روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي - شماره 3825

سرلشکر صفوی:

آمریکایی‌ها از مکتب شهید سلیمانی شکستی راهبردی خوردند

 مراسم پاسداشت اولین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی صبح سه شنبه با حضور دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) برگزار شد.  سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به تبیین مکتب شهید سلیمانی پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر در شکست سیاسی و نظامی آمریکا و هم پیمانان او در اشغال نظامی دو کشور مظلوم و مسلمان افغانستان و عراق شهید سلیمانی و مکتب او بود. وی گفت: مبارزات قهرمانانه ملت مظلوم افغانستان و عراق نیز در این شکست تاثیر بزرگی بود، اما حاج قاسم نقشی اساسی در این زمینه داشت. آمریکایی‌ها شکستی راهبردی از مکتب شهید سلیمانی را در منطقه غرب آسیا خوردند. رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس اظهار کرد: آمریکایی ها آنقدر احمق بودند که سال ها با جنگ در افغانستان و عراق از رقیب اقتصادی شان یعنی چین و رقیب نظامی شان یعنی روسیه غفلت کردند؛ برنده این غفلت نیز ایران، روسیه و چین بود و این آمریکایی‌ها بودند که عرصه را از دست دادند. سرلشکر صفوی با اشاره به اضمحلال آمریکا از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: روزگار افول و اضمحلال آمریکایی ها سالهاست آغاز شده است. وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود، سردار سلیمانی را  الگویی مدیریتی برای جوانان امروز ایران و دنیای اسلام معرفی کرد و گفت: سردار سلیمانی فردی مومن، باهوش، فداکار، اهل تدبیر و اقدامات شجاعانه و جسورانه در صحنه خطر بود. مشاور عالی فرماندهی کل قوا در پایان با بیان اینکه «مطمئنم آینده ملت ایران، بسیار درخشان خواهد بود»، تاکید کرد: امروز ظرفیت عبور از تحریم ها و مشکلات پیش روی کشور را داریم چراکه رهبری عالم، هوشمند و دلسوز داریم.

فریدون مجلسی: بی‌کفایتی ترامپ
 از همان روز اول آشکار بود
 یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بی کفایتی و عدم صلاحیت ترامپ از همان روز اول آشکار بود اکنون هم طرح دموکرات‌ها برای استیضاح او برای ثبت در تاریخ است که بگویند دموکراسی آن طور که ترامپ به مسخره گرفت نیست.
 فریدون مجلسی درباره طرح تعدادی از دموکرات ها برای استیضاح ترامپ پس از حمله اخیر به کنگره آمریکا گفت: این اقدام برای ثبت در تاریخ است آنها می خواهند بگویند دموکراسی آن طور که ترامپ به مسخره گرفت و بعد به سادگی جان به در بر د، نیست. آنها می دانند در این مدت ده روز این طرح به نتیجه نمی رسد ممکن است بحث هایی به وجود آید ویا حتی جمهوری خواهان و آنهایی هم که طرفدار ترامپ نیستند به خاطر حزب خودشان نخواهند که نامشان این گونه ثبت شود. وی تصریح کرد: در واقع دموکرات ها این مساله را این گونه مطرح کردند که یا ترامپ خودش استعفا دهد یا عدم کفایت او طبق مکمل 25 قانون اساسی آمریکا اعلام شود و یا این که استیضاح صورت گیرد و این استیضاح احتیاج به بیان دفاعیات دارد. از طرفی ترامپ هم گفته که استعفا نمی دهد عدم صلاحیتش هم به این سادگی ها تایید نمی شود. مجلسی با بیان این که طرح دموکرات ها در واقع عملی نیست گفت: چنین اقدامی در ابعاد بین المللی یک تاثیر دارد و آن هم به نفع ایران است. رئیس جمهوری که در چنین وضعیتی قرار می گیرد و اعتبارش را نزد سلسله مراتب دولتی از دست می دهد اگر بخواهد واکنش شدیدی نسبت به ایران نشان دهد و اهدافش را بزند باید بداند که در شرایطی قرار گرفته که به این سادگی ها سلسله مراتب نظامی از او تبعیت نمی کنند.

اتحادیه اروپا: غنی‌سازی 20 درصدی ایران
عمیقا نگران کننده است
 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از آغاز غنی سازی 20 درصدی ایران، بر حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته ای و لزوم بازگشت آمریکا به آن تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، اتحادیه اروپا از ایران خواست اقداماتش برای غنی سازی اورانیوم 20 درصدی را کنار گذاشته و تعهداتش در توافق هستهای را اجرا کند. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیهای گفت که اتحادیه به حمایت از برجام(توافق هسته ای) که میان ایران و قدرت های جهانی امضا شد، ادامه می دهد. بورل گفت که آغاز غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد در تاسیسات فردو  «یک پیش روی جدی و موضوعی عمیقا نگران کننده است» و مدعی شد که این کار با توافق برجام هم سازگاری ندارد. این مقام اتحادیه اروپا با تاکید بر این که وجود مسائل ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران را تایید می کند، مدعی شد که اتحادیه اروپا به تعهداتش پایبند مانده است و تحریم ها را لغو کرد.  او علاوه بر این، اظهار کرد که آن ها در اتحادیه اروپا برای تداوم توافق،  علیرغم سختی ها تلاش می کنند و از تلاش ها برای بازگشت آمریکا به توافق و پایبندی کاملش به توافق هسته ای حمایت می کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه