روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن - شماره 3830

کدام فیلترینگ

 مجتبی ملکی- گفته می شود که یک بخش تاثیرات فضای مجازی بر حوزه فردیت، انزوای افراد و گذر و تغییرات جامعه است و بخش دوم تولید محتوا برای این فضا است. حضور در این حوزه، یک قدرت است و اگر الان از خودمان بپرسیم باید این فضا را قبول کنیم یا نه؟ در پاسخ باید بدانیم که پذیرفتن و نپذیرفتن این فضا چه تبعاتی دارد. جامعه در حال حرکت را نمی توان متوقف کرد بلکه باید همراه آن حرکت کرد و تا حد امکان به آن جهت داد.این موضوعی است که اینک بین موافقان ومخالفان فیلترینگ اینستاگرام بعد از احضار آذری جهرمی مطرح است.
فیلتر كردن اتفاقی است كه طی سالها و دهه های اخیر و هر بار برای یكی از شبكه های اجتماعی از جمله تلگرام رخ داده و به دلیل دور زدن این فیلترها با فیلترشكن ها نتوانسته به اهداف 100 درصدی خود دست یابد.
فیسبوك، تلگرام، توییتر و ... از جمله شبكه های اجتماعی پرطرفدار در ایران هستند كه در سالهای اخیر به دلایل مختلف با دستور فیلترینگ به دلیل بروز جرائم مختلف روبه رو شده است.
اما نكته جالب اینكه هر زمان شبكه ای اجتماعی در ایران فیلتر شده، میزان اقبال شهروندان به آن رو به افزایش گذاشته است. اما اینكه چرا با نسخه فیلتر نمی توان جلوی آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی را گرفت به استفاده و استقبال مردم از فیلترشكن بر می گردد.
موضوعی كه متأسفانه با استفاده و نصب فیلترشكن فضاهای هزار برابر بدتر از قبل برای مخاطبان باز می شود، مخاطبانی كه عمدتاً جوان و نوجوان هستند. با وجود فیلترشكن ها آسیبهای بیشتری در انتظار آنها است.
در مورد اینترنت و رسانه های اجتماعی هم فیلترینگ کارایی مناسبی نداشته و نمی شود هم سرعت اینترنت را تا هفته ها و ماه ها زیر صفر برد، وقتی هم که سرعت بالاتر آمد فیلترشکن های رنگارنگی که حتی در همین شرایط هم بیش و کم کار می کنند، به خوبی فعال شده و رشته هر چه تصمیم گرفته شده را پنبه خواهند کرد. فقط ما می توانیم خوشحال باشیم که فلان و بهمان سایت را بستیم ولی عملا چنین اتفاقی نیافتاده است.
دنیای مجازی باعث‌شده تا بسیاری از افراد جامعه بهترین اوقات زندگی خود را در برخی شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند. البته درباره مضرات آن تاکنون بسیار سخن گفته شده است، اما نکته قابل توجه این است که قدرت این شبکه‌ها در امر پاسخگویی بسیاری از مسئولین موثر بوده است و بدون شک در بالا رفتن روحیه مطالبه‌گری نقش به‌سزایی را ایفای کرده است. شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش روحیه مطالبه‌گری مردم و پاسخگویی بسیاری از مسئولین شده است که این امر را باید به فال نیک گرفت، چون در نظام جمهوری اسلامی مردم صاحب اصلی نظام و کشور هستند و شفافیت هر چه بیشتر باعث اعتماد عمومی و دلبستگی هر چه بیشتر خواهد شد و زمینه بحث و گفتگو و تبادل نظرات را رقم خواهد زد که امیدوارم با تعامل سازنده و داشتن سعه صدر گام‌های موثری در تقویت نظام برداشته شود، حیات و پیشرفت انقلاب اسلامی منوط به ایجاد روحیه مطالبه‌گری در آحاد جامعه است.
هدف سیاست گذاران برای مدیریت این فضا، کنترل کودکان و نوجوانان و حفظ آنها از خطرات آن است ولی اینکه چگونه می خواهیم مدیریت بکنیم موضوع مهمتری است. کنترل افراد از بیرون از نظر روانشناسی به شدت ناکارآمد است و نمی توان با ضرب و زور کسی را کنترل کرد. روش آگاه کردن افراد بسیار مهم است. با فیلتر کردن، بستن و کنترل کردن نمی توان جواب گرفت. بلکه این فضا را با آموزش و فرهنگ سازی می توان کنترل کرد.
والدینی که هیچ آشنایی با اینستاگرام ندارند و حتی کار کردن با گوشی هوشمند را بلد نیستند اگر آموزش ببینند می توانند به کنترل این فضا کمک کنند. برای مدیریت این فضا به جای تغییر به دنبال تاثیر باشیم. فاعلِ تغییر دیگران هستند، شما هیچوقت روی دیگران نمی توانید تغییر ایجاد کنید چون او یک شخصیت مستقل دارد و در صورت فشار آوردن فرد به جای تغییر رفتار به پنهانی انجام دادن کارها روی می آورد که در نوجوانان فاجعه است. وقتی به دنبال تاثیر می رویم به دنبال آن کارآمدی به وجود می آید و نتایج بهتری می توان گرفت. تا وقتی یه دنبال این نباشیم که من چگونه می توانم در این فضا بر روی نوجوان و فرزند خود تاثیر گذار باشم به نتیجه نخواهیم رسید.
وضعیت سلامت ۲۱ تزریق کننده واکسن ایرانی کرونا
مجری کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به زمان اتمام فاز اول مطالعه بالینی و آغاز فاز دوم، گفت: تاکنون در فاز اول این واکسن به ۲۱ نفر از داوطلبان تزریق شده است.
دکتر محمدرضا صالحی درباره وضعیت تست واکسن کرونا ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که در فاز اول مطالعه بالینی خود به سر می‌برد، گفت: تاکنون واکسن ایرانی کرونا که فاز یک مطالعه بالینی آن از نهم دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد، به ۲۱ نفر تزریق شده است.
وی افزود: تاکنون این واکسن عوارض جدی به دنبال نداشته است. البته یکسری عوارض خفیف مانند تب خفیف چند ساعته، حالت تهوع چند ساعته، درد و سوزش محل تزریق و... وجود داشته است، اما عوارض جدی به دنبال تزریق واکسن ایرانی کرونا ایجاد نشده است.
صالحی درباره زمان اتمام فاز اول مطالعه بالینی واکسن ایرانی کرونا، گفت: به نظر می‌رسد در فاز اول مطالعه بالینی تا پایان بهمن ماه و یا نهایتا تا هفته اول اسفند ماه واکسن ایرانی در صورت کسب مجوز و تاییدیه کمیته ملی واکسن به ۵۶ داوطلب این فاز تزریق شود.
وی همچنین گفت: در صورتیکه ایمنی واکسن بعد از اتمام فاز اول بالینی مورد تایید قرار گیرد، فاز دوم مطالعه بالینی آن در اسفند ماه آغاز می‌شود.
صالحی تاکید کرد: باید توجه کرد که در فاز اول مطالعه بالینی عمدتا بر روی ایمنی و بی خطری واکسن کار می‌شود. ان‌شاءالله فکر می‌کنم از اواخر بهمن ماه بتوانیم اخباری را درباره وضعیت ایمنی واکسن ایرانی کرونا اعلام کنیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه