روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر - شماره 3768

بازگشت مردم به قدرت

مانترا ابوزید -مترجم- دیروز سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پی برگزاری انتخابات در بولیوی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برگزاری انتخابات سراسری بولیوی در فضایی آرام و با مشارکت چشمگیر رای دهندگان را به مردم این کشور و منتخبان این رقابت‌های انتخاباتی تبریک عرض می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران بازگشت مردم سالاری و قدرت به نمایندگان واقعی مردم پس از یکسال پرتنش را به فال نیک گرفته و ضمن تبریک به آقای لوییس آرسه رئیس جمهور منتخب این کشور، پشتیبانی همه جانبه از دولت منتخب و آمادگی برای احیای همکاری‌ها و تقویت پیوندهای دوستی با این کشور را اعلام می‌دارد.
آرسه را پیش از این برای سال ها به عنوان مرد کلیدی دولت های مختلف اوو مورالس می شناختند. او در واقع پاشنه آشیل برنامه های اقتصادی مورالس در بولیوی محسوب می شد و از او به عنوان معمار اصلی اصلاحات اقتصادی این کشور طی سال هایی که «حرکت به سوی سوسیالیسم» بر سر قدرت بود، یاد می کردند.
آرسه در کنار کار در بانک مرکزی وقت خود را صرف تدریس دانشگاهی نیز می کرد؛ در دانشگاه هایی در ایالات متحده و آمریکایی لاتین نظیر هاروارد، کلمبیا یا دانشگاه بوئنوس آیرس فعالیت داشته است.
در زمان تحصیل و فعالیت های آرسه، به ویژه در دهه 80 و 90 بولیوی توسط حکومتی نئولیبرال اداره می شد. آنچه از ادامه فعالیت های لوئیس آرسه مشخص می شود، آن است که او در تحصیلات و فعالیت های خود تفکرات سوسیالیستی را دنبال می کرده؛ اما این تفکرات هیچگاه به سمت افراط یا رادیکال شدن او گرایش نداشته است.
آرسه با به قدرت رسیدن مورالس در سال 2006 به عنوان وزیر خزانه داری بولیوی منصوب شد و سه سال بعد این وزارت خانه به وزارت اقتصاد و دارایی عمومی تغییر نام داد. از همان ابتدای فعالیت خود، آرسه برای تغییر در سیاست های اقتصادی بولیوی آماده شد. این کشور در سال های پیش از مورالس از ثبات سیاسی و اقتصادی بهره مند نبود.
 آنچه مورالس به عنوان یک رئیس جمهوری بومی برای مردم کشورش به ارمغان آورد ثبات نسبی بود که در سایه آن بتوانند کمی از مشکلات اقتصادی بولیوی بکاهند. بنابراین، در این دوران مورالس به همراه آرسه توانست اقدامات مهمی را در بولیوی انجام دهد که یکی از این موارد «ملی شدن» هیدروکربن ها در بولیوی بود.
افزایش ذخایر بین المللی بولیوی، گسترش طبقه متوسط ​​و مهمتر از همه رشد سریع اقتصادی که در منطقه آمریکای لاتین بالاترین میزان را به خود اختصاص داده بود، سبب شد تا از اتفاقات دوران ریاست جمهوری مورالس به معجزه اقتصادی بولیوی یاد کنند.
آرسه تا سال 2017 به عنوان وزیر اقتصاد بولیوی فعالیت می کرد تا آنکه به سبب سرطان کلیه در آن سال از سمت خود استعفا داد و برای درمان به برزیل سفر کرد. پس از بازگشت به بولیوی بار دیگر سه پست خود بازگشت و تا زمان استعفای مورالس نیز در کنار او بود.
«گونزالو فیوره ویانی» تحلیلگر آرژانتینی در مقاله ای نوشت در صورت انتقال مسالمت آمیز قدرت از دولت موقت بولیوی به نامزد برنده، شاهد احترام این جبهه به اصل دموکراسی خواهیم بود. ویانی همچنین با اشاره به سابقه خدمت لوئیس آرس در منصب وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد که بهبود وضعیت اقتصادی بولیوی در صورت پیروزی این نماینده حزب مورالس قابل پیش بینی است.
مورالس که پس از استعفا به مکزیک پناهنده شد و چندی بعد، از مکزیک به آرژانتین رفت، این روزها از تبعیدگاه خود در آرژانتین، در انتظار انتخابات سرنوشت ساز آتی کشورش است و همچنان به تاثیرگذاری بر سیاست کشورش ادامه می‌دهد و برای بازیابی قدرت، با وجود اینکه خودش نامزد انتخابات نیست، امیدش را در انتخابات آینده ارزیابی می‌کند
حال باید دید بعد از گذشت یکسال پر فراز و نشیب، آیا جامعه بولیوی قادر خواهند بود که سرنوشت و سمت و سوی  آینده کشور خود را به دور از هرگونه مداخله و اقدامات خشونت آمیز کودتاچیان و مخالفان تعیین کنند یا خیر. دولت موقت بولیوی که با کمک نظامیان و حمایت های آمریکا قدرت را در دست گرفت، تا کنون سعی داشته است در روند فعالیت طرفداران مورالس و حزب او اختلال ایجاد کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه