روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي - شماره 3820

معاون آب و آبفای وزیر نیرو:

بهینه‌سازی مصرف سبب بی‌نیازی از شیرین‌سازی آب می‌شود

 معاون آب و آبفای وزیر نیرو در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: چنانچه مساله استفاده بهینه از آب موجود در کشور جدی گرفته شود، می‌توان از فرایند شیرین‌سازی آب دریا فاصله گرفت.
قاسم تقی زاده خامسی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر به پنج میلیارد متر مکعب و کشور ایران با ۸۰ میلیون نفر به حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر دسترسی دارند. وی نوشت: بنابراین وابستگی این کشورها به آب دریا و نصب واحدهای شیرین سازی بزرگ و کوچک در آنها به علت نداشتن منابع آبی دیگر است و راهکار دیگری ندارند. معاون وزیر نیرو نوشته است: برابر مطالعه های انجام شده برای ۱۷ استان کشور در بخش شرب و صنعت استفاده از نمک زدایی آب دریا درنظر گرفته شده که اولویت با شهرهای ساحلی است. تقی زاده خامسی نوشت: نمک زدایی و انتقال آب دریا مستلزم هزینه های بسیار زیاد است و باید مطالعه های اقتصادی دقیقی برای اینگونه طرح ها انجام شود. وی افزوده است: توجه به عوارض زیست محیطی باید با کمترین خسارت ها در نظر گرفته شود و چنانچه مساله استفاده بهینه از آب موجود در کشورجدی گرفته شود و الگوی کشت نیز رعایت شود، می توان از فرایندشیرین سازی آب دریا فاصله گرفت مگر برای مناطقی که دراصل آب به اندازه مصرف استاندارد وجود نداشته باشد. پیشتر وزیر نیرو گفت: شیرین‌سازی آب دریا یکی از پروژه‌های مهم در جهان محسوب می‌شود، بطوری که ۷۵ درصد نمک زدایی‌ها در منطقه ما انجام شده، بیش از ۸۵۰ آب شیرین کن در منطقه خلیج فارس مشغول فعالیت است که ۲۵ مورد آنها آب شیرین کن‌های بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز هستند. اردکانیان توضیح داد: حدود ۶۷ سال پیش در این منطقه نمک زدایی از آب در کشورهای همسایه انجام می شد و به دلیل دستیابی به فناوری، امکان اقتصادی کردن چنین طرح ها و پروژه هایی وجود دارد. وی گفت:دولت «تدبیر و امید» مطالعه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان کشور را آغاز کرد و اکنون به انتها رسیده، ۱۷ استانی که سالیانه ۶۰ میلیارد متر مکعب مصرف آب سطحی و زیرزمینی دارند که دو میلیارد متر مکعب آن در بخش صنعت مصرف می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس:
کاهش آلایندگی پارس جنوبی، اولویت بخش انرژی مجلس است
 نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تدوین برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بهبود وضع مشعل‌سوزی و بهینه‌سازی مشعل‌ها در منطقه پارس جنوبی خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، موسی احمدی، در نشست بررسی برنامه‌های کاهش سوزاندن گازهای ارسالی به مشعل‌ در پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی که با حضور هادی هاشم‌زاده فرهنگ، مدیرعامل این مجموعه برگزار شد، گفت: امیدوارم با نظارت و پیگیری، تا سال ۱۴۰۱ شاهد به حداقل رساندن و بهینه‌سازی آلایندگی ناشی از سوختن گاز مشعل‌ها در منطقه عسلویه و کنگان باشیم. وی افزود: اولویت‌های بخش انرژی در مجلس تدوین شده که یکی از آنها مهار گازهای ارسالی به مشعل‌ها و بهینه‌سازی سوختن گاز در آنهاست. نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جلوگیری از هدررفت ثروت ملی، حفاظت محیط زیست منطقه پارس جنوبی و برطرف کردن آلاینده‌ها از دستاوردهای طرح بازیافت و مصرف گازهای ارسالی به مشعل‌های پارس جنوبی خواهد بود. مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در این نشست گفت: پروژه‌های کاهش سوزاندن گازهای ارسال به مشعل در سه بخش یک‌ساله، ۳ ساله و ۶ ساله در نظر گرفته شده است که امیدوارم به بهترین نتیجه برسد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس:
سیستان وبلوچستان ظرفیت‌های خوبی برای صادرات برق به کشورهای همسایه دارد
 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات برق با توجه به همسایگی با افغانستان و پاکستان و نیاز این ۲ کشور به منابع انرژی دارد.
فدا حسین مالکی در حاشیه بازدید از شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان ظرفیت‌های زیادی در بحث تولید انرژی‌های تجدید پذیر از شمال تا جنوب دارد که نیاز است مسوولان در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. وی بیان کرد: با ساخت نیروگاه‌های بادی در شمال و نیروگاه‌های خورشیدی در جنوب سیستان و بلوچستان می‌توان برق را به کشورهای همسایه صادر کرد که باید از این ظرفیت در جهت ایجاد درآمد و اشتغال جوانان جویای کار بهره برد. نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین پراکندگی جمعیتی این استان تمامی خدمات شرکت توزیع نیروی به صورت غیر حضوری انجام میشود که این اقدام قابل تقدیر است. وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان، سهم کمتر از یک درصدی تعداد مشترکان صنعتی از حوزه برق نشان از ضعیف بودن صنعت در این استان دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه