روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر - شماره 3762

تازه ترین نظرسنجی ها از انتخابات آمریکا

بخت با ترامپ یار نیست

 روند نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا همچنان مثل روزها و هفته ها و ماه های گذشته حاکی از اقبال بیشتر جو بایدن نامزد دموکرات ها نسبت به دونالد ترامپ است؛ نظرسنجی هایی که اگر مبنای پیش بینی نتیجه نهایی انتخابات قرار گیرد، شاید بتوان از هم اکنون ترامپ را رئیس جمهوری تک دوره ای و بایدن را پیروز انتخابات ۲۰۲۰ دانست. به گزارش کائنات به نقل از ایرنا، ترامپ در اولین مصاحبه تلویزیونی اش بعد از این که تست کرونای او مثبت بوده است ، برای جلب حمایت مردم گفت «احساس می کنم که قوی هستم».
ترامپ بعدازظهر شنبه بدون داشتن ماسک در بالکن باغ جنوبی کاخ سفید حاضر شد و سخنرانی تبلیغاتی خود را از یک محل عمومی برای آنچه که ۵۰۰ نفر رنگین پوست نامیده شدند، ارائه داد.
وی  باز هم بایدن را  «خواب آلود» خطاب کرد  و گفت سیاست وی باعث شده است میلیاردها دلار به چین سرازیر شود.ترامپ که همچنان تحت مداوا است،  قرار است روز دوشنبه در گردهمایی انتخاباتی دیگری حاضر شود.ترامپ که به دلیل وضع جسمانی اش و دست کم بخاطر ناقل بودن، طبق مقررات جهانی باید در قرنطینه بماند، این روزها سخت در تکاپو برای تشکیل گردهمایی های انتخاباتی و حضور در جمع مردم است.
تلاش رئیس جمهوری آمریکا برای عادی نشان دادن شرایط جسمانی اش و ورود به کارزار انتخاباتی از موضع قدرت در حالی است که  نظرسنجی ها حاوی خبر خوشی برای او نیستند.
موضوع انتخابات آمریکا به ویژه در روزهای منتهی به موعد برگزاری آن در ۱۳ آبان محور تمرکز بسیاری از رسانه قرار گرفته است و برخی رسانه ها پیگیر نتایج نظرسنجی ها هستند.
روزنامه تلگراف در این زمینه نوشت: متوسط ۱۰ نظرسنجی نشان می دهد که در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد آمریکایی ها قصد دارند به جو بایدن رای بدهند در حالی که حمایت ترامپ حدود ۵ تا ۶ درصد کمتر است.
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: نظرسنجی این هفته سی ان ان نشان داد که جو بایدن با اختلاف ۱۶ درصدی از ترامپ جلو افتاده است.
این نظرسنجی بعد از تشخیص ابتلای ترامپ به کرونا انجام شد و ۶۳ درصد آمریکایی ها گفتند که رفتار رئیس جمهور در مدیریت تهدید عفونت کرونا غیرمسئولانه بوده است.
نظرسنجی نیویورک تایمز و کالج سِیِنا نیز پیشتازی ۶ درصدی بایدن در نوادا و یک درصدی در اوهایو را نشان داد در حالی که ترامپ در انتخابات ۴ سال پیش در این ایالت پیروز شده بود.
ترامپ همچنین به پیشتازی بایدن در ایالت پنسیلوانیا نیز با ناباوری واکنش نشان داده است و نتایج نظرسنجی ها را ساختگی و جعلی توصیف کرده است.
نتایج نظرسنجی دانشگاه مونموث نشان داد که ۵۴ درصد از رای دهندگان واجد شرایط در پنسیلوانیا از بایدن و ۴۲ درصد از ترامپ حمایت می کنند.
بایدن متولد پنسیلوانیا است و بخشی از کودکی اش را در این ایالت سپری کرده است و سپس به همراه خانواده اش به دلاویر عزیمت کرده به عنوان معاون رئیس جمهوری سابق فعالیت سیاسی خود در این ایالت شروع کرد.
پنسیلوانیا جزو ایالت های چرخشی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکرات ها در نظرسنجی های قبل از انتخابات بسیار از ترامپ جلوتر بود اما در نهایت در روز انتخابات ترامپ با یک درصد آرای بیشتر از هیلاری کلینتون جلو افتاد.
با وجودی پیشتازی بایدن در ۶ ایالت کلیدی آمریکا حدس و گمان هایی وجود دارد درباره این که آیا این نظرسنجی ها نتایج روز انتخابات را نشان خواهد داد یا نه.
  متوسط نظرسنجی ها پیشتازی بایدن را نشان می دهد
گاردین نتایج نظرسنجی ها در چهارده روز گذشته را به تفکیک آرای الکترال هر یک از ایالت های تاثیرگذار در انتخابات آمریکا منتشر کرده است.
با این حال این روزنامه نیز خاطرنشان کرده که این نتایج پیروزی نامزد دموکرات ها را تضمین نمی کند. در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی هیلاری کلینتون در نهایت ارای الکترال ها را از دست داد و از این رو با وجود پیشتازی در نظرسنجی ها، در نهایت در انتخابات شکست خورد.
هر یک از ایالت های آمریکا تعداد خاصی از ارای الکترال ها را در اختیار دارند و این ایالت ها احتمالا نقش مهمی در نتایج انتخابات دارند و به همین دلیل نیز دست اندرکاران کارزارهای انتخاباتی در آمریکا به شدت آنها را هدف قرار داده اند.
متوسط نظرسنجی های در دو هفته گذشته در هشت ایالت کلیدی آمریکا به شرح زیر است:
بایدن در ایالت فلوریدا با ۲۹ آرای الکترال در نظرسنجی ۱۶ مهر با اختلاف ۳.۱ درصدی جلو بود. این پیشتازی با اختلاف ۶.۷ درصد در ایالت پنسیلوانیا با ۲۰ آرای الکترال در روز ۱۴ مهر به ثبت رسید. اختلاف پیشتازی بایدن درهمین روز در ایالت میشیگان با  ۱۶ آرا الکترال ۷.۶ درصد بود.
در ایالت کارولینای شمالی با ۱۵ رای الکترال و آریزونا با ۱۱ رای الکترال، بایدن در نظرسنجی های ۱۴ و ۱۶ مهر به ترتیب با ۲.۸ و ۳.۸ درصد اختلاف از ترامپ پیشی گرفت.
در ویسکانسین در نظرسنجی ۱۴ مهر بایدن با ۶ درصد اختلاف از ترامپ جلو افتاد.
اما ترامپ رقیب پیشتاز در ایالت های اوهایو و آیووا است. در اوهایو با ۱۸ آرای الکترال و آیووا با ۶ ارای الکترال ترامپ با اختلاف ۰.۷ و ۰.۳  درصد جلوتر از بایدن است.
متوسط نظرسنجی های ملی نیز پیشتازی بایدن نسبت به ترامپ را نشان می دهند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۳ آبان برگزار می شود.
  تحلیل روزنامه آمریکایی نیویورکر درباره نتایج نظرسنجی ها در آمریکا
روزنامه نیویورکر نوشت: در حالی که کمتر از یک ماه تا انتخابات آمریکا باقی مانده است جو بایدن در نظرسنجی های ملی به طور متوسط بیش از ۹ درصد از ترامپ جلوتر است و او در کل در نظرسنجی ها از ترامپ پیشی گرفته است و بعد از عملکرد ترامپ در مناظره نخست یک جهش را در نظرسنجی ها نشان داد.
با این حال اکثریتی در آمریکا بر این باورند که ترامپ پیروز انتخابات خواهد بود و شاخص محبوبیت رئیس جمهور حدود چهل تا چهل و پنج درصد در سراسر سال بوده است و به رغم این حقیقت بوده که اکثریت آمریکایی ها نحوه مدیریت او در بحران کرونا را قبول ندارند. همچنین تردیدهایی درباره دقت نظرسنجی ها وجود دارد که نشان می دهد ترامپ در ایالت های اصلی غرب میانه که باعث شد در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز شود، شکست خورده است. اما ترامپ ممکن است در مقایسه با سطح ملی، عملکرد بهتری را در فلوریدا و ایالت های غرب میانه نشان دهد که به معنای این خواهد بود که به رغم شکست او در آرای مردمی به میزان چند درصد، ممکن است در نهایت انتخابات را پیروز شود. اکنون بایدن با اختلاف کمتر در فلوریدا و با اختلاف بیشتر در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان از ترامپ جلوتر است. این اعداد و ارقام بایدن را پیشتاز نشان می دهد اما همچنان با توجه به این که تعدادی از رای دهندگان آرای خود را از طریق ایمیل ارسال می کنند، شیوع ویروس کرونا در کاخ سفید و تاثیرات مداوم همه گیری کرونا در سراسر کشور تردیدهایی وجود دارد.
شان تِرند تحلیلگر ارشد شرکت ریل کلیر پالتیکس در مصاحبه با نیویورکر درباره این که چه چیزی می تواند ترامپ را در انتخابات پیروز کند گفت: ترامپ ممکن است میزان حمایت از ترامپ نزد رای دهندگان احتمالی در آمریکا بالا برود یعنی گروهی که همچنان جزو دسته ای هستند که در نظرسنجی ها هنوز تصمیم گیری نکرده اند ممکن است در نهایت عملکرد او را به عنوان رئیس جمهور تایید کنند و به او رای بدهند. ترامپ از نظر مدیریت مسائل اقتصادی با اختلاف ۸ تا ۹ درصد از بایدن جلوتر است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه