روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 سه‌شنبه 9 ارديبهشت - شماره 4818

بهروز افخمی:

ساترا کار سختی پیش‌رو دارد


 بهروز افخمی درباره موضوع تنظیم‌گری و نقش ساترا اظهار کرد: موضوع تنظیم‌گری هر روز در حال تغییر است و پیچیده‌تر می‌شود؛ با وجود شیوه‌هایی که نظارت را دور می‌زنند، ساترا کار بسیار سختی پیش‌رو دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، عزت‌اله ضرغامی- عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، محمد حاجی میرزایی- مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، لطف‌اله سیاهکلی- از رؤسای پیشین ساترا، سعید مقیسه- رئیس سابق ساترا، بهروز افخمی- کارگردان و جمعی از مسئولان مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس با حضور جواد رمضان‌نژاد معاون سازمان صدا و سیما و رئیس ساترا از نمایشگاه دائمی ساترا بازدید کردند.
در حاشیه این بازدید سیاهکلی از رؤسای پیشین ساترا درخصوص روند تنظیم‌گری در ساترا گفت: پیشرفت‌های خوبی از نظر فناوری حاصل شده و در باب پایش و رصد اتفاقات خوبی افتاده است؛ همچنین به نظر می‌رسد که امکان رسیدن به یک اشراف کامل به‌زودی امکان‌پذیر خواهد بود. تصور می‌کنم ساترا باید گام‌هایی را به منظور تخصص در حوزه مقررات نویسی بردارد و خودش برای آموزش این کار پیشگام شود.
در بخشی دیگر از این بازدید بهروز افخمی بیان کرد: موضوع تنظیم‌گری هر روز در حال تغییر است و پیچیده‌تر می‌شود؛ با وجود شیوه‌هایی که نظارت را دور می‌زنند ساترا کار بسیار سختی پیش‌رو دارد.
* پیام تسلیت و ابراز همدردی ساترا و مجمع «رصتا» برای حادثه هرمزگان
ساترا و مجمع «رصتا» به مناسبت حادثه بندر رجایی‌شهر پیام تسلیت منتشر کردند. در این پیام آمده است: «با نهایت تأسف و تأثر، حادثه ناگوار انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس و جان‌باختن و مجروحیت جمعی از هم‌وطنان عزیزمان موجب اندوه عمیق مدیران رسانه‌های صوت و تصویر کشور عزیزمان ایران شد. سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و مجمع «رصتا» ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار این حادثه دردناک، مصیبت وارده را به مردم شریف ایران، به‌ویژه اهالی عزیز استان هرمزگان تسلیت عرض می‌کنند و از درگاه خداوند متعال برای جان‌باختگان رحمت واسعه، برای بازماندگان صبر و بردباری و برای مجروحان عزیز، شفای عاجل و کامل مسئلت دارند. ما در این لحظات سخت، در کنار خانواده‌های داغدار و مردم بزرگوار استان هرمزگان هستیم و از خداوند مهربان آرامش دل‌های اندوهگین و بهبودی مجروحان این سانحه تلخ را خواستاریم.»

آغاز انتشار سریالی با بازی صابر ابر و هانیه توسلی
 انتشار سریال «کنکل» با بازی صابر ابر و هانیه توسلی از پنج‌شنبه ـ ۱۱ اردیبهشت‌ ماه ـ در شبکه نمایش خانگی آغاز می‌شود.
به گزارش روابط عمومی پلتفرم پخش‌کننده، اولین قسمت از سریال«کنکل» به نویسندگی و کارگردانی رامتین لوافی و تهیه‌کنندگی محمد مسعود، پنجشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه به صورت هفتگی از شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود.
رامتین لوافی پیش از این کارگردانی آثاری همچون «برلین ۷-» و «هت تریک» را برعهده داشته است. «کنکل» یک سریال درام پلیسی ۱۵ قسمتی است که در خلاصه داستان آن آمده: دزدی مواد اولیه گران‌قیمت در کارخانه تکرار می‌شود، اما برای حفظ آبرو به بیرون کارخانه درز نمی‌کند، تا اینکه بالاخره پای پلیس به ماجرا باز می‌شود. شایعات در اطراف یکی از کارگران شدت می‌گیرد و بازداشت آن کارگر آغازگر ماجراهای دیگری است؛ اتفاقاتی که فراتر از انتظار ماست.
صابر ابر، هانیه توسلی، مهدی پاکدل، پدرام شریفی، ستاره پسیانی، حسین امیدی، محمد صدیقی مهر، مرجان اتفاقیان، محمدرضا صولتی، فرید قبادی و فرزین محدث، بهرام ابراهیمی، مائده طهماسبی بازیگران سریال «کنکل» هستند.
عوامل اصلی این سریال عبارتند از: نویسنده و کارگردان: رامتین لوافی، مدیر فیلمبرداری: ابراهیم جعفری، تدوین: عماد خدابخش و مجید طارمی، طراح صحنه: سیامک احصایی، طراح لباس: نازنین خزاعی، طراح گریم: احسان روناسی، آهنگساز: بامداد افشار، صداگذار: آرش قاسمی، صدابردار: نیما مختاری و محمد مختاری، مدیر تولید: وحید مرادی، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار کارگردان: حامد مختاری، منشی صحنه: محمد گل‌فشان، عکاس: مسعود اشتری و باران انوری، فیلمبردار: فرید علی‌اکبری، طراح لوگو: عسل خواجه‌وند، طراح پوستر: روح الله مختاری و تهیه‌کننده: محمد مسعود.
پلتفرم «استارنت» منتشرکننده این سریال است و اعلام کرده که با ارائه فیلم‌ها و سریال‌های روز به صورت رایگان، قصد دارد تجربه‌ای متفاوت از تماشای محتوا را در اختیار کاربران قرار دهد.

چشم امید حراجی ساتبیز به نقاشی کمیاب
 یک نقاشی کمیاب از اوایل دوران هنری «ژان میشل باسکیا» قرار است با برآورد ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلاری در حراج معاصر ساتبیز در نیویورک عرضه شود.
در ماه مه امسال، یک نقاشی اوایل دوران فعالیت «ژان-میشل باسکیا»‌ که به تازگی دوباره کشف شده، قرار است در حراج عصرگاهی هنر معاصر ساتبیز در نیویورک با برآورد قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار عرضه شود. این اثر بی‌عنوان از سال ۱۹۸۱ میلادی به مدت ۳۶ سال در معرض دید عموم نبوده است. این نقاشی در سال ۱۹۸۹ میلادی خریداری شد و از آن زمان تاکنون در همان مجموعه خصوصی باقی مانده بود.
«باسکیا» این نقاشی را زمانی که ۲۰ساله بود، خلق کرده است. این تابلو به عرض ۱.۵ متر است که شور و شتاب لحظه اوج گرفتنش را به تصویر می‌کشد: پیکری اسطوره‌ای و پرهیاهو که با مداد روغنی روی کاغذ خط‌خطی شده است. مجموعه‌دارها دقیقاً همین دوره ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۳ را دوره استاندارد طلایی می‌دانند، چراکه ۹ مورد از ۱۰ اثر گران‌قیمت باسکیا که در حراجی به فروش رسیده است، آثاری هستند که در همین سال‌ها توسط او خلق شده‌اند. حراجی «ساتبیز» امیدوار است که حتی در بازاری که روند نزولی دارد، یک نقاشی عالی «باسکیا» همچنان فروش خوبی داشته باشد.
فروش‌های ماه «مه» در زمانی برگزار می‌شود که بازار آثار هنری سطح بالا با تردید مواجه شده است. فروش جهانی آثار هنری در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۱۲ درصد کاهش یافته است. دوران طلایی مجموعه‌های «مکلو» و «پل آلن» به سر آمده است. اما ساتبیز امیدوار است که آنچه اکنون در اختیار دارد، آثاری که دهه‌ها در معرض فروش نبوده‌اند و در برخی موارد، هرگز به بازار عرضه نشده‌اند، بتوانند شرایط را تغییر دهند.
«گرگوار بیو» (Grégoire Billault) رئیس بخش هنر معاصر ساتبیز، به «آرت‌نیوز» گفت: «چون حجم آثار کمتر شده، باید زیرک‌تر عمل کرد و چیزهایی را آورد که واقعاً همه را هیجان‌زده کند تا توجه مردم را جلب کند؛ چون این روزها توجه مردم بسیار به اخبار معطوف است.»
ساتبیز معتقد است که دقیقاً همین کار را انجام داده است. آثار معاصر این فصل، با تکیه بر سه مجموعه خصوصی بسیار معتبر و محفوظ، ارائه می‌شوند: 12 اثر از اموال «باربارا گلدستون»، بیش از ۴۰ قطعه از بنیاد «روی لیختنشتاین» و گروه «ایم اسپاتسیو»(Im Spazio) گردآوری‌شده توسط «دانیلا لوکزامبورگ».
«بیو» گفت: «این‌ها آثاری هستند که هرگز دیده نشده‌اند و برای بازار کاملا جدید محسوب می‌شوند.»
از دیگر آثار برجسته به «مفهوم فضایی» اثر «لوسیو فونتانا» متعلق به سال ۱۹۶۳، با برآورد ۱۲ تا ۱۸ میلیون دلار، «ریگر» (Rigger) اثر ترکیبی رابرت راشنبرگ متعلق به سال ۱۹۶۱ میلادی با برآورد ۸ تا ۱۲ میلیون دلار، «آدلانتِه»(Adelante) اثر «فرانک استلا» متعلق به سال ۱۹۶۴ میلادی با برآورد ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار و (That Was Then This Is Now) اثر «ادوارد روشا» متعلق به سال ۱۹۸۹ میلادی با برآورد ۷ تا ۱۰ میلیون دلار می‌توان اشاره کرد.
موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو (SFMOMA) همچنین دو اثر دیگر را به رویداد حراج مدرن ساتبیز سپرده است: «دسته گل شقایق‌» (Le Bouquet d’anémones) اثر «آنری ماتیس» که یک نقاشی رنگ روغن است که انتظار می‌رود بین ۱ تا ۱.۵ میلیون دلار فروش برود و «چهار نقطه بزرگ» (Four Big Dots) اثر «الکساندر کالدر» که ارزش آن بین ۶ تا ۸ میلیون دلار برآورد شده است.
حراجی ساتبیز همچنین در حراج عصرگاهی مدرن که برای ۱۳ مه برنامه‌ریزی شده، قرار است «مرد نشسته» (Homme assis) اثر « پابلو پیکاسو» متعلق به سال ۱۹۶۹ میلادی را به مزایده بگذارد. پیکاسو این نقاشی را در دهه پایانی فعالیت خود خلق کرد و ارزش آن بین ۱۲ تا ۱۸ میلیون دلار تخمین زده شده است.
علاوه بر این «برگ‌های یک گیاه» (Leaves of a Plant) اثر «جورجیا اوکیف» که در سال ۱۹۴۲ میلادی یعنی سه سال پس از سفر هنرمند به هاوایی خلق شده و نزدیک به نیم قرن در یک مجموعه خصوصی نگهداری شده است با برآورد ۸ تا ۱۲ میلیون دلار عرضه خواهد شد.
در مجموع، ساتبیز انتظار دارد که در جریان حراج عصرگاهی مدرن و معاصر بین ۳۸۲.۹ میلیون تا ۵۲۵.۲ میلیون دلار فروش داشته باشد که اندکی بالاتر از فروش سال گذشته در ماه مه (۳۶۵ میلیون تا ۴۹۰.۵ میلیون دلار) است.
حراج‌های عصرگاهی معاصر انتظار می‌رود بین ۱۴۲.۶ میلیون تا ۲۰۶.۵ میلیون دلار فروش داشته باشند، که نسبت به نوامبر گذشته ۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
حراج عصرگاهی مدرن به تنهایی برآوردی بین ۲۴۰.۳ میلیون تا ۳۱۸.۷ میلیون دلار دارد که تقریباً سه برابر برآوردهای گذشته (۹۲.۳ میلیون تا ۱۳۵ میلیون دلار) است.
با این حال، حجم کلی فروش کاهش یافته است.
نمایشگاه‌های حراج‌های مدرن و معاصر ساتبیز از دوم مه افتتاح می‌شوند و تا پانزدهم مه ادامه دارند. حراج‌های عصرگاهی از سیزدهم مه آغاز خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه