روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۳۹۹ چهارشنبه ۶ اسفند - شماره 3853

گزارش کائنات در مورد ادعای گرانی اینترنت در سال ۱۴۰۰ بواسطه مصوبه مالیاتی مجلس؛

000/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/3 ریال در جیب صدا و سیما از جیب چه کسی؟

 امین محمودیان - دیروز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درر توییتر خود و در واکنش به مصوبه‌ای که قرار است در مجلس تصویب شود ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی، مخالفت کنند.
وی گفت:« در صورتی که مجلس مصوبه افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها را تصویب کند، بسته‌های اینترنتی اپراتورها با افزایش قیمت چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه موجب افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.»
امیدوارم امروز نمایندگان محترم مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی بر افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاهها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی، مخالفت کنند. تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.
​این مصوبه درباره حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارور (اپراتورهای خدمات دهنده مخابراتی) به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود.
در نظر داشته باشید چند روز پیش نیز معاون وزیر ارتباطات مدعی شد هم‌اکنون اینترنت برای کاربران به اندازه کافی ارزان است و کشش کاهش قیمت ندارد، اما در هر صورت با توجه به کاهش 25 درصدی تعرفه‌ی پهنای باند زیرساخت برای اپراتورها، این شرکت‌ها می‌توانند قیمت تعرفه‌های خود را کاهش دهند، اما در این مورد هیچ الزامی از سوی رگولاتوری صورت نمی‌گیرد.
  منتظر گرانی اینترنت در سال 1400 باشید
همان‌طور که می دانید وزیر ارتباطات نسبت به مصوبه احتمالی مجلس در خصوص افزایش مالیات ارائه دهندگان اینترنت هشدار داده بود. حالا مشخص شده نمایندگان مجلس این طرح را به تصویب رسانده‌اند و باید سال آینده منتظر افزایش قیمت بسته‌های اینترنت و توقف توسعه اینترنت در مناطق محروم باشیم. این طرح که حالا به تصویب رسیده، در راستای حمایت از صدا و سیما است.
بر اساس مصوبه کمیسیون مجلس که به تصویب رسید، حق الامتیاز و حق السهم دولت از درآمد ارائه دهندگان اینترنت به میزان 10 درصد افزایش می‌یابد و 000/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/3 ریال (سیصد میلیارد تومان) درآمد حاصل از آن صرف تولید محتوا، فعالیت‌های فرهنگی و نظارت بر فضای مجازی خواهد شد. آنطور که پیداست این مبلغ هنگفت عملاً به جیب صدا و سیما خواهد کرد.
حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در توییتی اعلام کرد مصوبه مجلس به طور حتم موجب گرانی اینترنت در سال آینده و توقف توسعه اینترنت در مناطق محروم می‌شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این توییت تاکید کرده افزایش درآمد خزانه و پرداخت آن به صدا و سیما نتیجه‌ای جز افزایش قیمت اینترنت نخواهد داشت.
‍‍‍   قرار بود اینترنت ارزان ‌شود
در حالی که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارزان شدن پهنای باند‬ اینترنت زیرساخت خبر داده است، کاهش قیمت اینترنت برای کاربر نهایی متاثر از این ارزانی نیست و تنها به تصمیم اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت بستگی دارد.
 از آنجایی که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در این سال‌ها نتوانستند متناسب با سرعت رشد اینترنت سیار و دیتای موبایل رشد کنند، در این مدت دچار مشکلات مالی بودند. حتی برخی از شرکت‌های FCP بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند و معتقد بودند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به‌جای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه این شرکت‌ها در حال از دست دادن مشترکانشان هستند.
 از طرفی محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- معتقد است که در تلاطم اقتصادی نباید صرفاً هزینه را از جیب مردم برداشت و هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد و از طرف دیگر حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - که معتقد است در مقیاس‌های جهانی ایران ارزان‌ترین قیمت اینترنت را دارد، اظهار کرده بود تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به‌عنوان رگولاتوری یا مقررات‌گذار، این است که قیمت‌های ارائه خدمات اینترنت توسط اپراتورها از آنچه اکنون ارائه می‌شود، بالاتر نرود.
 چندی پیش فلاح جوشقانی با اشاره به افزایش مصرف اینترنت در دوران کرونا، تصریح کرد: پیش از کرونا به‌طور میانگین ۳۰ درصد بسته‌های مشترکان در مدت‌زمان تعیین‌شده به پایان نمی‌رسید و بر اساس میزان مصرف نرخ مؤثری برای اپراتورها به وجود می‌آمد. در ایام کرونا تمام بسته‌های مشترکان مصرف می‌شد و در این حالت سایر هزینه‌ها مانند پهنای باند هم برای اپراتورها بالا رفت و در عین‌حال درآمد اپراتورها افزایش پیدا نکرده است و در مجموع سودی با این افزایش مصرف برای اپراتورها به دست نیامده است.
 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه رگولاتوری با این شرایط به دنبال کمک به اپراتورها بود، گفت: اما باید این را هم در نظر داشت که با توجه به شرایط کرونا و نیاز مردم به اینترنت برای دسترسی به آموزش و سایر خدمات برای کاهش ترددها اپراتورها نمی‌توانند دسترسی مردم را به خدمات محدود کنند تا مشترکان بسته‌ها را به قیمت بالاتر بخرند چون این شیوه نارضایتی عمومی به دنبال دارد و تغییرات قیمت باید با فرآیندی مناسب همراه باشد.
 رئیس رگولاتوری با تأکید بر اینکه رگولاتوری افزایش هزینه‌های اپراتورها را تائید می‌کند و راه‌های زیادی برای کمک به اپراتورها برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد، گفت: اپراتورها می‌توانند هزینه‌ها و درآمدهای خود را به سازمان تنظیم اعلام کنند، ما هم درصدد کمک به آنها بر می‌آمدیم برای مثال یکی از راهکارهایی که ما به آن‌ها ارائه می‌دادیم کاهش قیمت پهنای باند شرکت زیرساخت بود.
 در این راستا به تازگی فلاح جوشقانی از کاهش ۲۵ درصدی تعرفه پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد و گفت: در تجربه‌های جهانی با افزایش ترافیک مصرفی، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. بر همین اساس پس از بررسی‌های کارشناسی در وزارت ارتباطات، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، کاهش ۲۵ درصدی هزینه پهنای باند اپراتورها را تصویب کرد.
 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این مصوبه به کاهش هزینه‌های اپراتورها منجر می‌شود، افزود: این مصوبه از بهمن ماه سال جاری اجرایی می‌شود.
 البته این کاهش قیمت درحالی است که شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند را به اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی می‌فروشد. بنابراین در حالی که این شائبه برای کاربران اینترنتی ایجاد شده بود که ارزان شدن پهنای بان اینترنت زیرساخت، می‌تواند تاثیری در کاهش قیمت اینترنت داشته باشد، کاهش قیمت اینترنت به تصمیم اپراتورها بستگی دارد.
  تکذیب گران کردن تعرفه اینترنت
سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه درباره تصویب گران کردن تعرفه اینترنت از سوی مجلس و بهره برداری آن در سازمان صداوسیما گفت: این خبر کذب است و مجلس حتی به افزایش تعرفه پیامک به یک تومان هم رأی نداد.
وی افزود: امروز در صحن علنی پارلمان تصمیم گیری شد حق‌السهم دولت و عدد درآمدی‌اش را که وزارت ارتباطات دریافت می‌کند، به نفع تولید محتوای فرهنگی افزایش داده شود.
قاضی‌زاده هاشمی، ادامه داد: حکم دیگر نمایندگان این بود که تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ نباید از سوی دولت گران شود، در واقع از حاشیه سود خالص اپراتورها که سالانه بسیار بالاست و بعضاً شاهدیم محتوای بومی را به جای نیم‌بها، تمام بها می‌کنند، این حق‌السهم در نظر گرفته شده است و به معنای افزایش تعرفه اینترنت نیست.
این عدد حق‌السهم لزوماً برای صداوسیما نیست و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی که در عرصه فضای مجازی فعالیت می‌کنند، همچنین فعالان و گروه‌های مردمی این عرصه مد نظر هستند و ویژه یک دستگاه خاص نیست. در کشور ۲۶ مجموعه فرهنگی و اجتماعی در عرصه فضای مجازی داریم.
  ادعای نیکزاد درباره افزایش ۱۰ درصدی حق السهم دولت از اپراتورها
علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس هم در این باره گفت: افزایش ۱۰ درصدی حق السهم دولت از اپراتورها در قراردادهایی که در سال ۱۴۰۰ به پایان می رسد، اعمال خواهد شد. به گزارش خانه ملت، در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه ۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در ادامه بررسی بند (ی) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ ، مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس در پیشنهاد رفع ابهام، با بیان اینکه بند (ی) این تبصره دارای ابهام بوده، چرا که قرارداد اپراتورها با دولت، مناقصه ای بوده و سال به سال با دولت قرار نمی بندند، گفت: حتی یکی از این اپراتورها سرمایه گذار خارجی دارد و زمان آن پایان نیافته که مجلس بخواهد سهم دولت از سود اپراتورها را تغییر دهد، لذا این پیشنهاد باید به کمیسیون تلفیق بازگردد.
 نیکزاد  که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به اظهارات توانگر با تاکید بر اینکه مجلس قراردادهای بخش خصوصی را محترم می شمارد، عنوان کرد: این مصوبه در قراردادهایی اعمال خواهد شد که در سال ۱۴۰۰ به پایان برسند، بنابراین نگرانی شما قابل رفع است.
  مصوبه مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت اینترنت در ۱۴۰۰
عضو هیئت رئیسه مجلس با رد شایعه مصوبه بهارستان برای افزایش قیمت اینترنت در سال آینده از مصوبه مجلس برای جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت اینترنت توسط وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۰ و آشکار شدن درامدهای چندهزار میلیاردتومانی دولت از اپراتورها خبرداد.
سید محسن دهنوی با اشاره به بخشی از مصوبات دیروز صبح مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که  ۷ هزار میلیارد تومان بابت ۲۸ درصد حق شبکه خود از اپراتورها دریافت کند اما بررسی اولیه مجلس نشان می داد که این درامد ۱۰ هزار میلیارد تومان است نه ۷ هزار میلیارد تومان بود و به نظر می رسد دولت ۳ هزار میلیارد تومان کم اظهاری کرده بود تا این رقم را درجای دیگر هزینه کند که البته مجلس این را اصلاح و برای آن محل هزینه، تعیین کرد.
دهنوی افزود: از طرفی مجلس مصوب کرد که حق امتیاز دولت از ۲۸ به  ۳۸ درصد افزایش یابد. به دلیل این افزایش ۱۰ درصدی، درامد دولت افزایش پیدا می کند که با مصوبه مجلس این درامد مازاد صرف توسعه اینترنت در مناطق محروم و روستاها و مناطقی که پوشش اینترنت ضعیف است بشود.
عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: مجلس همچنین مصوب کرد که قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۰ به هیچ وجه افزایش نیابد و این اجازه را به وزارت ارتباطات نداد و در حقیقت مجلس از افزایش قیمت اینترنت جلوگیری کرد.
رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان افزود: اما برای ۳ هزار میلیارد تومانی که دولت کم اظهاری کرد بود و معلوم نبود کجا می رود، مجلس محل هزینه کرد تعیین کرد تا این رقم صرف حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی  توسط دستگاه ها و شرکت های خصوصی یعنی  استارتاپ ها شود.
وی افزود: برخی جریان ها تلاش کرده که با وارونه نمایی بگویند مجلس هزینه اینترنت را افزایش داده اما این کذب است و ماجرا کاملا برعکس است چرا که مصوبه مجلس اجازه هیچگونه افزایش قیمتی را به اپراتورها ندا
به هر روی باید منتظر باشیم که مجلس در راستای شفاف شدن ماجرا اصل مصوبه را منتشر کند. چرا که ساده ترین راه برای مشخص شدن حقیقت و البته تکذیب ادعای وزیر ارتباطات همین است.
  بودجه شبکه های برون مرزی تغییر می کند
در گزارشی چند روز پیش آمده بود که موضوع افزایش بودجه شبکه های برون مرزی از جمله موضوعات مهمی است که در کنار بودجه کلی سازمان صداوسیما خیلی به آن توجه نمی شود. موضوع گسترش شبکه های برون مرزی و حمایت از آنها از جایی اهمیت بیشتری به خود می گیرد که در سال جاری شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست اوایل خرداد پخش شبکه الکوثر را به بهانه بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت ارائه خدمات ماهواره‌ای قطع کرد. بعد از آن نیز رادیو دری افغانستان به تعطیلی کشیده شد و در همان مقطع «پیمان جبلی» معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما در گفت و گویی اشاره کرد که: من متاسفم که ظاهرا در کشور مسئولان و نهادهایی که مسئول تامین بودجه صداوسیما و به ویژه مسئول تامین ارزی صداوسیما هستند، یا متوجه فجایعی که اتفاق می افتد، نیستند یا برایشان اهمیت ندارد و در هر دو صورت ما روز به روز بی دفاع تر می شویم در مقابل تبلیغات دشمنان و زمینه چینی که در افکار عمومی منطقه و جهان علیه ما می کنند و اینکه فرصت معرفی ظرفیت های ایران به خارج از کشور را از دست می دهیم. ما این مشکل را در مورد بقیه شبکه هایمان هم داریم و به همین روال پیش برود، انتظار داریم که طی روزها و هفته های آینده شبکه های مهم ما مثل پرس تی وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف خواهند شد. برای من قابل فهم نیست که به چه دلیل و با چه استدلالی این بی توجهی و سهل انگاری صورت می گیرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه