اقتصاد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساماندهی پایانههای مرزی از روزهای آینده با مرز بازرگان شروع میشود، گفت: ظرفیت بنادر در نیمه سال آینده از 285 میلیون تن عبور خواهد کرد، یعنی حدود 100 میلیون تن ظرفیتسازی در توسعه بنادر داشتیم. محمد اسلامی، اظهار داشت: حملونقل کشور به ویژه در بخش زیرساختی در 8 سال متحول شده است. وی ادامه داد: وقتی صحبت از حملونقل هوشمند میکنیم هم زیرساخت در حوزه راه و هم سیستمهای پایش، کنترل و سیستم جامع و یکپارچه حوزه لجستیک، مورد نظر است؛ یعنی از مبدأ تا مقصد جابهجایی بار و مسافر در یک فرایند تعریف شده، با استفاده بهینه از زمان و منابع، به گونهای مدیریت کرد که ایمنی، بهرهوری و اعتماد به عملکرد در یکجا قابل پایش و رؤیت مستمر باشد، تفاوت این روند با گذشته این است که بازیگران زیادی در صحنه حملونقل بودند که درآمدهای زیادی داشتند اما هیچ کدام مسئولیتی نداشتند و عملاً به جای اینکه تأثیرگذار و پیش برنده اهداف باشند بر مشکلات حملونقل اضافه میکردند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این تغییر روند از وضعیت سنتی به پیشرفته در قالب این 3 مشخصه، از مشخصههای نظام هوشمند است؛ در دهه فجر از 31 سامانه در همین راستا رونمایی شد، گام تکمیلی برای ساماندهی نظام حملونقل را که در قالب شرکتهای بزرگ و کارآمد است تا پایان دولت، به انتها میرسانیم، در این نظام، عملکرد ناوگان تا انتهای فرسودگی ادامه نخواهد داشت. اسلامی بیان کرد: فرسودگی مخاطراتی برای ایمنی حملونقل و همچنین افزایش آلایندهها دارد، با ساماندهی نظام حملونقل دیگر مخاطراتی که ناشی از فرسودگی ناوگان است، رخ نخواهد داد، فعالیت ناوگان در یک چرخه تعریف میشود و در آن چرخه ناوگان عمر مجاز دارد، بعد از گذراندن عمر مجاز، ناوگان جدید باید بهصورت اتوماتیک جایگزین شود، این نوع شیوه مدیریت کمک میکند سیاستها همیشه مشخص و برنامهها پایدار باشد؛ مدیریت اگر بر این ریل باشد نتایج مورد انتظار برای مسافران و هم در بخش کالا بهدست میآید و رضایت عمومی ارتقا پیدا میکند. به گزارش فارس، وی در پاسخ به این سوال که تا سال 1400 برنامه سامانههای هوشمند حملونقل کامل میشود؟ بیان کرد: در فرصت باقیمانده دولت، پیادهسازی نظام جدید حملونقل و کامل شدن چرخه نرم افزاری و سخت افزاری انجام میشود. در این فرایند تحولی، نظام جدید حملونقل با پایلوتسازی که در حال انجام است، اجرا میشود. * پیاده سازی دقیق سامانههای هوشمند حملونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با سامانههای هوشمند حملونقل، برای مثال وضعیت اسفبار بارگیری در بنادر متحول شده است، در بندر شهید رجایی، کامیونها برای بارگیری شاید 2 هفته هم معطل میشدند، نوسانات و مفاسد در این فرایند بود اما با نظام جدید همه این مشکلات دگرگون شده است، در حال حاضر در بندر شهید رجایی یک کامیون حداکثر 24 ساعت معطل میماند، همه اطلاعات مربوط به بار و بارگیری با پیامک به راننده ارسال میشود. اسلامی اظهار داشت: بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی (ره) به عنوان پایلوت، در اجرای برنامه جدید نظام حملونقل وارد شدهاند، این برنامه در حال تسری یافتن به بنادر دیگر است، نظام جدید حملونقل تا پایان دولت در همه بنادر اجرا میشود. وی افزود: گام بعدی اجرای سامانههای اطلاعات یکپارچه در پایانههای مرزی برای ترانزیت است، یکی از گرفتاریهای تجارت کشور در پایانههای مرزی نبود این اطلاعات یکپارچه است، تراکم و توقف زیادی در پایانههای مرزی داریم و همه دستگاهها، رویههای کنترلی خود را در پایانهها انجام میدهند که موجب توقف هزاران دستگاه کامیون در پایانههای مرزی میشود. * ساماندهی پایانههای مرزی از روزهای آینده با مرز بازرگان شروع میشود وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پایلوت ساماندهی پایانههای مرزی از مرز بازرگان در روزهای آینده شروع میشود و به ترتیب در سایر پایانهها هم اجرا میشود. * پایانه های مرزی فقط محل عبور خواهد بود نه محل بازرسی و کنترل اسلامی توضیح داد: برنامه این است که پایانه مرزی فقط محل عبور باشد و محل بازرسی و کنترل قرار نگیرد. بازرسی و کنترل را به پس کرانهها انتقال میدهیم. در همین دولت این برنامه گسترش پیدا میکند؛ البته بخشی از برنامه نیازمند زیرساختها است. اولویت در این دولت ساماندهی پایانههای اصلی مرزی است که بیشترین تردد را داریم. ساماندهی پایانهها در طول سال 1400 در پایانههای دیگر اجرا میشود. * هفته ای 12 میلیون تن بار با بارنامه در جادههای کشور جابهجا میشود وی در پاسخ به این سوال که عملکرد حوزه زیرساخت حملونقل در 8 سال گذشته را چگونه ارزیابی میکنید؟ اهداف برنامهای در این مدت محقق شده است؟ گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای سفر و جابهجایی بار که متأثر از تحرک اقتصادی است، در کشور در حال حاضر حداقل در هفته 12 میلیون تن بار با بارنامه در جادههای کشور جابهجا میشود، ما حتی در برخی روزها، به جابهجایی روزی 2 میلیون تن بار هم رسیدیم که این عدد قابل ملاحظهای است. * روزانه 3 کیلومتر به بزرگراههای کشور اضافه شد وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر این عدد را با سالهای قبل مقایسه کنیم در زمانهایی رشد حمل را تا 50 درصد مشاهده میکنید. این نشان از افزایش تولید، افزایش تحرک در اقتصاد، افزایش صادرات و واردات کشور است. افزایش رشد تجارت و جابهجایی ایجاب میکرد که ظرفیت جادهها را هم ارتقا بدهیم بههمین دلیل در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه حداقل 800 کیلومتر بزرگراه به بزرگراههای کشور اضافه شده است. با این آمار میتوان گفت روزانه 3 کیلومتر به بزرگراههای کشور اضافه شده و این دستاورد بزرگی است که در دولت یازدهم و دوازدهم محقق شده است. اسلامی ادامه داد: در ابتدای دولت 12500 کیلومتر بزرگراه در کشور داشتیم این عدد تا اواسط سال آینده از 20 هزار کیلومتر عبور خواهد کرد. این یک رشد قابل ملاحظهای است که در توسعه زیرساختهای حملونقل و بخصوص با اولویت محورهای شریانی و کریدورها اتفاق افتاده است. * 100 میلیون تن ظرفیتسازی در توسعه بنادر داشتیم اسلامی بیان کرد: در بخش بنادر، ظرفیت بنادر در ابتدای دولت یازدهم 180 میلیون تن بود و این ظرفت در نیمه سال آینده و با پایان فرصت خدمت دولت دوازدهم از 285 میلیون تن عبور خواهد کرد، یعنی حدود 100 میلیون تن ظرفیتسازی در توسعه بنادر داشتیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این ظرفیتسازی با رویکرد تبدیل بنادر به بنادر نسل سوم خواهد بود، در بنادر نسل سوم، بنادر فقط محل تخلیه و بارگیری نیستند بلکه محل تولید بار هم هستند. ظرفیتهایی در بنادر ایجاد میشود که به تولید محصولات صادراتی یا پردازش و فرآوری محصولات دیگری را که قابلیت عرضه به بازار داخل یا بازار صادراتی مجدد دارد در دستور کار قرار دادیم. این اقدامات از عوامل شتابدهنده به توسعه بنادر کشور بوده که اتفاق بزرگی در حوزه حملونقل دریایی و امور بنادر است. وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر نوسازی 1000 فروند شناور سنتی است. * تا پایان سال 1400 میزان 14000 کیلومتر خط آهن خواهیم داشت اسلامی اظهار کرد: نکته مهم دیگر بحث توسعه راهآهن و شبکه ریلی کشور است، طبق تأکیدات قانون برنامه باید سهم راهآهن در جابهجاییها به 30 درصد برسد. افزایش خطوط، افزایش ظرفیت خطوط، اتصال به مراکز تولید بار در زمره سیاستهای وزارت راه و شهرسازی بوده که در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته است. وزیر راه و شهرسازی افزود: وضعیت شبکه ریلی کشور در اول دولت یازدهم 10 هزار و 700 کیلومتر بوده و تا پایان سال آینده از 14000 کیلومتر عبور خواهد کرد. 5 استان در این دولت به شبکه ریلی متصل شد و تا پایان دولت 4 استان دیگر هم به شبکه ریلی متصل خواهند شد. * ظرفیت جابه جایی بار از طریق راه آهن به 100 میلیون تن می رسد اسلامی بیان کرد: خط دوم بافق به زرین شهر، خط دوم کرج - قزوین و قزوین به زنجان هم سال آینده افتتاح خواهد شد. وی گفت: همچنین برنامه دیگر ما اتصال ریل به مراکز تولید و بار است، 9 کارخانه در دهه فجر افتتاح شد که به خط آهن متصل است و از این مسیر ریلی 5.5 میلیون تن بار جذب میشود، در حال حاضر ظرفیت جابهجایی بار از طریق راهآهن 50 میلیون تن در سال است که برنامه رساندن آن به 100 میلیون تن است. همچنین در مسیرهایی که راهآهن وجود دارد سهم 30 درصدی راهآهن را باید عملیاتی کنیم. این برنامه در دو سال آینده قابل انجام و تحقق خواهد بود. * از 2 سال پیش تاکنون در بخش ریلی هیچ محصولی از خارج وارد کشور نشد وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بحث نوسازی ناوگان جادهای، دریایی و ریلی گامهای متفاوتی را برداشتیم و پروژههای گوناگونی را اجرا کردیم. در بخش ریلی در دو سال گذشته هیچگونه محصولی از خارج وارد کشور نشده است. صنایع داخلی همه بهکار گرفته شدند، این دو سال، شاید جزو اولین سالهایی بود که پس از سالها، صنایع ریلی دارای سفارش بودند اگرچه ظرفیت آنها کامل جذب نشد ولی بدون سفارش هم نبودند و عملاً سال خوب و پرظرفیتی را نسبت به گذشته تجربه کردند. اسلامی افزود: حدود 1600 دستگاه انواع واگن باری و مسافری و لکوموتیو را در سالهای 98 و 99 در اختیار ناوگان ریلی کشور گذاشتیم که در داخل ساخته شده است.