گزارش
امیر حسین سجادی - خبرنگار پارلمانی - عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری جایگاه نماینده را مطابق با جایگاه وزیر میداند، می گوید: طبیعتا نماینده برای انجام امورات و وظیفه نمایندگیاش نیاز به خودرو دارد کما اینکه هر کدام از وزرا هم خودرویی را از طرف وزارتخانه در اختیار میگیرند و استفاده میکنند و تعداد، مدل، نوع و هزینهای که برای خودرو و رانندگان یا کسانی که در کنار وزیر هستند صورت میگیرد، قابل توجه است. همچنان که در دفاتر و ستاد وزیر نیز حداقل 30 نفر از رییس حوزه دفتر تا دبیرخانه شاغل هستند. نماینده قزوین هم با بیان اینکه در دوره قبل نمایندهها شاسی بلند گرفتند، می گوید: ما از جیب خودمان ماشین می خریم و در طول ۴ سال این ماشین اسقاط میشود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده باید پرداخت شود..... این ادامه ماجرایی است که از چند روز پیش آغاز شد: * تحویل خودروی دنا پلاس اتومات در پی اعلام تحویل خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس شورای اسلامی به نمایندگان متقاضی از سوی روحالله ایزدخواه، کاربران شبکههای اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند.روحالله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس شورای اسلامی به نمایندگان متقاضی خبر داد و نوشت: «در ابتدای شروع مجلس شورای اسلامی فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت: ١. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در اینصورت، هزینه ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می شود. ٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در اینصورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون)، از هزینه های دفتری ماهانه حذف می شود. ٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود. بنده چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام وی ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم .قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.» اعلام این خبر موجب بروز واکنشهایی در شبکههای اجتماعی شد برخی کاربران به تفاوت قیمتی خودروی تحویلی به نمایندگان با خودروی دنا پلاس اتومات موجود در بازار اشاره و نسبت به آن انتقاداتی وارد میکردند. روحالله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز نامه خود به معاون اجرایی مجلس را منتشر کرد که در آن اعلام کرده بود: «علیرغم درخواست اولیه انصراف خود را از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات اعلام میدارم ضمنا در صورتی که هزینهای بابت این انصراف متوجه مجلس شورای اسلامی میشود پرداخت خواهم کرد.» * من ماشین شاسی بلند میخواهم از سوی دیگر دیروز نماینده قزوین با بیان اینکه در دوره قبل نمایندهها شاسی بلند گرفتند، تاکید کرد: ما از جیب خودمان ماشین می خریم و در طول ۴ سال این ماشین اسقاط میشود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده باید پرداخت شود. نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: من برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی شاسی بلند می خواهم، اگر این ماشین را بفروشم با ۴۰۰ میلیون تومان اضافه هم نمی شود شاسی بلند خرید. لطف الله سیاهکلی در پی واکنش برخی نمایندگان به طرح دریافت خودروی دنا پلاس به قیمت نصف بازار با اعلام این مطلب افزود: در دوره قبل نمایندهها شاسی بلند گرفتند، من برای رفتن به مناطق روستایی شاسی بلند میخواهم. وی با اشاره به واکنشها به این خبر گفت: دولت به جای اینکه نمایندگان را در مقابل هجمه افکار عمومی قرار دهد، باید دفترکار ، ماشین و نیروی انسانی بیشتری در اختیار نمایندگان بگذارد.سیاهکلی با انتقاد به چنین طرح هایی افزود: واگذاری این امورات به شکل هزینهای به نمایندگان غلط است.نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نماینده می بایست هزینه های نیروی انسانی، دفتر و رفت و آمد را از جیب بپردازد و کار مردم را هم انجام دهد. سیاهکلی اضافه کرد: اجاره چند دفتر، پرداخت حقوق پرسنل و رفت و آمد به همه نقاط نمایندگی بسیار پر هزینه است در حالیکه استانداران و فرمانداران همه این امکانات را در اختیار دارند؛ چرا باید شأن یک نماینده از یک بخشدار کمتر باشد و به او این امکانات را ندهند.نماینده منتخب اصولگرایان خاطر نشان کرد: اینکه یک نماینده باید هزینههای این موارد را شخصاً بپردازد و در مقابل مورد هجمه رسانه و افکار عمومی هم باشد، حکایت خوردن همزمان چماق و پیاز است. سیاهکلی گفت: ما از جیب خودمان ماشین می خریم و در طول ۴ سال این ماشین اسقاط میشود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده باید پرداخت شود.وی با گلایه از اینکه نوع خودروهای تحویلی نسبت به دوره های قبل تغییر کرده، تصریح کرد: من الان برای رفتن به مناطق روستایی در جاده های کوهستانی باید شاسی بلند در اختیار داشته باشم در حالی که در دوره گذشته ماشین های شاسی بلند به نمایندگان داده شد و اکنون هم این ماشین را اگر بفروشم با ۴۰۰ میلیون اضافه نمی توانم شاسی بلند بخرم. این نماینده مجلس یاد آور شد: چند مدت پیش در منطقه «چغور» ماشینم خراب شد و مجبور شدم با تویوتا یکی از مدیران برگردم؛ این درست است که نماینده مردم پیاده باشد و سطح زندگی مالیاش اندازه یک بخشدار منطقه نباشد. وی بدون اشاره به سایر هزینه های پرداختی به نمایندگان، در خصوص جذب نیرو برای دفاتر نمایندگی هم اظهار کرد: امکان جذب نیروی اداری به شیوه جذب بین ۳ تا ۵ نفر فراهم است، ولی برخی نهادهای دولتی نیروهای خود را به شکل «مامور به خدمت» به دفاتر نمایندگی معرفی نمی کنند و همه موارد یعنی تحمیل هزینه اضافه به نمایندگان که باید از جیب شان برای خدمت به مردم پرداخت شود. این نماینده مجلس در واکنش به اختلاف قیمت خودرو و اینکه چرا این امکان برای سایر مردم فراهم نیست، خاطرنشان کرد: اینکه نماینده باید هم پول ماشین را بدهد و هم سوار ماشین خود شود تا به مردم خدمت کند و هم باید توضیح دهد که چرا ماشین خریده؛ جای سوال دارد. اگر این ماشین ها حتی با ۵۰ میلیون تومان در اختیار نمایندگان قرار میگرفت باز هم نماینده متضرر میشد چرا که باید همه هزینه ها شامل بنزین، هزینه تعمیر و نگهداری و افت ماشین را نماینده بپردازد و بعد از ۴ سال نیز ماشین اسقاط شود، در حالی که دولت باید همه امکانات لازم شامل ساختمان، ماشین و پرسنل را در اختیار نماینده قرار دهد. وی خطاب به مردم هم گفت: در اینجا باید مردم مدافع نمایندگان باشند و بگویند این نماینده سرش کلاه رفته چرا باید هم پول بدهد و هم فحش بخورد و هم ماشین اش بعد از ۴ سال مستهلک شود.نماینده اصولگرا در پاسخ به این پرسش که اقساط خودرو دریافتی به چه شکل است نیز گفت: تنها ۲ دو روز است که خودرو را تحویل گرفتهام و به محض مشخص شدن مبلغ اقساط آن را اطلاع رسانی میکنم. * کمتر از وزیر نیستیم یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که بهتر بود به جای خودروی دنا پلاس اتومات که به برخی نمایندگان متقاضی تحویل شده، خودروی معمولیتری به آنها داده میشد و مالکیت آن نیز در اختیار مجلس شورای اسلامی بود. حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به تحویل خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان به صورت اقساط اظهار کرد: من خودم در دوره نهم، دهم و یازدهم خودرو نگرفتم و تقاضای خودرو هم نکردم بلکه از خودروی شخصیام که یک ال 90 مدل سال 90 بود استفاده میکنم و در رفت و آمد از به شهرستان نیز از یک خودروی اسنپی مشخص استفاده میکنم. وی ادامه داد: به نظر من تحویل خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان متقاضی مناسب نبود؛ باید خودروی معمولیتری به نمایندگان داده میشد؛ نوع خودرو نباید به گونهای باشد که هزینه بالایی داشته باشد؛ البته باید پاسخگوی میزان رفت و آمدها در جادهها هم باشد. بهتر بود مالکیتاش با مجلس شورای اسلامی باشد؛ مثل وزیری که چندین خودرو در دفترش دارد و متعلق به بیتالمال است بهتر بود این خودرو هم متعلق به بیتالمال بود و روزی که فرد دیگر نماینده نیست آن را تحویل میداد. نماینده مردم شاهینشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه مجلس چه نوع خودرویی برای نمایندگان تهیه کند قابل تامل است؛ باید خودرویی مطابق با شئونات باشد و به نحوی حداقل کارهای نماینده انجام شود. از سوی دیگر اگر کسی یکی دو دوره نماینده شد نباید حتما این را حق بداند که هر بار خودرو بگیرد. در خصوص خانه هم همین طور است؛ نمایندگانی که در تهران خانه و امکان اسکان در حد شئونات دارند نباید این را حق بدانند که حتما هزینه منزل نیز دریافت کنند؛ کسانی هم هستند که در دورههای قبلی خودرو گرفتند و میتوانند از آن هنوز استفاده کنند؛ کما اینکه برخی همکاران همینطور هستند و شاید خیلی نیاز نباشد مجددا خودرو دریافت کنند که در این صورت تعداد خودروها پایین میآید. این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتاش با بیان اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری جایگاه نماینده را مطابق با جایگاه وزیر میداند، اضافه کرد: طبیعتا نماینده برای انجام امورات و وظیفه نمایندگیاش نیاز به خودرو دارد کما اینکه هر کدام از وزرا هم خودرویی را از طرف وزارتخانه در اختیار میگیرند و استفاده میکنند و تعداد، مدل، نوع و هزینهای که برای خودرو و رانندگان یا کسانی که در کنار وزیر هستند صورت میگیرد، قابل توجه است. همچنان که در دفاتر و ستاد وزیر نیز حداقل 30 نفر از رییس حوزه دفتر تا دبیرخانه شاغل هستند. عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر میرسد استفاده وزرا از امکانات بیش از حد نیازشان است و در آنجا در میزان استفاده از بیتالمال اسراف میشود از سویی نماینده هم برای انجام اموراتاش حداقلهایی را نیاز دارد و مجلس شورای اسلامی هم باید راهکارهایی داشته باشد. البته شاید در ذهن مردم نمایندگان به جهت ارتباط مردمی که دارند باید امکانات کمتری از وزرا در اختیار بگیرند به هرحال نمایندگان نمیتوانند با مردم ارتباط نداشته باشند و جواب تلفن مردم را ندهند در حالی که وزرا این حریم را به راحتی برای خود قائلند و حتی به تلفن نمایندگان هم جواب نمیدهند. این نوع نگرشی در جامعه است که هر کسی که جواب تلفن ندهد و در دسترس نباشد، آن را نشانه جایگاه بالاتر و کلاس آن فرد میدانند، اما در مورد نمایندگان این طور نیست. * ۱۱۰ میلیارد تومانی تا مالکیت مجلس از سوی دیگرامیرآبادیفراهای ضمن تشریح چرایی اعطای خودرو دنا پلاس به نمایندگان مجلس گفت:همه نمایندگان اقدام به دریافت خودروهای مجلس نکردهاند و نمایندگانی که خودروی شخصی داشتند از دریافت این خودروها امتناع کردند. احمد امیرآبادیفراهانی ضمن تشریح چرایی اعطای خودرو دناپلاس به نمایندگان مجلس که موجب برداشتهای مختلف و غالباً نادرست شده است، گفت:این موضوع واقعاً آنطور که از سوی در فضای مجازی مطرح میشود نیست؛ انتظار داریم دوستان با آگاهی کامل اظهار نظر کنند. وی افزود: پس از اتمام یک دوره از مجلس و بازگشایی دور دیگر و به دلیل اینکه مجلس خودرو ندارد ما ۲۹۰ الی ۳۰۰ خودرو برای مجلس تهیه کردیم. * خریداری خودرو به نام مجلس عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ادوار گذشته خودروی خریداری شده ازسوی مجلس به صورت اقساطی به نمایندگان داده میشد، اما این دوره به دلیل اینکه مشکلات خودرویی در کشور وجود داشته و قیمت خودرو از کارخانه تا بازار متفاوت است لذا هیئت رییسه مجلس تصمیم گرفت که خودروی تهیه شده را به نام مجلس خریداری کند. * خرید ۳۰۰ خودرو به نام قوه مقننه وی افزود: در دوره دهم مجلس خودروی مجلس به نمایندگان داده شد تا نمایندگان از این خودرو برای حضور در جلسات و سرکشی به حوزههای انتخابیه استفاده کنند، اما این دوره از مجلس به دلیل تفاوت قیمت کارخانه تا بازار، ایران خودرو اعلام کرد ما نمیتوانیم خودرو را به نمایندگان به فروش برسانیم لذا مجلس تصمیم گرفت تا ۳۰۰ خودرو به نام قوه مقننه خریداری کند. خودروی دناپلاس با هزینه و مالکیت مجلس خریداری شده است این نماینده مجلس ضمن تاکید مجددا بر این نکته که خودروی دناپلاس با هزینه و مالکیت مجلس خریداری شده است، بیان داشت: ایران خودرو در ارائه خودرو به مجلس تنها دو مدل خودرو داشت که یکی از خودروها پژو پارس (دنده اتومات) بود و دیگری دنا پلاس، که تعدادی از نمایندگان خودرو دنا پلاس و تعدادی دیگر خودروی پژو پارس (دنده اتومات) را انتخاب کردند. امیر آبادی فراهانی بیان داشت: مجددا تاکید میکنم که مجلس این خودروها را به نام خود خریداری کرده و نمایندگان هم از این خودروها استفاده خواهند کرد و راننده هم ندارند. امیر آبادی فراهانی تصریح کرد: ما محاسبه کردیم که اگر مجلس برای نمایندگان راننده به خدمت بگیرد و پول بنزین خودرو و سایر موارد را متقبل شود هر ماه ۱۲ میلیون تومان(هر نماینده) یعنی در طول دوره نمایندگی ۱۶۷ میلیارد تومان(مجموع نمایندگان) خواهد بود اما با تصمیمی که گرفتیم این رقم ماهیانه به ۵ میلیون تومان کاهش یافت به عبارتی ۱۱۰میلیاردتومان در طول دوره صرفهجویی برای بیتالمال خواهد شد.