روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ دي - شماره 3828

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران:

۴۰ درصد از توان تولید سازندگان تجهیزات صنعت نفت غیر فعال است

 رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: به دلیل کاهش تقاضا، حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدکنندگان خالی است و باید حمایت جدی تری از تولید انجام شود.
مجید محمدپور رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، در جمع خبرنگاران گفت:به دلیل کاهش تقاضا، حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدکنندگان خالی است.
او تصریح کرد: در اقتصاد دو بخش عرضه و تقاضا وجود دارد، ما تولیدکنندگان توان تولید و عرضه را رشد داده ایم، اما متاسفانه آن مقداری که ما عرضه را رشد داده ایم تقاضا رشد نکرده است.
محمد پور ادامه داد: ما هر جا که قوی شدیم کسی نتوانست ما را تحریم کند، ما معتقدیم که بعد از شعب ابی طالب سخت‌ترین تحریمی که در طول زمان برای کشوری ایجاد شده مربوط به ایران است.
او بیان کرد: ما اگر به دنبال اشتغال هستیم باید تولید داشته باشیم، امیدوارم بیش از دو میلیون بشکه نفتی که برای بودجه سال آینده تعریف شده، تحقق پیدا کند تا ما بتوانیم تولید را افزایش دهیم.
این فعال حوزه تجهیزات نفت اظهار کرد: اگر به دنبال تولید هستیم باید سرمایه گذاری صورت بگیرد و برای سرمایه گذار هم باید جذابیت ایجاد شود و این جذابیت، افزایش تقاضا است.
او ادامه داد: یکی موفقیت‌های اعضای این انجمن که در سال جهش تولید به آن نائل شدند، ساخت برخی شیرآلات ویژه است. اگر ما چند پروژه دیگر مانند خط لوله گوره به جاسک داشته باشیم، قطعا این رقم ۴۰ درصد ظرفیت غیرفعال کاهش پیدا می‌کند.
محمدپور گفت: ما امکان این را داریم که سالیانه معادل ۵ میلیارد یورو تجهیزات تولید و آن‌ها را صادر کنیم. این امکان بالقوه است که تحقق پیدا نمی‌کند مگر آن که پروژه‌ها افزایش یا پتروپالایشگاه‌ها گسترش یابد و امثال این اتفاق‌ها رخ بدهد.
او اظهار کرد: ما می‌توانیم که به عنوان یک هاب یا مرکز تجهیزات ساز در منطقه جنوب غربی آسیا تعریف شویم، اما مشکلات موجود در صادرات مانند مشکلات ارزی، مانع از این مسئله می‌شود.
 استاندارد API سد راه صادرات تجهیزات صنعت نفت
این فعال صنعت نفت گفت: متاسفانه امکان اخذ گواهی نامه یا استاندارد API به دلیل تحریم ها، برای سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی میسر نیست. به همین دلیل، انجمن صنعت نفت به عنوان مرکز صدور گواهی کیفیت انتخاب شده و کار‌هایی را هم شروع کرده اند، اما هنوز خیلی جدی فعالیت نمی‌کنند.
او افزود: این مشکل باید تسهیل شود، اما متاسفانه هنوز این کار انجام نشده، ما در حال از دست دادن بازار‌های عراق و سوریه هستیم در حالی که ترکیه ۷ و نیم برابر ایران به سوریه صادرات دارد.
رئیس هیئت مدیره انجمن تجهیزات صنعت نفت کشور، درباره مشکلات ایجاد شده برای این تولیدکنندگان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: در این زمینه چند موضوع وجود دارد، یکی بحث تعدیل قراردادهاست که متاسفانه هنوز این مسئله به صورت استاندارد و ثابت در حوزه نفت و گاز در نظر گرفته نمی‌شود.
او تصریح کرد: به طور مثال، ابلاغیه‌ها و آیین نامه‌هایی که می‌آید، پاسخگوی کار سازندگان داخلی نیست.
محمدپور توضیح داد: حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد از هزینه یک تجهیز، صرف تامین مواد اولیه آن می‌شود که متاسفانه به دلیل سیاست گذاری‌های نادرست برنامه‌ای برای ساخت آن‌ها در داخل اجرا نشده بنابراین مجبور به واردات آن‌ها با ارز به نرخ روز هستیم، اما قراردادهایمان تعدیل نمی‌شود.
او گفت: ما قرارداد را با دلار ۱۰ هزار تومان می‌بندیم، اما اکنون باید با دلار به نرخ روز هزینه کنیم و سازمان برنامه این قرارداد‌ها را تعدیل نمی‌کند.
این سازنده تجهیزات نفتی بیان کرد: در بحث دانش بنیان که با تلاش بسیار زیاد و طی کردن مراحل گوناگون مدرک دانش بنیانی را کسب می‌کنند، متاسفانه ناهماهنگی این دستگاه‌های دولتی باعث می‌شود که سازمان برنامه مدرک دانش بنیانی را به عنوان رتبه مشاوره قبول نمی‌کند.
او گفت: یکی از برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۰ تمام شرکت‌های انجمن را با پر کردن یکسری فرم، در پایگاه داده خودمان وارد کنیم تا اگر قرار است هر کدام از آن‌ها در وندور‌های پیمانکاران قرار بگیرند، تنها در صورتی که ارزیابی‌های ما را گذرانده باشند بتوانند وارد این وندور‌ها شوند.
محمدپور در پایان اظهار کرد: البته بحث‌هایی میان AVL وزارت نفت و سامانه توانیران وزارت صمت وجود دارد که امیدواریم سریعتر با برطرف شدن آن ها، مشکلات کم شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه