روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ يکشنبه ۵ بهمن - شماره 3831

کنکاشی در پهنای باند

 مهندس امیر مهدی رفیعی نیا-ایران با مشکلاتی از جملات همکاری نکردن صدا و سیما برای آزاد کردن بخشی از فرکانس‌ها روبه‌رو است.مبادی اینترنت ایران، بر اساس داده‌های سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵. اعداد نشانگر پهنای باند هر مبدأ، بر حسب اس‌تی‌ام-۱ هستند؛ هر اس‌تی‌ام-۱ ظرفیتی معادل حدود ۱۵۵ مگابیت در ثانیه دارد.
پهنای باند ورودی به ایران از طریق فیبر نوری تأمین می‌شود. تا سال ۱۳۸۴، قسمت عمده  پهنای باند ایران از طریق کابل دریایی بین جاسک و فجیره تأمین می‌شد که به علت وابستگی به یک ورودی، قطعی‌های عمده در اینترنت ایران به ویژه در ماه دی رخ می‌داد. تا سال۱۳۸۸، ایران تعداد مبادی اینترنت خود را به ۹ عدد افزایش دادبه شکلی که با تمام کشورهای همسایه به جز پاکستان، فیبر ارتباطی داشت؛به علاوه ایران در این سال خبر از پیوستن به شبکه فالکون را داد؛ به این ترتیب ظرف پانزده سال بعدی، ایران می‌بایست مستقیماً به شبکه فیبرنوری جهانی (فلگ) بپیوندد. در آبان ۱۳۹۱، مجموع پهنای باند ایران از طریق این ۹ درگاه مختلف برابر با ۴۶۷ اس‌تی‌ام-۱ اعلام شدکه معادل ۷۲,۶۲۷ مگابیت در ثانیه است. این ظرفیت تا پایان سال ۱۳۹۴ به ۳۵۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت.
طبق گزارش‌های منتشر شده تا پایان شهریورماه ۱۳۹۵، با نصب ۵۹,۷۷۳ کیلومتر فیبر نوری بین شهرها، ظرفیت پهنای باند اینترنت ایران به ۶۴۳ گیگابیت بر ثانیه رسید که معادل با ۳۶۰۰ لینک STM1 است. در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۵، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش پهنای باند اینترنت ایران به ۱۰ هزار گیگابیت بر ثانیه تا پایان سال ۱۳۹۵ خبر دادظرفیت IP داخلی ۶۷۰۰ گیگابیت بر ثانیه و تعداد مشترکان اینترنت در ایران نیز ۴۳ میلیون نفر اعلام شد. پهنای باند ورودی به ایران توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه می‌شود و قیمت فروش آن به شرکت‌های توزیع‌کننده خدمات اینترنتی یکی از دلایل قیمت بالای دسترسی به اینترنت در ایران دانسته می‌شود.
در اکتبر ۲۰۰۸ رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران اعلام کرد که کل پهنای باند وارد شده به ایران برابر با مجموع پهنای باند دو دانشگاه در سوئد است و برخی کارشناسان مشکلات شبکه  داخلی در ایران را در حدی می‌دانند که حداکثر سرعت مجاز برای دسترسی خانگی به اینترنت (که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برابر با ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه معادل ۱۶ کیلوبایت در ثانیه تعیین شده‌است) را در درجه  کمتری از اهمیت در مورد محدودیت سرعت دسترسی قرار می‌دهند.
در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۱۰ از میان ۱۵۲ کشور بررسی شده، ایران پس از کشورهایی چون ونزوئلا، نیجریه، بولیوی، عراق، پاراگوئه و جزایر ترک و کایکاس با سرعتی برابر ۰,۶۱ مگابیت بر ثانیه در رتبه ۱۴۴ قرار گرفت. آمار منتشرشده در مرداد ۱۳۹۰ نیز حاکی از آن بود که از نظر متوسط سرعت اتصال کاربران به اینترنت، ایران در بین کشورهای جهان رتبه پنجم از آخر را داراست. بر اساس آمار دی ۱۳۹۱ ایران به لحاظ سرعت اینترنت خانگی، در بین ۱۷۸ کشور در جایگاه ۱۶۳ قرار گرفته‌است. گزارش سال ۲۰۱۳ خانه آزادی درباره  آزادی اینترنت در نقاط مختلف جهان می‌گوید که از میان ۶۰ کشور مورد مطالعه، ایران بدترین رتبه را در یک سال گذشته داشته‌است.
در بهمن ۱۳۸۹ مخابرات ایران اعلام کرد که از ۲۸ میلیون کاربر اینترنت در کشور، تنها ۷۰۰,۰۰۰ نفر از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند و مابقی (۹۸%) از اینترنت با استفاده شماره‌گیری استفاده می‌کنند. هم‌چنین در بهمن ۱۳۸۹ نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که محدودیت سرعت اینترنت برای کاربرد خانگی برداشته نخواهد شد.
حالا دیروز آمار جدیدی رسیده که بهتر است خودتان بروید و بخوانید و این مطلب را کامل کنید.
جدیدترین آمار جهانی همه گیری کرونا؛
بیش از ۲.۱ میلیون فوتی تاکنون
 آمار جهانیِ مبتلایان به کروناویروس تاکنون به ۹۸ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۱۰۳ نفر رسیده و مرگ دو میلیون و ۱۱۶ هزار و ۴۳۸ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.
بنابر تازه‌ترین آمارها تاکنون ۷۰ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۵۰ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند. روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۹ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. آمریکا تاکنون با بیش از ۲۵.۳ میلیون مبتلا و بیش از ۴۲۴ هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. هند نیز با آمار بیش از ۱۰.۶ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۸.۷ میلیون نفر فراتر رفته است. همچنین در حال حاضر چهار کشور ایالات متحده، برزیل، هند و مکزیک رکورددارِ شمار قربانیان این بیماری در دنیا هستند. تعداد جان‌باختگان کووید ۱۹ در انگلیس نیز از ۹۵ هزار نفر عبور کرده و این کشور تاکنون بیشترین قربانیان کرونا را در بین کشورهای اروپایی داشته است. به علاوه هم‌اکنون تعداد قربانیان کرونا در ایتالیا نیز از ۸۴ هزار نفر عبور کرده و در میان کشورهای اروپایی در رتبه دوم این جدول قرار دارد. همچنین فرانسه بیش از ۷۲ هزار، روسیه بیش از ۶۸ هزار و ایران نیز بیش از ۵۷ هزار فوتی بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را گزارش داده‌اند. پس از این کشورها، اسپانیا با بیش از ۵۵ هزار، آلمان با بیش از ۵۲ هزار، کلمبیا با بیش از ۵۰ هزار، آرژانتین با بیش از ۴۶ هزار و آفریقای جنوبی با بیش از ۴۰ هزار جان‌باخته دیگر کشورهایی هستند که تاکنون آمار بالای مرگ‌ و میر ناشی از کووید ۱۹ را ثبت کرده‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند تا صبح امروز (شنبه) به ترتیب به شرح زیر است:
۱. آمریکا: ۲۵ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۴۲ مبتلا، ۴۲۴ هزار و ۱۷۷ قربانی
۲. هند: ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۵۴۴ مبتلا، ۱۵۳ هزار و ۲۲۱ قربانی
۳. برزیل: هشت میلیون و ۷۵۵ هزار و ۱۳۳ مبتلا، ۲۱۵ هزار و ۲۹۹ قربانی
۴. روسیه: سه میلیون و ۶۷۷ هزار و ۳۵۲ مبتلا، ۶۸ هزار و ۴۱۲ قربانی
۵. انگلیس: سه میلیون و ۵۸۳ هزار و ۹۰۷ مبتلا، ۹۵ هزار و ۹۸۱ قربانی
۶. فرانسه: سه میلیون و ۱۱ هزار و ۲۵۷ مبتلا، ۷۲ هزار و ۶۴۷ قربانی
۷.اسپانیا: دو میلیون و ۶۰۳ هزار و ۴۷۲ مبتلا، ۵۵ هزار و ۴۴۱ قربانی
۸. ایتالیا: دو میلیون و ۴۴۱ هزار و ۸۵۴ مبتلا، ۸۴ هزار و ۶۷۴ قربانی
۹. ترکیه: دو میلیون و ۴۱۸ هزار و ۴۷۲ مبتلا، ۲۴ هزار و ۷۸۹ قربانی
۱۰. آلمان: دو میلیون و ۱۲۵ هزار و ۲۶۱ مبتلا، ۵۲ هزار و ۲۰ قربانی
براساس آمار فوق در حال حاضر ۱۸ کشور اول این جدول، همگی از رقم یک میلیون ابتلا عبور کرده‌اند و پس از ایالات متحده، هند و برزیل - که سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای روسیه، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، آلمان، کلمبیا، آرژانتین، مکزیک، لهستان، آفریقای جنوبی، ایران، اوکراین و پرو نیز بیش از یک میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

مدیر عامل انجمن جامعه ایمن عنوان کرد؛
۸۵ درصد علت مسمومیت با مونوکسیدکربن نقص در دودکش
 مدیر عامل انجمن جامعه ایمن با بیان اینکه الزام با ایمن سازی و دتکتور مکمل ایمنی است، گفت: ٨٠ تا ٨۵ درصد علل حوادث مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نقص در دودکش است.
مجید نوفرستی در باره استفاده از دتکتورهای کاشف مونوکسید کربن اظهار کرد: در سال ٨۶ بیشترین آمار مرگ خاموش بود که ١٠٢۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.  وی ادامه داد: آن موقع کارشناسان دستگاه های مرتبط در خصوص آسیب شناسی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فعالیت کردند که آن زمان یکی از راه های پیشنهادی استفاده از دتکتورهای مونوکسید کربن بود.  نوفرستی گفت:در آن سال، شرکت هایی هم بودند که کاشف مونوکسید کربن عرضه می کردند و حوادثی هم رخ داده است که در محل، کاشف منوکسید کربن وجود داشته، ولی حادثه رخ داده است. بنابراین در آن زمان استفاده از دتکتورهای مونوکسید کربن ترویج نشد.  این کارشناس ایمنی با بیان اینکه نوشتن استاندارد برای کاشف های مونوکسید کربن چند سال به طول انجامید، گفت: به ناچار ملاک تایید ما آرم استاندارد است چرا که زمانی که این آرم را دارد یعنی حداقل نمره قبولی را دریافت کرده است، پس از تدوین استانداردها نیاز به بستر آزمون این دستگاه بود که در نهایت شرکت گاز و دانشگاه تهران پیگیری کردند و با اختصاص بودجه برای این منظور حدود چهار یا پنج سال است که هم استاندارد آن تامین شده و هم برای این دستگاه ها بستر آزمون وجود دارد. مدیرعامل انجمن جامعه ایمن گفت: آتش نشانی هم بر اساس اقداماتی که انجام می دهد یک وندور لیست دارد که در آن باید دستگاه تست های سختگیرانه تری را هم بگذرانند و حداقل شرایط آن هم این است که دستگاه استاندارد داشته باشد.  وی ادامه داد: در حال حاضر چند شرکت در وندور لیست آتش نشانی هم هستند که اطلاعات لازم برای دسترسی به این شرکت ها در سایت آتش نشانی منتشر شده است. وی با بیان اینکه ٨٠ تا ٨۵ درصد علل حوادث مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن نقص در دودکش است، اظهار کرد: آتش نشانی طرح هایی را با عنوان سفیران نجات اجرا و با کمک داوطلبان سازمان در محله های مختلف شرایط دودکش ها را بررسی و نکات لازم را به شهروندان ارایه می کرد وحتی در شرایط خیلی حاد هم یک کاشف مونوکسید کربن نیز هدیه داده می شد.  نوفرستی افزود: نقش این کاشف های مونوکسید کربن است که اگر میزان این گاز در فضا بیشتر از حد مجاز باشد شروع به آژیر کشیدن می کند. بنابراین بهتر این است که این دستگاه به شیر گاز وصل باشد که در صورت نیاز آن را قطع هم بکند، اما اتفاق بدی که میفتد این است که اگر نسبت به ایمن سازی دودکش ها اقدام نشود در خانه هایی که این دستگاه نصب شده است هم حادثه رخ می دهد. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه