صفحه آخر
سینماروهای چین در ماه فوریه امسال همزمان با سال نو چینی بیش از ۱.۷ میلیارد دلار برای خریدن بلیت و دیدن فیلم هزینه کردند تا پرفروشترین ماه در تاریخ سینمای این کشور رقم بخورد. با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان و درگیر شدن آمریکا با هجوم بیماران مبتلا به کووید-۱۹، هالیوود سال گذشته عنوان بزرگترین بازار سینمای جهان را به چین سپرد. حالا هم با بهتر شدن نسبی شرایط کرونا در سرزمین اژدها و باز شدن سینماها با ۶۰ درصد گنجایش، مردم به ویژه در پایتخت پکن ترجیح دادند به جای سفر رفتن در تعطیلیهای سال نو چینی، اوقات فراغت خود را در سالنهای تاریک سینما بگذرانند. استقبال گسترده از فیلمهای چینی در نبود فیلمهای خارجی به ویژه آثار پرخرج هالیوودی، درآمد سینماها را در ماه فوریه امسال به حدود ۱.۷۳ میلیارد دلار (۱۱.۲ میلیارد یوآن) رساند که بهترین ماه سینمایی تاریخ چین است. با اینکه سینماها در چین از میانههای سال گذشته باز بودند و فیلمهای خارجی اجازه اکران نداشتند اما با آمدن رقیبان خارجی به ویژه آمریکایی، بازار فیلمهای داخلی گرمتر شد و مردم باز هم به آثار خودشان روی خوش نشان دادند. زدن ماسک برای حضور در سینما اجباری است و مردم باید یک اپلیکیشن روی گوشی همراه خود نصب کنند تا اگر مورد مشکوک مبتلا به کرونا بین تماشاگران شناسایی شد، مسئولان بهداشتی بتوانند با ردگیری دیگر افراد حاضر در سالن جلوی شیوع بیشتر ویروس را بگیرند. از آنجا که هر تماشاگر باید با تماشاگر کناری خود یک صندلی فاصله داشته باشد، پیدا کردن بلیت فیلمهای پرفروش و پرهوادار به کاری بسیار سخت تبدیل شده است. بر اساس آمار رسمی سینمای چین، ۹۵ درصد درآمد سینماها مربوط به هفت فیلم پرفروش بوده که تقریبا همزمان با آغاز سال نو چینی در ۱۲ فوریه روی پرده رفتند. کمدی خانوادگی «سلام مامان» به کارگردانی و بازی جیا لینگ در صدر جدول ایستاده با ۴.۳۶ میلیارد یوآن و کمدی اکشن «کارآگاه چایناتاون ۳» با ۴.۱۳ میلیارد یوآن پس از آن قرار دارد. نبودن سرگرمیهای جایگزین هم از مهمترین دلایل رشد خیرهکننده سینمای چین بوده است. سال گذشته درآمد گیشه سینماهای چین ۲.۷ میلیارد دلار بود که از درآمد ۲.۳ میلیارد دلاری فروش بلیت در آمریکا فراتر رفت و بزرگترین بازار سینمایی جهان لقب گرفت. درآمد هالیوود در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن ۸۰ درصد کاهش یافت. درام تاریخی «هشتصد» درباره مقاومت مردم چین در تجاوز نیروهای ژاپنی به شانگهای در دهه ۱۹۳۰ با ۴۶۱ میلیون دلار پرفروشترین فیلم سال شد. همزمان با گستردهتر شدن میزان آلودگی ویروسی در چین، سینماها در بهار گذشته برای مدتی کوتاه بسته شدند اما با فرارسیدن تابستان اجازه فعالیت نیمبند سالنهای نمایش صادر شد. جمعه برای یازدهمین روز پیاپی حتی یک مورد ابتلای تازه در چین گزارش نشده است. تا امروز ۸۹۸۷۷ نفر در کانون کرونا در جهان به ویروس مبتلا شده و ۴۶۳۶ نفر جان خود را از دست دادهاند. در حالی که سینماهای آمریکای شمالی همچنان با پایینترین رقم ممکن سعی میکنند به حیات خود ادامه دهند غوغای فروش در سینماهای چین، آمریکاییها را هم امیدوار کرده که رونقِ سینما دوباره برمیگردد. باکس آفیس آمریکای شمالی در آخرین آمار اعلامی شاهد اتفاقی غیرمنتظره بود چون فیلم انیمیشن «کرودز: عصری نو» توانست در دوازدهمین هفته اکران خود در صدر قرار بگیرد و فیلم تازه اکران «یهودا و مسیح سیاه» را کنار بزند. امسال با توجه به کمبود فیلمهای بزرگ بلاکباستری هالیوود به خاطر شیوع کرونا، باکس آفیس آمریکا شاهد اتفاقهای تازهای بوده است. یونیورسال تخمین میزند که در آخر هفته سه روزهای که به پایان رسید، «کرودز ۲» از ۱۸۹۰ پرده سینما تقریباً ۲.۰۴ میلیون دلار فروخته باشد که نسبت به هفته قبل ۲۱ درصد بیشتر بود. به این ترتیب تخمین زده میشود که فروش کل این فیلم در آمریکای شمالی تا دوشنبه به ۴۸.۹ میلیون دلار رسیده باشد و این فیلم از ۱۵۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرده باشد. فیلم «یهودا و مسیح سیاه» ساخته شاکا کینگ با نقشآفرینی دنیل کالویا و لاکیث استنفیلد با فروش ۲ میلیون دلار از ۱۸۸۸ پرده سینما با فاصله کمی در رتبه دوم باکس آفیس آخر هفته قرار گرفت. تحلیلگران میگویند با وجود اینکه این فیلم نقدهای بسیار خوبی داشت و امتیاز آن در سایتهای امتیازدهی هم بالا بود، بسته بودن سینماها در بسیاری از بازارها و توفانهایی که در سراسر کشور دیده شد، باعث شد وضعیت برایش سخت شود.