روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ يکشنبه ۵ بهمن - شماره 3831

برهانی: بایدن راه حل «دو دولت» را در بحث اسراییل و فلسطین دنبال می‌کند

 یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: اینکه توقع داشته باشیم کارهایی که ترامپ در رابطه با فلسطینیان و اسراییل انجام داد، ضد آنها را بایدن انجام دهد، امر بعیدی است و متاسفانه دیگر برگرداندن آن اقدامات مشکل است اما در سایر موارد بایدن و دستگاه سیاست خارجی راه حل دو دولت را دنبال می کند.
سید هادی برهانی با اشاره به تصمیم دولت بایدن برای حفظ سفارت این کشور در بین المقدس که در میان مخالفت های جهانی از سوی ترامپ انجام شد، اظهار کرد: در سیاست رسمی آمریکا به هر حال طرفداری از اسراییل معمول است و واقعیت این است که لابی اسراییل و طرفداران آنها در آمریکا  آنچنان قوی هستند که هیچ رییس جمهوری نمی تواند صریحا ضد اسراییل باشد از این رو این یک بحث مشترک است و در تمام کسانی که مسئولیت دارند این دیده می شود و اگر مسئولی جرات کند و بخواهد موضع ضد اسراییلی بگیرد موقعیت خود را به خطر انداخته است و بعید است در جای خود باقی بماند.
وی ادامه داد: آمریکا بدون تردید مهمترین حامی اسراییل در جهان است و این نه تنها از نظر دولت و حکومت بلکه در نظرسنجی ها هم نشان می دهد افکار عمومی هم در این کشور نسبت به اسراییل در مقایسه با کشورهای غربی بیشتر تمایل دارند. اما اگر بخواهیم در این عرصه ترامپ را با بایدن مقایسه کنیم منصفانه این است که بگوییم، ترامپ و بایدن به دو قطب مختلف تعلق دارند، یعنی در سیاست رسمی آمریکا اگر ترامپ به قطبی که بیشترین حمایت را از اسراییل دارد متعلق باشد، بایدن دقیقا به قطب مقابل تعلق دارد و این هم چند علت دارد: سابقه بایدن در اینکه چندین بار حمله اسرایل به لبنان را به چالش گرفته است و اینکه وی از حزب دموکرات است و این حزب در آمریکا تا این زمان اینقدر ضد اسراییلی نبوده است. در آمریکا این گونه بوده که هم دموکرات و هم جمهوری خواهان از اسراییل همواره حمایت کرده اند اما در چند سال اخیر حزب دموکرات به شدت از اسراییل فاصله گرفته است.
برهانی ادامه داد: الان حزب دموکرات در کنگره نمایندگانی دارد که از نظر ضد اسراییلی بودن تا کنون چنین نبوده است، نه تنها طرفدار اسراییل نیستند که ضد اسراییلی هم هستند. در میان حامیان حزب دموکرات هم فضا ضد اسراییلی زیاد است و یک دلیل عمده آن هم همکاری کم سابقه و کامل اسراییل با ترامپ است که دموکرات ها از ترامپ و عملکردش متنفر هستند، هر چند هر دو به حکومت آمریکا تعلق دارد و درجه ای از طرفدارای از اسراییل دارند اما اختلاف شان بر سر حمایت از اسراییل زیاد است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه