روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن - شماره 3846

از سوی معاون وزیر نفت؛

برنامه‌های اولویت‌دار اچ‌اس‌ئی مناطق نفت‌خیز جنوب و منطقه خارک ابلاغ شد

 بسته برنامه‌های عملیاتی و اولویت‌دار ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب و منطقه عملیاتی خارک ازسوی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ابلاغ شد.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، در ابلاغیه مسعود کرباسیان خطاب به مدیران عامل شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت فلات قاره ایران و پایانه‌های نفتی ایران آمده است: «عطف به دستور مقام عالی وزارت نفت در تاریخ ۲۷ دی ۹۹ و با توجه به اهمیت و ضرورت صیانت از صنایع نفت در کنار حفاظت از زیست‌بوم، حفظ سلامت شهروندان و کارکنان و دارایی‌های صنعت نفت و پیرو بررسی‌های فنی و کارشناسی انجام‌شده، برنامه‌های اولویت‌دار اچ‌اس‌ئی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و منطقه عملیاتی خارک با لحاظ کردن موارد زیر برای اجرا ابلاغ می‌شود: ۱- مسئولیت مستقیم اجرا و گزارش‌دهی برنامه‌های عملیاتی مصوب در مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عهده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و با نظارت مدیریت اچ‌اس‌ئی شرکت ملی نفت ایران است. ۲- مسئولیت مستقیم اجرا و گزارش‌دهی برنامه‌های عملیاتی مصوب (فلات قاره در منطقه خارک) و (پایانه‌های نفتی در منطقه خارک)، به ترتیب به‌عهده شرکت فلات قاره ایران و شرکت پایانه‌های نفتی ایران با نظارت مدیریت اچ‌اس‌ئی شرکت ملی نفت ایران است. بدیهی است هماهنگی‌های مورد نیاز و اخذ گزارش‌های مربوط به اجرای برنامه‌های عملیاتی اچ‌اس‌ئی منطقه (مشتمل بر پایانه‌های نفتی، فلات قاره و پتروشیمی در جزیره خارک) به‌عهده شرکت پایانه‌های نفتی ایران خواهد بود. ۳- تمامی شرکت‌های تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های مستقر در منطقه خارک موظف‌اند اعتبارات مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های عملیاتی فوق را در قالب بودجه‌بندی سنواتی پیش بینی، یا عنداللزوم به‌صورت بودجه خاص تأمین کنند. ۴- ارائه گزارش‌های دوره‌ای به مراجع ذی‌ربط به‌عهده مدیریت اچ‌اس‌ئی شرکت ملی نفت ایران است.»

