روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - شماره 3763

کائنات بررسی می‌کند؛

سقوط «تنت» و خیز چین برای تصاحب بازار سینمایی جهان

 بنیامین صادقی-  با ادامه یافتن همه‌گیری ویروس کرونا، شرایط برای هالیوود روز‌به‌روز بدتر می‌شود و همزمان چین در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان است.
باکس‌آفیس آمریکا باز هم آخر هفته ناامید‌ کننده‌ای را پشت سر گذاشت و فیلم «تنت» ساخته کریستوفر نولان بعد از ۵ هفته صدرنشینی جایش را به فیلم کمدی «جنگ با پدربزرگ» داد، فیلمی کلیشه‌ای و ضعیف که تنها نقطه قوت آن بازیگرانی شناخته شده مثل رابرت دنیرو، اوما تورمن و کریستوفر واکن است.
همه‌ی این‌ها در حالی است که سینمای‌های زنجیره‌ای رگال (Regal Cinemas) دومین سینمای زنجیره‌ای بزرگ در ایالات متحده آمریکا تمامی سینما‌های خود را در این کشور به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل کرده است. رگال سینما ۵۴۳ سینما را در سراسر ایالات متحده آمریکا مدیریت می‌کند. همچنین سینماها در لس‌آنجلس، نیویورک، سیاتل و سان فرانسيسكو؛ همچنان تعطیل هستند.  همزمان بازار سینمایی چین، در جالی خالی بازار آمریکا، در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بازار جهانی سینماست، تا جایی که فیلم «تنت» 275  میلیون دلار از مجموع فروش جهانی ۳۲۳.۳ میلیون دلاری خود را از محل گیشه بین الملل کسب کرده است.
سینمای چین در حالی به بهبود فروش خود در گیشه ادامه می‌دهد که گیشه آمریکا همچنان با چالش تعطیلی برخی سینماها و فروش پایین، دست به گریبان است.
سینمای چین در آخر هفته میلادی که گذشت به فروش ۶۸ میلیون دلاری دست یافت اما گیشه آمریکای شمالی به مجمع فروش ۱۰ میلیون دلاری بسنده کرد.
فیلم چینی «مردم من، سرزمین من» با فروش ۳۸.۲ میلیون دلاری، پرفروش‌ترین فیلم در جدول هفتگی گیشه سینمای چین نام گرفت و مجموع فروش خود را به ۳۱۷.۶ میلیون دلار رساند.
این فیلم چینی که دو هفته از اکران آن می‌گذرد به زودی از فروش ۳۲۳.۳ میلیون دلاری فیلم «تنِت» عبور خواهد کرد تا سومین فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۰ پس از فیلم چینی «هشتصد» با ۴۵۸ میلیون دلار و «پسران بد برای زندگی» با ۴۲۶.۵ میلیون دلار، نام بگیرد. البته فیلم هالیوودی «پسران بد برای زندگی» اکران خود را پیش از همه گیری ویروس کرونا آغاز کرده بود. در سینمای آمریکا نیز در هفته ای که گذشت، کمدی «جنگ با بابابزرگ» با فروش ۳.۶ بالاتر از فروش ۲.۱ میلیون دلار «تنِت» ساخته جدید «کریستوفر نولان» قرار گفت. پیش از این نیز فیلم چینی «هشتصد» علی رغم ظرفیت پذیرش حداکثر ۵۰ درصدی سالن های سینمایی در دوران همه گیری ویروس کرونا، توانست به فروش ۱۱۲ میلیون دلار در هفته نخست اکران در چین دست یابد.  سینماهای چین از اواخر ماه ژانویه تعطیل شدند و در چند هفته اخیرا به صورت تدریجی فعالیت خود را از سر گرفتند. عملکرد فراتر از انتظار فیلم «هشتصد» در گیشه خبر بسیار امیدبخشی برای صنعت جهانی سینماست که در چند ماه اخیر زیان های قابل ملاحظه ای به دلیل تعطیلی گسترده در سراسر جهان تجربه کرده است.  فیلم «هشتصد» به کارگردانی «گوان هو» که کاملا با دوربین های آیمکس فیلمبرداری شده با هزینه تولید ۸۰ میلیون دلاری توسط کمپانی خصوصی برادران هوآیی تولید شده و یکی از بلندپروازانه ترین فیلم های جنگی است که تاکنون در سینمای چین مقابل دوربین رفته است.  این فیلم حماسی روایتگر اپیزودی مهم از جنگ میان ژاپن و چین، محاصره تاریخی و دفاع از انبار سی هانگ در شهر شانگهای در سال ۱۹۳۷ است و تلاش سربازان و مردمان چینی برای حفظ شهر شانگهای در مقابل اشغالگران ژاپنی را به تصویر می کشد. با ادامه روند کنونی و با توجه به تداوم تعطیلی سالن‌های سینما در لس آنجلس و نیویورک، به نظر می‌رسد ۲۰۲۰ سال سینمای چین خواهد بود و چینی ها می‌توانند برای اولین بار و به لطف شیوع ویروس کرونا، ار حیث فروش سالانه از گیشه آمریکای شمالی پیشی بگیرند و عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را از آن خود کنند.
سال گذشته مجموع فروش سینمای چین با رشد ۵.۴ درصدی به ۹.۲ میلیارد دلار رسید و گیشه آمریکا با ۱۱.۴ میلیارد دلار بالاتر از آن قرار گرفت.
اما معادلات در این روزها پیچیده‌تر از هر زمان دیگری است. عدم گرایش کلی مردم به سینما رفتن از یک‌سو و گرایش عمومی به فیلم‌های ضعیفی همچون «جنگ با پدربزرگ» که با هدف سرگرم‌کردن مردم ساخته شده‌اند، آینده سینما را مبهم‌تر از هر زمان دیگری کرده است. به‌نظر می‌رسد علاقه‌مندان به سینما این روزها ترجیح می‌دهند به‌سراغ فیلم‌هایی بروند که حداقل برای دقایقی از اتفاقات منفی پیرامون‌شان جدایشان کند و اگر این عادت ادامه یابد آینده فیلم‌هایی همچون «تنت» که دارای پیچیدگی و داستانی چند لایه هستند و با هزینه‌های بسیار ساخته شده‌اند، خوش‌آیند نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه