صالحی امیری:
صنایع دستی باید به جریان زندگی برگردد
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، گفت: در شرایط بحرانی، لازم است با راهکارهایی نظیر صندوق حمایت، مسئولیت اجتماعی و تسهیلات ویژه، از بروز اختلال در زنجیره تولید و فروش صنایعدستی جلوگیری و شرایطی فراهم شود که صنایعدستی به روند طبیعی خود در تولید، توزیع و بازار بازگردد.
سیدرضا صالحیامیری با اشاره به برگزاری نشستهای فشرده با فعالان حوزه صنایع دستی برای طراحی سازوکارهای عبور از بحران اظهار داشت: ما دو نوع حمایت داریم؛ یکی در شرایط عادی مانند تسهیلات بانکی، آموزش و سایر خدمات معمول و دیگری در شرایط اضطراری که نیازمند اقدامات خاص و مطالعه میدانی دقیق برای جلوگیری از اختلال در صنعت صنایعدستی است.
وی افزود: در سطح ملی، سازمانهایی مانند صندوق حمایت از صنایعدستی میتوانند نقشآفرینی مؤثری داشته باشند. در روزهای اخیر نیز در نشستی با تشکلهای حوزه درباره تشکیل این صندوق گفتوگو شد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی یکی دیگر از روشهای حمایت را بهرهگیری از ظرفیت مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: سازگاری با وضعیت جدید میتواند از طریق مسئولیت اجتماعی و سایر راهکارهایی که در جلسه بررسی شد، شکل بگیرد.
وی با تأکید بر ضرورت بازگشت صنایعدستی به روند طبیعی خود در تولید، توزیع و بازار تصریح کرد: اگر زنجیره تولید صنایعدستی دچار اخلال شود، جمعیت زیادی بیکار میشوند و شرایط اقتصادی دشواری را تجربه خواهند کرد.
صالحیامیری ادامه داد: در این جلسه پیشنهاد شد کارگروههای تخصصی تشکیل شوند تا سازوکارهای عبور از بحران را بررسی کنند. همچنین درباره چند موضوع از جمله صندوق، مسئولیت اجتماعی و موارد دیگر تبادل نظر شد، اما آنچه حتماً باید تحقق یابد، بازگشت جریان زندگی به وضعیت طبیعی در صنایعدستی است.
وی با اشاره به تأثیر شرایط بحرانی بر گردشگری گفت: وقتی گردشگری دچار وقفه و رکود میشود، بازار صنایعدستی نیز کمرمق میشود. این دو حوزه کاملاً بههم پیوستهاند.
صالحیامیری به برگزاری نشستهای پیدرپی در این زمینه اشاره کرد و افزود: در روزهای اخیر سه نشست مهم با فعالان هتلداری، اقامتگاههای بومگردی و صنایعدستی برگزار کردیم تا راهکارهای عبور از بحران را بررسی کنیم.
وی همچنین از تصویب بستههای حمایتی جدید در دولت خبر داد و گفت: یکی از مهمترین مباحث، موضوع تسهیلات است که خوشبختانه در دولت به تصویب رسیده است. این تسهیلات شامل حمایت از روستاها و کارگاههای کوچک است و در روزهای آینده در سبد حمایتی قرار خواهد گرفت.
یک سال جلوتر از اکران؛
بلیتهای «اودیسه» نولان به سرعت فروخته شد
یک سال پیش از اکران فیلم در سینماها، بلیتهای آیمکس «اودیسه» بلافاصله به فروش رفتند و گاه قیمت بلیت به بالای ۲۰۰ دلار رسید.
به گزارش ورلد آف ریل، خیلیها نشان دادند که وارد بازی کریستوفر نولان شدند و میخواهند «اودیسه» را دقیقاً همانطور که کارگردان آن دوست دارد، در فرمت آیمکس ۷۰ میلیمتری تماشا کنند حتی اگر این به معنای خرید بلیت یک سال جلوتر از زمان اکران فیلم باشد.
اقدام بیسابقه یونیورسال در ارائه بلیت برای نمایشهای ویژه آیمکس ۷۰ میلیمتری «اودیسه»، دقیقاً یک سال قبل از اولین نمایش آن در ۱۷ جولای ۲۰۲۶، باعث شد که در عرض چند دقیقه تمام بلیتهای افتتاحیه فیلم در سراسر آمریکا به فروش برسد. برخی از کاربران رسانههای اجتماعی با خوشحالی رسید بلیتهای خود را منتشر کردند، در حالی که بسیاری دیگر به دلیل کندی و توقف وبسایتهای سینماها، موفق به خرید نشدند.
به گفته یک منبع آگاه، کمتر از ۲۴ ساعت پس از عرضه بلیتها، ۹۵ درصد از صندلیهای موجود فروخته شدند و بخش عمدهای از این فروش در همان ساعت اول عرضه آنها در بازار رخ داد.
یونیورسال با این حرکت چشمگیر و به دلیل زیر پا گذاشتن سنتهای این صنعت، سر و صدای زیادی به پا کرده و توجه رسانهها را به خود جلب کرده است. تاکنون پیش فروش بلیتهای فیلمهای جدید در نهایت چند ماه قبل از اکران انجام شده است اما فیلم «اودیسه» نه تنها هنوز زمان رسمی پخش ندارد، بلکه هنوز در میانه کار فیلمبرداری خود است و مت دیمون، تام هالند و زندیا، بازیگران فیلم هفته پیش در حال فیلمبرداری صحنههایی در اسکاتلند دیده شدند.
این تقاضای بالا نشان دهنده موفقیت نولان در گیشه سینماهاست که تا پیش از این هم با فیلمهای پرفروش تابستانی مانند سهگانه «شوالیه تاریکی»، «تلقین» و فیلم برنده اسکارش «اوپنهایمر» به یکی از موفقترین کارگردانان از نظر تجاری بدل شده است. در عین حال ماجرا عمیقتر از این است و نشان دهنده این که برای سینماروها فقط دیدن فیلمهای نولان مهم نیست بلکه برایشان اهمیت دارد این کار را همان طوری انجام دهند که نولان میخواهد.
نولان مدتهاست که از آیمکس و فیلمبرداری روی فیلم دفاع کرده و استدلالش هم این است که تصاویر روی فیلم واضحتر هستند و تماشای آنها بر پردههای عریضتر سالنهای درجه یک، تجربهای خاص را رقم میزند. نولان برای «اودیسه»، تمامی فیلم را با دوربینهای آیمکس فیلمبرداری میکند تا به این ترتیب اولین فیلم بلند استودیویی را به این روش تولید کند. فروش سریع بلیتها، استقبال قابل توجه مصرفکنندگان از فرمت آیمکس ۷۰ میلیمتری را نشان میدهد که تا یک دهه پیش، فقط برای سینمادوستان حرفهای قابل تشخیص بود.
تحلیلگران رسانه، فروش یک سال جلوتر بلیت را جسورانه خواندند اما تاکید کردند که فقط کسی در جایگاه نولان میتواند این کار را انجام دهد، چون او برای خودش یک برند است و اگر فیلمسازان دیگر این کار را میکردند، مردم مسخره میکردند.
یک تحلیلگر دیگر هم چنین تصمیمی برای بلیتفروشی را عاملی برای توجه اولیه به فیلم میداند و میگوید این کار به فیلم کمک میکند تا مانند یک رویداد به نظر برسد.
اما روشهای جدید عواقب جدیدی هم داشت و موجب شد تا بازاری از دلالان بلیت ایجاد شود که به دنبال کسب درآمد از زمانهای نمایش محدود آخر هفته افتتاحیه بودند. حراج آنلاین بلیتهای «اودیسه» ظرف چند ساعت پس از شروع فروش اولیه موجب شد تا گاهی قیمتها تا ۲۰۰ دلار نیز افزایش یابد و حتی در مواردی بلیت نمایش یکشنبه شب سینمارک در دالاس با قیمتی ۴ برابر ارزش اسمی آن فروخته شد و برای یک مجموعه ۴تایی بلیت در سینما ایامسی نیویورک شروع پیشنهاد قیمت از ۱۰۰۰ دلار بود.
با این حال هر چند شاید بلیتهای آخر هفته افتتاحیه «اودیسه» تقریباً تمام شده باشد، اما فیلم نولان چند روز پس از افتتاحیه همچنان در سالنهای آیمکس نمایش داده خواهد شد.