روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ يکشنبه ۳ اسفند - شماره 3850

جدیدترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در جهان

 آمار جهانیِ مبتلایان به کروناویروس تاکنون به ۱۱۱ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۷۰۷ نفر رسیده و مرگ دو میلیون و ۴۶۳ هزار و ۶۵۴ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.
بنابر تازه‌ترین آمارها تاکنون ۸۶ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۴۴۲ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند.
روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۹ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
آمریکا تاکنون با بیش از ۲۸.۶ میلیون مبتلا و بیش از ۵۰۷ هزار قربانی، همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد.
هند نیز با آمار بیش از ۱۰.۹ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۱۰ میلیون نفر فراتر رفته است.
همچنین در حال حاضر چهار کشور ایالات متحده، برزیل، مکزیک و هند رکورددارِ شمار قربانیان این بیماری در دنیا هستند.
تعداد جان‌باختگان کووید ۱۹ در انگلیس نیز از ۱۱۹ هزار نفر عبور کرده و این کشور تاکنون بیشترین قربانیان کرونا را در بین کشورهای اروپایی داشته است. به علاوه هم‌اکنون تعداد قربانیان کرونا در ایتالیا هم از ۹۵ هزار نفر عبور کرده و در میان کشورهای اروپایی در رتبه دوم این جدول قرار دارد.
همچنین فرانسه بیش از ۸۳ هزار، روسیه بیش از ۸۲ هزار و آلمان نیز بیش از ۶۸ هزار فوتی بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را گزارش داده‌اند.
پس از این کشورها، اسپانیا با بیش از ۶۷ هزار، ایران با بیش از ۵۹ هزار، کلمبیا با بیش از ۵۸ هزار، آرژانتین با ۵۱ هزار، آفریقای جنوبی با بیش از ۴۸ هزار، پرو با بیش از ۴۴ هزار و لهستان با بیش از ۴۱ هزار جان‌باخته دیگر کشورهایی هستند که تاکنون آمار بالای مرگ‌ و میر ناشی از کووید ۱۹ را ثبت کرده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند تا صبح امروز (چهارشنبه) به ترتیب به شرح زیر است:
۱. آمریکا: ۲۸ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۸۱۳ مبتلا، ۵۰۷ هزار و ۷۴۶ قربانی
۲. هند: ۱۰ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۳۸۷ مبتلا، ۱۵۶ هزار و ۲۴۰ قربانی
۳. برزیل: ۱۰ میلیون و ۸۱ هزار و ۶۹۳ مبتلا، ۲۴۴ هزار و ۹۵۵ قربانی
۴. روسیه: چهار میلیون و ۱۳۹ هزار و ۳۱ مبتلا، ۸۲ هزار و ۳۹۶ قربانی
۵. انگلیس: چهار میلیون و ۹۵ هزار و ۲۶۹ مبتلا، ۱۱۹ هزار و ۹۲۰ قربانی
۶. فرانسه: سه میلیون و ۵۶۰ هزار و ۷۶۴ مبتلا، ۸۳ هزار و ۹۶۸ قربانی
۷.اسپانیا: سه میلیون و ۱۳۳ هزار و ۱۲۲ مبتلا، ۶۷ هزار و ۱۰۱ قربانی
۸. ایتالیا: دو میلیون و ۷۸۰ هزار و ۸۸۲ مبتلا، ۹۵ هزار و ۲۳۵ قربانی
۹. ترکیه: دو میلیون و ۶۲۴ هزار و ۱۹ مبتلا، ۲۷ هزار و ۹۰۳ قربانی
۱۰. آلمان: دو میلیون و ۳۸۱ هزار و ۲۵۹ مبتلا، ۶۸ هزار و ۱۱۸ قربانی
براساس آمار فوق در حال حاضر ۲۱ کشور اول این جدول، همگی از رقم یک میلیون ابتلا عبور کرده‌اند و پس از ایالات متحده، هند و برزیل - که سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای روسیه، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، آلمان، کلمبیا، آرژانتین، مکزیک، لهستان، ایران ،آفریقای جنوبی،اوکراین، پرو، اندونزی، جمهوری چک و هلند نیز بیش از یک میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

357 بیماری نادر در ایران
 مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ضمن تشریح اهداف سند ملی بیماری‌های نادر، گفت: با ابلاغ این سند وظایف و مسئولیت هر نهادی در برابر بیماران نادر مشخص شده و موظف به اجرای وظایف خود خواهند بود.
دکتر حمیدرضا ادراکی با اشاره به تصویب سند ملی بیماری‌های نادر، گفت: خوشبختانه این سند در مبادی مختلف و مرتبط همچون وزارت بهداشت، کمیسیون غذا و دارو و... تصویب و ابلاغ شد و با رسیدن به دفتر ریاست جمهوری به سازمان‌هایی که مسئولیت مرتبط با بیماران نادر دارند، ابلاغ می‌شود. بر اساس بندهای قید شده در سند هر سازمانی مسئولیت و وظایف خاص خود در برابر بیماران نادر را دارد؛ به عنوان مثال سازمان غذا و دارو برای تهیه‌ی‌ داروی این بیماران که عمدتا از خارج از کشور تامین می‌شود وظایفی دارد، مسائل مرتبط با زندگی و معیشت، کاردمانی و... این بیماران سازمان بهزیستی مسئولت‌هایی دارد.
وی افزود: اغلب بیماران نادر به دلیل اختلالات ژنتیکی دچار بیماری شده‌اند و جلوگیری از بروز تولد فرزند بیمار دیگر در آن خانواده اهمیت زیادی دارد که این موضوع نیز به عهده معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی است. تصویب این سند رنسانس بزرگی در تشخیص، درمان و پیگیری بیماران نادر است.
ادراکی ادامه داد: یکی از موارد خیلی مهم مسئله بیمه بیماران نادر است که به وزارت رفاه سپرده شده تا هرطور که صلاح می‌دانند برای بیمه و بیمه تکمیلی بیماران اقدام کنند تا حتما میزان سنگین داروهای بیماران را پوشش دهد و تجهیزات و داروی مورد نیاز آنها با سهولت اتفاق بیفتد. تهیه باندهای مخصوص بیماران EB، ویلچر مخصوص بیماران SMA و... به سختی اتفاق می‌افتد که در سند به آنها اشاره کرده ‌ایم تا از طریق حاکمیت برای بیماران تامین شود. این پوشش بیمه‌ای هنوز تکمیل نیست و فقط برای چند نوع بیماری صورت میگیرد در حالی که اعتقاد ما این است که باید این پوشش بیمه‌ای به سایر بیماران هم تعمیم داده شود. عموما داروهایشان از خارج از کشور تامین می‌شود و اگر یک دوز هم دارو جابه‌جا شود می‌تواند بیمار را دچار مشکل کند.
وی درباره آخرین آمار تعداد بیماری‌های نادر در ایران، اظهار کرد: ۳۵۷ نوع بیماری نادر در کشور شناسایی شده است. بر اساس این نوع بیماری‌های نادر، اطلس بیماری‌های نادر که برای معرفی بهتر این بیماری‌ها به جامعه پزشکی تهیه شده است و جلد اول آن سال گذشته به چاپ رسید و جلد سوم و چهارم آن هم احتمالا برای روز ملی بیماری‌های نادر به چاپ برسد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد؛
معتادان فعلا در اولویت واکسیناسیون کرونا
قرار ندارند
 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به غفلت به حوزه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی در عرصه مقابله با مواد مخدر ، تاکید کرد: مقابله و درمان به تنهایی پاسخگو نیست.
سردار اسکندر مومنی در نشستی خبری اظهار کرد: رویکردهای ستاد سیاست گذاری و برنامه ریزی مبتنی بر شواهد علمی و انسجام و جامعیت در کار با آسیب شناسی های لازم ، مقابله هدفمند و ضربه به بنیانهای اقتصادی قاچاقچیان، ایجاد ظرفیت و ساماندهی معتادان متجاهر از نگهداری، درمان و مهارت اموزی و توانمندسازی و درمان موثر آنها و ایجاد شیوههای نوین درمانی در کشور (با ورود داروهای جدید و گیاهی به این چرخه) و رویکرد بعدی هم اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه با محوریت طرح «یاریگران زندگی» است.
وی افزود: ما هیچ گریزی نداریم و این چهار اقدام را باید با هم پیش ببریم . در دهه های گذشته در حوزه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی کمی غفلت شده و از همه ظرفیتها استفاده نشده بود در حالی که در عرصه مقابله با مواد مخدر و اعتیاد،  مقابله و درمان به تنهایی پاسخگو نیست.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون مصرف کننده مستمر وجود دارد.
وی با اشاره به آخرین گزارش سازمان ملل گفت: چند نکته را این گزارش جدید دربر دارد که برای ما هم مهم است. این گزارش از کشورهایی که برخی از انواع مواد مخدر مانند کانابیس را آزاد کردند به شدت انتقاد و اعلام کرد قانون سازی و آزادسازی مصرف مواد مخدرهایی مانند ماری جوانا و حشیش و گل باعث افزایش مصرف، تولید و قاچاق مواد مخدر شده است.
مومنی یادآور شد: نکته دوم که در این گزارش آمده، افزایش قاچاق و توزیع مواد مخدر از طریق فضای مجازی است و هشدار شدید داده و اعلام کرده که سه کشور اروپایی به تنهایی ۵۰ درصد توزیع مواد مخدر جهان را در فضای مجازی برعهده دارند و نسبت به این مساله اعلام نارضایتی شدید کرد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نکته بعدی که در گزارش امده، اعلام کرده که مصرف مواد مخدر در میان بانوان و نوجوانان و جوانان رو به افزایش است؛ یعنی شبکه بین المللی قاچاق مواد مخدر، بانوان و نوجوانان را در کانون هدف خود قرار داده و رو به افزایش است. مومنی در ادامه درباره قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر قانون مبارزه با مواد مخدر به روز و اصلاح شود ظرف برنامه حدودا سه ساله به صورت کاملا مشهود، علاوه بر اقداماتی که صورت گرفت موضوع مواد مخدر به ویژه معتادین متجاهر ساماندهی می‌شود.
وی در ادامه به اقدامات تحولی و جدید اشاره کرد و افزود: اولین اقدامی که صورت گرفت، در سال ۹۸ راه اندازی و فعال سازی کمیته مبارزه با بنیانهای مالی قاچاقچیان بود که جای آن خالی بود زیرا تا به بنیانهای مالی قاچاقچیان ضربه نخورد، آنها حتی اگر وارد زندان هم شوند باز از درون زندان کار خود را انجام می‌دهند لذا کمیته ای در این باره با مسئولیت معاونت دادستان کل کشور راه اندازی کردیم.
مومنی ادامه داد: نتیجه این راه اندازی این کمیته که در سال ۹۸ راه اندازی شد، در سال ۹۹ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به بنیانهای مالی قاچاقچیان ضربه وارد شد که این حدود سه برابر سال ۹۷ است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه