روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر - شماره 3788

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو خبر داد:

شناسایی 630 روستای آسیب‌پذیر در حوزه آب

 فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو گفت: ۶۳۰ روستای آسیب‌پذیر و محروم در حوزه آب توسط قرارگاه سازندگی بسیج این وزارتخانه شناسایی شد.
به‌گزارش کائنات به نقل از وزارت نیرو، میثم جعفرزاده در همایش سراسری فرماندهان رده‌های بسیج صنعت آب و برق کشور که با حضور وزیر نیرو به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، با بیان اینکه شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و محروم حوزه آب و برق از دیگر محورهای این قرارگاه است، ادامه‌داد: تا کنون ۶۳۰ روستا در حوزه آب شناسایی شده که به خاطر حضور در مناطق سخت‌گذر انجام فعالیت در آنجا دشوار است.
فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو با اشاره به جلسات مختلف با دستگاه‌های فعال در امر محرومیت‌زدایی، افزود: مقرر شد روستاهایی که توسط دیگر دستگاه‌های فعال در امر محرومیت‌زدایی شناسایی می‌شوند، مشکلات حوزه آب و برق را با استفاده از ظرفیت فنی مهندسی قرارگاه سازندگی بسیج وزارت نیرو برطرف کنند.
وی، قرارگاه سازندگی بسیج وزارت نیرو را در زمینه کمک‌های مومنانه فعال برشمرد و افزود: با توجه به شرایط کرونا این قرارگاه در چندین مرحله حدود ۱۲ میلیارد ریال  از مجموعه وزارت نیرو کمک جمع آوری و توزیع کرد.
جعفرزاده خاطرنشان‌کرد: از حضور گروه‌های جهادی در بخش‌های مدیریت بحران به‌ویژه در شرایط خاص نیز می‌توان استفاده کرد، زیرا این گروه‌ها با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که دارند می‌توانند در این زمینه‌ها موثر باشند.
وی، حضور در فضای مجازی را دومین محور فعالیت مهم بسیج وزارت نیرو برشمرد و گفت: با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب به حضور فعال بسیجیان در فضای مجازی و رفع تهدیدها و با توجه به وجود ظرفیت بسیار خوب در این زمینه، جامعه نخبگان بسیج وزارت نیرو در دو رویکرد تحکیم مبانی انقلاب و استفاده از فضای مجازی در مسائل مهم صنعت آب و برق مانند پایداری و مدیریت شبکه حضور فعال دارد.
جعفرزاده افزود: برای مثال در زمان پیک مصرف در یک روز بر اساس آمار توانیر، با استفاده از ظرفیت فضای مجازی موجب صرفه‌جویی ۳۰۰ مگاوات شدیم.
 وی خاطرنشان کرد: کانون بسیج مهندسین با ظرفیت بالا می‌تواند زمینه ابتکار در حوزه آب و برق را فراهم کرده و با استفاده از این ظرفیت می‌توان عمده نیازهای هر استان را شناسایی کرد.
به گفته این مسوول، مجموعه بسیج وزارت نیرو و صنعت آب و برق با بیش از ۲۳۱ حوزه و پایگاه و در مجموع ۶۳ هزار و ۹۳۶ نفر بسیجی در سراسر کشور در حال فعالیت است.
وی ادامه‌داد: با توجه به اینکه وزارت نیرو وظیفه تامین خدمات حیاتی کشور را بر عهده دارد، همه پرسنل در رده بسیجی قرار گرفته و فعالیت آنان به صورت مستمر انجام می‌شود.
فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو با اشاره به تشکیل قرارگاه سازندگی گفت: این قرارگاه بر اساس چند محور  تشکیل شده که محور اصلی قرارگاه سازندگی دخالت نکردن در پروژه‌هایی که سرفصل بودجه‌ای در شرکت‌های آب و برق سراسر کشور دارند، است.
وی خاطرنشان‌کرد: طبق جلساتی که با سازمان بسیج کشور داشتیم مقرر شد از پتانسیل خدمات فنی مهندسی این قرارگاه در بخش محرومیت‌زدایی آب و برق روستاها استفاده شود.
به گفته جعفرزاده، قرارگاه سازندگی بسیج وزارت نیرو در حال فعالیت در روستای گلی استان کرمانشاه است که در زمان زلزله سرپل ذهاب دچار آسیب شده بود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی عنوان کرد؛
بهبود مدیریت شرایط اضطراری در حوادث پتروشیمی
 مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مدیریت حادثه پتروشیمی بندر امام را که حادثه‌ای با ظرفیت خطر فراوان بود، آزمونی موفقیت‌آمیز دانست.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، سیدامید شهیدی‌نیا در یازدهمین نشست فرماندهی حادثه شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بررسی دقیق حادثه انفجار و آتش‌سوزی واحد آروماتیک شرکت پتروشیمی بندر امام که با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه ایمنی و آتش‌نشانی و پدافند غیرعامل با هدف درس‌آموزی از حوادث تشکیل شد، اظهار کرد: نتیجه تلاش‌های چند ساله منطقه برای توانمندسازی همه‌جانبه در ‌مقابله با شرایط اضطراری، این‌چنین در حوادث خود را نشان می‌دهد تا با قدرت، کنترل، تمرکز و به‌ دور از آشفتگی بتوان بر حوادث غلبه کرد.
وی شرکت‌های منطقه را به حرکت قوی‌تر به سمت پیشگیری از حوادث ترغیب و بر اهمیت تعمیرات دوره‌ای (PM & CM) در زمینه پیشگیری تأکید کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، حادثه پتروشیمی بندر امام را حادثه‌ای با ظرفیت خطر فراوان ارزیابی کرد و گفت: این حادثه می‌توانست پیامدهای بزرگ و مخربی داشته باشد و مدیریت آن برای ما آزمونی موفقیت‌آمیز بود.
واحد آروماتیک شرکت پتروشیمی بندر امام عصر روز جمعه، دوم آبان‌ماه، پس از یک انفجار، دچار آتش‌سوزی شده بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای تهران:
ذخیره آب سدهای کرج و طالقان افزایش یافت
 معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای تهران از افزایش ذخیره آب سدهای کرج و طالقان در بارندگی های اخیر خبر داد
احمدعلی قربانیان معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: از ابتدای سال آبی تا دو روز اول آذر ماه ٣٣/٠۶ میلی متر بارش باران گزارش شده است.
او ادامه داد: مقدار بارندگی در سال آبی تا کنون٧٠/٠٣میلی متر بوده است.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد: تا کنون حجم آب سدهای پنج گانه در تهران ۶۴٧ میلیون متر بوده که متاسفانه امسال ١٠٩ درصد کاهش نسبت به سال گذشته گزارش شده است.
او ادامه داد: در این چند روز بارندگی از ۵ سد در تهران، بیشترین میزان ذخایر در سدهای امیر کبیر و طالقان گزارش شده است به طوری که حجم آب سد امیرکبیر ١١١ میلیون لیتر، سد طالقان ٢۵۶ میلیون لیتر، لار ٧۴میلیون لیتر و سد ماملو ١۶٣ میلیون متر مکعب آب گزارش شده است.
به گفته این مقام مسئول این میزان حجم آب متفاوت است و ممکن است بر اثر بارندگی افزایش یا کاهش داشته باشد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای تهران بیان کرد: از مردم خواهش می‌کنم در کنار رودخانه‌ها اتراق نکنند چرا که براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی و بروز بارش‌های قابل توجه، رودخانه‌های تهران مستعد بروز سیلاب هستند لذا مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه