روزنامه کائنات
4

جامعه

1404 دوشنبه 5 خرداد - شماره 4837

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران:

خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند

 مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: گواهی معاینه فنی خودروهای مشمول از دوطریق مکانیزه توسط دوربین های سطح شهر و فیزیکی توسط پلیس کنترل می شود و خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد روزانه تنها به واسطه نداشتن گواهی معاینه فنی مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.
سید محمد مهدی میرزایی قمی در توضیح لزوم انجام معاینه فنی و استفاده از همه ظرفیت های قانونی جهت الزام خودروها به دریافت گواهی معاینه فنی گفت: انجام معاینه فنی قدمتی در حدود نیم قرن در کشور ایران دارد و از سال ۱۳۷۹ با راه اندازی نخستین مرکز معاینه فنی به صورت مکانیزه در کشور در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران با استفاده از تجهیزات انجام می شود.
وی با بیان اینکه خدمات معاینه فنی از دو رکن و مرتبه دارای کارائی و اهمیت است، افزود: رکن نخست آن مربوط به کنترل حاکمیتی بوده که در بسیاری از کشورها توسط دولت های ملی یا محلی به منظور اطمینان از انطباق با مقررات حاکم بر ایمنی و انتشار گازهای آلاینده برای خودروها اعمال می شود.خودرو با یک استاندارد مشخص تولید می شود و در چرخه تردد نیز بایستی با رعایت شرایط تعریف شده از منظر ایمنی و آلایندگی مطابق با شرایط استاندارد اولیه تولید اجازه تردد داشته باشد. انجام دوره ای معاینه فنی خودروها در قانون نیز به همین منظور پیش بینی شده است.
میرزایی قمی با تاکید به اینکه مراکز معاینه فنی بخش های آزمایشگاهی قابل اعتمادی بوده که شهروندان می توانند از وضعیت سلامت فنی خودروی خود مطلع شوند اظهارکرد: مضاف بر الزامات قانونی یک رکن هم مربوط به شهروندان و مسئولیت اجتماعی ایشان در قبال حفظ سلامت خود و سایر شهروندان است.انجام معاینه فنی و نگهداشت صحیح خودرو در قالب نحوه مشارکت شهروندان در حفظ سلامت شهر و شهروندان بدون تردید می تواند افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش تصادفات و آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی با اشاره به اینکه معاینه فنی دارای ضوابط و چهارچوب های قانونی در بحث فرایند اجرا و نحوه نظارت می باشد، بیان کرد: معاینه فنی یکی از ضابطه مند ترین خدمات در کشور است که تمام ارکان آن از اجرا تا نحوه نظارت و برخورد با تخلفات مراکز دارای قانون و ضابطه می باشد.
وی در خصوص نحوه نظارت بر صدور معاینه فنی در کشور  توضیح داد: در ضوابط و قوانین به صراحت تکالیف دستگاه ها در بحث نظارت مشخص است . براساس آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو مصوب سال ۱۳۹۳ هیات وزیران مسئولیت هدایت و نظارت و کنترل فعالیت مراکز معاینه فنی بر عهده ستادهای معاینه فنی خودرو است که این ستادها در حال حاضر از سه رکن شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است. ضمن اینکه کارگروه استانی معاینه فنی وزارت کشور نیز بر عملکرد ستادهای معاینه فنی نظارت عالیه و مضاعف دارند.
میرزایی قمی با اشاره بدین موضوع که ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تنها در خصوص مراکز مستقر در شهر تهران دارای مسئولیت و پاسخگویی است گفت: بخشی از مراکز معاینه فنی شهر تهران متعلق به شهرداری تهران بوده و توسط خود ستاد معاینه فنی راهبری می گردد. در سایر مراکز معاینه فنی که تحت مالکیت و راهبری بخشی خصوصی می باشد نیز نظارت ستاد معاینه فنی در این مراکز در قالب استقرار ناظر مقیم که از طرف ستاد می باشد، صورت می گیرد. همچنین کلیه مراکز علاوه بر نظارت فیزیکی توسط دوربین های نظارتی نیز رصد و پایش می گردند. ضمن اینکه در سال گذشته کلیه خطوط معاینه فنی مراکز شهرداری تهران نوسازی شده و بحث نظارت و کنترل بر صحت رویه انجام آزمون های معاینه فنی به صورت نرم افزاری ارتقا یافته است. خوشبختانه این اقدامات باعث شده صحت عملکرد مراکز معاینه فنی شهر تهران به واسطه حساسیت های ویژه مدیریت شهری در کشور شاخص و متفاوت باشد و کلیه دستگاه های نظارتی بر این موضوع صحه بگذارند.
براساس گزارش سایت شهر، وی در خصوص کنترل و نحوه پایش معاینه فنی وسایل نقلیه تصریح کرد: گواهی معاینه فنی خودروهای مشمول  از دوطریق مکانیزه توسط دوربین های سطح شهر و فیزیکی توسط پلیس کنترل می شود و خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد روزانه تنها به واسطه نداشتن گواهی معاینه فنی مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جریمه می شوند. گفتنی است علاوه بر موارد ذکر شده طبق قانون یکی از مدارک مورد نیاز در هنگام معامله ارائه گواهی معاینه فنی معتبر است که از این درگاه نیز معاینه فنی کنترل می شود.

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد؛
روند بازسازی شهر از سرعت فرسودگی عقب افتاده است
 رئیس شورای شهر تهران گفت: در مسئله بافت فرسوده از همه شهرها جلوتر هستیم؛ اما نباید خوشحال باشیم؛ ما می‌سازیم اما بافت فرسوده هم در حال رشد است. بازسازی ما از سرعت فرسودگی عقب افتاده است.
نرجس سلیمانی در جلسه دیروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: از بهمن سال گذشته هنوز منتظر افتتاح ساختمان بلدیه هستیم؛ دو سال طول کشید ساخته شود؛ اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. در طول مدیریت آقای زاکانی هوای غیرپاک، درآمد ناپایدار و وضعیت بافت فرسوده، عدم مدیریت نظافت و نگهداشت شهر و پسماند و حمل و نقل عمومی دستاورد قابل توجهی رخ نداده است. نسبت به وعده استفاده از مردم و نخبگان شهری کاری انجام نشد. ادعای وعده‌های خود در خصوص تحول حمل و نقل عمومی به نتیجه‌ای نرسید. آقای زاکانی هیچ توضیح قانع کننده‌ای درباره عدم تحقق قراردادهای مور د ادعای خودشان در حوزه حمل و نقل عمومی با کشور چین نداده است. در حوزه مالی برداشت‌ چند ده هزار میلیاردی دارایی، رشد ۷ برابری کمیت بودجه و ... رخ داده است. با این وضعیت آقای زاکانی چطور می‌خواهد کارنامه خود را ارائه دهد؛ اگر هنرنمایی او در حوزه تبلیغ نبود، ارائه‌ای وجود نداشت.
در ادامه مهدی چمران در خصوص وضعیت ساختمان بلدیه گفت: مکان ساختمان بلدیه پارکینگ شده بود؛ به آقای قالیباف پیشنهاد داده شد که همان ساختمان بلدیه ساخته شود چرا که در دستور داشتیم میدان امام یا توپخانه سابق را احیا کنیم. قرار بود یک نمای کاذب مقابل ساختمان بلدیه ساخته شود؛ اما در نهایت به نتیجه رسیدیم همان ساختمان بلدیه قدیم را بسازیم. در دوره‌ای که من در شورا نبودم تصویب شد نمای دوره پهلوی ساخته شود اما وقتی دوباره برگشتم قرار شد معماری ساختمان را با همان نمای اولیه بسازیم. این نما روحیه خوبی به میدان داده که اصلاحیه‌های دیگر می‌تواند شرایط آن را بهبود ببخشد.
وی با اشاره به وضعیت بافت فرسوده تهران بیان کرد: بافت فرسوده مشکل کل کشور ماست؛ هر سال باید ۱۰ درصد از بافت فرسوده را احیا کنیم. در تهران سالانه ۱۲ درصد بافت فرسوده را احیا می‌کنیم. عوارض را در بافت فرسوده صفر گرفتیم و حتی تخلفات بافت فرسوده را بخشیدیم. امروز بیشترین میزان صدور پروانه در بافت فرسوده در منطقه ۱۵ رخ داده است. ما از همه شهرها جلوتر هستیم اما نباید خوشحال باشیم؛ ما می‌سازیم اما بافت فرسوده هم در حال رشد است. بازسازی ما از سرعت فرسودگی عقب افتاده است.
رئیس شورای شهر اضافه کرد: پیشنهاد داده‌ایم به جای این‌که بیاییم چند ساختمان را تجمیع کنیم، بلوک سازی کنیم و یک بلوک را احیا کنیم. در این صورت هم تاسیسات شهری درست می‌شود، هم فضای سبز ایجاد می‌شود و هم کوچه‌ها و خیابان‌ها را ساماندهی می‌شوند.  
وی همچنین در خصوص مجوز تلویزیون اینترنتی روزنامه همشهری عنوان کرد: در مورد تلویزیون اینترنتی با من تماس گرفتند؛ ما ۶ ماهه مجوز نگرفتیم، بلکه مجوز دائمی گرفته‌ایم. مسئول این کار در هیات دولت هم تماس گرفت و اعلام کرد به این روزنامه مجوز دائمی داده‌ایم. البته توضیح دقیق تر درباره این مسئله را خود مدیران روزنامه همشهری می‌دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت:
تحت تأثیر فشار بیرونی و فضاسازی قرار نمی‌گیریم
 معاون درمان وزارت بهداشت با تأکید بر علمی بودن فرآیندهای تصمیم‌گیری در حوزه صلاحیت حرفه‌ای، اعلام کرد که تاکنون کمیسیون ملی صلاحیت حرفه‌ای تشکیل نشده و هیچ موضوعی در خصوص فعالیت پزشکان عمومی در حوزه پوست در دستور کار این کمیسیون نبوده است.
دکتر سید سجاد رضوی گفت: کمیسیون ملی صلاحیت حرفه‌ای، نهادی تخصصی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که تصمیم‌گیری‌های آن صرفاً بر اساس سرفصل‌های آموزشی مصوب و شواهد علمی انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در هر برهه ای، از نظرات انجمن ها و اعضای بوردها استفاده می شود و نهایتا در کمیسیون ملی صلاحیت حرفه‌ای مطرح می شود.
رضوی با اشاره به برخی دغدغه‌ها در حوزه پوست، خاطرنشان کرد: این کمیسیون هنوز تشکیل جلسه نداده و طبیعتاً هیچ تصمیمی هم اتخاذ نشده است. هر موضوعی که به کمیسیون ارجاع شود، در مسیر قانونی و علمی بررسی خواهد شد و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، رضوی در پایان تصریح کرد: ما تحت تأثیر هیچ‌گونه فضاسازی یا فشار بیرونی قرار نمی‌گیریم و نظرات کارشناسی صرفاً در چارچوب معیارهای آموزشی و تخصصی ارائه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه