روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ يکشنبه ۲۷ مهر - شماره 3765

هفته ای برای امنیت

 علیرضا دلیری فرد - نخستین روز هفته ناجا است. پلیس تهران بزرگ به مناسبت نخستین روز از هفته ناجا تصمیم دارد تا ۱۰ هزار شاخه گل و ماسک در میدان انقلاب، چهارراه ولیعصر و میدان فردوسی بین مردم و رانندگان توزیع کند.
بدون شک یکی از اهداف و شاید مهمترین هدف ایجاد حکومت ها ایجاد نظم و جلوگیری از نا امنی و بی نظمی در اجتماعات بشری بوده است. نیاز به ایجاد یک نیروی امنیتی در داخل شهرها و مراکز سکونت انسانی ضروری است. همچنین جامعه بستر بحران های متفاوتی است که می توان به دو دسته طبیعی و غیر طیبیعی تقسیم کرد. بحران های طبیعی مانند سیل و زلزله و بحران های غیر طبیعی مانند بحران های اجتماعی می باشد. مدیران بحران برای حفظ نظم و تامین امنیت عمومی از ابزارها و رویکردهای موثری بهره می برند. در این میان نیروهای انتظامی و پلیس، به مثابه اصلی ترین نهاد نظام بخش، که وظایف قانونی متعددی در این زمینه دارند، در چنین شرایطی با هدف اصلی بازگرداندن نظم و امنیت به جامعه و کنترل بحران حضور می یابند. مقابله با بحران از دیدگاه های مختلف دارای مراحل و تقسیماتی می باشد.
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (به‌اختصار: ناجا) شاخه‌ای از نیروهای مسلح ایران است، که وظایف پلیس نظامی و انتظامی را در ایران برعهده دارد. نیروی انتظامی در سال ۱۳۷۰ از ادغام شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی تشکیل شد و هم‌اکنون مسئولیت حفظ امنیت داخلی کشور را برعهده دارد و عملکرد آن توسط وزارت کشور نظارت می‌شود.
تاریخچه برقراری امنیت شهری و کشوری به صورت مدرن در ایران، به یک سده پیش بازمی‌گردد. ناصرالدین شاه قاجار در مجموعه سفرهایش به قاره  اروپا و بازدید از یگان‌های پلیس جدید در آن مناطق و با به‌ کارگیری یک افسر مشاور ایتالیایی تبعه  اتریش؛ به نام کنت دومونت فورت، نخستین سامانه  پلیسی نو را در ایران بنیان نهاد.
پلیس در ایران برای مدت زمانی طولانی از ۲ بخش اصلی شهربانی (نظمیه) و ژاندارمری (که خود شامل ۲ بخش ژاندارمری مرزی و ژاندارمری روستایی بود) تشکیل می‌شد. پس از وقوع انقلاب در ایران، کمیته انقلاب اسلامی نیز به عنوان یکی از اجزاء برقراری نظم و امنیت داخلی کشور و حفاظت از اصول ارزشی جمهوری اسلامی ایران، به این سازمان پلیسی اضافه گردید.
افزایش کارکنان پلیس پس از وقوع انقلاب و لزوم ترکیب این نیروها عاملی شد تا در سال ۱۳۷۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی، این ۳ سازمان انتظامی در یکدیگر ادغام گردند. «قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» در سال ۱۳۷۰ در مجلس تصویب شد و طی آن ۱ سال به دولت وقت، برای سازماندهی نیروی انتظامی، فرصت داده شد. در طول سالهای بعد این قانون نیز بروزرسانی گردید و هم‌اکنون نیروی انتظامی به‌همراه ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح محسوب می‌شود و تحت نظارت معاونت امنیتی-سیاسی وزارت کشور فعالیت می‌کند.
در حال حاضر نیروی انتظامی از ۳ سازمان مستقل شامل: فرماندهی ناجا، سازمان حفاظت اطلاعات ناجا (ساحفاناجا) و سازمان عقیدتی-سیاسی ناجا (ساعس ناجا) تشکیل می‌شود.
پیش از این سردار محمد شرفی با تشریح جزئیات برنامه های هفته ناجا سال ۹۹ اظهار داشته بود: گرامیداشت هفته نیروی انتظامی برابر تقویم زمانی سنوات گذشته در دهه دوم مهر ماه آغاز می شود این در حالی است که با عنایت به تلاقی ماه صفر و مراسم اربعین حسینی(ع) با ایام هفته ناجا و وضعیت حوزه سلامت کشور و شیوع ویروس کرونا، طی برگزاری جلسات و اخذ تدابیر، شروع هفته ناجا سال ۱۳۹۹ از ۲۷ مهر ماه تا دوم آبان مورد تایید قرار گرفته است.
نمایش اقتدار نیروی انتظامی، جلب اعتماد و مشارکت مردم در تامین نظم، امنیت و سلامت، تجلیل و تقدیر از کارکنان و خانواده  آنان از جمله اولویت ها در برنامه های هفته ناجاست. بنابراین با توجه به اجرای پروتکل های بهداشتی و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا همه برنامه ها بر اساس ملاحظات بهداشتی لازم طراحی شده است.
 سیاست اصلی بهره مندی حداکثری از ظرفیت رسانه ها از جمله صدا وسیما و فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته و برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم در راستای تولیدات هنری، تله فیلم ها و پخش رسانه ای در کلیه حوزه ها به نحو مطلوبی صورت پذیرفته است.سردار شرفی با بیان اینکه شعار هفته ناجا سال ۱۳۹۹ با عنوان «با هم برای امنیت و سلامت» انتخاب شده است، گفت: لازم است در اجرای برنامه ها مضمون و اهداف شعار تعیین شده مورد توجه همگان قرار گیرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه