اقتصاد آب
کلیم نجاتیان- از مولفههای مهمی که برای بهبود و ارتقای حکمرانی آب در کلیه کشورهای جهان میتواند به کار گرفته شود، استفاده از سازوکارهای اقتصادی و بازارمحور است. مانند اعطای انواع یارانههای هدفدار، اخذ مالیات و عوارض و قیمتگذاری و ایجاد یا تقویت سازوکارهای بازار رقابتی. تجربه نشان داده است که استفاده صحیح از این تدابیر میتواند تاثیرات قابل توجهی در تغییر و اصلاح رفتارهای کنشگران در مسیر تحقق هدفهای برنامهای داشته باشد. در اين گروه از سیاستها، به تقويت ساز و كارهاي غيردستوري و سلسله مراتبي - که خلاء آن در نظام حکمرانی آب کشورهای مختلف کارایی آن را به شدت تنزل داده است-وزن و اهميت بيشتري داده ميشود. اندیشکده موضوع سیاست های اقتصادی آب راباتوجه به رویکر جامع براساس ملاحظات زیرپیگیری می کند:
در کشورهای در حال توسعه، توجه به تعرفهها و تعیین هزینههای آب اهمیت زیادی دارد. این موضوع در بسیاری از موارد به عنوان یک منبع درآمد محسوب میشود. از این منبع درآمد میتوان برای تامین هزینههای ناشی از پروژهها استفاده کرد.
در کنار این میتوان با استفاده از این مفهوم باعث پیشرفت و توسعه کشور شد. تصور کنید که با دسترسی به منابع آب، صنایع کشاورزی تا چه اندازه پیشرفت میکند و این موضوع در نهایت به توسعه در زمینههای مختلف منجر میشود. علاوه بر صنایع کشاورزی، منابع آب در مواردی مثل پتروشیمی و فولاد هم نقش مهمی دارند.
اقتصاد آب به مسئولان یک کشور کمک میکند تا منابع آب با سطح کیفی بالا در اختیار افراد قرار بدهند. با توجه به این میتوان از بروز مشکلات مربوط به سلامتی و بیماریهای ناشی از آب آلوده جلوگیری کرد.
هرجامعه ای به منظور پاسخگوئی به نياز افراد خويش برای تنظيم و ايجاد هماهنگی ميان توليد و مصرف بايد ابزار هايي را به کار گيرد. دراقتصاد بازار اين ماموريت ( هماهنگی بين توليد و مصرف ) به عهده شاخص بهره وری قرار گرفته است.
اصل قيمت گذاری آب در وهله اول تشويق و راهنمايی مصرف كنندگان به صرفه جویی و در وهله دوم پوشش دادن به هزينه های توليد، تصفيه، انتقال و در نهايت توزيع می گردد. قانون موجود دركشور ما، شركت های آب و فاضلاب شهری و روستایی را بنگاه هاي اقتصادی غيردولتی تعريف شده است. اين شركت ها وظيفه دشوار و سنگين آبرسانی گسترش و بهسازی و ترميم شبکه های آب و فاضلاب را به عهده دارند و بايستی رابطه منطقی بين درآمدها و هزينه ها برقرار نمايند. از جمله سياست های مورد نياز براي رسيدن به اهدافی همچون تخصيص كارائی منابع جامعه، توزيع عادلانه سهم هزينه پايداری درآمدهاي مناسب به منظور مديريت كارایی شركت ها و… می توان از سياست پذيرش قيمت گذاری بر مبناء هزينه نهايي نام برد كه درآن كليه قيمت هاي مورد عمل در شركت ها در هزينه نهايی خدمات منعکس شده است .
كارایی، عدالت، تامين درآمد، ثبات درآمدخالص، حفاظت آب و…. اهدافی است كه با توجه به سياست قيمت گذاری دنبال می شود. از بعد اقتصادی برای آب علاوه بر قيمتی كه به عنوان قيمت تمام شده آن منظور مي شود، مي بايست ارزش ريالی را به نام ارزش ذاتی آب به قيمت تمام شده آب اضافه نمود تا آبی كه تعرفه روی آن بسته می شود شامل قيمت تمام شده و ارزش ذاتی باشد.
تجربه نشان داده است در مناطقی كه مردم در اجراي طرح ها مشاركت ندارند، در بهره برداری از طرح های آب و فاضلاب حساسيت نشان نمی دهند و ناچار بايستی سال به سال سرمايه گذاری دولت در اين زمينه كاهش يافته و از طرفی سهم منابع غير دولتی افزايش داده شود.
اجرای طرح ضربتی
پایش و ارتقای امنیت
در حریم منطقه یک تهران
مانور ضربتی پایش و بررسی تهدیدهای حریم در نواحی شمالی شهرداری منطقه یک تهران با هدف ارتقای امنیت حریم شهری، اجرا شد.
بنا براعلام روابط عمومی شهرداری منطقه یک، احسان صفایی خیراتیان معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه یک گفت: طرح مانور ضربتی پایش حریم منطقه با حضور گسترده نیروهای عملیاتی و پشتیبانی در نواحی ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۹ و ۱۰ منطقه یک به دستور هادی حق بین شهردار منطقه یک برگزار شد.
او افزود: نقاط هدف شامل مکانهای متروکه، کمرفتوآمد و کوهستانی، اتاقکها، خودروهای رهاشده و ... بود که امکان بروز فعالیتهای غیرقانونی در آنها وجود داشت
صفایی همکاری میانبخشی در اجرای طرح را نقش محوری در موفقیت این مانور دانست و گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای حریم بان، شهربان و نماینده شهربان منطقه یک با استفاده از ۲۱ خودرو در کنار نیروهای معاونت خدمات شهری و محیط زیست، با هماهنگی حراست منطقه و همکاری اداره ساماندهی و مشاغل، پایگاه بسیج موحد دانش، یگان حفاظت شهرداری منطقه یک، شهرداران نواحی و ... مشارکت فعال در این مانور داشتند و نقاط کور و آسیبپذیر حریم منطقه را مورد پایش قرار دادند.
معاون شهردار منطقه یک اعلام کرد که گشتزنیها بهصورت مستمر ادامه خواهد داشت تا از بروز تخلفات و ناامنی در حریم منطقه جلوگیری شود.