روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ بهمن - شماره 3847

کائنات از اوضاع فروش گیشه جهانی گزارش می‌دهد؛

رکوردشکنی چین در دوران کرونا

 بنیامین صادقی-  در حالی که سینماهای آمریکای شمالی همچنان با پایین‌ترین رقم ممکن سعی می‌کنند به حیات خود ادامه دهند غوغای فروش در سینماهای چین، آمریکایی‌ها را هم امیدوار کرده که رونقِ سینما دوباره برمی‌گردد.
بر اساس گزارش هالیوود ریپورتر، باکس آفیس آمریکای شمالی این هفته شاهد اتفاقی غیرمنتظره بود چون فیلم انیمیشن «کرودز: عصری نو» توانست در دوازدهمین هفته اکران خود در صدر قرار بگیرد و فیلم تازه اکران «یهودا و مسیح سیاه» را کنار بزند.
امسال با توجه به کمبود فیلم‌های بزرگ بلاکباستری هالیوود به خاطر شیوع کرونا، باکس آفیس آمریکا شاهد اتفاق‌های تازه‌ای بوده است.
یونیورسال تخمین می‌زند که در آخر هفته سه روزه‌ای که به پایان رسید، «کرودز ۲» از ۱۸۹۰ پرده سینما تقریباً ۲.۰۴ میلیون دلار فروخته باشد که نسبت به هفته قبل ۲۱ درصد بیشتر بود.
به این ترتیب تخمین زده می‌شود که فروش کل این فیلم در آمریکای شمالی تا دوشنبه به ۴۸.۹ میلیون دلار رسیده باشد و این فیلم از ۱۵۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرده باشد.
فیلم «یهودا و مسیح سیاه» ساخته شاکا کینگ با نقش‌آفرینی دنیل کالویا و لاکیث استنفیلد با فروش ۲ میلیون دلار از ۱۸۸۸ پرده سینما با فاصله کمی در رتبه دوم باکس آفیس آخر هفته قرار گرفت.
تحلیل‌گران می‌گویند با وجود اینکه این فیلم نقدهای بسیار خوبی داشت و امتیاز آن در سایت‌های امتیازدهی هم بالا بود، بسته بودن سینماها در بسیاری از بازارها و توفان‌هایی که در سراسر کشور دیده شد، باعث شد وضعیت برایش سخت شود.
اما با فاصله زیادی، بزرگ‌ترین فروش باکس آفیسی مربوط به خارج از آمریکا و بازار چین می‌شد.
فیلم «کارآگاه چایناتاون ۳» توانست در آغاز سال نو چینی فروشی خیره‌کننده معادل با بیش از ۳۹۷ میلیون دلار داشته باشد. این فیلم که کاملاً با دوربین‌های آی‌مکس فیلمبرداری شده، در سینماهای آی‌مکس فروش بالایی داشت و رقم رکوردشکن ۲۳.۵ میلیون دلار بلیت فروخت.
رقم فروش این فیلم آنقدر بالا بود که حتی توانست رکورد فروش اولیه یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های مارولی یعنی «انتقام‌جویان: پایان بازی» در آمریکای شمالی را هم بشکند که در آوریل ۲۰۱۹ با ۳۵۷ میلیون دلار فروش کارش را آغاز کرده بود.
سازندگان این فیلم در حال حاضر تخمین می‌زنند که فروش کل آن به ۷۵۰ میلیون دلار برسد که اگر این اتفاق بیفتد این فیلم تبدیل به دومین فیلم پرفروش تاریخ باکس آفیس چین می‌شود و پشت سر «مبارز گرگ ۲» با ۸۷۴ میلیون دلار قرار می‌گیرد.
البته مدیران هالیوودی هم از این خبر خوشحال شدند چون آن را به این معنی تلقی کردند که مردم در آمریکای شمالی هم به زودی دوباره به سینماها بازخواهند گشت.
به‌جز چین، بازار سینمایی کره نیز این روزها امیدوارکننده است. هفته گذشته انیمیشن «روح» محصول کمپانی پیکسار و «دیو کش» از ژاپن برای دومین هفته متوالی گیشه کره جنوبی را کمی گرم کردند.
این کشور که هنوز به شدت تحت نظارت‌ها و مراقبت‌های کروناست، هنوز فروش قابل توجهی در گیشه‌ها به دست نیاورده و طبق آخرین آماری که منتشر شده، آخرین آمار فروش گیشه در آخر هفته گذشته در مجموع ۳.۶۳ میلیون دلار بود که از هفته قبل که فروش ۳.۹۲ میلیون دلار بود هم کمتر شده است.
«روح» که فیلم اول باکس آفیس است در این شرایط فروشش از ۲.۳۰ میلیون دلار هفته پیش به ۱.۷۳ میلیون دلار کاهش یافت و در مجموع از زمان اکرانش از ۲۰ ژانویه در کره، آمار فروشش را به ۹.۹۸ میلیون دلار رساند.
در همین حال «فیلم دیو کش: قطار موگن» فروشش را ۳۵ درصد بالا برد و از ۸۷۹ هزار دلار هفته پیش به ۱.۱۹ میلیون دلار رساند تا مجموع فروشش به ۳.۶۷ میلیون دلار برسد. این فیلم از ۲۷ ژانویه اکرانش را در کره جنوبی آغاز کرده است.
این فیلم گرچه سهمش از گیشه را از ۲۲ درصد به ۳۳ درصد رساند اما هنوز آنقدر نبود که بتواند «روح» را با داشتن ۴۸ درصد گیشه، از میدان به در کند.
«دزد صادق» با بازی لیام نیسن نیز که به تازگی در کره اکران شده جایگاه سوم فروش را دارد و با فروش ۲۸۰ هزار دلار تنها ۷.۷ درصد فروش را از آن خود کرد. تاکنون این فیلم در کره ۴۲۸ هزار دلار فروخته است.
اما فیلم آنلاین کره‌ای «جاروکنندگان فضا» ساخته سونگ-هی اولین فیلم بلاک‌باستر کره‌ای لقب گرفت. این فیلم که از نتفلیکس به صورت آنلاین پخش و به عنوان یک اپرای فضایی معرفی شده یک روز پس از اکران در کره و در جهان در رتبه نخست فیلم‌های نتفلیکس قرار گرفت و گزارش شده که در ۱۵ بازار از جمله کره، فرانسه، بلژیک و مالزی در رتبه نخست فروش جای گرفته است.
در بازارهای بین‌المللی انیمیشن «روح» پس از هفت هفته از فروش ۹۶.۲ میلیون دلاری عبور کرده و در مجموع این آخر هفته ۶.۹ میلیون دلار فروخت و در روسیه نیز صدرنشین شد.
این در حالی است که اوضاع سینمای اروپا نیز مانند آمریکا ناامیدکننده است. سینماهای اروپا در دروان کرونا با کاهش ۷۰.۶ درصدی فروش در گیشه مواجه شدند و قرنطینه موجب از بین رفتن ۷.۵ میلیارد دلار از درآمد سینماها شده است.
این کاهش پس از فروش موفق سال ۲۰۱۹ رخ داد که با رشدی ۱.۳۴ میلیارد دلاری و با رسیدن به رقم ۱۰.۶۵ میلیارد دلار، بالاترین رقم فروش در ۱۵ سال اخیر رقم خورده بود.
اگرچه واکنش دولت‌ها به ویروس کرونا در کشورهای اروپایی متفاوت بود و کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا قرنطینه و محدودیت‌های شدید اعمال کردند و از سوی دیگر کشورهایی مانند سوئد و هلند، اقدامات محدودکننده کم‌تری را در پیش گرفتند، اما این تفاوت در نتایج گیشه دیده نمی‌شود. در واقع درآمد سینماها همه جا کاهش یافت و با کمی پایین و بالا در همه کشورها در یک طیف جای داشت.
ایتالیا به عنوان نخستین کشور اروپایی که وارد قرنطینه شد، شاهد کاهش ۷۱ درصدی درآمد گیشه‌ها درسال ۲۰۲۰ بود. در سوئد که هرگز یک قرنطینه رسمی اعلام نکرد نیز سینماها افت ۶۵ درصدی را ثبت کردند.
دانمارک تنها کشور متفاوت بود و با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به سال پیش روبه‌رو شد. اما این موفقیت تنها به دلیل اکران یک فیلم مهم سال رخ داد و آن نمایش «یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ با بازی مادس میکلسن بود که با فروش بیش از ۸۰۰ هزار بلیت، یکی از موفق‌ترین اکران‌های تاریخ در این کشور را ثبت کرد.
گفته شده چندین عامل در سقوط باکس‌آفیس سال ۲۰۲۰ نقش داشته‌اند. اکران نشدن فیلم‌های برتر یکی از مهم‌ترین این عوامل بود چون بیشتر استودیوهای آمریکا اکران فیلم‌های پرفروش خود را به تعویق انداختند یا لغو کردند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه