روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ يکشنبه ۵ بهمن - شماره 3831

آرت‌بازل سوئیس دوباره به تعویق افتاد؛

کرونا و تعویق در برگزاری نمایشگاه هنری مهم جهان

   تداوم شیوع کرونا، برگزاری نمایشگاه هنری «آرت بازل سوئیس» را سه ماه به تاخیر انداخت.
به گزارش روزنامه نشنال، نمایشگاه هنری آرت بازل سوئیس که قرار بود ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد- تیر ۱۴۰۰) برگزار شود به دلیل تداوم شیوع کرونا به ماه سپتامبر (شهریور- مهر ۱۴۰۰) موکول شد.
با توجه به آن که این روزها بسیاری کشورهای جهان با افزایش آمار ابتلا به کرونا دست به گریباند، این تصمیم چندان هم دور از انتظار نبود. به گفته متولیان آرت بازل، به تعویق افتادن یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های هنری جهان نشان می‌دهد هنوز تا بازگشت به دوران برگزاری رویدادهای جمعی فاصله زیادی داریم.
مارک اسپیگلر مدیر جهانی آرت بازل در این باره می‌گوید: حتی حالا که واکسن کرونا هم ساخته شده، تحقق چنین چیزی زمان می‌برد. ماهیت نمایشگاه‌های آرت بازل به بزرگ مقیاس بودن آن‌هاست. موفقیت این رویدادها به سفرهای گسترده بین‌المللی بستگی دارد و نمی‌دانیم از سرگیری این سفرها تا چه زمانی طول می‌کشد، بنابراین به تعویق انداختن آرت بازل (سوئیس) از ماه ژوئن به ماه سپتامبر منطقی‌ترین تصمیم است.
* آرت بازل سوئیس، ویترینی از آثار هنری لوکس جهان
آرت بازل معمولا آخرین ایستگاه در تور جهانی خرید هنر در فصل بهار/تابستان است. برخلاف دیگر نمایشگاه‌های هنری که در آن گالری‌ها آثاری با قیمت مناسب را برای جلب نظر خریداران به نمایش می‌گذارند، آرت بازل سوئیس ویترینی از بهترین آثاری است که دلالان هنری در چنته دارند. گالری‌ها معمولا گران‌ترین آثار خود را برای نمایش در این رویداد هنری که نزدیک به ۹۰ هزار بازدیدکننده دارد، کنار می‌گذارند.
در آخرین دور از این نمایشگاه که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد، مجموعه‌ای از آثار هنری به ارزش تخمینی ۴ میلیارد دلار در گروهی از غرفه‌ها و اتاق‌های بازدید خصوصی به نمایش گذاشته شدند.
* غرفه‌های دیجیتال، جایگزینی موقت برای رویداد حضوری
به همت متولیان آرت بازل قرار است سه اتاق بازدید برخط به عنوان جایگزینی برای رویداد به تعویق افتاده ارائه شود. نمایشگاه مجازی OVR: Pioneers آغازگر این راه خواهد بود؛ این غرفه مجازی به هنرمندانی که در حوزه زیبایی‌شناسی، هنرهای مفهومی یا حوزه سیاسی-اجتماعی دست به نوآوری زدند؛ اختصاص دارد و از ۲۴ تا ۲۷ ماه مارس (۴ تا ۷ فروردین ۱۴۰۰) قابل دسترسی خواهد بود. دو غرفه مجازی دیگر این نمایشگاه نیز به ترتیب ماه ژوئن (خرداد- تیر ۱۴۰۰) و نوامبر (آبان- آذر ۱۴۰۰) در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد و پیرنگ غال بر هرکدام متعاقبا اعلام خواهد شد.  
* دومینوی دیگری از تعویق در رویدادهای هنری در راه است؟
خبر به تعویق افتادن نمایشگاه آرت بازل سوئیس زنگ خطری برای دیگر نمایشگاه‌ها بود که هنوز روی برنامه‌های خود برای برگزاری رویدادهای حضوری در فصل بهار و تابستان پیش رو پافشاری می‌کنند.
نمایشگاه فریز قرار است رویداد سالانه خود در نیویورک را از ۵ تا ۹ مه (۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار کند و همین حالا نیز تاریخ نمایشگاهش در لس‌آنجلس را از ماه فوریه (بهمن- اسفند ۹۹) به ژوئیه (خرداد- تیر ۱۴۰۰) موکول کرده است. نمایشگاه تفاف یا نمایشگاه هنرهای زیبای اروپایی نیز رویداد سالانه خود را ۲۹ مه (۸ خرداد ۱۴۰۰) در شهر ماستریخت هلند برگزار خواهد کرد. در این بین، آرت بازل هنگ‌کنگ نیز در نظر دارد درهای مرکز کنوانسیون و نمایشگاه هنگ کنگ را از چهارشنبه، ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰)، به روی بازدیدکنندگان باز کند.
اما باید منتظر ماند و دید آیا ویروس سرکش کرونا که در یک سال گذشته اقتصاد هنر را از ابعاد مختلف تحت الشعاع قرار داده، مجال تحقق این برنامه‌ریزی‌ها را خواهد داد یا نه.
* رشد حراجی‌ها در خاموشی آرت‌فرها
از ماه مارس سال 2020 (اسفند 98) که آرت‌فر تفاف (Tefaf Maastricht) در هلند با آزمایش مثبت یک  گالری‌دار به ویروس کرونا، چهار روز زودتر تعطیل شد، تقریبا تمامی آرت‌فرها و نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی هنر تعطیل و یا به شکل آنلاین برگزار شده‌اند و این رویه همچنان ادامه دارد. زیان وارد شده به تجارت هنر به سبب این تعطیلی‌ها طبق گزارش بازار هنر، آرت بازل و یو‌بی‌اس که در سال گذشته تهیه شده مبلغ قابل توجهی ارزیابی شده است. گزارش مالی این موسسات که بازار هنر جهان در سال 2019 را رصد کرده‌‌اند نشان می‌د‌هد که در سال 2019، فروش آرت‌فرها 16.6 میلیارد دلار بوده که بیش از 40 درصد از فروش کل هنر در جهان را نمایندگی می‌کرده‌اند در حالی که در سال 2020 تمامی این رویدادها لغو شده‌اند. گای جنینگز، مدیرعامل مشاوران گروه هنرهای زیبا که مستقر در لندن هستند، درباره تعویق و لغو آرت‌فرهای هنری جهان گفت: «گردهمایی مردم در نمایشگاه‌های هنری در سال 2021 بحث‌ها و فرصت‌های بسیاری ایجاد کرده زیرا پس از یک سال خاموشی ما به هوای تازه نیاز داریم. در سال 2020 ما برای برقراری ارتباط بین هنر و مخاطب به روابط قدیمی با مجموعه‌داران خود اعتماد کردیم. اما در حال حاضر خالی شده‌ایم و باید با ایده‌های جدید دوباره پر شویم.»
جنینگز خاطرنشان کرد که نبود آرت‌فرها در سال گذشته به خانه‌های حراج این امکان را داد تا با بازاریابی بین‌المللی خود در بخش اقتصادی بر گالری‌ها برتری پیدا کنند. بطور مثال در سال 2020 حراج ساتبیز بیش از 5 میلیارد دلار اثر هنری و کالای کلکسیونی فروخته که 16 درصد کمتر از سال 2019 این حراج است؛ اما فروش خصوصی آنها 50 درصد در سال گذشته رشد داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که حراج‌خانه‌ها در نبود آرت‌فر چقدر رشد داشته‌‌اند.
اما پیش از به تعویق افتادن آرت بازل سوئیس نیز بیشتر رویدادهای مهم بین‌المللی جهان هنر که برای ماه‌های ابتدایی سال 2021 برنامه‌ریزی شده‌ بودند نیز یا قبلاً به تعویق افتادند یا به قالب‌های آنلاین و فضاهای کوچک‌تر و مطمئن‌تر کوچ کرده‌اند.
نمایشگاه ارکو (ARCO) مادرید زمان برگزاری خود را از فوریه (بهمن) به جولای (تیر) تغییر داد. آرت فریز لس‌آنجلس امسال مکان برگزاری خود را از استودیوی پارامونت تغییر داده و برای اطمینان از همه‌گیری در چندین مکان کوچک‌تر در این شهر برگزار می‌شود. آرت‌فر تفاف هلند همانند آرت بازل هنگ کنگ از زمان سنتی خود مارس (اسفند) به ماه می (اردیبهشت) منتقل شده است. آرت‌فریز نیویورک اگرچه همچنان اعلام کرده که زمان معمول خود را در ماه می (اردیبهشت) حفظ خواهد کرد، اما لیست گالری‌‌داران خود را دو سوم کاهش داده و مکان برپایی خود را نیز به منهتن منتقل کرده تا همچنان بازگشت رونق به بخش اقتصادی هنر در سال 2021 با تردید دنبال شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه