روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ دي - شماره 3827

صباح زنگنه:

تعلل در تعامل با کشورها به نفع ما نیست

 کارشناس ارشد مسائل منطقه با تاکید بر اینکه تعلل در تعامل با کشورهای منطقه به نفع ما نیست، گفت: بهبود روابط با کشورهای منطقه و جهان می‌تواند قدرت ژئوپلیتیک و و ژئواستراتژیک ایران را از حالت بالقوه به صورت بالفعل درآورد. به گزارش کائنات به نقل از ایرنا، صباح زنگنه درباره تلاش‌های دیپلماتیک عربستان برای عادی‌سازی روابط با قطر و سفر وزیر خارجه این کشور به روسیه و در عین حال تلاش این کشور برای بهبود روابط با ترکیه بعد از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در زمان ریاست جمهوری ترامپ، این کشورها جولان می‌دادند؛ مرتکب جرم و جنایت می‌شدند؛ منطقه را به هم می‌ریختند و ترامپ هم از اقدامات آنها حمایت می‌کرد.
وی، نگرانی گسترده متحدان منطقه‌ای ترامپ از قرار گرفتن جو بایدن در راس کاخ سفید را یادآور شد و افزود: متحدان منطقه‌ای ترامپ به خوبی می‌دانند که سیاست‌های بایدن بر خلاف سیاست‌های ترامپ خواهد بود و وی قدرت مانور ترکیه و عربستان را محدود خواهد کرد و حتی رژیم صهیونیستی هم در موقعیت گذشته نخواهد بود و از چراغ سبز آمریکا برای انجام هر جنایتی مثل دوره ترامپ برخوردار نمی‌شود.
دوران انتقال قدرت در آمریکا دوره کلیدی برای کشورهاست
این کارشناس مسائل غرب آسیا وضعیت را برای دیگر متحدان منطقه ای ترامپ مثل امارات و مصر هم ناخوشایند ارزیابی کرد و گفت: این کشورها به خوبی می‌دانند که در وضعیت جدید، سیاست‌های گذشته قابل اجرا نخواهند بود و باید رویه خود را تغییر دهند.
زنگنه، دوران انتقال قدرت از ترامپ به بایدن را یک دوران کلیدی برای سیاست خارجی کشورها ارزیابی کرد و گفت: نگرانی از آمدن بایدن، متحدان ترامپ را به سمت همدیگر هدایت می‌کند و آنها را به فکر ایجاد نوعی ائتلاف‌های گذرا می‌اندازد تا از این شرایط کمتر آسیب ببینند. وی در عین حال این ائتلاف‌ها و نزدیکی‌های دیپلماتیک بین رقبای منطقه‌ای را موقت دانست و خاطرنشان کرد: این کشورها سعی می‌کنند با نزدیک شدن به یکدیگر برای خود چتر امنیتی ایجاد کنند اما هرگز آنها نمی‌توانند با هم یک اتحاد دائمی داشته باشند.
این دیپلمات پیشین با بیان اینکه آب امارات و ترکیه هرگز وارد یک جوی نمی‌شود، گفت: ابوظبی و آنکارا می‌خواهند با کاهش تنش‌ها از  طوفانی که ممکن است از سوی دولت جدید آمریکا به سمت ‌آنها جریان پیدا کند، کمتر آسیب ببینند و انرژی خود را روی کاهش فشار واشنگتن دوران بایدن متمرکز کرده اند.
تحولات جدید فرصتی برای ایران است
زنگنه تحولات جدید جهانی و منطقه‌ای را فرصتی برای جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: البته همه این اقدامات می‌تواند فضای مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند و ایران می‌تواند زمینه‌های همکاری با این کشورها را مورد بازسازی قرار دهد.
وی، سفر وزیر خارجه عربستان به روسیه را یادآور شد و گفت: مسکو به خوبی از شرایط جدید استفاده کرده و حتی ممکن است برای بهبود روابط تهران و ریاض هم تلاش و میانجیگری کند.
کارشناس مسائل منطقه به تحولات سیاست خارجی آمریکا بعد از روی کار آمدن تیم بایدن اشاره کرد و گفت: روسیه به صورت پیشدستانه در حال شکل دهی به تحولات منطقه است تا بتواند همکاری‌های منطقه‌ای را در چارچوب منافع خود شکل دهد.
تعلل در تعامل با کشورها به نفع ما نیست
زنگنه درباره بایدها و نبایدهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دوره بایدن گفت: سیاست کلی که باید دنبال کنیم سیاست گشودن درها به روی همه کشورها به غیر از رژیم صهیوینستی است.
وی با بیان اینکه تعلل در گشودن درها به روی تعامل با دیگر کشورها به نفع ما نخواهد بود، تصریح کرد: دنبال کردن این سیاست، امنیت کشور را که البته مبتنی بر قدرت ذاتی و داخلی است، محکم‌تر و منافع کشور را بیشتر تامین و تضمین خواهد کرد.
این کارشناس مسائل غرب آسیا، سیاست گشودن درها به روی جهان را عاملی دانست که می‌تواند قدرت مانور جمهوری اسلامی را افزایش دهد و ادامه داد: بهبود روابط با جهان می‌تواند قدرت ژئوپلیتیک و و ژئواستراتژیک ایران را از حالت بالقوه به صورت بالفعل درآورد و به صحنه بیاورد. زنگنه با یادآوری اینکه تعامل با هر کدام از کشورهای جهان به شکلی قدرت جمهوری اسلامی را افزایش خواهد داد و بخشی از نیازهای اقتصادی و سیاسی آن‌را تامین خواهد کرد، گفت: جمهوری اسلامی باید مراقب باشد تا در دام سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه نیفتد و از طریق بهبود روابط با روسیه، چین، اروپا و حتی تنش‌زدایی در روابط با آمریکا می‌تواند معادلات جدیدی را در منطقه رقم بزند و توازن و تعادل را در این روابط برقرار کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه