روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۳۹۹ شنبه ۹ اسفند - شماره 3854

گزارش کائنات از نخستین اقدام نظامی دولت جدید آمریکا؛

تحرکات مشکوک بایدن برای احیای مجدد داعش در منطقه

 حیدر مصطفایی - درست لحظاتی قبل از حمله امریکا در سوریه بود که یک تحلیلگر لبنانی با اشاره به تحرکات اخیر ایالات متحده آمریکا در سوریه و عراق، تأکید کرد: دولتِ جدید آمریکا برای احیای داعش در منطقه تلاش می کند.به گزارش المعلومه، «ناصر قندیل» تحلیلگر برجسته لبنانی روز پنجشنبه سخنانی را در خصوص تحرکات مشکوک ایالات متحده آمریکا در سوریه و عراق مطرح کرد.
بر اساس این گزارش، وی در این خصوص تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا در حال حاضر برای احیای داعش در سوریه و عراق تلاش می‌کند. هدف اصلی آمریکایی‌ها از این اقدام، تداوم حضور نظامی خود در منطقه است. قندیل همچنین یادآور شد: در واقع، دولت جدید ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند تا از رهگذر فعال‌سازی مجدد تروریسم در سوریه و عراق، بهانه لازم برای تداوم حضور نظامی خود در این کشور را داشته باشد.
این تحلیلگر لبنانی افزود: در این میان، برخی کشورهای منطقه نیز به آمریکایی‌ها برای احیای داعش در منطقه به ویژه در سوریه و عراق کمک می‌کنند. در حقیقت، مبارزه با تروریسم، توجیه آمریکا و متحدان آن برای بقا در منطقه است.
  به دستور بایدن مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه بمباران شد
شاید از همین روی است که ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه حملات هوایی را با دستور جو بایدن در سوریه آغاز کرد و مواضع گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران را که در نزدیک مرز عراق قرار داشت مورد هدف قرار دارد. پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حملات تلافی حمله موشکی اوایل ماه جاری به اربیل عراق است که منجر به کشته شدن یک پیمانکار غیر نظامی و زخمی شدن یک نیروی نظامی ایالات متحده آمریکا و سایر نیروهای ائتلاف شد. طبق اطلاعات اولیه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در حملات روز گذشته نیروهای آمریکایی، سه کامیون مهمات که از عراق به نقطه کنترل مرزی در خاک سوریه رسیده بود نابود شد.
  دیده‌بان حقوق بشر سوریه: طبق ارزیابی‌های اولیه 22 نفر کشته شدند
رامی عبدالرحمن، رییس دیده‌بان حقوق بشر به خبرگزاری فرانسه گفت: «تعداد زیادی کشته وجود دارد. دست‌کم طبق ارزیابی‌های اولیه 22 نفر کشته شدند که همه از اعضای حشد شعبی بوده‌اند.»
این حمله هوایی نخستین اقدام نظامی جو بایدن پس از آن است که به عنوان رئیس جمهوری آمریکا از تاریخ ۲۰ ژانویه کار خود را آغاز کرد.
طبق گزارش آسوشیتدپرس به نظر نمی‌رسد تصمیم بایدن در حمله به سوریه نشانه‌ای از قصد او برای گسترش دخالت ارتش آمریکا در منطقه باشد بلکه نشان دهنده اراده‌ای برای دفاع از نیروهای آمریکایی در عراق است.
لوید جی آستین، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگارانی که با او از کالیفرنیا به واشنگتن پرواز می‌کردند گفت: « من به هدفی که به آن حمله کردیم، اطمینان دارم، می‌دانیم که چه کسانیکه را هدف قرار دادیم.» وی تاکید کرد که آمریکا اطمینان دارد که از این مکان [منطقه کنترل مرزی] شبه نظامیان شیعه حملات هفته گذشته به شمال عراق را انجام داده‌اند. رئیس پنتاگون تصریح کرد که این حمله را به بایدن توصیه کرده بود. وی افزود: «چندین بار گفتیم که طبق جدول زمانی خودمان پاسخ خواهیم داد.»
آستین تاکید کرد که می‌خواستند مطمئن شوند که اهداف درستی را انتخاب کرده‌اند. پیش از این جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته بود که اقدام آمریکا «یک واکنش نظامی متناسب» بود که همراه با اقدام‌های دیپلماتیک از جمله مشورت با شرکای ائتلاف اتخاذ شده بود.
کربی افزود: «این عملیات یک پیام بدون ابهام را می‌فرستد: رئیس جمهور بایدن برای حفاظت از نیروهای آمریکایی و ائتلاف اقدام خواهد کرد.»
وی همچنین تصریح کرد که آمریکا به روشی سنجیده عمل کرده که هدف آن کاهش تنش‌ها در وضعیت کلی شرق سوریه و عراق بوده است.
کربی گفت که حملات هوایی ایالات متحده آمریکا، «چندین تاسیسات را در یک نقطه کنترل مرزی که از سوی تعدادی از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران استفاده می‌شد نابود کرد.» مقام‌های آمریکا این گروه‌ها را کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا عنوان کردند. پیش از این آمریکا، کتائب حزب‌الله را در حملات بیشماری که علیه نیروها و منافع آمریکایی در عراق صورت گرفته، مقصر دانسته است.
  نقض مجدد قوانین بین المللی توسط امریکا
با این حال این حمله آمریکا انتقادهایی را در پی داشته است. مری الن اوکانل، استاد دانشکده حقوق نوتردام از حمله ایالات متحده به عنوان نقض قوانین بین المللی انتقاد کرد. وی به آسوشیتدپرس گفت: «منشور ملل متحد کاملا روشن می‌سازد که استفاده از نیروی نظامی در قلمرو یک کشورخارجی تنها در پاسخ به حمله مسلحانه صورت گرفته از سوی آن کشور قانونی است.»
مقامات دولت جو بایدن حمله موشکی ۱۵ فوریه در نزدیکی شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق را محکوم کردند اما به طور قطعی نگفتند چه کسی آن را انجام داده است. با این حال آن‌ها تصریح کرده‌اند که در گذشته گروه‌های شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران مسئولیت حملات موشکی بی‌شمار را بر عهده داشته‌اند که کارکنان یا تاسیسات آمریکایی در عراق را هدف قرار داده‌اند. سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه گفته بود که عراق مسئول تحقیق در مورد حمله ۱۵ فوریه است.
وی اضافه کرده بود: «در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم چه کسی عامل این حملات بوده است. من قصد ندارم جزییات تاکتیکی سلاح‌های استفاده شده را توضیح دهم. بگذارید بررسی‌ها به پایان برسد و نتیجه‌گیری شود و وقتی حرف‌های بیشتر برای گفتن بود اقدام خواهیم کرد.»
یک گروه شبه نظامی شیعه که کمتر شناخته شده است و خود را سرایا اولیاء الدم نامیده‌اند مسئولیت حمله ۱۵ فوریه را بر عهده گرفت.
ایران نیز یک روز پس از این حمله هم آن را محکوم و هم اعلام کرد که «تلاش‌های مشکوک» برای انتساب آن به تهران در حال انجام است.
تعداد حملات گروه‌های شبه نظامی شیعه علیه اهداف آمریکایی در عراق در اواخر سال گذشته و پیش از مراسم تحلیف جو بایدن کاهش یافت. این تنش‌ها پس از حمله پهپادهای آمریکا به کاروان خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی مهندس، معاون حشد شعبی که منجر به کشته شدن آن‌ها در اوایل سال ۲۰۲۰ شد شدت گرفت.
ترامپ گفته بود که مرگ یک پیمانکار آمریکا خط قرمز خواهد بود. مرگ یک پیمانکار غیر نظامی آمریکا در یک حمله موشکی در کرکوک در دسامبر سال ۲۰۱۹ باعث تنش‌ فراوان در خاک عراق شد و این کشور را به آستانه یک جنگ نیابتی رساند.
شمار نیروهای آمریکا به شدت در عراق کاهش یافته و به ۲۵۰۰ نیرو رسیده‌ است و دیگر این نیروها در ماموریت‌های نظامی با نیروهای عراقی در علمیات‌های در حال انجام علیه نیروهای داعش شرکت نمی‌کنند.
  توضیحات وزیر دفاع آمریکا درباره جزئیات حمله به سوریه
لوید آستین، وزیر دفاع آمریكا اعلام کرد ایالات متحده با تكیه به اطلاعات دریافتی از طرف عراقی به سوریه حمله كرده است.
پیش از این  پنتاگون اطلاع داده بود كه ایالات متحده به چندین تاسیسات در مرز سوریه و عراق حمله كرده که تعدادی از گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران از جمله كتائب حزب الله و كتائب سید الشهدا از آنها استفاده می کردند. وزارت دفاع آمریكا تأكید كرد كه این پاسخی به حملات اخیر به نیروهای مسلح آمریكای و ائتلاف در عراق بوده است.
آستین گفت: «ما به عراقی ها اجازه دادیم که برای ما اطلاعاتی تهیه کنند و  آنها را تشویق به انجام این کار کردیم، و این به ما کمک کرد تا اهداف خود را تدقیق کنیم. ما اطمینان داریم که این هدف توسط همان شبه نظامیان شیعه استفاده شده است که به سربازان آمریکایی حمله کنند.
وی در عین حال خاطرنشان كرد كه نمی تواند چیزهای بیشتری بگوید ، اما ابراز اطمینان كرد كه ارتش آمریكا «دقیقاً می داند كه كجا را هدف قرار داده است.” جان کربی،  سخنگوی پنتاگون  پیشتر گفته بود جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دستور حمله به سوریه  را صادر کرده است.برخی منابع می گویند هواپیمای آمریکایی نقاط بین «ابوکمال» و «القائم» در مرز سوریه و عراق را هدف قرار داده است.
  پمپئو در واکنش به حمله آمریکا در خاک سوریه: امیدوارم کویر را بمباران نکرده باشند
مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در دولت دونالد ترامپ، در واکنش به خبر انجام حمله هوایی پنتاگون علیه مواضع شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران گفت: «فقط امیدوارم کویر را بمباران نکرده باشند.»وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز افزود که آمریکا باید از نیروهای خود محافظت کند و بازدارندگی به وجود بیاورد.
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در واکنش به این حمله تصریح کرد: «من نمی‌دانم که آن‌ها چه چیزی را هدف قرار دادند یا به دنبال چه اهدافی بودند. فقط امیدوارم کویر را بمباران نکرده باشند. امیدوارم واقعا به دنبال چیزی رفته باشند که ایالات متحده آمریکا را تهدید کرده است. وگرنه بی‌فایده است.» مایک پمپئو تاکید کرد: «باید این اطمینان حاصل شود که ایرانیان را در هر جایی بترسانیم و جلوی آن‌ها را بگیریم. ضعف و مماشات در برابر ایرانی ها تنها باعث می‌شود آن‌ها رعب و وحشت بیشتری ایجاد کنند.»
  حوادث عجیبی در حال رخ دادن است که چهار کشور آمریکا، ایران، عراق و سوریه را درگیر می‌کند
یک مقام وزارت خارجه روسیه، حمله شب گذشته پنتاگون به خاک سوریه را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و غیرقابل قبول دانست و یک سناتور روس نیز گفت که این اقدام آمریکا، تنها وخامت اوضاع در منطقه را افزایش خواهد داد. به گزارش خبرگزاری «نووستی»، «کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد که تجاوز نظامی آمریکا به سوریه، تنها باعث افزایش تنش در منطقه خاورمیانه و آسیب رسیدن به روند آغاز شده عادی سازی اقدام واشنگتن و ایران در چارچوب احیای توافق هسته‌ای خواهد شد.
این سناتور روس به خبرنگار نووستی گفت: «حوادث عجیبی در حال رخ دادن است که چهار کشور آمریکا، ایران، عراق و سوریه را درگیر می‌کند و تنها یکی از آنها، یعنی ایالات متحده آشکارا از توان نظامی و تحریم علیه سایر کشورها استفاده می‌کند.»
به گفته کاساچوف، این اقدامات در شرایطی رخ می‌دهد که جزییات حمله موشکی اخیر به «منطقه سبز» بغداد و افرادی که مسئولیت این اقدام را دارند، مشخص نیست. یک مقام وزارت امور خارجه روسیه که نامش فاش نشده نیز به این خبرگزاری گفت، مسکو قاطعانه حمله شب گذشته که آمریکا به خاک سوریه انجام داده را محکوم می‌کند و معتقد است که این اقدام نقض ضوابط حقوق بین الملل و اقدامی غیرقابل قبول محسوب می‌شود. این مقام روس، با تأکید بر اینکه ایران و سوریه مشترکاً علیه تروریست‌های داعشی در حال مبارزه هستند، ادامه داد: «این حمله به خاک یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد انجام شده و آشکارا نقض ضوابط حقوق بین الملل و غیرقابل قبول است. اکنون باید مشخص شود که این حملات به چه اهدافی اصابت کرده است.»
  تاکید ظریف بر تداوم حمایت‌های ایران از سوریه
وزیران خارجه ایران و سوریه در رابطه با مسائل مختلف رایزنی کردند.به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در تماسی تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در رابطه با روابط دو جانبه و را های تقویت آن ها در تمامی زمینه ها به ویژه همکاری اقتصادی برای عبور از آثار تحریم های غیرانسانی وضع شده علیه مردم دو کشور بحث و رایزنی کردند. دو طرف همچنین در رابطه با تحولات مختلف سوریه و ایران و منطقه و جهان بحث و گفت‌وگو کردند.ظریف ‌و مقداد همچنین در رابطه با نتایج دیدارهای روند آستانه که اخیرا در شهر سوچی برگزار شد گفت وگو کردند.وزرای خارجه ایران و سوریه بر لزوم پایبندی غربی ها به قطعنامه شورای امنیت در رابطه با سوریه و بیانیه پایانی نشست های آستانه و احترام به حاکمیت و استقلال سوریه و عدم حمایت از گروه های مسلح تروریستی تاکید کردند.
مقداد و ظریف همچنین پیرامون پیشرفت کار کمیته بررسی قانون اساسی سوریه و نتایج دور جدید نشست این کمیته که در ژنو سوئیس برگذار شد، گفت‌وگو کردند.وزیر خارجه سوریه در ادامه بر حمایت قاطع کشورش از مواضع ایران در رابطه با توافق هسته ای تاکید کرد.فیصل مقداد همچنین از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از ملت سوریه به ویژه در زمینه اقتصادی تقدیر و تشکر کرد.
از سوی دیگر محمد جواد ظریف از مواضع سوریه در حمایت از جمهوری اسلامی ایران در رابطه با توافق هسته ای تقدیر کرد.ظریف در ادامه از سطح روابط تهران و دمشق ابراز خشنودی کرد.وزیر خارجه کشورمان همچنین بر تداوم حمایت های ایران از سوریه به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم به منظور بازگشت امنیت و ثبات به این کشور تاکید کرد.دو طرف همچنین بر تداوم تماس ها و تقویت مشورت ها در رابطه با مسائل مختلف منطقه و جهان تاکید کردند.
  آمریکا پیش از حمله متجاوزانه به سوریه، اسرائیل را در جریان گذاشته بود
 وبگاه صهیونیستی «والا» گزارش داد آمریکا پیش از حمله بامداد جمعه در شرق سوریه، رژیم صهیونیستی را از قصد خود باخبر کرده بود.
این رسانه صهیونیستی نوشت ایالات متحده، اسرائیل را از قصد خود برای انجام حمله جمعه علیه «پایگاه امام علی (ع)» در مرز عراق و سوریه مطلع کرده بود. این رسانه صهیونیستی در ادامه افزود این اولین حمله آشکار دولت آمریکا در خاورمیانه از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور بعد از پنج هفته است.
بر اساس این گزارش، مقامات صهیونیستی در این خصوص گفتند این یک بروزرسانی معمول است که هر زمان عملیات‌های آمریکا ممکن است اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهد یا برعکس آن، انجام می‌شود.
در ادامه این گزارش گفته شده که رژیم صهیونیستی از این حمله بسیار خشنود است و آن را پیامی به ایران می‌داند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه