روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر - شماره 3764

ناکامی در مدیریت کرونا

 فتانه اسکندری- استاندار تهران گفته روزانه یک میلیون مسافر در مترو و ۸۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوس در تهران جابه جا می‌شوند و این حجم از تردد کار مدیریت بیماری کرونا را دشوار می‌کند و میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به شکل محسوسی کاهش یافته و برای مدیریت صحیح کرونا در تهران نیازمند کاهش حجم تردد روزانه هستیم.
هم‌زمان گزارش‌ها از وضعیت بغرنج تهران حکایت می‌کند آنچنان که برخی از نمایندگان مجلس و اعضای ستاد مقابله با کرونا خواستار تعطیلی تهران به مدت دو تا سه هفته شده‌اند تا شاید میزان موارد ابتلا و بستری‌ها در پایتخت کاهش پیدا کند. این درخواست‌ها در شرایطی مطرح شده که محدودیت‌ها و تعطیلی‌های اعلام شده از سوی ستاد کرونای تهران تا ۲۵ مهرماه تمدید شده است. با این حال بسیاری همچون پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری محدودیت دو هفته‌ای اعمال شده در تهران را صوری می‌دانند. گزارش‌های میدانی از سطح شهر نیز حاکی از آن است که بسیاری از کافه‌ها باز است و بسیاری از مردم همچنان بدون توجه به مقررات کرونایی در مکان‌های شلوغ بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حال صرف غذا هستند. البته به این لیست باید بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های ورزشی را نیز اضافه کرد. در چنین شرایطی روز گذشته محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد تا با توجه به شیوع گسترده اپیدمی کرونا در کشور، کل کشور دو هفته به‌صورت کامل قرنطینه شده و اجازه خروج مردم از شهرها داده نشود. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: حتی اگر لازم باشد بازارها را نیز تعطیل کنیم و اگر دو هفته قرنطینه ۱۰۰ درصدی در کشور صورت گیرد مطمئنا بعد از دو هفته آمار مبتلا به کرونا در کشور نزدیک به صفر خواهد شد.
با رعایت نکردن توصیه های بهداشتی تاکنون خیلی از خانواده ها با از دست دادن عزیزان خود عزادار شده اند و با ادامه این روند متاسفانه ممکن است خانواده های بیشتری، عزیزان خود را از دست دهند. همه ما وظیفه داریم همچنان توصیه های بهداشتی را به دقت کامل رعایت کنیم تا بتوان این بیماری را پیشگیری و کنترل کرد. در حال حاضر شستن دست با آب و صابون، زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، حضور نیافتن در مکان های شلوغ و پرتردد و نرفتن به سفر از مهمترین اقدامات برای کنترل این بیماری است.
در ابتدای شیوع بیماری تصور می شد که کودکان مبتلا به این بیماری نمی شوند، اما الان تعداد زیادی از آنان در بیمارستان های کودکان از جمله مرکز طبی کودکان تهران بستری هستند و این موضوع نشان می هد هیچ کسی در امان نیست و همه باید مراقب خود باشم.
 هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که وضعیت کرونا در اکثر استان‌های کشور قرمز شده‌ و این به معنای فاجعه است، بنابراین لازم است همه مردم علاوه بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی،  سبک زندگی خود را از ابعاد مختلف مانند ابعاد سلامت روان یا سبک تغذیه،  اصلاح کنند.
ماسک نزدن، ماسک صورت خود را پایین کشیدن، رعایت نکردن فاصله اجتماعی و شرکت در دورهمی ها و مراسم مختلف، میزان احتمال ابتلا به کرونا را بالا می‌برد اما متاسفانه باوجود تمام اطلاع رسانی ها و تخلف شمرده شدن آن در محیط کار، بازهم عده ای از مردم به این اصول بهداشتی توجهی نمی کنند بنابراین لازم است فرهنگ سبک زندگی جدید مطابق با شیوه های پیشگیری از کرونا به شیوه‌های مختلف به مردم آموزش داده شود که این موضوع مهم درمرحله اول نیاز به پذیرش این تغییر از سوی مردم دارد.
براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه ۳۸۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهند که در شرایط فعلی آمار گویای آن است که نزدیک ۲۵ درصد و بیش از یک پنجم فوتی‌ها به دلیل کرونا است، بنابراین افراد جامعه باید توجه داشته باشند که هشدارها را جدی بگیرند و مراقب کودکان و جوانان و رفتارهای اجتماعی آنها نیز باشند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران:
تشویق کادر درمان باید در پیوست‌های واقعی پدیدار شود
 فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به شهادت 200 تن از جامعه پزشکی در عرصه مبارزه با کرونا، گفت: مهمترین درخواست امروز ما از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا کادر درمان بتواند فرصتی برای استراحت داشته باشند.
دکتر علیرضا زالی در مراسم نشست روز جهانی بیهوشی ضمن پاسداشت این روز گفت: طی سالیان گذشته شاهد پیشرفت‌های قابل توجه همکارانمان در کادر بیهوشی بوده‌ایم. در صورتی که این عزیزان نبودند هر روز در نقاط مختلفی از کشور به مشکل برمی‌خوردیم. امروز جامعه پر افتخار بیهوشی ایران در بالاترین رتبه‌های وجاهت آمیز علمی خود قرار دارد. وی با اشاره به اقدامات سازمان نظام پزشکی از روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور گفت: بخش اصلی مقابله با کرونا جامعه پزشکی هستند که با رشادت‌های خود تن بر آتش کرونا زده‌اند. تاکنون حدودا 200 شهید از جامعه پزشکی داشته‌ایم که گروه قابل توجهی از آنها ا زگروه بیهوشی بودند زیرا متخصصان بیهوشی در شرایط پر التهاب در آی سی یو با بیماران شدید  کرونا در ارتباط هستند و شغل آنها یکی از پر ریسک ترین مشاغل گروه پزشکی است. فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران ادامه داد: امروز اذهان مردم پذیرفته است که پیوندی میان خاکی پوشان دفاع مقدس و سفید پوشان عرصه سلامت وجود دارد و همان نگاه مهرورزانه سالیان قبل خود را نثار جامعه پزشکی می‌کند. کادر درمان در حال جنگ نابرابر با ویروس منحوس کرونا هستند. مهمترین درخواست امروز ما از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا کادر درمان بتواند فرصتی برای استراحت داشته باشند. وی در ادامه افزود: تشویق کادر درمان باید در پیوست‌های واقعی پدیدار شود و مطالبات و کارانه‌های معوق این عزیزان به موقع و به صورت عملیاتی پرداخت شود.  اگرچه جامعه پزشکی به خاطر پاداش فعالیت نمی‌کند اما ما باید در رسته‌های بالاتر باید وظایف خودر ا در قبال این عزیزان انجام داده و خواسته‌های مالی و معیشتی آنها را فراهم کنیم تا وعده‌های که می‌دهیم محقق شود.

رئیس شورای شهر تهران:
نمی شود مسئولان در رفاه باشند و از مردم انتظار تحمل سختی را داشت
 رئیس شورای شهر تهران با اشاره به شباهت فشارهای حداکثری به مسلمانان در زمان حال و زمان پیامبر گفت: پیامبر در شعب ابی‌طالب در همان شرایط دشوار مردم زندگی کرد و نمی شود مسئولان از رفاه و آسایش برخوردار باشند و از مردم انتظار مقاومت و تحمل سختی را داشته باشند.
 محسن هاشمی در ابتدای جلسه شورای شهر تهران ضمن تسلیت رحلت رسول خدا (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) گفت: جامعه ما امروز در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار دارد و تحت شدیدترین تحریم هاست، در عصر پیامبر نیز این فشار حداکثری در دوران شعب ابیطالب رقم خورد و مسلمانان با تحمل فشار با سربلندی از تحریم ها خارج شدند که امیدواریم بزودی با رفتن ترامپ، این دوره سختی هم به گشایش برای مردم تبدیل شود.وی با بیان اینکه البته یکی از دلایل اصلی حمایت مسلمانان از پیامبر در دوران سختی های صدراسلام، همراهی رسول خدا (ص) با مردم در تحمل مشکلات بود،افزود:  پیامبر در شعب ابیطالب در همان شرایط دشوار مردم زندگی کرد و نمی شود مسئولان از رفاه و آسایش برخوردار باشند و از مردم انتظار مقاومت و تحمل سختی را داشته باشند. به گفته وی، یکی از ویژگی برجسته پیامبر(ص)، اخلاق مداری حضرت بود که هدف از بعثت خویش را نیز تعالی اخلاق در جامعه بیان کردند، بدون اخلاق و مدارا و مهربانی در جامعه، نماز و روزه و جهاد و حج، تنها پوستهی دین هستند که فاقد روح و معنویت است. هاشمی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه امروز شاهد تعمیق شکاف و افزوده شدن احساس تنفر و جدایی میان سلیقه ها و رویکردهای مختلف فرهنگی، سیاسی و قومی و ... هستیم، افزود: بخشی از این چالش ها از عملکردهای جناحی و سلیقه ای در مسئولیت‌های رسمی سرچشمه می گیرد و متاسفانه دستگاههای فرهنگی و مسئولان مربوطه به جای تلاش در جهت ترمیم شکاف‌ها بعضا به تعمیق اختلافات دامن می زنند. رئیس شورای شهر تهرن با تاکید بر اینکه باید بدانیم بدون فراگیری ارزش های اخلاقی و افزایش وحدت ملی، قادر به عبور از این شرایط سخت نخواهیم بود، ادامه داد: اگر مسئولان و جناح های سیاسی تلاش شان در جهت فرافکنی مشکلات به عهده رقبا و دیگران باشد، بزودی خواهیم دید همه مسئولان و جناح‌های سیاسی با ریزش پایگاه اجتماعی خود مواجه خواهند بود چون در جمع جبری تنفر و کینه، همه بازنده اند و این در حالی است که درس بزرگ پیامبر اکرم و امام حسن و امام رضا(ع) برای ما، افزایش مدارا و مهربانی با دیگران، خطاپوشی و گذشتن از آبرو و موقعیت خویش برای مصلحت جامعه و حفظ جان و نوامیس و معیشت عمومی است.
هاشمی ادامه داد: تصمیماتی که پیامبر اکرم، امام حسن و امام رضا(ع) ، براساس عقلانیت و مصلحت دین و مردم گرفتند، اگرچه در آن روز با طعنه ها و تخریب های گروهی از افراد تندرو و هیجانی مواجه شد اما مسیر صحیح را پیش روی جامعه باز کرد و منجر به ماندگاری راه اسلام برای قرن های متمادی و جوامع گوناگون شد و امیدواریم که این مسیر عقلانیت، میانه روی و مدارا را بتوانیم برای نسلهای آینده باز نگه داریم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه