روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر - شماره 3791

همراه با «سمیه رفیعی» که از ضرورت مقابله با صیادان غیر بومی، رانت‌خواران و خارجی‌ها می‌گوید؛

ماجرای ممنوعیت 2 ساله صید ترال

   نرگس شفیعی - همیشه در پشت پرده برخی تحرکات شبه رسانه ای هوچی گرانه ، دستهای پنهانی قرار دارد. ارتیاط تنگاتنگ مراکز قدرت، مافیای اقتصادی و.... گاهی ما رسانه ها را نیز به اشتباه می اندازد. بعنوان یک خبرنگار زن و کسی که فعالیت بانوان در مجلس را پیگیری می کند ، ماجرای انتشار یک عکس، شاخکهایم را آگاه ساخت که ماجرا شاید چیز دیگری باشد.چند روز پیش وب سایت مدارا، تصویری را منتشر کرد و ادعا کرد که «تصویر از مهمانی در اوج کرونا با حضور نمایندگان مجلس و مدیران ارشد هرمزگان در سیریک است و طبق اعلام فرمانداری شهرستان سیریک این تصویر مربوط به حضور روز جمعه سمیه رفیعی نماینده تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست و برخی از مسئولان ارشد هرمزگان است.” تضویری که نماینده زن مذکور در آن غایب است و ادعای فرمانداری بو دار! با یک سرچ ساده معلوم می شد که نماینده مذکور در پای آن سفره دولتی حاضر نیوده ، بنابر این باید تحقیق می کردم تا ببینم که چرا می خواهند او را تخریب کنند؟
   محیط ‌زیست فدای منافع عده‌ای خاص شده است
شاید قصه از آنجا شروع شد که این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: محیط زیست توسط دایه داران در دولت‌ها و ادوار مجلس فدای توسعه لجام گسیخته کاپیتالیستی، منافع عده‌ای خاص و سوء مدیریت‌ها شده است.
 سمیه رفیعی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در نشست روزسه‌شنبه 6 آبان ماه صحن علنی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد امروز نیازمند اندیشه و تفکر انقلابی گام دومی است نه تفکرمحافظه کارانه خسته سنتی، عنوان کرد: «در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قصد دارم از محیط زیست بگویم، محیط زیست مظلومی که بعضا توسط دایه داران در دولت‌ها و ادوار مجلس فدای توسعه لجام گسیخته کاپیتالیستی و منافع عده‌ای خاص و سوء مدیریت‌ها شد».  او در نطق خود به دهها مورد اشاره داشت ولی آخرین مورد مربوط به تحقیق من می شد:
رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد که «باید با نگاه حداکثری جلوی تخریب‌ها و طرح‌های توسعه‌ای را بگیریم که نشان داده ایم اگر بخواهیم می‌توانیم؛ جلوگیری از صید ترال چینی نمونه این ادعا است.»
بله ماجرای «صید ترال چینی» سرنخی بود که یافته بودم.
  جمعه ۳۰ آبان ماه شهر سیریک‎
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدارشهر مجلس شورای اسلامی امروز جمعه ۳۰ آبان ماه در بدو ‌ورود به شهر سیریک‎ مورد استقبال مسئولان این شهر قرار گرفت. نظارت مستمر و پیگیری اجرایی شدن توقف ترال فانوس ماهیان از تاریخ مصوب آن، موجب شد از یک روز قبل از تاریخ اجرایی شدن آن یعنی یکم آذر، فراکسیون محیط زیست در منطقه حضور پیدا کنند.
  مقابله با صیادان غیر بومی ، افرادی که از رانت استفاده کردند و خارجی ها
لابد می پرسید با صیادان بومی چه گفته شد؟ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه سازمان شیلات با توجه به ممنوعیت صید ترال باید برای صیادان بومی فانوس ماهی برنامه داشته باشد، گفت: نباید به صیادان غیر بومی و افرادی که از رانت استفاده کردند و همچنین خارجی ها اجازه فعالیت داده شود.
سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع صیادان بومی فانوس ماهی بندر سیریک با بیان اینکه آسیب های صید ترال جبران ناپذیر است، گفت: سازمان شیلات باید برای صیادان بومی برنامه داشته باشد و ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید همه از ذخایر دریایی به صورت پایدار بهره برداری کنند، افزود: نباید به صیادان غیر بومی و افرادی که از رانت استفاده کردند و همچنین خارجی ها اجازه فعالیت داده شود و سازمان شیلات باید با توجه به مخرب بودن صید ترال برای صیادان بومی طرح جایگزین داشته باشد.
  خطاب به استاندار و مسئولان هرمزگان: مافیای صیادی و ژن های خوب باید کنار بروند
از اینجای گزارشم را به دقت بخوانید : رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه در مورد توقف صید ترال فانوس ماهیان با هیچ کس تعارف نداریم و مافیای صیادی و ژن های خوب باید کنار بروند، گفت: مجلس از این به بعد در بعد نظارتی خود به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد و با احدی مسامحه نمی کند.
درنشست بررسی فعالیت های شیلاتی به ریاست استاندار هرمزگان و با حضور رئیس و اعضای فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در محل استانداری هرمزگان برگزار ش، سمیه رفیعی، با بیان اینکه این فراکسیون تصمیمات در مورد صید ترال را با حضور تمامی ذینفعان گرفته است گفت: برای نخستین بار در تاریخ کشور تصمیم مهمی گرفته شده و باید همه نسبت به آن پایبند  باشیم.
رفیعی با بیان اینکه از زمان تشکیل مجلس یازدهم موضوع صید ترال را به معنای عام در دستور کار قرار دادیم زیرا احساسات ملتی بابت این صید و ابعاد منتشر شده از آن جریحه دار شد، گفت: صیاد ترال مسئله محیط زیست دریا و معیشت صیادان و مردم بومی منطقه را به شدت دچار آسیب و مشکل کرد و از سویی رؤسای قوه مقننه و قضائیه بر این موضوع تاکید دارند بنابراین ما هم وظیفه داشتیم به این موضوع ورود کنیم. شاید تا پیش از این چنین برخورد و رویکری در مجلس سابقه نداشته و به طور قطع مجلس از این به بعد در بعد نظارتی خود به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد و ما براساس تصمیماتی که به یقین کارشناسی برسیم با احدی مسامحه نمی کنیم و آن را انجام خواهیم داد و مسئله صید ترال از این دست مباحث است.
صید ترال را در دستور کار قرار دادیم زیرا مسئله ای مهم و آبروی نظام و معیشت مردم در این رابطه مطرح است و ما این موضوع را به صورت کارشناسی و به صورت شبانه روز بررسی کردیم و با احدی هم تعارف نداریم.تصمیمات ما در این رابطه تهرانیزه و لوکس نبوده بلکه مبتنی بر واقعیت بوده است. اینکه صید ترال فانوس ماهی باید متوقف شود با هیچکس تعارف نداریم؛ متاسفانه از طرف سازمان شیلات در مورد صید ترال جانبدارانه عمل می شود؛ در تمامی نشست های فراکسیون محیط زیست رئیس و معاونت های بخش خصوصی صید حضور داشتند اما متاسفانه صیادان بومی حضور نداشتند در حالی که از سازمان شیلات خواستیم که مردم بومی را دعوت کنند و ما امروز در اینجا حضور داریم که تصمیم ممنوعیت دو ساله صید ترال اجرایی شود.
وی ادامه داد: جای تعجب است که سه دسته در موضوع صید فانوس ماهیان درگیر و ذینفع هستند؛ 35 کشتی خارجی که عمق فاجعه را به بار آوردند و همچنین بین 20 تا 30 کشتی افراد ژن خوب هستند و همچنین تعدادی هم با سیاست گذاری غلط دولت به این صید ورود کردند؛ جای تعجب است که زمانی که این تصمیمات گرفته شده کارشناسان تحقیقات شیلات کجا بودند که بگویند دریا ظرفیت برداشت این حجم آبزی را ندارد.
چرا جلوی شخم زدن دریا گرفته نشد البته برخی افراد هم بر مبنای تصمیمات غلط و اشتباه لنج های خود را فروختند و به شیلات اعتماد کردند و شناورهایی را خریداری کردند و حرف ما این است که دو دسته اول یعنی ژن های خوب و مافیای صیادی باید کنار بروند؛ تکلیف خارجی ها هم مشخص است رفتند و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد برگردند، ما به دنبال ارتقای تولید و اشتغال هستیم؛  مردم بومی برای ما مهم هستند و برای این دسته از سازمان بازرسی و دادگستری می خواهیم در شناسایی این افراد به ما کمک کنند.
سازمان شیلات باید به ما راهکار درست و دقیق بدهد که چه اقدامی انجام دهیم که کمترین ضررر به ترال داران ایرانی وارد شود؛ تصمیمی که امروز می گیریم و فردا باید اجرا شود تصمیمی است که سه قوه پای آن ایستادند و بر روی آن تاکید دارند؛ اختصاص یارانه برای صید در آب های فراسرزمینی و آزاد بسیار مهم است متاسفانه جمهوری اسلامی ایران کمترین بهره را از آب های آزاد می برد تقاضا داریم که مسئولان پیشنهاداتشان را به کارگروه ساماندهی صید فراکسیون محیط زیست ارائه کنند و ما بررسی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را به سازمان شیلات ارائه خواهیم کرد. در این نشست مسئولانی از جهاد کشاورزی، تحقیقات پژوهش شیلات، سازمان بازرسی، محیط زیست، گمرک، دریابانی، مرزبانی، نیروی دریایی سپاه، اداره اطلاعات استان، دادگستری استان وجمعی از ترال داران حضور داشتند.
  اول آذر روز توقف صید ترال
و حالا نوبت اعلام رسمی بود؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت سازمان شیلات ایران از یکم آذر ماه موظف شده است که صید ترال کشتی‌های فانوس ماهیان را متوقف و با تمام توان نسبت به نظارت و کنترل صید در دریا و برخورد با متخلفین اقدام نماید.
سمیه رفیعی در صفحه رسمی توییترش نوشت: «با توجه به امضا توافق‌نامه و تعهد رییس سازمان شیلات، نماینده تام‌الاختیار وزارت جهاد کشاورزی و سایر مسئولین متولی، شیلات موظف است صید ترال کشتی‌های فانوس ماهیان را از روز یکم آذر ۱۳۹۹ متوقف و با تمام توان نسبت به نظارت و کنترل صید در دریا و برخورد با متخلفین اقدام نماید. توقف صید ترال فانوس ماهیان موسوم به کشتی‌های چینی، موجی از امید و خوشحالی را در دل مردم بومی و صیادان محلی نجیب و محروم سواحل خلیج فارس و دریای عمان از سیستان و بلوچستان و هرمزگان تا بوشهر و خوزستان ایجاد کرده است.»
  پیگیری اجرای تفاهم نامه ممنوعیت دو ساله صید ترال فانوس ماهیان
روایت دستاورد سفر به نقل از خود خانم نماینده ؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه برای اجرایی شدن تفاهم نامه ممنوعیت دو ساله صید ترال فانوس ماهیان و نظارت بر آن سفری را با حضور اعضای فراکسیون به بندرعباس داشتیم، گفت: مقرر شد برای بررسی مشکلات کسانی که در رابطه با صید ترال ورشکسته یا مغلوب تصمیمات غلط سازمان شیلات شده اند نشستی را با وزیر جهاد کشاورزی برگزار خواهیم کرد.
او با یادآوری سفر فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی به استان هرمزگان، گفت: تفاهمنامه ممنوعیت 2 ساله صید ترال میان سازمان شیلات، فراکسیون محیط زیست و نماینده وزیر جهاد کشاورزی امضا و منعقد شد که بر همین اساس برای اجرایی شدن این تفاهم نامه و نظارت بر آن سفری را با حضور اعضای فراکسیون به بندرعباس داشتیم.
بحث اکوتوریسم و گردشگری با اولویت مردم بومی منطقه و ظرفیت های طبیعی استان هرمزگان هم برای ما در اولویت بود و آن را مورد بررسی قرار دادیم و پیگیری خواهیم کرد که با رعایت همه جانبه حفظ محیط زیست، رونق اکوتوریسم و گردشگری محیط زیستی در منطقه به ویژه بندر سیریک اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به بازدید از ترال داران ادامه داد: برخی از آنها به دلیل ممنوعیت دو ساله صید ترال نمی توانند شناورهایشان را به آب بیندازند. در واقع از 100 ترال 35 تا 36 ترال خارجی بودند که باید برمی گشتند و تعدادی هم که صاحبان و مالکانشان بومی منطقه نیستند و به آن ها ژن خوب می گویند باید از فعالیتشان جلوگیری شود و متوقف شوند زیرا طی سال ها بدون توجه به ظرفیت دریا و معیشت مردم منطقه تا جایی که می توانستند برداشت بی ضابطه داشته اند.
گروه سوم هم که از اهالی منطقه هستند و صیادان قدیمی بودند که با تشویق غلط سازمان شیلات، لنج های صیادی قدیمی خود را فروختند و کشتی ترال فانوس ماهی خریدند که ما برای این افراد که باید قسط های وام خود را پرداخت کنند و به مدت یک یا دو سال است که برداشت ماهی دارند و شغل آبا و اجدادیشان ترال بوده باید جلساتی را برگزار کنیم که طی هفته جاری با وزیر جهاد کشاورزی جلساتی را برگزار خواهیم کرد و باید به گونه ای چاره اندیشی کنیم که کمترین آسیب و ضرر را ببینند.
رفیعی ادامه داد: البته سازمان شیلات چندین راهکار را به ما پیشنهاد داده که باید با بررسی های کارشناسی و تصمیماتی که با مجموعه دولت و مجلس خواهیم گرفت تلاش کنیم به این افراد کمک کنیم تا آسیب کمتری ببینند. تاکید می کنم که این افراد ساکن در منطقه هستند، شغل آن ها صیادی بوده و لنج و ترال دارند و در واقع می توان گفت ورشکسته یا مغلوب تصمیمات غلط سازمان شیلات شده اند؛ ما راضی نیستیم این افراد متضرر شوند بنابرای برای آن ها برنامه ریزی خواهیم کرد و پیگیری لازم را خواهیم داشت.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نشستی با استاندار و تمامی دستگاه های نظارتی استان هرمزگان داشتیم، گفت: می خواستیم در این نشست عملیاتی کردن توقف 2 ساله صید ترال فانوس ماهیان را به صورت رسمی اعلام کنیم که این اتفاق افتاد و نکته جالب توجه این بود که تمامی دستگاه های نظارتی استان بدون استثناء به مخرب بودن صید ترال برای محیط زیست دریا و معیشت مردم تاکید داشتند و هیچ کدام از این دستگاه ها این روش صید را قبول نداشتند والبته تنها دستگاهی که براساس آمار منحرف شده این نوع صید را در جلسه استانداری تشویق می کرد تنها اداره شیلات بود که باید در این رابطه چاره اندیشی شود زیرا به عنوان دستگاه تخصصی باید آمارش دقیق و منطقی باشد.
  انتشار عکس گام اول مافیا
بعنوان یک خبرنگار به خانم نماینده می گویم که مافیای صید ترال آنقدر آشفته شده که دست به هر اقدامی برای باقی ماندن در این عرصه می زند. منتظر اقدامات دیگرش باید بود!

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه