روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي - شماره 3821

درخواست WHO از کشورهای اروپایی برای مهار سویه جهش یافته کرونا؛

کرونا غیرقابل پیش بینی است

 آرزو مدنی- در روزهایی که بسیاری از ما از شنیدنِ اخبارِ تولید و توزیع واکسن کرونا شاد بودیم، ویروس جهش یافته این ویروس همه چیز را متفاوت کرد. و حالا سوال این جاست که ویروس تغییریافته با ما چه می کند و واکسن ها توانایی مقابله با آن را دارند یا خیر؟ سازمان جهانی بهداشت (WHO) از کشورهای اروپایی خواست تا برای مهار سویه جهش یافته کروناویروس اقدامات بیشتری انجام دهند.سازمان جهانی بهداشت از کشورهای اروپایی درخواست کرد تا برای مهار سویه جهش یافته کروناویروس که اولین بار در انگلیس مشاهده شد، اقدامات بیشتری در نظر گیرند.هانس کلوگه مدیر بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت در اروپا گفت: لازم است اقدامات سختگیرانه تری برای مسطح کردن شیب نمودار موارد افزایشی ابتلا به نوع جدید کروناویروس در برخی کشورها انجام شود.وی افزود: در حال حاضر ۲۲ کشور اروپایی مواردی از ابتلا به سویه جهش یافته را گزارش کرده اند که این وضعیت نگران کننده است.سویه جهش یافته کروناویروس اولین بار در ماه نوامبر در انگلیس شناسایی شد که موارد ابتلا به آن در این کشور افزایش یافته است. گسترش نوع جدید کروناویروس بسیاری از کشورهای اروپایی را نگران کرده و موجب شده قرنطینه سراسری برای مقابله با افزایش قابل توجه موارد ابتلا در فصل زمستان اعمال کنند.متخصصان سلامت تاکید کرده اند این ویروس نسبت به سویه های قبلی از قابلیت انتقال بیشتری برخوردار است اما لزوما برای مبتلایان خطرناک تر نیست.
توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید
به گزارش کائنات، سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان نیز تاکید کرد: رفتار ویروس کرونا مطلقا قابل پیش بینی نبوده و هر لحظه می تواند سیستم های بهداشت و درمان دنیا را غافلگیر کند.دکتر سیما سادات لاری، گفت: تجربه مبارزه بشر با ویروس بیماری کووید-۱۹ به خوبی نشان می دهد که رفتار این ویروس مطلقا قابل پیش بینی نبوده و هر لحظه می تواند سیستم های بهداشت و درمان دنیا را غافلگیر کند. از طرفی مشارکت های مردمی به عنوان موثرترین عامل مبارزه با کووید-۱۹ در جهان محسوب می شوند.وی افزود: همانطور که بارها اعلام کرده ایم، هرگونه تلاش از طرف پرسنل خدوم نظام سلامت، بدون همکاری مردم در عمل به توصیه های بهداشتی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.لاری تاکید کرد: ویروس کرونا فعلا تمام شدنی نیست و همچنان مهمان مردم دنیاست. امیدواریم با استمرار و تقویت وفاق و همدلی ایجاد شده میان مردم با پرسنل نظام سلامت در جهت شکست بیماری و پرهیز از هرگونه عادی انگاری شرایط، شاهد تداوم روند کاهشی بیماری در اقصی نقاط کشور پهناورمان باشیم.
علائم و چگونگی تشخیص کرونای جهش یافته
به گزارش کائنات، همچنین عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تفاوت عمده ای میان کرونای جهش یافته و ویروسی که تاکنون با آن مواجه بودیم، وجود ندارد، گفت: سرعت و قدرت انتقال بیماری در کرونای جهش یافته یک مقدار بیشتر است. البته شناسایی کرونای جهش یافته بدون آزمایش ژنتیکی امکان‌پذیر نیست.دکتر مسعود مردانی با اشاره به تایید شناسایی یک مورد ابتلا به کرونای جهش یافته در کشور، گفت: در وهله اول باید توجه کرد که تفاوت عمده‌ای میان بیمارانی که به کرونای قبلی مبتلا شده‌اند با بیمارانی که به کرونای جهش یافته مبتلا می‌شوند، وجود ندارد. در عین حال شناسایی کرونای جهش یافته بدون آزمایش ژنتیکی امکان‌پذیر نیست.وی افزود: سرعت و قدرت انتقال بیماری در کرونای جهش یافته یک مقدار بیشتر است و مبتلایان به کرونای جهش یافته، سریع‌تر ویروس را به دیگران انتقال می‌دهند. از طرفی ممکن است علائم بالینی در مبتلایان به کرونای جهش یافته مقداری شدیدتر باشد.مردانی با بیان اینکه باید در بین افرادی که از کشورهای اروپایی به ویژه انگلستان به ایران می‌آیند، دنبال مبتلایان به کرونای جهش یافته بگردیم، ادامه داد: مورد ابتلایی هم که در کشور دیده شده، مربوط به مسافرانی بوده که از انگلیس به ایران آمده است.وی تاکید کرد: مردم اگر مسافری دارند که از خارج از کشور می‌آید، او را راهنمایی کنند تا به مدت ۱۴ روز در یک اتاق خودقرنطینگی اختیار کند و به هیچ وجه این فرد را در بدو ورود نبوسند، با او دست ندهند و او را در آغوش هم نگیرند. به مدت ۱۴ روز فرد در یک اتاق قرنطینه باشد و اگر کوچکترین علائمی دال بر بیماری دارد، تست PCR بدهند.مردانی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت کلیه مسافرانی را که از کشورهای درگیر کرونای جهش یافته به ایران می‌آیند، رصد می‌کند، گفت: بر این اساس همین اقدام را باید انجام دهیم و بیماریابی را تقویت کنیم تا گرفتار نوع جهش یافته ویروس نشویم.وی تاکید کرد: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اعم از جهش یافته و غیر جهش یافته، باید پروتکل‌های بهداشتی را شامل فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، تعطیلی دورهمی‌ها و استفاده از ماسک از منزل تا منزل را رعایت کنیم.مردانی اظهار کرد: علائم کرونای جهش یافته، مانند علائم کرونا است که تاکنون شناخته شده، اما شدت آن مقداری بیشتر است. در عین حال ممکن است تشخیص آن هفته‌ها طول بکشد. بیشترین چیزی که در تشخیص کمک می‌کند سابقه مسافرت به کشوهایی است که درگیر کرونای جهش یافته هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه