اقتصاد
vوزیر راه و شهرسازی گفت: مشکل قیر حل نشده و متاسفانه از زمانی که در مورد آن بحث شد قیمت آن ۴۰ درصد بالا رفته است. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح ۴۲۶ طرح سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در جمع خبرنگاران درباره برنامههای این وزارتخانه در آستانه سفرهای نوروزی، اظهار کرد: آمادگی وظیفه وزارت راه و شهرسازی است و باید برای همه شرایط آماده باشیم. او با بیان اینکه بدون شک به هر شکل راهها و سیستمهای پشتیبانی برای سفر باید آماده باشند تا مشخص شود برای نوروز ستاد ملی مبارزه با کرونا چه تصمیم و چه مصوبهای خواهد داشت، افزود: به هرحال طبیعی است که ما نمیتوانیم تا زمان اعلام این مصوبه منتظر بمانیم و آن وقت بخواهیم کارها را به یکباره انجام دهیم. اسلامی با بیان اینکه سازمان راهداری موظف است کارهای مربوط به راهها از جمله نصب علائم، خطکشی و مسائل مربوط به بهسازی جادهها و همچنین بازرسی از مجتمعهای رفاهی بین راهی، نمازخانهها و سرویسهای بهداشتی را در دستور کار داشته باشد تا با آمادگی حداکثری کار تا اعلام مصوبه پیش برود، افزود: هر تصمیمی که ستاد ملی مبارزه با کرونا بگیرد، وزارت راه و شهرسازی تابع آن خواهد بود. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی در مورد این گفته میشود ۵۰۰۰ نقطه حادثهخیز شناسایی شده که ۳۵۰۰ مورد آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و آیا این وزارتخانه برنامهای تا پایان عمر دولت برای اصلاح آنها خواهد داشت، گفت: این مسئله نکته مهمی است و از سازمان راهداری خواسته شده که نسبت به انتشار این مطلب اقدام کند که ما ۵۰۰۰ یا ۳۵۰۰ نقطه حادثهخیز نداریم بلکه اینها نقاطی است که در آنها ثبت تصادف انجام گرفته است. او ادامه داد: تصادفها براساس شدت و فوت داشته، دستهبندی شدهاند. بیش از این همه این موارد به شکل دستی بود که عوامل و علل آن حادثه در گزارش کارشناس ثبت میشد که حالا با رونمایی از سامانه مربوطه که انجام گرفت این موارد شناسایی آنها برخط خواهد بود. اسلامی تصریح کرد: در این زمینه باید به دو شکل به آن توجه داشت. اول اینکه با سامانهای که افتتاح شد دیگر به شکل برخط متوجه خواهیم بود که کجا و چگونه تصادف رخ داده است و از این پس مبنا این سامانه است که کار پراهمیت تحلیل و شناسایی عوامل را انجام میدهد. او تاکید کرد: در این زمینه نکته بعدی این است که نقاطی که میتوانست دلیل حادثه باشد، کل آنها که در کشور شناسایی شد، ۲۵۱ مورد بود که ۲۰۰ مورد آن برطرف شده است. بخش عمدهای از این موارد در جادههای روستایی بود که مسیرها به شکل نامتقارن به یکدیگر میرسیدند و مابقی در شهرهاست. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تعداد باقی مانده نقاط پرحادثه شهرهاست که در آنها لازم است تقاطعهای غیرهمسطح بزرگ احداث شود و برای ساخت به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پول نیاز است. با هماهنگی که با پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شده قرار است با علائم این نقاط ایمنسازی شوند تا بعد با فراهم کردن بودجه متناسب نسبت به احداث این تقاطعها اقدام شود. در این مورد کار برنامهریزی آغاز شده و طرح در دست اجرا قرار دارد. وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت قیر و اینکه آیا این مسئله حل شده است، گفت: مشکل قیر حل نشده است و متاسفانه از وقتی که در مورد آن بحث شد قیمت آن ۴۰ درصد بالا رفته است.