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشوراعلام کرد:
اجرای طرح‌های آبرسانی و فاضلاب در 7 شهر و 240 روستای خوزستان
 مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تأمین مالی طرح‌های آب و فاضلاب خوزستان به ارزش ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال، گفت: اجرای طرح‌های آبرسانی و فاضلاب در هفت شهر و ۲۴۰ روستای این استان در دستورکار قرار دارد.
حمیدرضا جانباز افزود: براساس برنامه دولت برای توسعه زیرساخت‌های استان خوزستان، تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه تامین منابع مالی بوسیله شیوه کاری بر مبنای موضوع ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر نیرو، استاندار خوزستان و روسای بانک‌های ملی، صادرات، پارسیان، رفاه، ملت، پاسارگاد، تجارت و سپه تنظیم شد. وی خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه‌ها برای هفت شهر و ۲۴۰ روستا با اعتبار ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به منظور توسعه زیرساخت‌های فاضلاب در شهرهای آبادان، مسجدسلیمان، بندرامام، ماهشهر، خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان و آبرسانی به ۲۴۰ روستای دارای تنش آبی با جمعیت ۱۰۵ هزار نفر مبادله شد. جانباز افزود: اجرای این طرح‌ها ۵۲۵ کیلومتر شبکه جمع‌آوری اصلی و فرعی فاضلاب، ۴۳ باب ایستگاه پمپاژ، ۴ پکیج تصفیه فاضلاب هر یک به ظرفیت هزار مترمکعب در شبانه‌روز و بهسازی تصفیه‌خانه‌های هویزه و سوسنگرد انجام و ۲۴۰ روستا آبرسانی خواهد شد. اخیرا معاون اول رییس جمهوری با اشاره به سفر اخیر خود به استان خوزستان و مسایل مطرح شده در جلسه اقتصاد مقاومتی استان اظهار امیدواری کرد: نهایی شدن طرح وزیر نفت در زمینه اختصاص بودجه ای از منابع حاصل از فروش نفت بتوانیم دغدغه های مردم را به طور کامل برطرف کنیم. جهانگیری با اشاره به تفاهم انجام شده میان وزارت نیرو، بانک‌ها و استانداری خوزستان به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح‌های مربوط به جمع آوری فاضلاب در استان گفت: اکنون وزارت نیرو اقدام های مهمی مانند رساندن آب شرب مطمئن از سرشاخه‌های کارون به شهرهای استان انجام می‌دهد و تلاش می شود تا با همکاری بانک‌ها مشکل آب‌های سطحی و فاضلاب در هنگام بارندگی‌های شدید که موجب آزار مردم شده، برطرف شود.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی اعلام‌کرد:
توانمندی ایران در طراحی توربین و ژنراتور نیروگاهی
 مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی گفت: کشورمان علاوه بر توانایی در ساخت توربین و ژنراتور که مهم‌ترین بخش‌های نیروگاه برق است، هم اکنون قادر به طراحی این تجهیزات مهم نیز است.
اسماعیل نمازی افزود: ساخت نیروگاه در ایران، از احداث نیروگاه با استفاده از قطعات خارجی آغاز شده است. وی ادامه‌داد: تا پیش از انقلاب اسلامی نیروگاه‌ها توسط متخصصان خارجی ساخته، بهره‌برداری و تعمیر می‌شد. نمازی خاطرنشان‌کرد: پس از جنگ و اعمال تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی سازنده توربین حاضر به تامین قطعه برای نیروگاه‌هایی که خودشان ساخته بودند، نشدند و این موضوع سبب حرکت کشور به سمت داخلی‌سازی قطعات شد. مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت تولید برق حرارتی اضافه‌کرد: ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۲ برابر شد. وی گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب نزدیک به هفت هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور نصب شده بود که این رقم هم اکنون به ۸۵ هزار مگاوات رسیده است. نمازی درباره میزان خاموشی در کشورمان، افزود: رکورد ایران در بروز خاموشی‌ها قابل قبول است، متوسط خاموشی‌های جهان به ازای هر مشترک هفت تا هشت دقیقه و این رقم در ایران ۲۰ دقیقه به ازای هر مشترک است. مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت تولیدبرق حرارتی درباره روند تعمیرات نیروگاهی ادامه‌داد: امسال انجام ۱۰۰ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی در دستور کار قرار گرفته است. وی گفت: تعمیرات نیروگاهی از ابتدای مهر ماه شروع و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد که تاکنون ۵۰ درصد ظرفیت تعیین شده تعمیرات انجام شده است. پیشتر وزیر نیرو با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خوب انجام شده در بخش انرژی الکتریکی کشور، گفت: ظرفیت نیروگاهی در زمان حاضر نسبت به سال‌های پیش از انقلاب رشد ۱۲ برابری داشته است.

سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرد؛
آمادگی ایران برای بازسازی کابل‌های آسیب دیده در اسلام قلعه
 سخنگوی صنعت برق کشور گفت: آمادگی کامل برای رفع آسیب دیدگی کابل‌های برق ناشی از آتش سوزی در اسلام قلعه در مرز افغانستان را داریم.
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به آسیب دیدگی کابل‌های برق بر اثر انفجار در اسلام قلعه در مرز ایران و افغانستان گفت: این آسیب دیدگی در خاک افغانستان رخ داده است و خوشبختانه خاک ایران هیچگونه مشکلی از نظر آسیب دیدگی ندارد.
او ادامه داد: بازسازی خطوط برق این منطقه به عهده کشور افغانستان است، اما ما آمادگی کامل برای رفع آسیب دیدگی کابل‌های برق در مرز ایران و افغانستان را داریم.
سخنگوی صنعت برق کشور در پایان تصریح کرد: روند صدور برق به این کشور براساس قرارداد‌های فی مابین پس از بازسازی شبکه‌های آسیب دیده، انجام می‌شود.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:
هیچ‌یک از تانکرهای منفجر شده در افغانستان متعلق به ایران نبوده است
 سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: طبق بررسی‌های اولیه هیچ‌یک از تانکرها، محموله و فرآورده متعلق به ایران در انفجار افغانستان وجود نداشته و در گزارش‌های بعدی اطلاعات دقیق‌تری به دست ما خواهد رسید.
فاطمه کاهی با اشاره به آتش‌سوزی در مرز ایران و افغانستان که منجر به انفجار ده‌ها تانکر گاز و مواد نفتی شد، اظهار کرد: این حادثه ۱۸ کیلومتر با نقطه مرزی ایران فاصله دارد و تا این لحظه گزارشی مبنی بر آسیب به تاسیسات کشور ما گزارش نشده است.
به گفته وی با توجه به اینکه این اتفاق در خاک افغانستان رخ داده ما امکان بررسی مستقیم موضوع را نداریم و گزارشاتی به طور غیر مستقیم به دست ما می رسد اما تا این لحظه که پیگیری کرده ایم هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این تانکرها متعلق به ایران بوده نداشتیم. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: بررسی هایی که در مرز داشتیم حاکی از این است که تمام تانکرها متعلق به افغانستان بوده و تا کنون گزارشی در این باره که تانکری ایرانی بوده و یا مالکیت ایرانی داشته به دست ما نرسیده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه