سیاست
معاون برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: در اختیار قرار دادن تحلیلهای جدید از بازارهای جهانی به جامعه تجاری کشور و بهروز شدن دانش تجار از بازارهای کشورها، از مهمترین دستاورهای موسسه در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ خواهد بود. حضور در بازارهای جهانی، یکی از مولفههای کلیدی توسعه اقتصادی هر کشوری به شمار میرود. نمایشگاههای بینالمللی، به ویژه اکسپو که از آن به عنوان سومین رویداد مهم دنیا بعد از المپیک و جام جهانی فوتبال یاد میشود نیز دریچهای برای ورود به معادلات اقتصادی و تعاملات جهانی به شمار می رود. در این راستا نمایشگاه «ایران اکسپو» بزرگترین و مهمترین رویداد صادراتی ملی در جهت ارتباط با بازارهای بینالمللی در کشور ایران است که تاکنون ۶ دوره از نمایشگاه برگزار شده و هفتمین دوره آن از تاریخ ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با حضور ۱۱۰ کشور (شامل ۴۱ کشور آسیایی، ۲۱ کشور اروپایی، ۳۹ کشور آفریقایی، هشت کشور از قاره آمریکا و یک کشور از اقیانوسیه) ،برگزار می شود. موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به عنوان بازوی پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای تخستین بار در این نمایشگاه حضور می یابد. در این زمینه محمدجواد قربانی، معاون برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفتوگو با ایرنا افزود: یکی از سیاست های موسسه در سال جاری انجام تحقیقات و پژوهش های متناسب با نیاز دستگاه های سیاستگذار و فعالان اقتصادی است؛ یعنی تحقیقات موسسه باید به نحوی باشد که نتیجه اش را هم در حوزه سیاست گذاری بتوان دید و هم برای فعالان اقتصادی مفید واقع شود. وی گفت: موسسه به عنوان یکی از مهمترین و تنها نهاد تخصصی در کشور توانسته در بازارهای خارجی و تجارت بین الملل اقدامات مطالعاتی و پژوهشی انجام دهد و در کنار تحقیق و پژوهش، مشاوره، آموزش و نشر کتاب های مرتبط با بازارهای صادراتی را ارائه کند. در واقع مهمترین ماموریت موسسه در چندین دهه شناخت و مطالعه بازارهای خارجی و نظام تجارت بین الملل است. قربانی خاطرنشانکرد: در این راستا برپایی نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ بیشتر برای نشان دادن ظرفیت توانمندی های کشور برای حضور در بازارهای جهانی است و فرصتی است که موسسه بتواند در این نمایشگاه محصولات و خدمات خودش را برای نخستین بار به معرض نمایش عموم و فعالان اقتصادی قرار دهد چراکه مخاطبان اصلی موسسه دستگاه های سیاستگذار، فعالان و تجار بازرگانی کشور است. وی ادامهداد: از جمله اهداف موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ ، آشنایی فعالان و بازرگانان صنعتی کشور از خدمات و محصولات موسسه و مراکز تابعه، ایجاد فرصت مناسب برای تعامل مستقیم با صادرکنندگان کشور است که این امر سبب دسترسی پژوهشگران و کارشناسان موسسه به نیاز جامعه بازرگانی کشور برای حضور مستمر و پایدارتر در بازارهای جهانی می شود. معاون موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی اضافهکرد: شرکت در این نمایشگاه سبب راه اندازی و ایجاد شبکه ای تخصصی برای توسعه تعاملات موسسه با محققان، کارشناسان و صاحبنظران حوزه بازرگانی و تجارت خارجی خواهد شد چراکه تعامل آنان با موسسه سبب ارائه دیدگاه هایشان به سیاستگذاران می شود. وی گفت: همچنین سنجش میزان علاقه و نیاز فعالان اقتصادی به خدمات موسسه و فراهم آوردن فرصت های آموزشی ارزشمند برای فعالان اقتصادی با برگزاری نشست ها و کارگاه های مرتبط با شناخت بازار کشورها از دیگر اهداف موسسه در این نمایشگاه است. قربانی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی موسسه، انجام تحقیقات پشتیبان برای سیاستگذاران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و هیات دولت است و بخش دیگری از وظایف موسسه انجام مطالعات و تحلیل های کارشناسی در زمینه بازارهای جهانی و تجارت بین الملل است که توسط گروه های پژوهشی مستقر در موسسه انجام می شود. وی بیان داشت: همچنین اقدامات عملیاتی و اجرایی موسسه توسط مرکز آموزش بازرگانی انجام می شود که این مرکز با راه اندازی مدرسه صادرات زمینه ای را برای آشنایی تجار و فعالان اقتصادی برای حضور در بازارهای جهانی فراهم کرده است چراکه بازارهای جهانی بازارهای بسیار رقابتی هستند که داشتن دانش و آگاهی در این زمینه شرایط حضور موفقیت آمیز تجاردر بازار بین المللی را فراهم میکند. این مسئول موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی یادآور شد: از دیگر خدمات ارائه شده توسط موسسه در این نمایشگاه میتوان به چاپ و انتشار کتاب های تخصصی حوزه بازرگانی، صنعت، معدن، ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه تحلیل بازارهای خارجی، مستندسازی تجربیات مدیریتی شرکتهای تولیدی و صادراتی موفق و معرفی آنها در نشر بین الملل، انعقاد قرارداد کارگزاری نشر با مولفان و مترجمان معتبر کشور، برگزاری نشستهای تخصصی و رونمایی کتاب ها در سازمان ها و شرکت های بزرگ کشور و ... اشاره کرد. وی تصریحکرد: از مهمترین دستاورهای موسسه در این نمایشگاه معرفی محصولات جدید و در اختیار قرار دادن تحلیل های بهروز در مورد بازارهای جهانی به جامعه تجاری کشور، به روز شدن دانش تجار از بازارهای کشورهای لیبی، قطر، ترکیه و امارات متحده عربی، برگزاری نشست های تخصصی با هدف شناخت بازارهای صادراتی و نمایش توانمندی و ظرفیت های موسسه برای انجام مطالعات پشتیبان برای سیاستگذاران و بازرگانان کشور برای حضور در بازارهای جهانی است. قربانی تاکید کرد: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به عنوان مهمترین نهاد مطالعاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند با حضور در این قبیل نمایشگاه ها به آشنایی محققان و پژوهشگران موسسه با موانع جامعه و مشکلات تجار و بازرگانان برای حضور در بازارهای جهانی و تعامل با تجارت بین الملل بسیار کمک کند و با ارائه تحقیقات کاربردی تر و متناسب با نیاز جامعه و بازار اقدامات اساسیتر انجام دهد، چراکه هر چه مطالعات پژوهشگران موسسه به نیازهای بازار و مخاطبان نزدیک تر باشد، میتوانند توصیه های سیاستی مناسب تر و اثربخش تری را ارائه دهند.