روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ يکشنبه ۲۷ مهر - شماره 3765

تلنگر غذایی

 محبوبه نظری کارشناس تغذیه- بیست و چهارم مهر ماه، برابر با شانزدهم اکتبر، سالروز جهانی غذا بود. این روز به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. در این روز، سازمان های بین المللی، به منظور برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می کنند. استفاده از تجربیات، نحوه تغذیه، انتقال فن آوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، موجب رونق و پیشرفت در صنعت مواد غذایی در ملل جهان سوم می شود. روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته و روز هم دردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومند.
شاخص جهانی گرسنگی 2020 نشان می دهد در حالی که جهان از سال 2000 به تدریج در کاهش گرسنگی در مقیاس جهانی پیشرفت کرده، این پیشرفت بسیار کند بوده است.
گرسنگی در بسیاری از کشورها ادامه دارد و در برخی موارد، حتی پیشرفت معکوس شده است. سطح جهانی گرسنگی و سوءتغذیه در سطح متوسطی قرار دارد. شاخص جهانی گرسنگی از 29.0 در سال 2000 به 18.2 امتیاز در سال 2020 رسیده است؛رقمی که گرچه دلگرم کننده است اما گرسنگی در بسیاری از کشورها ادامه دارد و در برخی موارد، پیشرفت‌ها تغییر جهت داده است.
از بین کشورهایی که داده های مربوط به هر چهار شاخص GHI برای آنها در دسترس است، سه کشور – چاد ، تیمور‌لسته و ماداگاسکار – از سطح گرسنگی نگران کننده‌ای رنج می برند. بر اساس داده های شناخته شده دیگر ، به طور موقت سطح گرسنگی هشدار دهنده در هشت کشور دیگر نیز شناسایی شده است.
گرسنگی در 31 کشور در سطح جدی قرار دارد و به طور موقت در 8 کشور دیگردر رده جدی طبقه بندی می شود. بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، کومور، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، سودان جنوبی، سوریه و یمن. بسیاری از این کشورها ناآرامی یا درگیری خشونت آمیز را تجربه می کنند که این امر بر در دسترس بودن اطلاعات و همچنین وضعیت غذا و تغذیه در تأثیر می گذارد.
برای 14 کشور در رده های متوسط، جدی یا هشدار دهنده، گرسنگی و سوءتغذیه از سال 2012 بدتر شده؛ که این شرایط ناشی از درگیری، فقر ، نابرابری، ضعف سلامت و تغییرات آب و هوایی است.
در سطح جهانی، سوءتغذیه از سال 2015 به رکود رسیده و تعداد مطلق افرادی که سوءتغذیه دارند در سال 2020 نزدیک به 690 میلیون نفر بوده است.
این میزان در کشورهای آفریقای جنوبی و آسیای جنوبی بیشترین میزان است. حتی در برخی از کشورها که در سطح ملی دچار بحران گرسنگی نیستند، مناطق حاشیه‌ای و محروم با میزان بسیار وخیم گرسنگی و کمبود تغذیه روبرو هستند.
در حالی که گزارش شاخص جهانی گرسنگی 2020 هنوز تأثیرات کووید19 را منعکس نکرده است،عددها نشان می دهد که وضعیت حال حاضر در بسیاری از زمینه ها نگران کننده است و احتمالاً در سال های آینده بدتر خواهد شد.
همه‌گیری کووید19 شکنندگی سیستم های غذایی جهانی ، نابرابری های بسیار و عدم برنامه ریزی کیفی در رساندن گرسنگی به صفر را پررنگ تر کرده است. گزارش امسال بر تهدید سلامت انسان، حیوان و محیط زیست توسط این سیستم های غذایی متمرکز است. اگرچه تعهد رسیدن به گرسنگی صفر تا سال 2030 یک هدف اساسی از اهداف توسعه پایدار بوده، اما دستاوردهای بدست آمده، در شرایط سخت در معرض تهدید قرار گرفته و یا تغییر می کند. این گزارش نشان می دهد که در حال حاضر چندین کشور سطح گرسنگی بالاتری نسبت به سال 2012 دارند و تقریباً 37 کشور تا سال 2030 موفق به دستیابی به سطح پایین گرسنگی نخواهند شد. مقاله چتام هاوس در این رابطه می نویسند: “یافته‌های شاخص جهانی گرسنگی چالش هایی ناامنی غذایی که کشورهای کم درآمد با آن روبرو هستند را نشان می دهد.” این مقاله بر این موضوع متمرکز است که با استفاده از یک رویکرد یکپارچه سلامت و امنیت غذایی و تغذیه ای، چگونه سیستم های غذایی ما در برابر تهدیدها مقاوم تر عمل می کنند و می توان با اتکا به این رویکرد یکپارچه از آسیب پذیرترین افراد محافظت کرد.
کدام عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد؟
 یک متخصص رادیو انکولوژی با اشاره به عوامل موثر در افزایش ریسک سرطان پستان، گفت: یکی از موثرترین عوامل برای ابتلا به سرطان پستان چاقی‌های شکمی است که با اصلاح سبک زندگی ‌می‌توان ریسک ابتلا را کاهش داد.
دکتر یعقوبی با اشاره به اینکه شیوع و بروز سرطان پستان بالا است، گفت: در تمام دنیا شایع‌ترین سرطان در میان زنان سرطان پستان است و در ایران نیز آمار به همین شکل است. از هر ۶ یا ۷ خانم، یک نفر در طول حیات خود ممکن است به سرطان پستان دچار شود.
وی افزود: معمولا تصور این است که سرطان پستان فقط در خانم‌ها اتفاق می‌افتد در حالی که مشخص شده حدود یک درصد از سرطان‌های پستان در آقایان هم دیده می‌شود در نتیجه هر توده‌ای که در بافت سینه آقایان دیده می‌شود باید بررسی شود.
وی با اشاره به کاهش سن ابتلا به سرطان پستان، تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته اعلام می‌شد سرطان پستان در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال مشاهده می‌شود اما به نظر می‌رسد ریسک ابتلا به سمت ۳۵ تا ۴۰ سال رفته است.
بنابر اعلام کانال خبری دانشگاه شهید بهشتی، یعقوبی با تاکید بر اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد سرطان‌های پستان وابسته به ژنتیک است، ادامه داد: اما عوامل محیطی نیز نقش بسزایی در بروز سرطان پستان دارند. استفاده از غذای مناسب و پاسخ مناسب به نیاز غذایی بدن یکی از عوامل محیطی موثر است، همچنین حدود ۷۵ دقیقه ورزش هفتگی یا ۱۵ دقیقه ورزش روزانه کمک می‌کند بروز سرطان پستان کاهش یابد.
داشتن وزن متعادل ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد، زیرا چاقی‌ها و سبک زندگی نامناسب بر ابتلا به سرطان پستان تاثیرگذار است؛ ابتلا به سرطان پستان حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد وابسته به هورمون‌های زنانه‌ای است که در بافت چربی ایجاد می‌شوند که معمولا چاقی‌های شکمی مسبب بروز این هورمون‌های زنانه خواهند بود.


کمبود ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به کرونا
 دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.
سعید کشمیری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱۹ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند، عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند.
وی اظهار کرد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶ مورد از بستری‌های بخش‌های کرونایی در استان بوشهر با حال خوب از بیمارستان مرخص شده‌اند که از این تعداد ۲۴ مورد مثبت قطعی بوده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: متأسفانه یک نفر از همشهریانمان با ۸۲ سن روزهای گذشته فوت‌ شده‌ که تست کرونایش امروز مثبت اعلام‌ شده و دارای بیماری زمینه‌ای فشارخون بالا و بیماری قلبی و عروقی بوده است.
دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر بابیان اینکه هم‌اکنون ۵۵ مورد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این تعداد در حال حاضر ۲۶ مورد از آن‌ها با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: کل موارد مثبت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر تاکنون ۱۴ هزار و ۳۲۲ نفر بوده است.
کشمیری عنوان کرد: با ثبت موارد فوتی جدید، متأسفانه مجموع جان‌باختگان کرونا در استان بوشهر تا ۲۶ مهرماه به عدد ۶۵۱ مورد رسیده است.
دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با بیان اینکه سردرد بسیار شدید، تب خفیف، بدن درد، سرفه خشک، اسهال، اختلال بویایی و چشایی از علائم ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است، خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: افراد بالای ۱۲ سال که اطلاعی از سطح ویتامین دی بدن خود ندارند می‌توانند برای پیگیری ماهی یک عدد قرص مگادوز ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی یا روزی یک عدد قرص ۱۰۰۰ واحدی ویتامین دی مصرف کنند.
دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: کودکان ۲ تا ۵ سال نیز باید مکمل ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی مصرف کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه