روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن - شماره 3830

وزیر نفت:

بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده‌های نفتی را در اوج تحریم شکستیم نگران احیای بازارهای از دست رفته نفت ایران نیستم

وزیر نفت گفت:‌ دشمنان می‌خواستند صادرات‌ نفت ما را به صفر برسانند، اما با فداکاری همکارانمان، بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده‌های نفتی را در دوران تحریم‌ شکستیم و داغ این را که صادرات نفت به صفر برسد بر جگرشان‌ گذاشتیم.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، بیژن زنگنه در آیین گشایش رسمی بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه پس از شیوع ویروس کووید-۱۹ از اسفندماه پارسال، نمی‌توانستیم تولید نفت و گاز و بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را متوقف کنیم زیرا جریان زندگی مردم باید تداوم می‌یافت و اگر گاز، نفت و سوخت تولید نمی‌شد، چرخ‌ کارخانه‌ها و زندگی مردم از حرکت بازمی‌ایستاد.
وزیر نفت ادامه داد: طرح‌های صنعت نفت نیز، ۲۰ روز نخست شیوع ویروس کرونا، متوقف کردیم اما با توجه به اینکه نمی‌شود جریان کار را در کشور متوقف کرد بنابراین دوباره آن‌ها با همین پروتکل‌های سخت‌گیرانه بهداشتی کار را ازسر گرفتند و الحمدالله موفق هم بودند.
زنگنه با اشاره به اینکه این نمایشگاه نیز بخشی از زندگی ماست و همانند شاخه‌های دیگر زندگی مردم و بخش‌های دیگر صنعت نفت که تداوم یافت، کار با تولیدکنندگان نیز باید ادامه یابد، تصریح کرد: نمی‌توان در سال جهش تولید رابطه میان تولیدکننده و متقاضی و کارفرماها را قطع کرد، نمایشگاه نفت امسال به دلیل عبور از پیک فشار کرونا به تعویق افتاد اما به هر حال لازم بود این رابطه بماند در نتیجه این نمایشگاه با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
وی به نام‌گذاری امسال به نام سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: وزارت نفت ابتدای سال یک‌بار دیگر اقدام‌های خودم برای تحقق این شعار را مرور کرد و محورهای مشخصی را تعیین و تصویب کرد.
وزیر نفت با بیان‌ این‌ مطلب افزود: ترامپ و پمپئو به زباله‌دان‌ تاریخ پیوستند، اما ما زنده‌ایم و با امید بیشتر برای ساختن‌ کشور تلاش خواهیم کرد.
زنگنه به دیدار مقام معظم رهبری با سران قوا در چهارم آذرماه امسال اشاره کرد و افزود: ایشان با بیان اینکه بعضی از راه حل‌هایی از سوی کارشناسان و متخصصان برای اقداماتی همچون افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش بنیان کردن صنایع، ابراز امیدواری کردند که با اجرای این راه کارها آثار مثبتی در زندگی مردم و کشور پدید بیاید.
وی با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت برای حمایت از تولید کالاها و خدمات مهندسی مورد نیاز صنعت نفت، اظهار کرد:
 نگران احیای بازارهای از دست رفته نفت ایران نیستم
وزیر نفت کشورمان گفت: نگران بازیافتن بازارهای از دست رفته نفت ایران نیستیم و در صورت لغو تحریم‌ها، قدرتمندتر از گذشته به بازار بازمی‌گردیم.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه همچنین در حاشیه آیین گشایش بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران درباره بازگشت تولید نفت ایران به بازار پس از لغو تحریم اظهار کرد: من نگران بازارهای از دست رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند.
وی تأکید کرد: در صورت لغو تحریم قدرتمندتر از گذشته به بازار بر می‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید.
وزیر نفت درباره سخنان اخیر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه صادرات نفت ایران در مدت اخیر افزایش یافته است، گفت: به شدت.
 افزایش صادرات نفت ایران تائید شد
وزیر نفت با اشاره به شکست تحریم‌ها علیه صنعت نفت گفت: صادرات نفت ایران در روزهای اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است.
بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: صادرات نفت ایران و دسترسی به پول آن در روزهای اخیر به شدت افزایش داشته است.
زنگنه ادامه داد: شرکت ها با امید زیادی در نمایشگاه حضور دارند و نمایشگاه نمایانگر شکست تحریم ها علیه صنعت نفت است زیرا اگر زنده نبود این نمایشگاه کاری از پیش نمی برد. شرکت های ایرانی تقاضا برای خدمات می دهند و می توانند کار کنند. حتی تقاضا برای کار بیشتر دارند و ما هم قبول داریم.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه صنعت نفت به سرمایه گذاری بیشتر و منابع مالی نیاز دارد، گفت: تا بتوانیم از تمام ظرفیت این مجموعه صیانت کرده و طرح ها را با اتکا به تجهیزات ایرانی پیش ببریم‌. در حال حاضر در پروژه های بالادستی در خشکی نزدیک ۸۰ درصد تجهیزات از داخل تأمین می شود و در قراردادها تصریح شده که پیمانکاران حق خرید از خارج ندارند. در بخش هایی ضعف داریم یکی از بخش ها تأمین لوله های بدون درز فشار بالا و لوله های سی.آر. اس است.
وی تأکید کرد: بر اساس احتمالات کار می‌کنیم اما اعلام عمومی نمی کنم. البته نگران بازیافتن بازارهای از دست رفته نیستیم زیرا اگر تحریم ها برداشته شود بازار به سراغ ما می آید زیرا به دنبال تنوع در فروشندگان هستند.
وزیر نفت با اشاره به اینکه در جریان تحریم تجربه های جدیدی به دست آوردیم، افزود: در خصوص بازاریابی و انتقال پول در صورت رفع تحریم ها در کوتاه‌ترین زمان به شرایط پیش از تحریم می رسیم.
وی در خصوص وضعیت صادرات نفت و رفع تحریم ها در دولت جدید امریکا و ریاست جمهوری جو بایدن گفت: من پیشگو نیستم اما مقامات سیاسی ما پیام ها را روشن داده اند.
وزیر نفت همچنین تصریح کرد: مذاکره ای برای تهاتر نفت نبوده است.
به گفته زنگنه پیش از تحریم ها، با جمهوری آذربایجان پیشرفت های خوبی داشتیم که با تحریم ها دچار اشکال شد اما اگر تحریم ها برطرف شود این مشکلات نیز حل خواهد شد. فاز ۱۱ برای زمستان سال آینده به برداشت ۱۵ میلیون متر مکعب می رسد.
 نگذاشتیم فعالیت صنعت نفت در تحریم متوقف شود
وزیر نفت با اشاره اینکه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در ظرفیت کامل افزون بر گاز متان که به‌ شکل شیرین شده به خط لوله سرتاسری تزریق می‌شود توانایی تولید ۳.۵ میلیون تن اتان، بوتان، پروپان و پنتان پلاس را داراست، گفت: ما همچنین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب که قرارداد آن سال ۱۳۹۷ با حضور جنابعالی (رئیس جمهوری) به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار امضا شد را به هلدینگ خلیج فارس سپردیم.
زنگنه خطاب به رئیس جمهوری تصریح کرد: ما حتی در شرایط تحریم هم که شدیدترین فشارها متوجه صنعت نفت بود، نگذاشتیم فعالیت مرتبط با صنعت نفت در کل کشور و خوزستان متوقف شود.
وی با بیان اینکه استان خوزستان همواره یکی از نقاط تمرکز فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت بوده و هم‌اکنون در کنار توسعه میدان‌های آزادگان و یادآوران، چهار قرارداد مطابق الگوی جدید قراردادهای نفتی با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلار برای توسعه میدان‌های نفتی موجود خوزستان امضا شده است، تصریح کرد: ۱۶ قرارداد نگهداشت و توسعه میدان‌های نفتی در حال بهره برداری هم با سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلار در این استان در حال اجراست که زمینه‌ساز به‌کارگیری زنجیره وسیعی از پیمانکاران بومی و اشتغال‌زایی قابل توجه است.
وزیر نفت گفت: پیمانکاران در قراردادهای نگهداشت و تولید ملزم هستند حدود ۸۰ درصد تجهیزات را از داخل کشور تأمین کنند که اشتغال‌زایی قابل توجه ای به همراه خواهد داشت.
 حجم سرمایه گذاری کم شد اما ...
وزیر نفت با بیان اینکه تیم ترامپ فکر می‌کرد ما با تحریم می‌میریم اما نمردیم و آن‌ها نابود شدند، تأکید کرد: ما زنده‌ایم و طرح‌هایمان را پیش بردیم، گرچه حجم سرمایه‌گذاری کم شده است، اما هیچ طرحی به دلیل فناوری و تجهیزات معطل نماند. ما زنده و سرحال هستیم و امید در دل ما بسیار بیشتر از گذشته است.
زنگنه افزود: افتتاح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از یکسو نمایش کامل شکست تحریم و فشار حداکثری آمریکا علیه ایران است و از سوی دیگر نشان‌دهنده توانمندی و استقامت ملی است، من امید دارم تا ۱۴۰۱ هم گازسوزی در مشعل‌ها خاموش شود.
وی در پایان با بیان اینکه تولید گاز کشور امسال به اندازه ۲.۵ فاز پارس جنوبی افزایش یافته است، گفت: از مردم درخواست می‌کنم با کاهش یک درجه‌ای مصرف گاز کمک کنند تا افزون بر اینکه زمستان را به راحتی پشت سر بگذاریم، صنایع هم بتوانند از این نعمت خدادادی استفاده کنند و مجموع فعالیت‌های اقتصادی در کشور زنده و فعال باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه