روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ سه شنبه ۱ مهر - شماره 3748

کاهش بیشتر پالایش جهانی نفت در راه است

 پالایشگاه‌های جهانی نفت که ماه‌ها تقاضای ضعیف و سطح بالای ذخایر را پشت سر گذاشته اند، به دلیل ضعیف ماندن تقاضا تحت تاثیر تداوم شیوع ویروس کرونا تولید سوخت را در پاییز کاهش می دهند.
پالایشگاهها تولیدشان را در بهار که قرنطینه وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، سفرها را محدود کرد، حداکثر ۳۵ درصد کاهش دادند. با کاهش محدودیتهای قرنطینه، پالایشگاهها تولیدشان را تا اواخر اوت به تدریج افزایش دادند اما در کشورهای مصرف کننده بزرگ سوخت نظیر آمریکا پالایشگاهها طی چند هفته گذشته در واکنش به افزایش سطح ذخایر و فقدان تقاضای پایدار و در واکنش به بلایای طبیعی، نرخ تولیدشان را کاهش داده اند.
کاهش ظرفیت پالایش بیش از همه در چین قابل توجه بوده است. این کشور که دومین مصرف کننده بزرگ سوخت در جهان است، پس از شیوع ویروس کرونا بهبود تقاضای جهانی برای نفت را هدایت کرد اما پالایشگاههای چینی سوخت صادر کردند و این صادرات به دلیل تاثیر ویروس روی تقاضا برای سوخت در سایر کشورهای آسیایی ضعیف بوده است.
تحلیلگران پیش بینی کردند پالایشگاههای آسیایی در سپتامبر تولیدشان را کاهش می دهند از جمله پتروچاینا که پیش بینی می شود تولیدش را در سپتامبر نسبت به ماه پیش پنج تا ۱۰ درصد کاهش دهد.
سطح ذخایر سوختهایی نظیر دیزل، سوخت جت و نفت کوره که معمولا در آستانه زمستان روند رو به افزایش می گذارد، امسال رشد چشمگیری داشته اند و دورنمای حاشیه سود ضعیف پالایش در ماههای پیش رو را تقویت کرده اند.
طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقاضا برای سوخت ۱۳ درصد کاهش سالانه داشته است. پاییز زمانی است که معمولا مصرف نفت کوره و دیزل افزایش پیدا می کند اما با وجود بیش از ۱۷۹ میلیون بشکه ای که در مخازن وجود دارد، پالایشگاهها تمایلی برای ادامه فعالیت واحدهایشان ندارند.
آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را برای دومین بار کاهش داد و پیش بینی کرد مصرف جهانی نفت و سوختهای مایع در کل سال ۲۰۲۰ به ۹۱.۷ میلیون بشکه در روز می رسد که ۸.۴ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح مصرف ۱۰۰.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ است.
پالایشگاههای آمریکایی همچنان ۲۰ درصد سوخت کمتری نسبت به زمان پیش از شیوع پاندمی تولید می کنند. پالایشگاههای چینی، هند، ژاپنی و کره جنوبی هم نرخ استفاده از ظرفیتشان را از ژوییه و اوت کاهش داده اند.
بر اساس گزارش رویترز، تولید سوخت آسیا ممکن است در طول فصل تعمیراتی که بین سپتامبر تا نوامبر است، کاهش بیشتری پیدا کند و تاسیسات متعددی در سراسر جهان تعطیل شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت مطرح کرد
استفاده حداکثری از توان دانشگاه ها
 برای افزایش تولید نفت و گاز
 مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: استفاده حداکثری از توان علمی دانشگاه ها برای افزایش تولید و ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز مورد توجه قرار گرفت.
مسعود کرباسیان در مراسم امضای ۱۳ قرارداد پژوهشی و افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی با دانشگاه‌ها با بیان اینکه ارزش کل قراردادهای واگذار شده از سوی شرکت نفت به دانشگاه‌ها بالغ بر ۱۰۰۸ میلیارد تومان و ۵۰ میلیون یورو است، اظهار کرد: امروز ۱۳ قرارداد با ۱۳ دانشگاه کشور در زمینه افزایش ضریب بازیافت امضا خواهد شد.
وی افزود: از این تعداد دانشگاه پنج دانشگاه خلیج فارس علم و صنعت صنعتی اصفهان فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز جدیدا به جمع دانشگاه‌های همکار با صنعت نفت اضافه شده‌اند و باید گفت کل دانشگاه‌های نفتی کشور به عنوان همکار به ما کمک می‌کنند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه پروژه همکاری با دانشگاه‌ها از سال ۱۳۹۴ شروع شد و همان سال حدود ۹ میدان نفتی به هشت دانشگاه برای مطالعه واگذار شد، اظهار کرد: در چارچوب آنها راه‌کارهای علمی و عملی برای افزایش بازیافت و در نتیجه محور بودن دنبال شد و همچنین برای چالش‌های تولید راهکارهای فناورانه ارائه شد.
کرباسیان تصریح کرد: ایجاد رابطه هدفمند و بلندمدت با دانشگاه‌ها جهت استفاده حداکثری از مراکز دانشگاهی مدنظر بوده و این عملکرد فوق ادامه پیدا کرده که امروز شاهد امضای ۱۳ قرارداد هستیم.
وی با بیان اینکه برای ۹ قراردادی که طی ماه گذشته با دانشگاه‌ها امضا شد ۲۹۳ میلیارد تومان و ۱۴ میلیون یورو سرمایه به مدت ۱۰ سال در نظر گرفته شده است، گفت: ۳۶ درصد کل ذخایر نفتی کشور را شامل می‌شود و در حال حاضر ۲۰ درصد نیز پیشرفت دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، ۲۱۷ نفر در این ۹ طرح مشغول به کار هستند و تاکنون ضریب با بازیافت در برخی میادین به نتا یجی رسیده است.
کرباسیان با بیان اینکه درا ین پروژه‌ها ایجاد ارتباط بین دانشگاه های داخل و خارج از کشور نیز مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: کلیه آزمایشگاه‌های نفتی دانشگاه‌های طرف قرارداد تجهیز شدند بانک اطلاعاتی برای مخازن ایجاد شده و شبکه‌های نوآورانه و فناورانه درداخل کشور برای تبادل اندیشه ایجاد شده است.
وی مجموع مبلغ قرارداد افزایش ضریب بازیافت برای ۱۳ میدان نفتی و گازی را ۷۱۵ میلیارد تومان و ۳۶ میلیون یورو به مدت ۱۰ سال عنوان و اظهار کرد: این میادین ۱۴ درصد حجم ذخایر نفتی و ۴۷ درصد ذخایر گازی کشور را در برمی‌گیرند.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، مجموعا بیش از ۵۰ درصد ذخایر نفتی و ۴۷ درصد ذخایر گازی کشور جهت افزایش ضریب بازیافت با دانشگاه‌ها قرارداد دارند.

مدیر جنرال الکتریک برآورد کرد
تولید 3.5گیگاوات برق در عراق با مهار ۴۰ درصد مشعل سوزی
 یک مدیر شرکت جنرال الکتریک گفت عراق که در زمینه مشعل سوزی در جهان در رتبه دوم قرار دارد، می تواند با گرفتن ۴۰ درصد از گازهایی که در حال حاضر میادین نفتی در حال سوختن هستند، بیش از ۳.۵ گیگاوات برق تولید کند.
جو آنیس، مدیرعامل منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا در شرکت «جنرال الکتریک گاز پاور» در یک کنفرانس مجازی گفت: در عراق اگر ۳۰ تا ۴۰ درصدی از گازی که در حال حاضر در میادین نفتی می سوزد را جمع آوری کنیم، می توانیم بیش از ۳.۵ گیگاوات برق تولید کنیم.
طبق گزارش بانک جهانی، عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز در سال ۲۰۱۹ سوزاند که بیشترین میزان مشعل سوزی در جهان پس از روسیه بود. مشعل سوزی کشورها را از مزایای اقتصادی مربوط به گازی که به همراه نفت استخراج می شود، محروم می کند.
عراق برای تامین نیازهای داخلی از ایران گاز و برق وارد می کند اما برای کاهش وابستگی به واردات انرژی ایران، تحت فشار شدید آمریکا قرار دارد. این کشور در حال حاضر از معافیت از تحریمهای آمریکا برای واردات گاز و برق ایران برخوردار است اما آمریکا اعلام کرده که این معافیتها موقتی هستند.
فاتح بیرول، مدیرعامل آژانس بین المللی انرژی هم در این کنفرانس گفت: عراق باید اصلاحاتی را پیاده کند تا سرمایه گذاریهای مورد نیاز برای استفاده از منابع گازی خود را جذب کند. عراق منابع گاز طبیعی عظیمی دارد و این منابع گاز طبیعی می توانند به تامین برق کل عراق کمک کنند و کمک کنند بسیاری از صنایع این کشور شکوفا شوند که در رشد اقتصادی عراق بسیار موثر خواهد بود.
اما عراق با مشکلات عدیده ای برای افزایش تولید برق روبروست. گاز در حال حاضر به همراه نفت استخراج می شود که هدف سهمیه تولید اوپک پلاس قرار دارد. عراق برای پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ماههای تابستان که کمبود برق با افزایش دمای هوا تشدید می شود، به سختی تلاش کرده است.
به گفته محمود حنفی، نایب رییس بخش انتقال نیرو در شرکت زیمنس انرژی، عراق که در حال حاضر حدود ۱۸ گیگاوات برق تولید می کند، به حدود ۳۰ گیگاوات برق در سال ۲۰۲۰ نیاز دارد. زیمنس در سال ۲۰۱۸ تفاهم نامه ای را با وزارت برق امضا و نقشه ای را برای افزودن ۱۱ گیگاوات ظرفیت تولید برق در مدت چهار سال تشریح کرد.
بر اساس گزارش پلاتس، هری استپانیان، کارشناس مستقل آب و برق می گوید تقاضا برای برق در عراق سالانه ۹ درصد رشد دارد و مستلزم افزودن ۱.۵ گیگاوات ظرفیت تولید برق در سال است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه