روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي - شماره 3821

کائنات از ۱۰ شانس اول اسکار بین‌المللی گزارش می‌دهد؛

«خورشید» و رقبایش

  بنیامین صادقی-  با پایان یافتن مهلت ارسال فیلم‌های بخش بین‌المللی اسکار 2021، حالا گمانه‌زنی‌ها از فهرست اولیه و شانس نهایی این بخش از جوایز اسکار، آغاز شده است. در تازه‌ترین پیش‌بینی نشریه ورایتی، با انتشار فهرستی از فیلم‌هایی که از بیشترین شانش برای دریافت جایزه اسکار بین‌المللی ۲۰۲۱ برخوردار هستند فیلم «دور دیگر» از دانمارک را در ردیف اول جای داد و برای «خورشید» نیز جایگاه هشتم را قایل شد. منتقدان ورایتی به تازگی «خورشید» را در ردیف ۱۰ فیلم دوم از نظر داشتن شانس برای گلدن گلوب جای داده بودند. فهرست منتشر شده توسط ورایتی چنین است:
  1- «دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک
فیلم تحسین‌شده «یک دور دیگر» (Another Round) ساخته توماس وینتربرگ کارگردان صاحب‌نام دانمارکی که با لارس فون تریر جنبش فیلمسازی «دگما 95» را راه‌اندازی کرد، به نمایندگی از این کشور در بخش فیلم بلند بین‌المللی حضور دارد.
این فیلم درباره چهار دوست – همگی معلم‌های دبیرستان - است که نظریه‌ای را امتحان می‌کنند؛ این که با نگه داشتن الکل در خون خود در یک سطح ثابت، زندگی‌های خود را بهبود ببخشند.
«یک دور دیگر» بعد از «ضیافت» (1998) و «شکار» (2013)، سومین فیلم به کارگردانی وینتربرگ 51 ساله است که به نمایندگی از دانمارک در اسکار رقابت می‌کند.
  2- «من دیگر این‌جا نیستم» ساخته فرناندو فریاس از مکزیک
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی مکزیک فیلم «من دیگر اینجا نیستم» (I’m No Longer Here) به کارگردانی فرناندو فِریاس د لا پارا را به نمایندگی از این کشور به اسکار فرستاد.
داستان در مونته‌رِی در مکزیک روی می‌دهد و درباره یک گروه خیابانی جوان است که شب و روز خود را با رقص و مهمانی می‌گذرانند. بعد از یک درگیری با یک کارتل محلی، رهبر گروه ناچار به مهاجرت به آمریکا می‌شود، اما خیلی زود به سرش می‌زند به خانه برگردد.
  3- «ما دو نفر» ساخته فیلیپو منگتی از فرانسه
«ما دو نفر» از 12 فوریه 2020 در فرانسه اکران شد. شرکت ماگنولیا پیکچرز حق پخش فیلم در آمریکای شمالی را دارد و از پنجم فوریه 2021 آن را اکران می‌کند.
داستان درباره دو زن مسن با بازی باربارا زوکووا (بازیگر آلمانی فیلم‌هایی چون «رزا لوکزامبورگ»، «لولا» و «هانا آرنت») و مارتین شوالیه است که برای چند دهه در یک ساختمان در آپارتمان‌های مقابل هم زندگی می‌کنند، درحالی‌که علاقه خود به یکدیگر را پنهان کرده‌اند.  
  4- «خواهر کوچک من» ساخته استفانی چوآت و ورونیک ریموند از سوییس
فیلم «خواهر کوچک من» (My Little Sister) به کارگردانی استفانی شوا و ورونیک ریموند، به نمایندگی از سوئیس برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی نود و سومین دوره جوایز اسکار، به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد.
این فیلم اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت و یکی از 18 رقیب جایزه خرس طلایی جشنواره بود.
داستان فیلم درباره لیزا نیلسن (با بازی هوس) یک نمایشنامه‌نویس بااستعداد و عالی است که مدت‌هاست دیگر نمی‌نویسد. او با خانواده‌اش در سوئیس زندگی می‌کند، اما دلش در برلین و پیش برادر دوقلویش اِسوِن (آیدینگر) است. این پیوند از زمانی که پزشکان تشخیص داده‌اند اسون به یک نوع تهاجمی سرطان خون مبتلا شده بیشتر هم شده است. اِسوِن یک بازیگر تئاتر شناخته‌شده است و لیزا حاضر نیست سرنوشت او را بپذیرد و زمین و زمان را به هم می‌دوزد تا او را روی صحنه برگرداند. او همه چیز خود را فدای برادرش می‌کند و برای این کار هر چیز دیگری را نادیده می‌گیرد، حتی زندگی زناشویی خود را به خطر می‌اندازد.
  5-«شب شاهان» ساخته فیلیپ لاکوته از ساحل عاج
درامِ با موضوع زندانِ «شب شاهان» (Night of the Kings) به کارگردانی فیلیپ لاکوت به نمایندگی از ساحل عاج در اسکار 2021 رقابت می‌کند. این فیلم امسال اولین بار در بخش افق‌های جشنواره ونیز نمایش داده شد و بعد در جشنواره‌های تورنتو و نیویورک نیز حضور داشت.
«شب شاهان» تولید مشترک ساحل عاج، فرانسه، کانادا و سنگال است. فیلم درباره یک جیب‌بر جوان است که به زندان بدنام لا ماکا در آبیجان بزرگ‌ترین شهر و پایتخت پیشین ساحل عاج منتقل می‌شود و برای بقا ناچار می‌شود برای زندانیان دیگر قصه تعریف کند.     
«شب شاهان» سومین فیلمی است که ساحل عاج تاکنون به اسکار فرستاده است. فیلم اول «سیاه و سفید در رنگ» (1976) به کارگردانی ژان-ژاک آنو کارگردان فرانسوی بود که برنده اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد. فیلم دوم، « بدو» (2015) اولین ساخته بلند سینمایی فیلیپ لاکوت بود که نامزد نشد.
  6- «رفقایعزیز!» ساخته آن دری کونچالفسکی از روسیه
«رفقای عزیز!» (Dear Comrades!) بر مبنای اتفاقاتی واقعی در سال 1962 ساخته شده است، وقتی که اتحاد جماهیر شوروی اعتراض‌های کارگری در شهر نووچرکاسک را سرکوب کرد. لیودمیلا (با بازی ویسوتسکایا) یکی از اعضای حزب کمونیست محلی شهر است. او یکی از هواداران سرسخت رژیم و آرمان‌های کمونیستی است و از هر نوع اختلاف نظر در این زمینه بیزار است. در جریان یک اعتصاب کارگری در کارخانه برق محلی، او شاهد تیراندازی به معترضان توسط نیروهای ارتش است که دولت برای فرو نشاندن اعتصاب به شهر فرستاده است. یک قتل عام صورت می‌گیرد که نگاه لیودمیلا به زندگی را برای همیشه تغییر می‌دهد.
  7-  «کجا می‌روی، آیدا؟» ساخته جاسمیلا زبانیک از بوسنی و هرزگوین
درام جنگی «کجا می‌روی، آیدا؟» (Quo vadis, Aida?) ساخته یاسمیلا ژبانیچ کارگردان و فیلمنامه‌نویس بوسنیایی نماینده بوسنی و هرزگوین در جوایز اسکار سال آینده خواهد بود.
داستان «کجا می‌روی، آیدا؟» در ژوئیه 1995 روی می‌دهد، زمانی که ارتش جمهوری صرب بوسنی کنترل شهر کوچک سربرنیتسا را در دست می‌گیرد و شروع به نسل‌کشی بوسنیایی‌ها می‌کند. دراین‌بین، آیدا (با بازی یاسنا دوریچیچ) مترجم سازمان ملل متحد می‌کوشد خانواده خود را که ساکن شهر هستند نجات بدهد.
  8- «یک خروشید» ساخته چانگ مونگ-هونگ از تایوان
تایوان درام خانوادگی «یک خورشید» (A Sun) به کارگردانی چانگ مونگ-هونگ را به نمایندگی از خود به اسکار فرستاد.
این فیلم تلاش‌ها و مشکلات یک خانواده چهار نفری را به تصویر می‌کشد. پدر مربی رانندگی است و مادر یک آرایشگر. پسر بزرگ خانواده سال آخر دبیرستان را پشت سر می‌گذارد و خود را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه پزشکی آماده می‌کند. وقتی پسر کوچک خانواده به مرکز نگهداری نوجوانان خلاف‌کار فرستاده می‌شود، زندگی همه آن‌ها به هم می‌ریزد.
  9- «خورشید» ساخته مجید مجیدی از ایران / با ۳ بار نامزدی اسکار، ۲ بار برد جایزه اسکار و معرفی ۲۵ فیلم تاکنون به اسکار
مجیدی «خورشید» را با فیلمنامه‌ای از نیما جاویدی و همراهی امیربنان ساخت. در این فیلم علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی در کنار بازیگران نوجوانی چون روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد، صفر محمدی، علی غابشی و علی تقوازاده به ایفای نقش می‌پردازند.
قصه فیلم درباره نوجوانی به نام علی (زمانی) است که مشکلاتی در خانواده دارد و مادرش در بیمارستان بستری است. او از سوی پیرمردی به کار دعوت می‌شود تا یک زیرخاکی پیدا کند. علی به همراهی دوستانش در جستجوی این زیرخاکی برمی‌آیند.
«خورشید» نخستین بار در سال 98 در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در 10 بخش نامزد دریافت جایزه شد و درنهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. فیلم جدید مجیدی سپتامبر گذشته در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز رقابت کرد و جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره را برای روح‌الله زمانی به همراه داشت.
  10- «شارلاتان» ساخته آگنسکا هالند از جمهوری چک
«شارلاتان» (Charlatan) فیلم جدید آگنیشکا هولاند فیلمساز باسابقه لهستانی به نمایندگی از جمهوری چک در اسکار رقابت خواهد کرد. این فیلم اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت.
این درام تاریخی/زندگی‌نامه‌ای، داستان واقعی یان میکولاشک (1973-1889)، درمانگر و عطار چک (با بازی ایوان ترویان شش بار برنده جایزه شیر چک) را در طی 40 سال روایت می‌کند. او از مهارت‌ها و تجربیات خود در طب سنتی برای درمان صدها نفر استفاده می‌کرد و با گیاهان دارویی خود نه‌تنها آدم‌های فقیر بلکه چهره‌های مشهور مانند آنتونین زاپوتوتسکی رئیس چکسلواکی سابق را نیز درمان ‌کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه