روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر - شماره 3791

کرونا جان یکی دیگر از پیشکسوتان سینما و تئاتر را گرفت؛

پرویز پورحسینی چشم از جهان فروبست

 سحر آرامی-  پرویز پورحسینی بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون که از چندی پیش به دنبال ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری و تحت مراقبت ویژه قرار داشت، بامداد جمعه هفتم آذر دار فانی را وداع گفت. او 79 ساله بود.
پورنگ پورحسینی فرزند پرویز پورحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، خبر درگذشت این هنرمند را تأیید کرد.
پرویز پورحسینی در ۲۰ شهریور ۱۳۲۰ در تهران متولد شد. آموزش بازیگری را از سال ۱۳۳۹ در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز کرد و بعدها از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته بازیگری دانش‌آموخته شد. او در عرصه تئاتر در آثار کارگردان‌های مطرحی همچون پیتر بروک، آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی به ایفای نقش پرداخت. ازجمله نمایش‌های معروف پورحسینی می‌توان به «شیون و استغاثه پای دیوار بزرگ شهر» و «جنایت و مکافات» به کارگردانی علی رفیعی، «لئوکادیا» و «مرغ دریایی» به کارگردانی حمید سمندریان و «کارنامه بندار بیدخش» به کارگردانی بهرام بیضایی اشاره کرد. او پیش از انقلاب با فیلم سینمایی «چشمه» وارد سینما شد و در دهه 1360 در «کمال‌الملک» مرحوم علی حاتمی، «باشو، غریبه کوچک» بهرام بیضایی و «کشتی آنجلیکا» محمد بزرگ‌نیا و «طلسم» داریوش فرهنگ خوش درخشید. او برای فیلم‌های «اوینار» و «طلسم» نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای بهترین بازیگر نقش اول مرد بود و توانست برای فیلم «مریم مقدس» دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. «روز فرشته» بهروز افخمی، «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی و «شب حادثه» سیروس الوند از دیگر فیلم‌های اوست. پورحسینی در حوزه تلویزیون نیز در مجموعه‌های مختلفی ازجمله «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «مختارنامه»، «بی‌گناهان»، «سرزمین کهن» و «میکائیل» حضور داشت. آخرین تجربه تلویزیونی این بازیگر باسابقه در مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» رقم خورد. دومین جلد از کتاب «ماندگاران صحنه» تألیف منصور خلج به پرویز پورحسینی اختصاص دارد که شهریور امسال توسط انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد. برخی از مدیران و چهره‌های فرهنگی و هنری کشور، درگذشت «پرویز پورحسینی» بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون ایران را تسلیت گفتند.
* خبر درگذشت پرویز پورحسینی بر تلخکامی های این روزهای اهالی هنر افزود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت کشورمان را تسلیت گفت. سیدعباس صالحی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در متن پیامی برای پرویز پورحسینی بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون نوشت: «خبر درگذشت بازیگر مطرح عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون مرحوم پرویز پورحسینی بر تلخکامی های این روزهای اهالی هنر افزود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خاطرنشان کردن اینکه یاد و خاطره هنرمند پیشکسوت، مجرب و با اخلاق سینمای ایران از ذهن مردم هنردوست ایران فراموش نخواهد شد، افزود: این ضایعه اندوهناک را به اصحاب فرهیخته فرهنگ و هنر، دوستان و همراهان و بویژه خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می گویم.
وی ادامه داد: از خداوند منان برای آن عزیز سفر کرده آرامش ابدی و رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستارم.»
* پورحسینی از ماندگاران صحنه هنر ایران است
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای درگذشت بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون نوشته است: امید داشتیم که پرویز پورحسینی به سلامت از بستر بیماری بیاید، اما افسوس که بازیگر و هنرمند ارزشمند کشورمان را از دست دادیم، و اندوه بزرگ دیگری جامعه فرهنگ و هنر و ایران را به سوگ نشاند. پورحسینی چند دهه به استمرار در عرصه هنر نقش ایفا کرد و به حرکت و بالندگی تئاتر و سینما و هنر ایران کمک کرد. پورحسینی از ماندگاران صحنه هنر ایران است و نام و یاد و هنرش در یاد و جان مردم ماندگار است. درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده گرامی و هنرمندان و هنردوستان تسلیت می گویم و برای زنده یاد پورحسینی علو درجات را از درگاه خداوند خواستارم.
* کرونا باز هم کام همه ما را تلخ کرد
علی عسکری رئیس رئیس سازمان صداوسیما با صدور پیامی درگذشت پرویز پورحسینی، بازیگر نام‌آشنا، خلاق و پیشکسوت را تسلیت گفت.
 متن پیام به شرح زیر است: کرونا بازهم کام همه ما را تلخ کرد و عزیزی دیگر را از ما گرفت. پرویز پورحسینی از هنرمندان خلاق، پیشکسوت و بااخلاق بود که نقش‌آفرینی او در آثار نمایشی مختلف، به‌ویژه سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه مردم، نام و تصویرش را برای همیشه ماندگار کرده است. حضرت زکریای سریال مریم مقدس (ع)، میثم تمار سریال مختارنامه با آن صحنه ماندگارش در مسجد کوفه و بابا اسماعیل سریال بچه مهندس، هیچ‌گاه از یاد مخاطبان این سرزمین نخواهد رفت.  
* مرد بزرگی که هیچ از انسانیت کم نداشت
 قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون را تسلیت گفت.
پیام آشنا به این شرح است: بیش از سه‌ماه از رونمایی کتاب «ماندگاران صحنه ۲»؛ زندگی‌نامه پرویز پورحسینی و همزمانی آن با تولد ۷۹ سالگی این بزرگمرد دنیای صحنه و تصویر نمی‌گذرد و چه اندوه‌بار است که به همین فاصله کوتاه از زادروزش، سوگوار درگذشتش شده‌ایم.
مرد بزرگی که هیچ از انسانیت، اخلاق، ادب و هر آن‌چه شایسته نشاندن نام «استاد» پیش از نام نامدارش بود کم نداشت، بر صحنه و در دنیای تصویر خوش می‌درخشید و کارنامه کاری‌اش مزیّن به همکاری با نام بزرگان هنر این مرزوبوم بود.
* آخرین سریال پرویز پورحسینی
«بیگانه‌ای با من است»، به عنوان آخرین سریالی که زنده یاد پرویز پورحسینی در آن نقش آفرینی کرد، از شنبه ـ ۱۵ آذر ماه ـ جایگزین «از سرنوشت» می شود. تصویربرداری این سریال کمتر از یک ماه قبل به پایان رسیده بود.
«بیگانه ای با من است» تا همین آبان ماه امسال تصویربرداری داشت. این سریال از ابتدای تابستان سال گذشته وارد مرحله تولید شد که به دلیل شیوع کرونا در مقاطعی متوقف بود و دوباره از اردیبهشت‌ماه سال جاری ضبط خود را از سر گرفته بود. فصل اول سریال را احمد امینی و فصل دوم این سریال را آرش معیریان کارگردانی کرده اند و کارگردانی فصل سوم مشترک بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه