روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر - شماره 3753

اعتماد به رزم حسینی با رای بالا

ریسک طلایی برای وزیر پییشنهادی صمت

 علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس می‌رود تا بتواند رای اعتماد نمایندگان بگیرد. مدیریت ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم بیشترین تغییر را در میان وزارتخانه‌ها داشته است؛ برخی از مدیران کنار رفتند و برخی کنار گذاشته شدند؛ از بازداشت معاون، چند مدیر و کارمند این وزاتخانه در سال ۹۷ گرفته تا عزل‌ونصب‌های چندین‌باره وزیر.
از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون وزارتخانه صمت، دو وزیر و دو سرپرست را در راس خود دیده است. حالا در ماه‌های پایانی دولت، باز هم این وزارتخانه بدون وزیر مانده است. چندین گزینه برای نشستن بر روی صندلی وزیر صمت مطرح بود، اما در نهایت قرعه به‌نام علیرضا رزم حسینی افتاد و حسن روحانی او را به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد. اما سوال این است که رزم‌حسینی کیست و چه‌کسانی تلاش می‌کنند او سکان وزاتخانه را به‌دست بگیرد؟ در میان حامیان او می‌توان به رد ۳ حلقه رسید: حلقه خراسانی‌ها، حلقه کرمانی‌ها و حلقه حامیان لاریجانی در مجلس. رزم‌حسینی گرچه برای نظامی‌ها شناخته‌شده است، اما در حوزه صنعت چهره آشنایی نیست. او قائم مقام فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان به فرماندهی قاسم سلیمانی و جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در دوران جنگ بوده است. شاید نزدیک‌ترین سابقه اجرایی او به وزارت صمت را بتوان در فعالیت‌های بازرگانی او پیدا کرد. او مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان بوده است. در وزارت صمت دولت‌های حسن روحانی، محمدرضا نعمت‌زاده تنها کسی بود که تا پایان یک‌دوره ۴ ساله دولت وزیر باقی ماند. حسن روحانی بی‌اعتنا به‌تمامی اما و اگر‌های عملکرد و سلامت اداری نعمت‌زاده با او تا پایان دولت ادامه داد، اما نعمت‌زاده دیگر کسی نبود که در دولت دوازدهم هم شانس ماندن در کابینه را داشته باشد. گشایش پرونده قضایی شبنم نعمت زاده دختر وزیردر پرونده احتکار دارو، نقش داماد او در پرونده فساد ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی و شبهه‌های درباره خود نعمت‌زاده در پتروشیمی‌ دیگر اقبالی برای حضور دوباره نعمت‌زاده در دولت نگذاشت.
محمد شریعتمداری بعد از نعمت زاده در دولت دوازدهم به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت به مجلس معرفی شد، اما او فقط تا ۲۹ مرداد ۹۶ در این پست ماند و به وزارت کار رفت و رضا رحمانی که قائم مقام او روی صندلی وزارت صمت نشست؛ صندلی‌ای که البته ۷ ماه بیشتر به او وفا نکرد و در ۲۲ اردیبهشت امسال زمانی‌که در یک روز معمولی در یک جلسه عادی و روزانه‌اش حضور داشت، از سوی حسن روحانی کنار گذاشته شد. در حالی‌که بسیاری معتقد بودند دلیل این برکناری بازار آشفته خودرو و عدم توانایی وزیر در کنترل قیمت خودرو است، اما روایت خود رحمانی حکایت از عامل دیگری داشت. رحمانی در نامه خود به روحانی نوشته بود، واعظی با او تماس گرفته و تهدید کرده اگر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس رای نیاورد، رحمانی برکنار خواهد شد. محمود واعظی از وزیر وقت صمت خواسته بود در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری‌زبان برای این طرح رای بگیرید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه