روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر - شماره 3767

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: پرداخت3.5میلیارد تومان پاداش بازنشستگان سال 98

 محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در ابلاغیه‌ای خطاب به دستگاه‌های اجرایی، سه هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان را بابت پرداخت مانده مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان سال ۱۳۹۸ تخصیص داد.

به گزارش کائنات به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبار این ابلاغیه بابت پرداخت مانده مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان سال ۱۳۹۸ دستگاههای اجرایی به بازنشستگان است و به دستور  «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه اعتبارات به دستگاه‌های اجرایی با رعایت قوانین و مقررات پرداخت شود.
بنابراین گزارش، در نامه رییس سازمان برنامه و بودجه، تخصیص اعتبار موضوع این ابلاغیه به میزان ۱۰۰ درصد تعیین شده است. همچنین دستگاه های اجرایی موظف شده اند، برای پرداخت به ذینفع نهایی مشخصات کامل افراد مشمول دریافت پاداش پایان خدمت تا پایان سال ۱۳۹۸، شامل کدملی، تاریخ بازنشستگی، شماره حساب بانکی، مبلغ پرداختی و دستگاه محل خدمت را با امضا ذیحساب به وزارت امور اقتصادی و دارایی و این سازمان اعلام کند. مسوولیت درستی اطلاعات یاد شده و تعیین میزان پاداش پایان خدمت قابل پرداخت به هر فرد با آن دستگاه اجرایی است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد:
بی‌توجهی ١٥٦ شرکت به مصوبه معرفی بازارگردان‌ها
 سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از بی‌توجهی ١٥٦ شرکت به مصوبه معرفی بازارگردان‌ها خبر داد و گفت: مجلس متخلفان از قانون که موجب ضرر به مردم شده‌اند را مؤاخذه خواهد کرد.
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: در جلسه سهامداران حقوقی تاکید کردم نباید از قانون تخطی شود؛ اما ١٥٦ شرکت به مصوبه معرفی بازارگردان‌ها بی‌توجهی کردند و ١٤ شرکت از جمله یک شرکت بزرگ خصولتی کتباً اعلام کردند بازارگردان انتخاب نمی‌کنند؛ مجلس متخلفان از قانون که موجب ضرر به مردم شده‌اند را مؤاخذه خواهد کرد. ضمناً از ١٧٦ شرکتی که در مهلت مقرر اقدام به معرفی شرکت بازارگردان کردند، تشکر می‌کنم.
براساس مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه ناشران اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان، مکلف به انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی حداقل یک بازارگردان حسب مورد به بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ظرف مهلت ابلاغی از سوی بورس تهران و فرابورس ایران شده اند.

نظام صنفی کشاورزی:
تولید کود افزیش یافته اما قیمت ها گران است
 افزایش قیمت ۴ تا ۱۰ برابری برخی کودهای کشاورزی در سال جاری منجر به عدم استفاده برخی از کشاورزان شده و زنگ خطر کاهش عملکرد، پوکی و لاغر شدن گندم‌های تولید برای سال آینده را به صدا در آورده است.
بعد از برداشته شدن ارز اختصاصی برای واردات کودهای شیمیایی و واردات این محصولات با ارز نیمایی، قیمت کودهایی که از محل واردات تامین می‌شود را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 4 تا 10 برابری داده است.
این افزایش قیمت کود باعث کاهش مصرف کود توسط کشاورزان شده به طوری که معاون وزیر کشاورزی در این ارتباط گفت: برخی از کشاورزان به دلیل گرانی از کود فسفره استفاده نکرده اند که این امر منجر به کاهش عملکرد محصولات تولیدی و پوک و لاغر شدن گندم ها می‌شود.
کامبیز بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته قبل در رویداد ملی ترویج نوآوری و تجارت موفق کشاورزی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد با اشاره به اینکه کشاورزان در سال جاری محدودیت‌هایی برای تامین کودهای کشاورزی دارند گفت: افزایش قیمت ماه‌های اخیر محدودیت‌هایی برای بهره‌وران بخش کشاورزی ایجاد کرده است اما باید توجه کرد که اگر کود فسفر در محصولی مانند گندم استفاده نشود منجر به پوکی و لاغر شدن دانه‌های گندم می‌شود.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: با وجود اینکه وزارت جهاد کشاورزی تمایل داشت که قیمت گندم با نرخ بالاتری تعیین شود تا هزینه‌های تولیدکنندگان جبران شود اما قیمت مصوب گندم همین است و باید تنوع در سبد مصرفی کود کشاورزان ایجاد کنیم. وی گفت: بر اساس اطلاعات واصله بسیاری از کشاورزان با وجود کاشت گندم از کود فسفره استفاده نکرده‌اند اما باید توجه داشت که این امر در عملکرد آنها به شدت تاثیرگذار است.
*تولید کود افزیش یافته اما قیمت ها گران است
بنابراین گزارش نظام صنفی کشاورزی نیز در اطلاعیه اظهار داشت: اخبار دریافتی از گندم‌کاران حاکیست بذر و کود شیمیایی کافی در اختیار کشاورزان قرار نگرفته و بسیاری از کشاورزان بدون کود و بخش کمی از اراضی دیم را می‌کارند. در توجیه کمبود کود هم به کشاورزان گفته شده تولید کود کم شده، درحالی که منابع خبری در شرکت ملی پتروشیمی‌ می‌گویند تولید کود شیمیایی چندبرابر ظرفیت سال های گذشته است. با روند فعلی کاشت گندم در سال آینده کشور با کمبود مواجه خواهد شد و دولت بعدی چاره‌ای جز واردات ندارد.
*دو پیشنهاد جایگزین برای کود گران
بنابر این گزارش بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی اما راهکاری نیز برای جبران استفاده از کودهای گران به کشاورزان ارائه داده و گفته است: کشاورزانی که از کود فسفره استفاده نکرده‌اند می‌توانند بذور خود را قبل از کاشت، کودمال نمایند که این امر 40 تا 50 درصد از خسارت عدم استفاده از کود فسفره را کاهش می‌دهد؛ همچنین به کشاورزان توصیه می‌شود از محلول پاشی برای جبران خسارت استفاده کنند.
بنابر این گزارش در سال گذشته نیز به دلیل عدم تعیین نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم منجر به کاهش رغبت کشاورزان برای تولید و حتی تحویل گندم به دولت شده بود که با توجه به شرایط قیمت نهاده های تولید در سال جاری به نظر می رسد که در سال جاری نیز دولت مجبور باشد بخشی از نیاز خود برای تامین آرد از محل واردات را تامین کند.

کرونا بازار نان بسته‌بندی را داغ کرد
 دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت کارتن و سلفون در پی افزایش قیمت مواد پتروشیمی خبر داد و گفت که در پی شیوع ویروس کرونا تولید نان‌های بسته‌بندی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش‌یافته است.
علیرضا مروت‌پور با بیان اینکه افزایش قیمت بسته‌بندی تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده محصولات غذایی دارد، اظهار کرد: در پی افزایش قیمت مواد پتروشیمی به سازمان‌های مختلف از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کردیم، اما هر ارگانی می‌گوید که پتروشیمی زیرمجموعه آنها نیست و به نظر می‌رسد پتروشیمی‌ها از هیچ تشکیلاتی حرف شنوی ندارند؛ بنابراین نمی‌دانیم برای حل این مشکل باید به چه کسی مراجعه کنیم.
وی همچنین از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه بسته‌بندی خبر داد و گفت: این مواد اولیه باید تبدیل به بسته‌بندی و کار چاپ هم روی آنها انجام شود که این موارد نیز در سال جاری افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین قیمت اقلامی مثل کارتن و سلفون به قدری افزایش داشته که در حال حاضر بخش عظیمی از قیمت محصول نهایی متشکل از قیمت مواد اولیه بسته‌بندی است.
مروت پور در ادامه در پاسخ به میزان افزایش قیمت نان‌های بسته‌بندی نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: قیمت نان‌های صنعتی در برخی اقلام افزایش قیمت جزئی و در برخی افزایش قیمتی نداشته است؛ چرا که با توجه به شرایط اقتصادی در صورت افزایش قیمت ممکن است مشتریان خود را از دست بدهیم. به هر حال نان‌های سنتی با قیمت کمتر همواره در اختیار مردم قرار دارد. وی افزود: از طرف دیگر افزایش قیمت نان نیازمند مجوز سازمان حمایت است که به دلیل خاص بودن این کالا معمولا به سختی مجوز افزایش قیمت آن صادر می‌شود.
البته به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران این صنف در اردیبهشت ماه درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت داده بودند که با آن موافقت نشد، اما در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت مواد پتروشیمی، فقط هزینه بسته‌بندی یک بسته نان تست بالغ بر ۱۵۰۰ تومان است که با توجه به شرایط اقتصادی این میزان افزایش قیمت می‌تواند منجر به از رونق افتادن بازار نان بسته‌بندی شود؛ بنابراین در حال حاضر وقت مناسب برای درخواست افزایش قیمت نیست.
مروت‌پور همچنین از افزایش مصرف نان های بسته‌بندی در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: با توجه به توصیه‌های بهداشتی در این دوره اقبال به نان‌های صنعتی و بسته‌بندی بیشتر شد؛ به طوری که تولید این محصولات بعد از شیوع کرونا ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش‌یافته است.
وی افزود: هدف از تولید نان‌ سنتی و حجیم به صورت انبوه و صنعتی این بود که نان با ارزش غذایی بیشتر و بهداشتی‌تر با ضایعات کمتر و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، اما به دلیل ناشی از اعمال تحریم‌ها محقق نشد و به طور کلی همه دولت‌ها فرصت ترویج مصرف این نوع نان در بین مردم را از دست دادند، اما در نهایت تهدید کرونا در این زمینه تبدیل به فرصت و بازار نان بسته‌بندی داغ شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه