روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر - شماره 3768

گزارش کائنات از سقوط های مالی دیروز؛

چهارراه چه کنم ارز، طلا، خودرو و بورس

   شفیعه لارودی - دیروز بازار ارز و طلا و ماشین و بورس سقوط داشتند. سه تا بازار اول خبر خوبی بود و سقوط بورس بد. اما علت چه بود و آیا این موضوع استمرار دارد؟
  هجوم مردم برای فروش دلار
ظاهرا روند کاهشی قیمت دلار ادامه دارد. آخرین قیمت دلار صرافی ملی تا ظهر امروز نسبت به آخرین قیمت روز گذشته بازار دو هزار و ۷۰۰ تومان افت را تجربه کرده است. فعالان بازار معتقدند کاهش قیمت ربطی به فعالیت‌های بازارساز ندارد بلکه ریشه آن را باز هم باید در اخبار خارجی و تاثیر آن در انتظارات بازار جستجو کرد.
روز گذشته هم ریزش دلار همچنان ادامه یافت، تا جایی که اسکناس آمریکایی تا ظهر دیروز نسبت به آخرین قیمت بیش از دو هزار و 700 تومان ریزش را تجربه کرد.
برخی افراد ریزش دلار در روزهای اخیر را حاصل سفر همتی به عراق و سیگنال‌های مثبت ناشی از اخبار ارزهای بلوکه شده می‌خوانند و یا حتی بعضا آن را به اعلام حجم تزریق شده توسط بانک‌مرکزی به بازار متشکل مربوط می‌دانند.
در حالی که ظاهرا علت ریزش این روزهای دلار ریشه در جای دیگری دارد.
معامله‌گران و فعالان بازار ارز معتقدند آنچه موجب سقوط قیمت دلار شده است افزایش عرضه در بازار است اما نه از طریق تزریق و تلاش سیاستگذار بلکه به گفته آن‌ها این مردم هستند که ارزهای خود را به برای فروش به بازار آوردند و طرف عرضه را تقویت کرده‌اند.
کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، اعلام می‌کند که اخیرا با جلو افتادن بایدن در نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا انتظار کاهش قیمت دلار در پی انتخاب او افزایش پیدا کرده است، بنابراین مردم برای این که جلوی زیان را بگیرند از حالا شروع به فروش ارزشان در بازار کرده‌اند.
تردید برخی از معامله‌گران برای نگهداری دلار بیشتر شده است و همین روند قیمت دلار را نزولی کرده است.البته برخی فعالان معتقدند که این ریزش نوعی نوسان‌‌گیری موقت است و قیمت تا هفته دیگر دوباره افزایشی خواهد شد.
در کنار فروشنده شدن بازار در در پی اخبار خارجی، پایین آمدن نرخ حواله درهم در دو روز اخیر نیز عامل مهمی در کاهش قیمت ارز محسوب می‎شود که به راحتی نمی‌توان از آن چشم پوشید.
به نظر می‌آید بازار توان صعود بیشتر در کانال ۳۰ هزار تومان را نداشت. بازار ارز در یک معادله اخبار در روزهای اخیر قرار گرفته بود؛ مشخصا 4 خبر مثبت بنیادی وجود دارد:
1- شفاف‌سازی در بازار ارز باعث شد تا همه نسبت به حجم عرضه و تقاضا در بازار روشن باشند. همچنین میزان مداخله بازارساز می‌تواند نشان دهد که نرخ در روزهای آینده افزایشی خواهد بود یا خیر.
2- تقاضایی در بازار متشکل برای دلار وجود ندارد. مثلا دیروز 75 میلیون دلار در بازار متشکل عرضه شد، اما کمتر از یک میلیون دلار خریدار وجود داشت. این یعنی، صرافی‌ها کاملا به این نتیجه رسیده‌اند که در بالای قیمت 30 هزار تومان، دست به خرید نزنند. این خبر بنیادی نیز می‌تواند برای خریداران خرد قابل توجه باشد.
3- یک مقام وزارت خارجه اعلام کرد که دستاورد عبدالناصر همتی از سفر به عراق مثبت بوده است. ترجمه این خبر آن است که بازار ارز احتمالا از سمت عرضه، باید منتظر آزادسازی 5.5 میلیارد دلار باشد. اگرچه این دلارها احتمالا از عراق نمی‌رسد، اما می‌تواند به معنی رهایی منابع ارزی بانک مرکزی از نرخ 4200 تومان باشد.
4- اخبار مربوط به انتخابات آمریکا قرار دارد. چینش اخبار در برابر انتخابات آمریکا، به نظر کارساز شده و توانسته بازار ارز را از تقاضای بالا، حداقل به شکل مقطعی خلاص کند.
  افزایش چشم‌گیر عرضه طلای آبشده در بازار
دیروز محمد کشتی آرای ضمن اشاره به ثبات اونس جهانی طلا از کاهش یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قیمت سکه نسبت به روز قبل خبر داد و اظهار داشت: علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه و به دنبال آن کاهش قیمت ارز، عرضه بیش از حد طلای آبشده در بازار است.
وی افزود: این موضوع باعث شد تا قیمت طلا کاهش یابد و کاهش قیمت طلا نیز منجر به کاهش قیمت سکه شد و برای اولین بار این موضوع منجر به کاهش قیمت ارز در بازار نیز شد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: یکی از دلایل اصلی افزایش عرضه طلای آبشده در بازار، برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی طلا در بازار است و همین موضوع باعث افزایش فروش طلا در بازار و کاهش قیمت‌ها شده است.
کشتی آرای درباره قیمت طلا و سکه در بازار گفت: هم اکنون هر اونس طلا در بازار ۱۹۰۷ دلار، قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۴ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی هم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.
به گفته وی، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به دیروز یک میلیون و ۲۹۳ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار که تا نزدیک ۲ میلیون تومان افزایش یافته بود امروز به یک میلیون و ۷۲۵ هزار تومان کاهش یافته است.
کشتی آرای با بیان اینکه همچنان قیمت‌ها در بازار حباب دارد، تصریح کرد: بیشترین حباب برای سکه طرح جدید است با حباب یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی؛ البته قطعات دیگر سکه نیز همچنان دارای حباب بالای یک میلیون تومانی هستند که علت آن نیز عدم عرضه کافی سکه در بازار است.
  سقوط 10 ملیونی قیمت‌ها در بازار خودرو
در پی سقوط شدید نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار نیز کاهشی شد به طوری که قیمت خودرو‌های داخلی ۷ تا ۱۰ میلیون تومان پایین آمد. در عین حال قیمت خودرو‌های خارجی نیز به طور متوسط حدود ۳۰ میلیون تومان کاهش یافت.
به دنبال سقوط شدید نرخ دلار و یورو در بازار، قیمت خودرو نیز در بازار رو به کاهش گذاشت. در حال حاضر تعداد فروشندگان خودرو در بازار بیشتر از میزان تقاضای خرید است، اما در مجموع معامله‌ای صورت نمی‌گیرد، در عین حال وضعیت بازار خودرو طوری است که قیمت‌ها چندان باثبات نیستند و به عنوان مثال برای خودرویی مانند پراید قیمت بین 117 تا 125 میلیون تومان اعلام می‌شود.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در این مورد گفت: با افت قیمت ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز کاهشی شده هرچند خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه قیمت پراید که قبلاً تا ۱۲۸ میلیون تومان بالا رفته بود، امروز در بازار به ۱۱۷ میلیون تومان رسیده است، تصریح کرد: هم اکنون نه مراجعه کننده‌ای برای خرید خودرو داریم و نه معامله صورت می‌گیرد.
به گفته موتمنی، طی روز‌های اخیر تعداد فروشندگان در بازار خودرو بیشتر از قبل شده، اما خریداران دست نگه داشته اند و فعلا خرید نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز قیمت‌های کاهش یافته، فقط بر روی کاغذ نوشته می‌شود و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد، تاکید کرد: با تداوم کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار نیز ریزشی خواهد بود.
علیرضا پورحسنی یکی از فعالان خودرو نیز در این مورد گفت: تا دیروز بازار خودرو در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کرد، اما امروز شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها در این بازار هستیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر بحث دلار ۲۶ یا ۲۷ هزار تومانی در بازار مطرح است که اگر این رقم محقق شود قیمت خودرو در بازار کاهش چشمگیری خواهد داشت.
وی گفت: قیمت سایپا ۱۳۱ که در بازار تا ۱۳۰ و ۱۳۲ میلیون تومان بالا رفته بود در حال حاضر به ۱۲۵ میلیون تومان رسیده که اگر کاهش نرخ دلار ادامه داشته باشد، قیمت این خودرو تا ۱۱۵ میلیون تومان نیز پایین خواهد آمد.
پورحسنی با اشاره به کاهش قیمت ۷ تا ۸ میلیون تومانی پژو ۴۰۵ در بازار، ادامه داد: کوئیک معمولی نیز که قیمت آن تا ۱۸۱ میلیون تومان بالا رفته بود امروز با قیمت ۱۷۲ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.
وی تصریح کرد: قیمت کوئیک R. نیز که تا ۱۹۰ میلیون تومان افزایش یافته بود حالا به ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است.
به گفته این فعال بازار خودرو، قیمت تیبا صندوق‌دار نیز از ۱۵۷ میلیون تومان حالا به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است و در مورد تیبا ۲ نیز قیمت‌ها از ۱۷۲ میلیون تومان به به ۱۶۲ میلیون تومان رسیده است.
محمدرضا محبوبی منش، عضو اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در مورد وضعیت بازار خودرو گفت: قیمت‌ها در بازار خودرو از روز گذشته با افت ۵ میلیونی همراه بوده و امروز به حدود ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت در خودرو‌های داخلی رسیده ایم.
وی تصریح کرد: قیمت پژو ۴۰۵ که تا ۲۴۰ میلیون تومان بالا رفته بود امروز به ۲۳۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت سمند ال ایکس در بازار از ۲۳۰ میلیون تومان به ۲۱۴ میلیون تومان رسیده است.
وی ادامه داد: قیمت رانا نیز در بازار از ۲۷۵ میلیون تومان به ۲۵۸ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت پژو پارس از ۳۱۰ میلیون تومان به ۲۹۸ میلیون تومان کاهش یافته است.
به گفته محبوبی منش، افت قیمت در بازار خودرو‌های دست دوم نیز اتفاق افتاده به طوری که قیمت یک دستگاه رانا صفر مدل ۹۷ از ۲۱۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.
قیمت خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان در حال حاضر کاهش ۳۰ میلیون تومانی داشته و فعالان بازار پیش بینی می‌کنند طی روز‌های آینده در صورت ادامه روند کاهشی نرخ ارز، این میزان کاهش به ۵۰ میلیون تومان نیز برسد.
در عین حال، قیمت خودرو‌های مونتاژی نیز در بازار کاهش داشته به طوری که قیمت جک S۵ با افت ۵۰ میلیون تومانی به ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت جیلی اکسلنت از ۴۱۰ میلیون تومان به ۳۹۵ میلیون تومان رسیده است.
در حال حاضر خریداری برای خودرو در بازار وجود ندارد و همزمان با کاهش نرخ ارز، تعداد فروشندگان خودرو نیز افزایش یافته و این دو موضوع باعث پایین آمدن قیمت خودرو در بازار شده است.
قیمت پراید تا یک ماه پیش در بازار حدود ۹۸ میلیون تومان بود که اخیراً بالاتر از این رقم رفته بود در حالی که این قیمت‌ها منطقی نیست و به خودرو باید به عنوان یک کالای مصرفی نگاه شود، نه کالایی سرمایه‌ای. فعالان بازار خودرو قبلاً پیش بینی کرده بودند که همانطور که قیمت خودرو به طور نجومی بالا رفت، دچار ریزش نیز شود، زیرا قیمت‌ها واقعی نبوده و متقاضی واقعی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد.
  سه دغدغه در بازار سهام
دیروز شاخص کل بورس به کمترین سطح در ۷۹ روز کاری گذشته رسید. حضور در کانال یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی اتفاقی است که از نهم تیرماه برای سهامداران تجربه نشده است.
در تیرماه شاخص فقط چهار روز اقامت در این کانال را تجربه کرده بود و پس‌ازآن با صعودی برق‌آسا به‌سوی سطوح بالاتر حرکت کرد اما دیروز کانال یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار بالاخره شکسته شد تا کف حمایتی که برخی به مقاومت آن دل‌خوش کرده بودند از دست برود. روز گذشته یک رکورد منفی دیگر نیز در بورس ثبت شد میانگین هفتگی معاملات به کمترین میزان در سال جاری رسید.
در معاملات روز گذشته بورس و فرابورس ۳۱ نماد به ارزش ۳۸۴ میلیارد تومان در صف خرید و ۳۸۳ نماد به ارزش ۷۹۵۷ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفتند. میزان صف فروش یکی از بالاترین از ارقام در پاییز بود با این حساب از آمار دیروز بوی خوبی به مشام نمی‌رسد.
یکی از دلایل اصلی ریزش بورس خبرهایی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا است. مدیران و اعضای شورای عالی بورس علیه این تصمیم‌ها شروع به توئیت کرده‌اند و بسیاری از سهامداران می‌گویند این‌همه سیاست دستوری و حمایتی درس عبرت برای دولت نشده است.
به گفته تحلیل گران بورسی بازار سهام این روزها سه دغدغه اصلی دارد. انتخابات آمریکا، قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا و احتمال افزایش نرخ سود.
نخست: انتخابات آمریکا؛ برخی از معامله گران تأکید دارند انتخابات آمریکا بر روند بازار سهام در ایران تأثیر دارد زیرا پیروزی هرکدام از دو نامزد با توجه به رویکردهای متفاوت در مواجهه با ایران می‌تواند مسیر اقتصاد ایران را هم‌ تغییر دهد. با این حساب تا روشن شدن نتیجه انتخابات برخی سهامداران از بازار کنار می‌کشند.
دوم: قیمت‌گذاری دستوری؛ برخی دیگر از معامله گران نگران تغییر روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا هستند زیرا از دید این گروه قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش سودآوری تولیدکنندگان این محصولات در بورس کالا می‌شود و درنهایت این عوامل موجب کاهش تقاضا در بازار سهام خواهد شد. برای نمونه در بازار دیروز باوجود کاهش اولیه در صف فروش فولاد اما به‌یک‌باره حجم عرضه دیگر در بازار شکل گرفت تا این نماد رتبه اول اثرگذاری منفی در شاخص کل را داشته باشد.
نرخ سود: برخی دیگر احتمال می‌دهند تصمیمات مربوط به نرخ بهره بانکی باعث تأمل بیشتر سرمایه‌گذاران می‌شود و جهت نقدینگی را تغییر دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه