روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي - شماره 3825

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

خوراک پتروشیمی‌ها به روزانه ۲.۲ میلیون بشکه معادل نفت می‌رسد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر توسعه هوشمند که تنها راه تولید محصولات پر ارزش پتروشیمی از مسیر تولید محصولات اولیه نفت و گاز است، گفت: مصرف خوراک پتروشیمی‌ها در پایان سال ۱۴۰۵، معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت‌خام در روز خواهد بود. به گزارش کائنات به نقل از شانا، بهزاد محمدی درباره وجود انتقادهایی مبنی بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی به اسم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به هلدینگ‌های وابسته به دولت واگذار شده‌اند و این شرکت‌ها در انحصار خصولتی‌ها هستند، توضیح داد: به‌یقین درِ صنعت پتروشیمی به روی همه سرمایه‌گذاران باز است و هر سرمایه‌گذاری که برای توسعه طرح‌ها سرمایه و ایده دارد می‌تواند به شرکت ملی صنایع پتروشیمی مراجعه کند و ما خوراک در اختیار آنها قرار می‌دهیم و حمایتشان می‌کنیم.
* حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی
وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته واگذاری‌ها به هلدینگ‌های دولتی و خصولتی بیشتر بوده، زیرا آن زمان مسئله خرید پتروشیمی‌ها ازسوی بخش خصوصی مطرح نبود، بنابراین بیشتر هلدینگ‌های خصولتی برای خرید شرکت‌های پتروشیمی مراجعه می‌کردند، اما امروز درها به‌طور کامل برای توسعه این صنعت باز است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان متولی توسعه صنعت پتروشیمی آمادگی دارد از سرمایه‌گذاران حمایت کند. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره انتقادهایی مبنی بر وجود فضای رقابتی ناسالم میان شرکت‌های پتروشیمی خصولتی و خصوصی، اظهار کرد: هر شرکت خصوصی یا دولتی تنها با تولید محصولات باکیفیت در بازار مطرح خواهد شد. برای نمونه بسیاری از هلدینگ‌های خصوصی بسیار هوشمندتر و با سود سرشارتری در حال فعالیت هستند، زیرا رشد آنها به دولتی یا خصوصی بودنشان ارتباطی ندارد، در واقع هر شرکتی محصول با کیفیت‌تری تولید کند در بازار داخلی و خارجی موفق‌تر خواهد بود. محمدی با اشاره به نگاه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای جلوگیری از خام‌فروشی، گفت: خام‌فروشی شعار نیست، مفهومی بسیار مهم است که فقط با توسعه هوشمند می‌توان از مسیر تنها تولید محصولات اولیه نفت و گاز به سمت تولید محصولات پرارزش پتروشیمی حرکت کرد.
* ۳۰ درصد بازار صادرات غیرنفتی در اختیار پتروشیمی‌ها
وی عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در انتهای سال ۱۴۰۵ معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت‌خام در روز، مصرف خوراک در حوزه پتروشیمی خواهد بود که این مهم اتفاق مهمی در مسیر توسعه کشور است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه صنایع پتروشیمی در حوزه صادرات غیرنفتی نقش نخست را در کشور دارند، گفت: حدود ۳۰ درصد بازار در حوزه صادرات غیرنفتی در اختیار پتروشیمی‌هاست، همچنین سال گذشته نزدیک ۱۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم که ۱۰ میلیارد دلار آن حاصل از صادرات خارجی و ۵ میلیارد دلار حاصل از فروش داخلی بود.

مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان:
طرح پتروپالایش کنگان در آستانه بهره‌برداری رسمی قرار گرفت
 مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان از بهره‌برداری رسمی این طرح به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم و راهبردی جهش دوم صنعت پتروشیمی در هفته نخست بهمن‌ماه خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حمید قادری با بیان اینکه واحد بازیابی اتان این طرح عمیاتی شده است، اظهار کرد: طرح بازیابی اتان در پارس جنوبی با ظرفیت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول که از برنامه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف به‌شمار می‌رود آماده بهره‌برداری رسمی شده است. وی با بیان این مطلب که عملیات اجرایی این طرح در زمانی کمتر از پنج سال و در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار انجام شده است، افزود: واحد طرح بازیابی اتان پتروپالایش کنگان شامل واحدهای اجرایی استحصال اتان، پروپان، بوتان، C۵+ و یوتیلیتی است. مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان، همجواری با پالایشگاه نهم فاز ۱۲ پارس جنوبی را از ویژگی‌ این طرح عنوان کرد که آن را نسبت به طرح‌های مشابه متمایز می‌کند و ادامه داد: دسترسی به خوراک و تولید متنوع محصولات از ویژگی‌های این طرح در مسیر افزایش توان عملیاتی و پایداری تولید است. قادری با بیان اینکه محصولات این شرکت در ابتدای زنجیره ارزش قرار دارد، تصریح کرد: راه‌اندازی واحد بازیابی اتان سبب اطمینان سرمایه‌گذاران برای ایجاد واحدهای پایین‌دستی می‌شود. وی افزود: طرح بازیابی اتان با تکیه بر توان و دانش بومی با حجم سرمایه‌گذاری ۴۴۰ میلیون یورو و ۳۱۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری رسمی شده است. مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان بیان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی تخصص صندوق نفت است و راه‌اندازی طرح‌هایی مانند پتروپالایش کنگان از محل‌هایی است که سبب تأمین منابع پایدار برای صندوق بازنشستگی می‌شود.

قیمت نفت خام برنت تا تابستان به ۶۵ دلار می‌رسد
 بانک آمریکایی گلدمن ساکس انتظار دارد قیمت نفت خام برنت تا تابستان ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار برای هر بشکه برسد.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بانک آمریکایی گلدمن ساکس روز دوشنبه (۲۲ دی‌ماه) اعلام کرد که کاهش تولید نفت عربستان و انتقال قدرت به دموکرات‌ها در ایالات متحده آمریکا سبب می‌شود قیمت نفت خام برنت تا تابستان ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار برای هر بشکه برسد. این بانک سرمایه‌گذاری وال‌استریت پیش از این پیش‌بینی کرده بود قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار می‌رسد. تحلیلگران گلدمن در یادداشتی اظهار کردند: انتقال قدرت به دموکرات‌ها در آمریکا و بیانیه اخیر عربستان مبنی بر کاهش تولید داوطلبانه و یکجانبه نفت این کشور، چشم‌انداز میان‌مدت بازارهای نفت را محدودتر کرده است. این بانک سرمایه‌گذاری هفته گذشته اعلام کرد که تعهد عربستان مبنی بر کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید فراتر از توافق اوپک پلاس، نشانه کاهش تقاضای نفت در پی قرنطینه‌های جدید اعمال‌شده برای مهار ویروس کروناست.
قیمت نفت خام برنت روز دوشنبه یک دلار برای هر بشکه کاهش یافت و حدود ۵۵ دلار برای هر بشکه معامله شد. قیمت نفت ۲۰ درصد از ارزش خود را در سال ۲۰۲۰ از دست داد.

پاسخگویی وزیر نفت به سوالات نمایندگان
در کمیسیون انرژی
 یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر نفت در جلسه این کمیسیون و بحث و بررسی پیرامون سوالات چند تن از نمایندگان در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.
هادی بیگی نژاد، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون وزیر نفت جهت پاسخگویی به سوالات چند تن از نمایندگان حاضر شدند. یکی از سوالات مربوط به اقای مالک شریعتی نماینده تهران در خصوص «تشریح برنامه‌های وزارت نفت برای احقاق حقوق ملت ایران در پرونده محکومیت ایران در قرارداد ترکمن گاز، بیان ابعاد فنی، اقتصادی و حقوقی قرارداد واردات گاز ایران از ترکمنستان و علل محکومیت ایران در داوری بین المللی» بود که آقای وزیر توضیحاتی ارائه کردند اما ایشان قانع نشده و سوال جهت رسیدگی به صحن علنی مجلس ارجاع شد. وی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از سوالات مربوط به خانم سارا فلاحی نماینده ایلام بود که ایشان تاکید داشتند مجموعه نفت و گاز ایلام بزرگ ترین منطقه نفتی و گازی غرب کشور است که بایستی برای خود شرکت داشته باشد؛ آقای وزیر نیز با این موضوع موافق بودند و تصریح کردند که باید مراحل اداری را طی کند که ایشان نیز قول پیگیری دادند. نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: سوال بعدی مربوط به رضا آریان‌پور نماینده مینودشت درخصوص عدم سوخت‌رسانی به فرودگاه کلاله بود که وزیر نفت توضیحاتی در خصوص علل این مشکل ارایه کردند و مقرر شد تا با همکاری کمیسیون و وزارتخانه این مشکل مرتفع گردد. چندین سوال منطقه ای مطرح شد و آقای وزیر نیز توضیحاتی را پیرامون مسائل مطروحه ارائه کردند.

سازمان محیط زیست: گوگرد سوخت برخی نیروگاه‌های کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است
 مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس آخرین پایش‌ها، گوگرد سوخت برخی نیروگاه‌های کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد و حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰۰ppm است.
هلنا کعبی ضمن اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دفاتر استانی به‌صورت دوره‌ای سوخت نیروگاه‌ها در استان‌های مختلف کشور را پایش می‌کند، اظهار کرد: براساس آخرین گزارش‌های هفتگی - که داده‌های آن براساس محاسبات انجام شده تا روزهای ابتدایی هفته جاری است - گوگرد سوخت نیروگاه‌هایی که از گازوییل استفاده می‌کنند در برخی مناطق کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است. گوگرد سوخت نیروگاه‌هایی که از گازوییل استفاده می‌کنند در برخی مناطق کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد است.
وی ادامه داد: برای مثال گوگرد سوخت برخی از نیروگاه‌های کشور بین ۴۰۰ تا ۸۰۰۰ppm گزارش شده این درحالیست که استاندارد گوگرد در سوخت گازوییل ۵۰ppm است.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح کرد: طبق آخرین گزارش پایش در نیروگاه‌های استان‌هایی مانند خوزستان، فارس، یزد و... از سوختی استفاده می‌شود که گوگرد بسیار بالایی دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه