روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر - شماره 3754

معاون بورس تهران:

فقط 132 شرکت بورسی دارای بازارگردان فعال هستند

 معاون شرکت بورس تهران با بیان اینکه از میان شرکتهای بورسی ۱۳۲ شرکت دارای بازارگردان فعال هستند، از انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در ۲۲ نماد خبر داد.
محمود گودرزی گفت: در ماه اخیر اوراق اختیار فروش تبعی به منظور حمایت از بازار در بورس اوراق بهادار تهران در ۲۲ نماد و با ارزش اعمال بیش از ۳,۶۰۰ میلیارد تومان منتشر شده است. وی افزود: سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید اوراق اختیار فروش تبعی و با نگهداری سهام پایه آن تا سررسید اوراق، سهام خود را بیمه نموده و به بازدهی تضمین شده دست یابند. همچنین اشخاصی که تمایل به خرید اوراق اختیار فروش تبعی دارند حتماً باید شرایط و محدودیت‌های خرید اوراق تبعی را که در اطلاعیه عرضه اوراق و پیام‌های ناظر مربوطه ذکر شده، رعایت کنند. وی اظهار کرد: قیمت فروش اوراق اختیار فروش تبعی نیز به شکلی تعیین می‌شود که با خرید سهام پایه و اختیار فروش تبعی آن در یک روز، بازدهی تضمین شده ای توسط عرضه‌کننده برای خریداران محقق گردد. معاون بورس تهران در پاسخ به این سوال که آیا بازارگردانی فعال در راستای صیانت از حقوق سهامداران صورت می گیرد، گفت: در راستای آئین نامه حفظ و صیانت از حقوق سهامداران در بازار سرمایه و الزام به بازارگردانی توسط کلیه ناشران بورسی، از همه ناشران تقاضا شد نسبت به شروع عملیات بازارگردانی موثر و فعال در اسرع وقت اقدام کنند. به همین منظور طی اطلاعیه ای به صورت مشخص، پارامترهای بازارگردانی به اطلاع ناشران و سهامداران رسانده می شود تا فعالیت های بازار گردانی به صورت رسمی از ۱۰ مهر ماه آغاز شود. در واقع بورس تهران با ابزارهای بازار گردانی و اختیار فروش تبعی که نوعی بیمه سهام است، قصد دارد نقدشوندگی بازار را ارتقا و بهبود دهد. این مقام مسئول گفت: هم اکنون ۱۳۲ شرکت از میان شرکت های بورسی دارای بازارگردان فعال می باشند. لیکن آنچه که در شرایط موجود حائز اهمیت می باشد موثر بودن فرایند بازارگردانی است. با توجه به مصوبه ی شورای عالی بورس، ناشرین و سهامداران آنها ملزم به اجرای عملیات بازار گردانی مطابق با پارامترهای مدنظر بورس تهران شده اند.

وزیر راه و شهرسازی:
گرانی مسکن ربطی به وزارت‌ راه و شهرسازی ندارد
 وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: گرانی مسکن ربطی به وزارت خانه ندارد اگر کسی چنین حرفی می‌زند اطلاعاتی از بازار و اقتصاد ندارد، گرانی مسکن محصول شرایط، اتفاق‌ها و تلاطمی است که در بازار رخ می‌دهد.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت بورس مسکن و اینکه راه‌اندازی این بورس چه کمکی به سامان‌دهی این بازار خواهد داشت، گفت: عرضه زمین در بورس به طور رسمی، از بورس بازی زمین به صورت غیرکارشناسی و ناپایدار جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهیم از فضای غیرقابل اعتمادی که در حال حاضر مطرح می‌شود، فاصله بگیریم و مردم محیطی را پیدا کنند که بتوانند با اطمینان خاطر در آن سرمایه‌گذاری کنند، باید شرایط آن را فراهم کنیم، بنابراین  ما از طریق بورس کالا با همکاری سازمان بورس «بورس مسکن» را راه‌اندازی کردیم.  وی ادامه داد: برای شروع یک زمین را عرضه کردیم و یکی از بانک‌ها هم تا جایی که من اطلاع دارم اولین ملک خودش را عرضه کرده است. اسلامی افزود: گام دیگری که در حال برداشتنش هستیم، توجه به ماده ۱۴ قانون سامان‌دهی زمین و مسکن است؛ طبق این ماده قانون‌گذار به ما اجازه داده است «صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان» ایجاد کنیم.  وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این صندوق‌ها را از طریق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی فعال می‌کنیم تا کسانی که دوست دارند، در ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کنند. وی تشریح کرد: در این طرح، زمین خودمان را با نقشه، پروانه ساخت و سازنده معتبر وارد این صندوق می‌کنیم و سهامش به مردم عرضه می‌شود. اولویت بهره‌برداری از خانه‌هایی که در این زمین‌ها هستند و نوعاً مرغوبند، با صاحبان سهام خواهد بود؛ یعنی اگر افراد مایل باشند، به متراژی که طبق فرمول سرمایه‌گذاری، پول ریخته‌اند واحد می‌گیرند اما اگر مایل نباشند، می‌توانند صبر کنند تا واحده‌ها فروخته شود، آن‌وقت سود خودشان را بگیرند. اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که با همه این تدابیر این روزها قیمت مسکن افزایش یافته و ما شاهد گرانی در این بازار هستیم، وزارت راه چه تدبیری خواهد اندیشید، گفت: گرانی مسکن ربطی به وزارت‌خانه و عرضه و تقاضا ندارد. اگر کسی چنین حرفی می‌زند، اطلاعاتی از بازار و اقتصاد ندارد، گرانی مسکن محصول شرایط، اتفاق‌ها و تلاطمی است که در بازار رخ می‌دهد و با کاهش ارزش پول ملی در ارتباط است.  

سقف وام قرض‌الحسنه 30 میلیون تومان شد
 سقف وام قرض‌الحسنه بانک‌ها طی بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی از ۲۰ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، براساس تبصره یک ماده ۳۵ «دستورالعمل اجرایی تأسیس و فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه و نظارت بر آن» بانک مرکزی می‌تواند با توجه به تورم در مبلغ موضوع این ماده تجدیدنظر کند. با استناد به این تبصره، کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی در هفدهمین جلسه خود مقرر کرد که سقف وام قرض‌الحسنه بانک‌های قرض‌الحسنه از دویست میلیون ریال به سیصد میلیون ریال افزایش یابد. این تصمیم طی بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران ابلاغ شده است.

سخنگوی گمرک اعلام کرد:
رجیستر تلفن همراه مسافری صرفا در مبادی ورودی و حضوری
 سخنگوی گمرک: از 12 مهر ماه رجیستر تلفن همراه مسافری صرفا در مبادی ورودی و حضوری خواهد بود، مسافران مدارک خرید را به همراه داشته باشند.
سیدروح اله لطیفی، سخنگوی گمرک، اظهار داشت: بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بند 1-الف  مصوبه شماره 32051/99در 27 مرداد ماه  و در راستای جلوگیری از سواستفاده از اطلاعات مسافرین ورودی برای رجیستری گوشی تلفن همراه ،اظهار و ثبت تلفن همراه مسافرین،  صرفا در محل مبادی ورودی کشور و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورودبه کشور انجام شود .
وی افزود: برابر مندرجات متن مصوبه مذکور، پس ازدوازدهم مهر ماه ،  هرگونه ثبت غیر حضوری تلفن همراه مسافری وبعد از خروج از گمرکات اجرایی مبادی ورودی ، توسط مسافرین ممانعت به عمل می‌آید. دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک تصریح کرد: از 12 مهر ماه کارشناسان گمرک در گیت های ورودی مبادی مربوطه حاضر خواهند شد و به ارائه خدمات و انجام تشریفات گمرکی براساس این مصوبه با رعایت کامل مقررات خواهند پرداخت. وی در پایان گفت: مسافرین اسناد و مدارک خرید تلفن را با خود به همراه داشته باشند تا در صورت عدم وجود شناسه ارزش در سامانه ارزش گمرک همکاران ما  نسبت به پذیرش ارزش کالا و ادامه تشریفات گمرکی اقدام  کنند تا پس از آن  دفتر تعیین ارزش گمرک، تصمیمات لازم را اخذ کند.

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو:
قیمت خودرو کاهش می‌یابد
 نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران اظهار داشت: بدلیل تقاضای کاذب تنها 20 درصد خریداران مصرف‌کننده واقعی هستند، مابقی خودرو را در خانه‌های خود نگهداری تا مجددا در زمان گرانی آن را معامله کنند. همین امر موجب شده تا تقاضای کاذب در بازار به وجود بیاید که خود بیشترین دلیل گرانی نیز محسوب می‌شود.
نعمت‌الله کاشانی‌نسب در مورد آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: در حال حاضر بازر در رکود به سر می‌برد و معالمه‌ای انجام نمی‌شود، با این حال قیمت‌ها اندکی افزایش داشته است. البته نه خریداری است و نه فروشنده‌ای؛ چون قیمت‌ها به گونه‌ای است که همه به انتظار کاهش قیمت‌ دست نگه داشته‌اند. وی ادامه داد: بازار خودرو به کل راکد است و خرید و فروش انجام نمی‌شود. از همین روی پیش بینی ما این است که قیمت‌ها به این منوال نماند چون غیر واقعی و کاذب است. کاشانی‌نسب تصریح کرد: دو شرکت عمده خودروساز تولیدات خود را نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش داده‌اند اما بدلیل تقاضای کاذب تنها 20 درصد خریداران مصرف‌کننده واقعی هستند، مابقی خودرو را در خانه‌های خود نگهداری تا مجددا در زمان گرانی آن را معامله کنند. همین امر موجب شده تا تقاضای کاذب در بازار به وجود بیاید که خود بیشترین دلیل گرانی نیز محسوب می‌شود. کاشانی‌نسب با انتقاد از تاثیر فضای مجازی برای قیمت‌های غیرواقعی اظهار داشت: قرار بر آن بود که سایت‌ها درج قیمت نداشته باشند اما بسیاری از سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها را درج می‌کنند و بر این آشفته بازار دامن می‌زنند. در واقع با  اشتراک‌گذاری قیمت‌های عجیب و غریب بازار را ملتهب می‌کنند و مردم با توجه به این قیمت‌ها گمان می‌کنند قیمت خودرو بسیار گران شده است. نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که تولیدات نسبت به سال گذشته افزایش داشته که 60 درصد تولید برای ایفای تعهدات و 40 درصد برای فروش فوری مربوط می‌شود. بنابراین با تداوم این رویه، قیمت‌ها به این شکل نمی‌ماند و کاهش قیمت را پیش‌ رو خواهیم داشت البته در مورد درصد کاهش نمی‌توان اظهار نظر کرد چون به تولید بستگی دارد که در صورت افزایش، تب و تاب مردم و تقاضای غیرواقعی کاهش پیدا می‌کند. کاشانی‌نسب اضافه کرد: البته امکان تدوام این قیمت‌ها وجود ندارد، در حال حاضر ارزانترین خودرو پراید است اما بدلیل قیمت‌های کاذب متقاضی ندارد و بنوعی معاملات قفل شده است

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه