ضرورت تحول آموزشی
نصرت عبداللهی- آموزش و پرورش نهادی است که پرورش آینده یک کشور درون آن شکل می گیرد و دانش آموزان که آینده ساز جامعه هستند در آن تعلیم و تربیت می یابند و مسلما اگر مشکلات و کاستی های آن رفع نشود،این مشکلات به سایر دستگاه ها و مهم تر از آن به آینده آن کشور نفوذ پیدا می کند و آن جامعه از داشتن آینده ای مطلوب محروم می شود. از این رو اولین گام برای رفع این مشکلات شناسایی آن هاست .نارضایتی از نظام آموزشی و نگرانی از آینده شغلی و تحصیلی در شرایطی که فرصتها محدود بهنظر میرسند، موجب افزایش عدم اعتماد میشود.برای رفع این نواقص، نظامهای آموزشی در سراسر جهان به اصلاحات مختلفی مانند افزایش عدالت آموزشی، توسعه برنامههای درسی انعطافپذیر و کنار گذاشتن رویکردهای آموزشی سنتی و توجه به مهارتهای غیرآکادمیک روی آوردهاند.
جامعه کنونی ایران علاوه بر مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در حوزه فرهنگ نیز ضعف هایی دارد و تفاسیر و راه حل های مختلف و متضادی در این زمینه ارائه می شود. یکی از مهم ترین مسائلی بسیاری از افراد در سراسر جهان با آن مواجه هستند مسئله آموزش و پرورش است؛ چراکه این حوزه با مسئله تربیت و تعلیم افراد یک جامعه مرتبط بوده و موجب شکوفایی و یا عقب ماندگی یک جامعه خواهد شد. آموزش و پرورش به عنوان موثرترین عامل پیشرفت در جوامع امروزی مطرح است. در جمهوری اسلامی ایران موضوع تحول در نظام آموزش و پرورش از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و تلاش هایی نیز در این مسیر انجام شده است. ازجمله این طرح ها، طرح تحول دولت بوده است که متاسفانه در بخش آموزش آن ایده ای مشخص و یکپارچگی دیده نمی شود.
در این طرح تلاش شده بود که هر آنچه در اسناد بالادستی مطرح بود دوباره طرح شود و نشان از این داشت که دولت برنامه مشخصی در حوزه آموزش جز وعده های گذشته نداشته است. البته در این طرح ایده هایی مانند ایجاد سازمانی مستقل برای ارزیابی تربیت و آموزش در کل کشور نیز دیده می شود که قابل اجرایی هستند و می توانند نتیجه ای مثبت را در پی داشته باشند. با این وجود آموزش و پرورش در ایران دارای مسائل و مشکلات اساسی است که باید بررسی و حل شوند.
عده ای فکر میکنند اگر مانند کشورهای غربی رفتار کنند متمدن و با فرهنگ خواهند بود. عده ای دیگر گمان دارند تنها با کتاب خواندن به افرادی با فرهنگ مبدل می شوند. البته نمیتوان منکر تاثیر مطالعه در ارتقای فرهنگ شد، اما مطالعه تنها عامل تاثیر گذار نیست. عده ای دیگر معتقدند اگر از اصول دینی پیروی کنند، فرهنگشان نیز رشد پیدا خواهد کرد. تمامی این افکار ممکن است درست باشد اما یک مسئله اصلی این است که ایرانیان تنها به کلیات تمرکز دارند و توجهی به جزئیات ندارند. آنها مدام از این مسئله که چرا سطح فرهنگ در ایران پایین است شکایت دارند و منتظر ناجی برای نجات از این جهل هستند و خودشان به صورت فردی اقدامی انجام نمیدهند.
درست است که دولت باید به این مسئله توجه کند اما مردم نیز وظیفه دارند انتقاد کنند، مشکلات را بیان کنند و همگی به دنبال راه حل و عمل به این راهکارها باشند.
برای رسیدن به یک نظام آموزشی پیشرفته، ایران نیاز به اصلاحات اساسی در روشهای تدریس، محتوای آموزشی، سنجش دانشآموزان و امکانات مدارس دارد. با الگوبرداری از کشورهای توسعهیافته و اجرای برنامههای تحولآفرین، میتوان زمینه پیشرفت علمی و اجتماعی کشور را فراهم کرد.
معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خبر داد؛
آغاز ثبت سفارش کتابهای درسی از امروز
معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از آغاز ثبت سفارش کتابهای درسی دانشآموزان میان پایه از فردا خبر داد.
علویتبار افزود: ثبت سفارش کتابهای درسی برای دانشآموزان میان پایه یعنی دوم تا ششم ابتدایی و هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهمیها از ابتدای اردیبهشت از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my. gov.ir و خدمات واحد الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my. medu.ir امکانپذیر خواهد بود. وی افزود: ثبت سفارش دانش آموزان ورودی پایههای اول، هفتم و دهمیها از هفتم تیرماه پس از ثبتنام قطعی در سامانه سیدا امکانپذیر است. معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: ثبت سفارش برای میانپایهها تا پایان خردادماه امکانپذیر و ورودیهای پایههای اول، هفتم و دهم نیز تا دهم شهریور ادامه دارد. علوی تبار در ادامه ضمن یادآوری آغاز ثبت سفارش ۱۵۶ میلیون جلد کتاب درسی سال تحصیلی آینده از فردا گفت: کتابها امسال ۲ میلیون جلد بیشتر از سال گذشتهاند و با ۵۰ درصد کاغذ ایرانی، چاپ شدهاند.