روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ يکشنبه ۳ اسفند - شماره 3850

وزارت خارجه آمریکا:

به تلاش برای عدم فروش سلاح به ایران ادامه می‌دهیم

 سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با وجود تصمیم این کشور برای پس گرفتن داجرای درخواست مکانیسم ماشه علیه ایران گفت که واشنگتن با سایر کشورها برای عدم فروش تسلیحات به تهران رایزنی خواهد کرد. ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید تنها چند ساعت پس از اینکه دولت آمریکا اعلام کرد، درخواست دونالد ترامپ برای بازگرداندن تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران از طریق مکانیسم ماشه را پس گرفته است، گفت که واشنگتن به متقاعد کردن سایر کشورها برای عدم فروش تسلیحات به ایران ادامه خواهد داد.
بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، ند پرایس در ادامه هدف از این اقدام را تقویت موضع واشنگتن برای تعامل با شورای امنیت سازمان ملل درخصوص ایران توصیف کرد. وی تصریح کرد: پس گرفتن درخواست بازگردانده شدن تحریم ها که دولت قبلی آن را مطرح کرده بود، موضع ما در شورای امنیت را تقویت خواهد کرد. ما علی رغم تصمیم های جدید دولت به استفاده از ظرفیت های خود برای متقاعد کردن سایر کشورها برای عدم فروش سلاح به ایران ادامه می دهیم. ریچارد میلز، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در نامه‌ای به شورای امنیت اطلاع داد که دولت جدید ایالات متحده اعلان دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق مبنی بر بازگشت کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو  کرده است. دولت دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ در اقدامی خلاف عرف بین الملل، از برجام خارج شد و مایک پمپئو وزیر خارجه او نیز در ماه اوت اعلام کرد که روند ۳۰ روزه در شورای امنیت به منظور بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران یا «مکانیزم ماشه» را کلید زده است. سیزده کشور از پانزده عضو شورای امنیت این اعلان را باطل دانستند، و تاکید کردند آمریکا حق استفاده از مکانیزمی که خود ۲۰۱۵ از آن خارج شده است را ندارد. دولت جدید آمریکا اخیرا تلاش‌هایی را برای بازگشت مجدد به برجام آغاز کرده است. مسئولان کشورمان تاکید دارند هرگونه بازگشت آمریکا به برجام زمانی ارزش دارد که همه تحریم‌های ظالمانه که در دولت ترامپ علیه ایران وضع شده است، لغو شود. تصمیم دولت بایدن برای عقب نشینی از اعلام فعال شدن مکانیسم ماشه به معنای لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیست و در همان دوره ترامپ نیز سازمان ملل تاکید کرد که تنها با درخواست آمریکا، بازگرداندن تحریم‌های این سازمان علیه ایران ممکن نیست. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این عقب نشینی آمریکا، خواستار لغو تمام تحریم های بازگردانده شده و اعمال شده در دولت ترامپ علیه ایران شد. او در صفحه توییترش نوشت: ‹›ایالات متحده اذعان کرد که ادعاهای پامپئو در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد وجاهت قانونی بوده است. موافقیم.  در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱: ایالات متحده باید بدون قید و شرط و به صورت موثر تمام تحریم‌های اعمال، بازاعمال و یا تغییر برچسب‌داده شده توسط ترامپ را لغو کند. سپس ما نیز تمام تدابیر جبرانی خود را بلافاصله به حالت قبل بازمی‌گردانیم.’’

اذعان وزیرخارجه آمریکا به شکست فشار حداکثری علیه ایران
 وزیر امورخارجه آمریکا با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است، بار دیگر گفت که اگر تهران به اجرای کامل تعهداتش به برجام بازگردد، واشنگتن نیز همان کار را خواهد کرد.
آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در گفت وگو با شبکه بی بی سی درباره اظهارات رئیس جمهور کشورش مبنی بر بازگشت واشنگتن به مذاکرات 1+5 گفت که آمریکا و متحدان آمریکایی اش بار دیگر درخصوص ایران هم سو شده‌اند. وی ادامه داد: آمریکا به طور شفاف مشخص کرده است که اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود ذیل توافق هسته ای بازگردد، آمریکا نیز همان کار را انجام خواهد داد. بلینکن خاطر نشان کرد: سپس آمریکا با سایر کشورها برای مواجهه با دیگر مسائل مرتبط با ایران، شامل نفوذ این کشور در منطقه و موشک های بالستیک آن همکاری خواهد کرد. وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره پس گرفتن ادعای آمریکا در رابطه با مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل و عقب‌نشینی واشنگتن در برابر تهران گفت که رویکرد قبلی شسکت خورده است. بلینکن تصریح کرد: ما در چهار سال گذشته با اجرای رویکردی موسوم به “فشار حداکثری» روبرو بودیم که نه تنها نتیجه نداد که موجب شد مسائل بدتر شود و ایران را به تهیه مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر کرد. آنها که (در زمان برجام) یک سال با چنین وضعیتی فاصله داشتند، اکنون بنا بر گزارش‌های موجود، تنها چند ماه با آن فاصله دارند. وی در بخش دیگری از این گفت وگو از موافقت واشنگتن با دعوت سه کشور اروپایی عضو برجام برای برگزاری یک جلسه غیررسمی با حضور ایران خبر داد و گفت آمریکا بر سر ایران با سه متحد اروپایی خود (بریتانیا، آلمان و فرانسه) کاملا همسو است و بنا دارد پس از احیای توافق هسته‌ای موسوم با کمک اروپا به دیگر موارد اختلاف میان تهران و واشنگتن بپردازد. به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ از عزم خود برای تعامل دوباره بر سر برنامه هسته‌ای ایران در قالب ۱+۵ سخن گفت. پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا نیز بازگشت آمریکا به برجام را «یکی از اولویت‌های» این اتحادیه عنوان کرد.  استانو گفت که جوزپ بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در مقام «میانجیگر برجام» به شدت در تلاش برای یافتن راه‌حل است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه