روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي - شماره 3823

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تاکید کرد؛

هویت خود را اجاره ندهید

 به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، افرادی که هویت و کارت ملی خود را برای واردات تلفن همراه و غیره اجاره می‌دهند، از سبدهای حمایتی، بیمه رایگان درمان، دریافت وام و سایر حمایت‌های دولت محروم می‌شوند.
رضا باقری اصل با اشاره به دلایل پیشرفت شتابان تکنولوژی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در سال‌های گذشته زیرساخت‌ها برای پیشرفت تکنولوژی در کشور ایجاد شد، بنابراین با شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی استفاده از تکنولوژی با توجه به وجود زیرساخت‌ها به سرعت در کشور فراگیر شده است.
وی بیان کرد: در دولت دهم  با تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها، اطلاعات مردم بر اساس خوداظهاری دریافت شد. از سال 1392 به بعد با تجمیع اطلاعات ثبتی از دستگاه‌های مختلف آزمون وسع‌سنجی انجام شد و۲۰ میلیون نفر از لیست دریافت یارانه حذف شدند که این طرح با کمترین میزان شکایت مواجه شد زیرا اطلاعات افراد به‌روز و قابل دسترس خود آنها بود.
*اتصال ۵۰ پایگاه اطلاعاتی
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اشاره به دریافت اطلاعات افراد در سامانه جامع رفاه ایرانیان گفت، که برای به‌روز بودن اطلاعات، ۵۰ پایگاه اطلاعاتی در سامانه رفاه ایرانیان ‌به یکدیگر متصل هستند. این سامانه توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دیتاهای آن را ایجاد کرده‌ است. این سامانه در اعمال سیاست‌های حمایتی دولت موثر عمل می‌کند. ۵۰ پایگاه اطلاعاتی اعم از هویتی، مالی، تحصیلی و غیره بهم متصل هستند و این اطلاعات را با استفاده از کدملی ارایه می‌کنند در این زمینه مردم به ۱۰ دهک و ۱۰۰ صدک تقسیم شده‌اند.
باقری اصل خاطرنشان کرد: ابزارهای توسعه این سامانه در حال حاضر تکمیل شده است تا پایان سال جاری داده‌ها به‌روز می‌شود و هر تغییری در خانوار ثبت خواهد شد. به عنوان مثال اگر به شخصی آسیبی وارد شود یا خانواده‌ای سرپرست خود را از دست دهد در این سامانه ثبت و موجب تغییر در سطح خانوار می‌شود. البته حریم خصوصی در این زمینه رعایت شده است. در این سامانه، اطلاعات پردازش‌شده وجود دارد به‌طوری که متوسط گردش بانکی ماهانه، قیمت خودرو بدون ذکر نام خودرو و غیره درج شده است. وی با اشاره به وجود افرادی که هویت خود را اجاره می‌دهند تصریح کرد: معدود افرادی هستند که هویت و کارت ملی خودشان را برای واردات تلفن همراه و غیره اجاره می‌دهند که آنها از سبدهای حمایتی، بیمه رایگان درمان، دریافت وام و سایر حمایت‌های دولت محروم می‌شوند. در واقع این عده خود را از حمایت‌های اجتماعی محروم می‌کنند.

سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ تشریح کرد؛
جزئیات تازه از واردات خودرو از مناطق آزاد
 سخنگوی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، درآمد دولت از محل واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی در سال آینده، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه در رابطه با جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، که واردات خودروی کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی امکان پذیر کرده توضیحاتی ارایه داد.
خانلو با اشاره به این‌که ورود خودرو از مناطق آزاد پیشنهاد نمایندگان بود نه دولت، گفت: بر این اساس و برای تنظیم بازار خودرو این مجوز صادر شده که امکان واردات خودروهای وارداتی غیر آمریکایی مستقر در مناطق آزاد که فقط امکان تردد در محدوده اطراف آن را دارند با پرداخت حقوق ورودی و تعویض پلاک به سرزمین اصلی فراهم شود.
وی افزود: اما طبق مصوبه تلفیق همچنان واردات خودرو به مناطق آزاد است.
خانلو در مورد تعداد و منابع پیش بینی شده درآمدی از محل ورود خودرو از مناطق آزاد توضیح داد: در رابطه با تعداد پیش بینی دقیقی ارائه نشده است، اما به هرحال مناطق آزاد نیاز به خودرو دارند و قرار نیست حجم غیرمتعارفی از این مناطق به سرزمین اصلی وارد شود، با این حال پیش بینی که در مجلس صورت گرفته این است که از این محل در سال آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان قابل تحقق باشد.
به گفته سخنگوی ستاد بودجه، با توجه به تعدادی که قابلیت ورود از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را دارند به نظر نمی‌رسد این ۱۰ هزار میلیارد تومان قابل تحقق باشد، این در حالی است که احتمالا حدود ۱۴ هزار دستگاه امکان ورود به سرزمین اصلی را داشته باشد که در این حالت به نظر می رسد حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع کسب شود. وی افزود: طبق پیش بینی صورت گرفته برای ورود خودرو از مناطق آزاد باید ثبت سفارش انجام شود، از این جهت وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سامانه ثبت سفارش به سمت سرزمین اصلی را باز کند. خانلو در مورد این شیوه از  واردات یادآور شد: به هر صورت چند سالی است که واردات خودرو ممنوع بوده و به نظر می رسد اکنون بازار داخلی کشش ورود خودرو را داشته و برای آن تقاضا وجود خواهد داشت، اما این یک مجوز است و تکلیف نشده است از این رو عرضه کننده و خریدار شرایط را خواهند سنجید و در مورد آن تصمیم گیری خواهند کرد و مجبور به انجام آن نیستند. سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: مصوبه اخیر تلفیق در مورد واردات خودرو از مناطق آزاد و درآمد دولت از محل دریافت حقوق ورودی این خودروها ارتباطی با آن حقوق ورودی ۲۰۴۰ میلیاردی در لایحه ندارد و هر آنچه که از این محل کسب شود به پیش بینی‌های قبلی حقوق ورودی برای درآمد دولت اضافه خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:
حلقه‌های مفقوده توزیع نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه
 معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون به اطلاعات خروج نهاده‌ها از گمرک‌ها دسترسی نداریم و این در حالی است که تمامی اطلاعات باید در سامانه بازارگاه وجود داشته باشد اما اطلاعات فعلی در این سامانه ناقص منتقل می‌شود.
مرتضی رضایی درباره نشتی نهاده‌های دامی با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی در بازار سیاه، افزود: به طور قطع وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع نهاده‌های دامی علاوه بر اطلاعات خاص خود، به اطلاعات دقیق گمرک ، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه در بحث حمل و نقل نیاز دارد.
وی با بیان اینکه اکنون ما به اطلاعات خروج نهاده ها از گمرک ها دسترسی نداریم اضافه کرد: در واقع تمامی اطلاعات باید در سامانه بازارگاه وجود داشته باشد تا دستگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت مشترک دارند بتوانند از این اطلاعات برخوردار شوند اما اطلاعات فعلی در این سامانه نیز ناقص رد و بدل می شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی براین باور است که  در واقع نهاده‌های دامی در گمرک ها و بنادر، قبل از اینکه به سامانه بازارگاه برسد، دچار مشکل می‌شود. رضایی با بیان اینکه مشکل اتصال سامانه‌های گمرک و تجارت باید از طریق وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی پیگیری و متصل شود، افزود: این سامانه‌ها به طور کامل به سامانه بازارگاه متصل نیست و اطلاعاتی که وارد بازارگاه می‌شود، ناقص است. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر این سامانه‌ها با اطلاعات دقیق و به صورت برخط متصل نباشد، سامانه بازارگاه نمی‌تواند به صورت هوشمند فرایند ورود و توزیع نهاده‌های دامی را کنترل کند. وی گفت: به طور معمول بخشی از اطلاعات به شکل وب سرویس‌هایی نوشته و تبادل می‌شود، برخی از اینها مانند بحث خروج اطلاعات نهاده‌های خارج شده از گمرک، هنوز اطلاعاتش کامل نیست. به گفته وی، اما در سامانه بازارگاه تمامی جزئیات و اطلاعات یک محموله و پته‌های لیست محموله‌های حمل شده ارایه می‌شود. رضایی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی خواستار دریافت اطلاعات دقیق گمرک جمهوری اسلامی و وزارت صنعت در سامانه بازارگاه است، افزود: اتصال سامانه‌ها به یکدیگر یک شرط لازم برای اجرای کامل فرایند نظارت بر ورود و توزیع نهاده‌های دامی است و باید هر چه سریع‌تر این مشکل فنی حل شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره احتکار نهاده‌ها توسط دلالان یا واردکنندگان گفت: گزارش‌هایی در این خصوص منتشر شده اما به دلیل نبود اسناد و مدارک مستدل اطلاعات، احتکار نهاده‌ها در انبارهای خصوصی هنوز ثابت نشده است. سامانه «بازارگاه نهاده‌های کشاورزی» به منظور توزیع مناسب نهاده‌ها و دسترسی آسان تولیدکنندگان به نهاده‌های دام و طیور با نرخ‌های مصوب توسط وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شد که در مردادماه امسال اصلاحاتی روی آن صورت گرفت. براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار باید هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی با قیمت یک ‌هزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه هزار و ۱۰۰ تومان و کنجاله سویا سه هزار و ۲۰۰ تومان در سامانه بازارگاه به دست تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان دام و طیور برسد. این درحالی است که طبق گزارش‌های منتشره، برخی واردکنندگان و دلالان بازار سیاه پس از خروج نهاده‌ها از گمرکات اقدام به احتکار این کالاها در انبارهای خصوصی خود می‌کنند تا این محصولات را با نرخ‌های چند برابری در بازار بفروش برسانند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه