روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر - شماره 3766

پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای مهار کرونا و آلودگی هوا

 رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آمار روزانه فوتی‌های کرونا در تهران نزدیک ۱۵۰ نفر شده است، توصیه کرد که باید به فکر تعطیلی کامل دو هفته ای تهران و برخی کلانشهرها باشیم و اگر اینکار را نکنیم به نظر می رسد نتوانیم از پس موج سوم بربیایم.
محسن هاشمی پیش از آغاز جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: هنوز کرونا در صدر اخبار است  چراکه به صورت طوفانی عمل می کند و با اینکه در برخی از کشورها صحبت از موج دوم است اما در کشور ما شاهد شیوع موج سوم هستیم. وی اضافه کرد که متاسفانه وضعیت در کشور خوب نیست و فوتی ها در کشور نزدیک به ۳۰۰ نفر و تعداد مبتلایان به حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده است و در تهران نیز این عدد به ۱۵۰ فوتی نزدیک شده است. وی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که باید اقدامات ویژه تری از آنچه تاکنون از سوی ستادکلی  اتخاذ شده، انجام شود افزود: این جور عملکرد و برنامه ریزی به نظر می رسد جواب نداده و توصیه این است که به فکر تعطیلی کامل دو هفته ای نه برخی صنوف در تهران و برخی کلانشهرها باشیم و اگر اینکار را نکنیم به نظر می رسد نتوانیم از پس موج سوم بربیایم. هاشمی با بیان اینکه در فصل پاییز قرار داریم و تردد خودروها باعث آلودگی هوا می شود که تاثیر جدی بر ایمنیو سلامت  گروه های مختلف دارد به گرانی و دغدغه معیشت و بهداشت روان مردم اشاره کرد و گفت: متاسفانه مردم هم استرس گرانی دارند و هم امکان تغذیه مناسب ندارند و حالا هم الودگی هوا تشدید شده و در کنارش هم کرونا هست. وی با اشاره به اختلاف نظرهای سیاسی و با بیان این که « وقتی روزنامه و سایت ها را چک میکنیم می بینیم دائم به هم متلک پراکنی بیهود می کنند» گفت: فکر میکنیم این متلک ها بچه گانه است و باید فکر اساسی کنند. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه حداقل تعطیل کنند تا مردم کرونا نگیرند، در مورد آلودگی هوا افزود: ما در آبان ماه  در پی شیوع آلودگی هوا طرح ترافیک را تشدید و آن را از  درب خانه اجرا می کردیم و حالا هم باید این کار را مجددا انجام داد و اگر تعطیل شود حمل ونقل عمومی خلوت می شود.

شیوع افسردگی در آسایشگاه های سالمندان
 دبیر کارگروه آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختلال افسردگی در سالمندی یک اختلال شایع است که بعد از ۷۰ سالگی شیوع آن دو برابر می‌شود، عنوان کرد: شیوع افسردگی در سالمندان مقیم در جامعه بین ۱ تا ۱۰ درصد، در سالمندان بستری در بیمارستان حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد  و در آسایشگاه‌های سالمندان به ۴۰ تا ۵۰ درصد هم می‌رسد.
دکتر محمدرضا نجارزادگان در وبینار تخصصی "سلامت روان در دوران سالمندی" که همزمان با هفته سلامت روان توسط معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به موضوع اختلال افسردگی در سالمندان و درمان‌های مربوط به آن، اظهار کرد: مقوله سالمندی به خصوص در کشور ما طی سالهای اخیر مورد توجه واقع شده و در کنار آن جمعیت سالمندی نیز روز به روز در حال افزایش است.
وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۵۰ تقریباً بین ۲۲ تا ۲۵ درصد افراد جامعه سن ۶۰ سال و بالاتر را داشته باشند که تقریباً یک چهارم تا یک پنجم افراد جامعه را تشکیل می‌دهد، لذا توجه به این مساله باید مورد تاکید مسئولان و سیاستگذاران باشد.
وی در تعریف افسردگی این مساله را به خلق افسرده بهنجار و خلق افسرده نابهنجار تقسیم کرد و گفت: افسردگی بهنجار یا غمگینی ناشی از احساسات روزمره و یا اخبار و حوادث ناگواری است که طی روز می‌بینیم و می‌شنویم و یا از استرس‌هایی مانند داغ‌ عزیزان، طلاق و غیره ناشی شده که خلق فرد را افسرده کرده ولی در عملکرداختلال جدی ایجاد نمی‌کند و گذراست.
نجارزادگان ادامه داد: زمانی که از بیماری افسردگی صحبت می‌کنیم با خلق افسرده‌ و احساس نافذ و فراگیری مواجه هستیم که با شدت و مدت نامتناسب با عامل استرس زا، اختلال عملکردی در فرد ایجاد کرده و بیشتر ساعات روز فرد را درگیر می‌کند.
وی با بیان اینکه اختلال افسردگی در سالمندی یک اختلال شایع است که بعد از ۷۰ سالگی شیوع آن دو برابر می‌شود، عنوان کرد: شیوع افسردگی در سالمندان مقیم در جامعه بین ۱ تا ۱۰ درصد، در سالمندان بستری در بیمارستان حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد  و در آسایشگاه های سالمندان به ۴۰ تا ۵۰ درصد هم می‌رسد.
نجارزادگان با بیان اینکه اختلال افسردگی در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر شیوع داشته و تقریباً دو برابر است، ادامه داد: بر اساس مطالعات بومی شیوع اختلال افسردگی در کشور ما نسبت به آمارهای جهانی بسیار بیشتر برآورد شده، ضمن اینکه سالمندان ایرانی معمولا از خلق افسرده شکایت نمی‌کنند و بیشترین شکایات سالمندان از بیماری‌های جسمی، دردهای مزمن، اختلالات زیستی، اختلالات خواب و تغذیه‌ای است. به گفته این روانپزشک، اغلب افسردگی‌ها در سالمندان کمتر از میزان واقعی تشخیص داده می‌شود، چراکه خانواده‌ها خیلی از علائم افسردگی مانند عزلت نشینی و گوشه نشینی را جزو علائم طبیعی دوره سالمندی می‌دانند و توجه لازم را به آن نمی‌کنند. این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه گاهی سالمندان با شکایت‌های جسمی مراجعه می‌کنند ولی  بعد از بررسی‌های متعدد علت اصلی اختلال افسردگی تشخیص داده می‌شود، گفت: در این راستا باید تغییر رفتار سالمند، گوشه گیری، بی علاقگی در سالمند و سایر تغییرات رفتاری ناگهانی مورد توجه قرار بگیرد.

تاثیر بحران کووید 19 بر سلامت روان زنان
 یک روانشناس اظهار کرد: زنان خطر بحران را جدی تر تلقی می‌کنند، شبکه روابط اجتماعی فعالی دارند و خبر را از کانال‌های غیر رسمی همانند ارتباطات دوستانه بیشتر دریافت می کنند و همین امر منجر به افزایش آسیب‌های روحی و روانی در شرایط کرونا برای آن‌ها می‌شود.
گوهر یسنا انزانی با اشاره به هفته ملی سلامت زنان و با بیان اینکه آسیب پذیری آقایان در شرایط بحران کمتر از خانم‌ها است، اظهار کرد: خانم‌ها در شرایط بحران کووید۱۹ دچار اختلال فشار روانی پس از سانحه، اضطراب، افسردگی، خشم، ترس، وسواس عملی و فکری بیشتری می‌شوند.
این روانشناس ادامه داد: همچنین ارتباط بین فردی آن‌ها با همسر و فرزندانشان مختل می‌شود و فشارهای کاری و جسمانی، غم و اندوه و... برای آن‌ها شدت می‌گیرد، خواب آنها بهم می‌ریزد، تحریک پذیرتر می‌شوند و به طور کلی خانم‌ها در بحران کووید ۱۹ شرایط پر تنش تری را نسبت به آقایان تجربه می‌کنند.
وی معتقد است که در بحران کووید ۱۹، زنان دچار تعارض نقش بسیاری شده‌اند چراکه اغلب مسئولیت مدیریت داخلی کانون خانواده بر عهده زنان است، همچنین شرایط خانه داری با توجه به حضور مداوم بچه‌ها در خانه و به موازات آن حضور در محل کار و انجام فعالیت‌های کاری بانوان، برای بانوان شاغل بسیار سخت تر از قبل شده است. از طرفی اخبار نگران کننده کرونا منجر به افزایش استرس زنان می‌شود و آن‌ها کماکان باید به  وظایف همسری خود نیز ادامه دهند، مجموع این شرایط تنش مضاعفی را به زنان وارد می‌کند که در این مسیر همراهی و انتقال آرامش همسران به زنان می‌تواند بسیار موثر باشد 
انزانی ادامه داد: با توجه به حضور مداوم بچه‌ها در خانه، کاهش ارتباطات اجتماعی آن‌ها، استفاده بیش از اندازه از وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی و... بسیاری از وظایفی که در گذشته بر عهده معلمان بود امروزه بر عهده مادران قرار گرفته است و همین امر منجر به خستگی مفرط و استرس بیشتر مادران شده است.
این روانشناس به اختلالاتی هم‌چون اختلال در تغذیه کودکان، اختلال در خواب کودکان در دوران شیوع کوید ۱۹ اشاره کرد و افزود: مادران در این ایام تنش بالایی را تجربه می‌کنند اما باید بدانند آن‌ها همواره اولین الگوی کودکان خود هستند و باید بتوانند استرس  خود و فرزندان خود را کنترل کنند. 
به گفته‌ وی، در دوران کووید۱۹ آسیب پذیری بانوان به دلایل مختلفی همچون نقش‌های اجتماعی متعدد آنها به عنوان مراقب فرزندان و اعضا خانواده بیشتر است. همچنین زنان شاغل استرس و آسیب بیشتری را تجربه می‌کنند و باید بدانند مهم ترین گام در این راه شناخت نیازها، توانمندی‌ ها، محدودیت‌ها است تا بتوانند به درستی  برای مدیریت بحران در مکانیسم خانواده تصمیم گیری کنند.
انزانی با بیان اینکه مطابق پژوهش‌ها به هر میزان که آگاهی زنان و رضایتمندی آن‌ها از زندگی و ارتباط با همسر بیشتر باشد، استرس کمتر و سلامت روان بیشتری را تجربه می‌کنند، ادامه داد: بحران کرونا امنیت خانواده ها را تحت الشعاع قرار داده است چراکه بسیاری از بانوان برای تامین هزینه‌ها مجبورند درحالی که با دورکاری آن‌ها موافقت نشده است به سر کار بروند و در این میان مدیریت خانه و مدیریت فرزندان با توجه به حضور دایم ان‌ها در خانه کار سختی است.وی در ادامه به ارائه راهکارهایی برای مدیرت بهتر خانه به زنان پرداخت و گفت: زنان می‌توانند در مدیریت خانه و نگهداری از فرزندان از خانواده و مادران خود کمک بگیرند، از طریق تماس تصویری با اعضا خانواده ارتباط داشته باشند، دریافت اخبار منفی را کاهش دهند، مطالعه داشته باشند و برنامه ریزی داشته باشند  به حل مسئله بپردازند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه