سیاست
مجتمع بندری شهید رجایی که قلب تپنده تجارت کشور محسوب میشود، با تلاش دستگاهها و مسئولان مربوطه در کمتر ۲۴ ساعت به مدار فعالیت بازگشت تا خللی در امر صادرات و واردات کالا و حتی ترانزیت پیش نیاید. از ظهر روز شنبه ششم اردیبهشت که در پی وقوع انفجار در یکی از اسکلههای بندر شهید رجایی، آتشسوزی در بخشهایی از این بندر آغاز و سپس به بعضی از اسکلههای کانتینری و فلهبر کشیده شد، مدیران ارشد دو نهاد اصلی متولی فعالیت بندری شامل رئیسکل گمرک ایران و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی به همراه وزرای کشور و راه و شهرسازی در محل حادثه حاضر شدند و همه تلاش دستگاهها برای مهار آتش و از سرگیری فعالیت تخلیه و بارگیری کالا به بندر شهید رجایی بهکار بسته شد. در سایه این تلاشها بود که اصلیترین بندر ترانزیتی، کانتینری و بزرگترین مرکز تجارت کشور پس از یک وقفه کوتاه در فعالیتها، از صبح دیروز بار دیگر شاهد از سرگیری صادرات و واردات کالا و حتی ترانزیت خارجی بود بهطوری که فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، ساعت ۹ صبح روز یکشنبه اعلام کرد که هماکنون فعالیتهای مختلف بارگیری، تخلیه و... طبق روال گذشته در سایر زونها و بخشهای بندر شهید رجایی بندرعباس در حال انجام است. شهید رجایی، بزرگترین بندر تجاری ایران بندر شهید رجایی با ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا مهمترین بندر ایران و دومین بندر بزرگ منطقه است که بهعنوان دروازه صادرات و واردات و تنظیمکننده نبض اقتصاد کشور و محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب شناخته میشود. منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.