر كشورها سود جست. مفاهیم توسعه و رشد از دامنه دوره تجدد بر آمده اند; از آن بذر روییده اند و در آن آفاق تاریخی شکل یافته اند. این شرایط و احوال, دوره یافت متناقض را پدید آورده اند: گروهی برآنند که بایستی به تکرار تاریخ برآمد, همان خاک را در این مرز و بوم بازسازی کرد, پیش انگاره های دوره مدرن را بارور کرد و میوه توسعه را از درخت مدرنیسم, باز چید… و این, همه راهی است که نسخه نویسان الگوی توسعه غربی در پیش دارند. و گروهی دیگر, توسعه را (میوه حرام) درخت ممنوعه (تجدد) می دانند. باور دارند که در بستر الحاد و دین زدایی و گریز از هویت الهی است که تجدد و توسعه شکل گرفته, از این روی, نمی توان با مقوله هایی از این گونه سر هم راهی داشت! اما نگاه سوّم آن است که می توان با درک ژرف از اندوخته ها و آموزه های دینی ـ ملی و نیز نگاه دادورزانه به تجربه های بشری در دوره تجدد, به بومی سازی الگوی توسعه برخاست, آن را در خاک خودی نشاند و از آفتها و بیماریها, پیرایش کرد. این روش, گرچه دشوار بنماید, اما کارآمدی و سازواری و پیروزی همه جانبه را به همراه خواهد داشت.
کره‌شمالی به تماس‌های پشت پرده دولت بایدن پاسخی نمی‌دهد
 یک مقام ارشد دولت بایدن شنبه تاکید کرد، کره شمالی به تماس دیپلماتیک پشت پرده‌ای که از اواسط فوریه از سوی دولت جدید واشنگتن به ویژه با هیات پیونگ‌یانگ در سازمان ملل آغاز شده، پاسخی نمی‌دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، افشای تماس‌های آمریکا که تاکنون ناموفق مانده و قبلا هم گزارش نشده بود، سوالاتی را درباره نحوه برخورد دولت بایدن با تنش‌های روزافزون با پیونگ‌یانگ بر سر تسلیحات هسته‌ای و برنامه‌ موشک‌های بالستیک آن ایجاد می‌کند.
این تحولات همچنین ابعاد جدیدی به سفر وزیر دفاع و وزیر خارجه آمریکا به کره جنوبی و ژاپن در روزهای آتی می‌دهند؛ جایی که نگرانی‌ها بر سر زرادخانه هسته‌ای کره شمالی احتمالا در صدر دستورکار باشد. این مقام ارشد دولت بایدن که خواست نامش فاش نشود، جزئیات جدیدی در رابطه با این فشار دیپلماتیک ارائه کرد. اما او گفت که «تلاش‌هایی برای دسترسی به دولت کره شمالی از طریق چندین کانال از اواسط فوریه از جمله در نیویورک بوده است.” او افزود: تا به امروز، ما هیچ پاسخی از جانب پیونگ یانگ دریافت نکرده ایم. هیات کره شمالی در سازمان ملل به درخواست برای اظهارنظر پاسخی نداد. دولت بایدن فعلا در توصیف علنی رویکرد اصلی خودش در قبال کره شمالی احتیاط به خرج داده و تاکید دارد که یک بررسی سیاستگذاری جامع در دستورکار است، به ویژه بعد از تعامل بی‌سابقه دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که حاصلی نداشت. تلاش‌های ترامپ نتوانست کره شمالی را برای تسلیم تسلیحات هسته‌ای خود متقاعد کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه