صفحه آخر
بنیامین صادقی- امسال کرونا جان سینما را در سراسر جهان گرفت، تعطیلیهای پیاپی و فروشهای اندک سینماها در روزها غیر تعطیل باعث شد خیلیها صحبت از ورشکتگی سینما کنند. سینمای ایران نیز امسال رسما تعطیل بود و مشتری زیادی نداشت. جولان کرونا باعث شد که خیلیها قید سینما رفتن را بزنند و تحت هیچ شرایطی حاضر به فیلم دیدن در سالن های سینما نباشند. اما برگزاری جشنواره فیلم فجر این امیدواری را ایجاد کرد چه بسا در نوروز بتوان مردم را به سینماها کشاند. البته این به شرطی است که کرونا دوباره خیز برندارد و سر به فلک نگذارد و مرگ پشت مرگ به بار نیاورد. حالا محمدرضا صابری، دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران، گفته است: در جلسات متعددی که در سازمان سینمایی داشتیم امیدوار بودیم که بعد از جشنواره مردم باز هم از سینماها استقبال کنند. در واقع چراغ سینما یک بار دیگر توسط جشنواره فیلم فجر روشن شد. برای ادامه این راه تنها میتوانیم با اکران فیلمهای خوب به جلو برویم. سازمان سینمایی به ما پیشنهاد اکران فیلم «لاله» را داد، این فیلم از ابتدای سال ۹۹ قرار بود اکران شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا اکران نشد، البته متأسفانه تا امروز این فیلم را برای اکران در اختیار سینماها قرار ندادهاند. وی توضیح داد: در این جلسات تصمیم گرفته شد تا ۵ فیلم برای اکران نوروزی انتخاب شوند که 3 تا از این فیلمها شامل «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی، «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است. سخنگوی سینماداران تاکید کرد: البته قرار است شنبه هفته آینده جلسه نهایی انجمن سینماداران و پخش کنندگان برگزار شود تا در این زمینه به جمعبندی نهایی دست پیدا کنیم و در صورت توافق این فیلمها از هفته آینده به عنوان فیلمهای نوروز ۱۴۰۰ روی پرده سینماها بروند. صابری در پایان گفت: قرار است جلسهای با آقای انتظامی داشته باشیم تا برای حمایت بیشتر از فیلمها بسته حمایتی از فیلمها برای فیلمهای اکران نوروزی نیز در نظر گرفته شود، چرا که بسته حمایتی مورد نظر تا پایان اسفندماه در نظر گرفته شده بود. تصور جان گرفتن دوباره سینماها زیادی خوشبینانه است از سوی دیگر برخی امیدواری به بهبود شرایط سینما را خوشبینانه میدانند. در همین رابطه فرنوش صمدی کارگردان فیلم سینمایی «خط فرضی» عنوان کرد که با توجه به آسیبهای کرونا، فیلمسازان نگران سرمایه، سرمایهگذاران هستند و هنوز برای اکران فیلمهای خود سردرگماند. فرنوش صمدی کارگردان فیلم سینمایی «خط فرضی» درباره زمان اکران این فیلم گفت: چندی است شنیدهام استقبال مردم از سینماها بیشتر شده است ولی با توجه به موج جدید بیماری، باز هم فکر میکنم مردم همچنان ترس دارند. حتی در زمان جشنواره که دوستانم را به تماشای فیلم «خط فرضی» دعوت کرده بودم تعداد کمی از آنها حاضر به حضور در سالن سینما شدند و برای خیلی از این افراد این کار سخت بود پس این موضوع زیادی خوشبینانه است که فکر کنیم سینماها دوباره جان گرفتهاند. وی افزود: ضمن اینکه «خط فرضی» یک فیلم تراژدی غمانگیز است از همین رو فکر میکنم با روحیه فعلی مردم تطابق چندانی ندارد، مردم در حال حاضر نیاز دارند یک فیلم کمدی ببینند. البته در زمان برگزاری جشنواره بازخوردها خوب بود، فیلم یک سری موافق و یک سری مخالف داشت. با توجه به اینکه اولین تجربه من در اکران یک فیلم بلند در ایران بود هنوز خودم هم سردرگم هستم و نمیدانم قرار است چه اتفاقی رخ بدهد. من هم مثل همه فیلمسازان دوست دارم زودتر فیلم اکران شود و بتوانیم با مردم آن را تماشا کنیم ولی در این شرایط نمیدانم چقدر میشود امیدوار بود. وی افزود: من فکر میکنم سینمای ما سال آینده هم با شکست مواجه میشود چون مردم همچنان ترس دارند. البته حق هم دارند چون در این مدت دیدیم که عزیزانی از بین ما رفتند، ظرفیت سالنها هم یک سوم است از همین رو به نظرم باید تا ۶ ماه آینده فیلمهایی که پیش بینی میشود پر فروش باشند، به نمایش گذاشته شود. صمدی درباره اکران آنلاین «خط فرضی» بیان کرد: فیلم ما تازه ساخته شده است مثلاً اگر فیلم از جشنواره سال گذشته باقی مانده بود کم کم به گزینه اکران آنلاین هم فکر میکردم ولی «خط فرضی» هنوز فرصت دارد و به نظرم میشود باز هم کمی صبر کرد. واقعیت این است که فیلم من در جشنوارههای خارجی به صورت آنلاین هم اکران شد ولی از آنجایی که مساله حق کپی رایت در ایران رعایت نمیشود، نگران سرمایه، سرمایه گذار هستیم. من به عنوان فیلمساز دوست دارم مردم فیلمم را در سینما ببینند ولی مهمتر از این مساله پول سرمایهگذار و تهیهکننده است و باید بازگشت مالی داشته باشند. اما این اتفاق در اکران آنلاین کم رخ میدهد. این کارگردان توضیح داد: من همیشه دوست دارم هم مردم به تماشای آثارم بنشینند و هم اینکه فیلمهایم بتوانند در جشنوارهها حضور پیدا کنند چون هر کدام از این مسایل باری را با خود به همراه دارند. طبیعتاً من در حال حاضر فیلمساز تجاری نیستم البته به این گونه سینمایی هم علاقهای ندارم بیشتر به سینمای قصهگو علاقه مند هستم، «خط فرضی» هم از همین جنس است اما طبیعتاً به عنوان کسی که دغدغههای اجتماعی دارم فیلمهایم هم قصههای اجتماعی دارند و در واقع دوست دارم فیلمسازی باشم که مردم برای فیلمهایش بلیت میخرند ولی هیچوقت این چنین نبودم که فیلمی بسازم که مثلاً صد میلیارد تومان بفروشد، تعدادی از مخاطبان هم برایم کافی است. صمدی در پایان درباره روند داوریهای جشنواره فیلم فجر گفت: همیشه داوریها چه در جشنوارههای داخلی و چه در جشنوارههای خارجی مورد بحث و نقد فیلمسازان و عوامل بودهاند، جشنواره فیلم فجر هم، چنین بوده است. تنها چیزی که در این دوره از جشنواره من را ناراحت و شوکه کرد، نامزد نشدن سحر دولتشاهی بود، من حتی فکر میکردم ممکن است او جایزه بگیرد. البته برای همه بخشها امیدوار بودم که اتفاقی رخ بدهد اما چیزی که برایم بسیار تعجب برانگیز بود نادیده گرفتن بازی خانم دولتشاهی بود. با این حال میدانم که جشنواره فیلم فجر هم مثل بقیه جشنوارهها سیاستهای خود را دارد.